Trening Umiejętności Społecznych I i II Stopnia
Trening Umiejętności Społecznych I i II Stopnia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenia TUS są kierowane do różnych grup zawodowych i osób, które pracują z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi wymagającymi wsparcia w rozwijaniu kompetencji społecznych.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji06-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestników do samodzielnego prowadzenia Treningów Umiejętności Społecznych (TUS) I i II stopnia. Celem jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy trudności społecznych , technik regulacji emocji , komunikacji, asertywności i rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia planów wsparcia dla uczniów.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę, strukturę i cele Treningu Umiejętności Społecznych w pracy nauczyciela. | Kryteria weryfikacji Poprawnie opisuje strukturę TUS i jego znaczenie w rozwoju społecznym uczniów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Rozpoznaje typowe trudności społeczne i emocjonalne u dzieci. | Kryteria weryfikacji Na podstawie opisu przypadku prawidłowo wskazuje rodzaj trudności i proponuje adekwatne działania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Stosuje techniki regulacji emocji u uczniów w środowisku szkolnym. | Kryteria weryfikacji Prezentuje właściwe techniki (np. oddech, skala emocji, pauza emocjonalna) w symulowanych sytuacjach. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wspiera rozwój empatii i współpracy rówieśniczej w klasie. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje i prowadzi krótkie ćwiczenie integracyjne w grupie. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Wdraża zasady pozytywnej dyscypliny i reaguje na przejawy agresji i wykluczenia. | Kryteria weryfikacji Stosuje konstruktywne komunikaty i techniki mediacji rówieśniczej w symulacji sytuacji trudnej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Analizuje złożone trudności społeczne uczniów (ASD, ADHD, zaburzenia lękowe). | Kryteria weryfikacji Wskazuje symptomy i różnice w przebiegu trudności u różnych grup uczniów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki interwencji w sytuacjach trudnych i kryzysowych. | Kryteria weryfikacji W symulacji reaguje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i wsparcia emocjonalnego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wspiera relacje rówieśnicze i przeciwdziała izolacji społecznej. | Kryteria weryfikacji Tworzy mini-scenariusz zajęć integracyjnych z uwzględnieniem potrzeb grupy | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Komunikuje się asertywnie z uczniami i rodzicami. | Kryteria weryfikacji Prowadzi modelową rozmowę z rodzicem w sposób spokojny, partnerski i konstruktywny. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Stosuje zasady netykiety i reaguje na przypadki cyberprzemocy. | Kryteria weryfikacji Wskazuje właściwe działania interwencyjne i profilaktyczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Liczba godzin szkolenia: 16 h dydaktyczne ( 1h dydaktyczna = 45 minut)
I STOPIEŃ – PODSTAWY TUS DLA NAUCZYCIELI
1. Wprowadzenie do TUS
- Czym jest Trening Umiejętności Społecznych i komu jest potrzebny?
- Struktura zajęć TUS w szkole
- Diagnoza trudności społecznych u dzieci – podstawowe narzędzia
2. Rozwój Kompetencji Społecznych u Dzieci
- Etapy rozwoju umiejętności społecznych
- Jak nauczyciel może wspierać rozwój społeczny uczniów?
- Modelowanie pozytywnych zachowań
3. Regulacja Emocji i Praca z Emocjami Uczniów
- Jak nauczyciel może wspierać uczniów w rozpoznawaniu i wyrażaniu emocji?
- Techniki samoregulacji w klasie
- Strategie radzenia sobie z trudnymi emocjami
4. Komunikacja i Relacje Rówieśnicze w Klasie
- Nauka aktywnego słuchania i skutecznej komunikacji
- Rozwijanie empatii i współpracy
- Praktyczne ćwiczenia komunikacyjne
5. Asertywność i Rozwiązywanie Konfliktów
- Jak wspierać dzieci w asertywnym wyrażaniu swoich potrzeb?
- Techniki mediacji rówieśniczej
- Ćwiczenia i scenariusze pracy nad konfliktami
6. Tworzenie Bezpiecznego Środowiska w Klasie
- Jak budować klimat wzajemnego szacunku?
- Pozytywna dyscyplina w pracy nauczyciela
- Reagowanie na agresję i wykluczenie społeczne
7. Podsumowanie i Planowanie Dalszej Pracy
- Wdrażanie elementów TUS w codziennej pracy
- Materiały i narzędzia do pracy
II STOPIEŃ – ROZWIJANIE ZAAWANSOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI PRACY Z GRUPĄ
1. Pogłębiona Analiza Trudności Społecznych Uczniów
- Trudności społeczne u dzieci neurotypowych i z ASD, ADHD, zaburzeniami lękowymi
- Rozpoznawanie ukrytych trudności społecznych
- Studium przypadku – analiza trudnych sytuacji w klasie
2. Zaawansowane Techniki Regulacji Emocji
- Strategie radzenia sobie ze stresem i emocjami w klasie
- Modelowanie technik samoregulacji przez nauczyciela
- Wprowadzenie uważności (mindfulness) do pracy z dziećmi
3. Interwencja w Sytuacjach Trudnych
- Jak reagować na wybuchy agresji, lękowe reakcje i wycofanie społeczne?
- Sztuka rozmowy w sytuacjach kryzysowych
- Techniki mediacji rówieśniczej
4. Wspieranie Relacji Rówieśniczych i Budowanie Współpracy
- Jak nauczyciel może wzmacniać pozytywne relacje między uczniami?
- Strategie przeciwdziałania wykluczeniu i izolacji społecznej
- Organizowanie zajęć integracyjnych
5. Asertywność Nauczyciela i Praca z Rodzicami
- Jak nauczyciel może asertywnie komunikować się z uczniami i rodzicami?
- Trudne rozmowy z rodzicami – strategie skutecznej komunikacji
6. Praca nad Umiejętnościami Cyfrowymi Uczniów
- Netetykieta – zasady komunikacji w internecie
- Cyberprzemoc – jak nauczyciel może reagować i zapobiegać?
- Praktyczne scenariusze lekcji o etykiecie cyfrowej
7. Podsumowanie i Tworzenie Indywidualnych Planów Wsparcia
- Tworzenie strategii pracy z uczniami o różnych potrzebach
- Monitorowanie postępów uczniów
- Certyfikacja uczestników
Dostosowanie Programu dla Dzieci z Niepełnosprawnościami
- Dzieci z ASD (spektrum autyzmu) – więcej wizualnych schematów, precyzyjne instrukcje, powtarzalność schematów komunikacyjnych, ograniczenie bodźców
- Dzieci z ADHD – więcej ruchu i aktywnych form nauki (gry, dramy, rysowanie), krótsze bloki tematyczne
- Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – prostszy język, częstsze powtórki, indywidualne tempo pracy
- Dzieci z zaburzeniami lękowymi – stopniowe oswajanie z sytuacjami społecznymi, ćwiczenia relaksacyjne, unikanie presji
Szkolenie TUS to inwestycja w przyszłość – umożliwia zdobycie cenionych kwalifikacji, rozwój zawodowy i realne wsparcie dla osób z trudnościami społecznymi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Wprowadzenie do TUS | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Rozwój Kompetencji Społecznych u Dzieci | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 PRZERWA | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 PRZERWA | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Regulacja Emocji i Praca z Emocjami Uczniów | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Komunikacja i Relacje Rówieśnicze w Klasie | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:25 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 PRZERWA | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Asertywność i Rozwiązywanie Konfliktów | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:05 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Tworzenie Bezpiecznego Środowiska w Klasie | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:05 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 PRZERWA | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Podsumowanie i Planowanie Dalszej Pracy | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Pogłębiona Analiza Trudności Społecznych Uczniów | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Zaawansowane Techniki Regulacji Emocji | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Interwencja w Sytuacjach Trudnych | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 PRZERWA | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:25 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Wspieranie Relacji Rówieśniczych i Budowanie Współpracy | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Asertywność Nauczyciela i Praca z Rodzicami | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:05 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 PRZERWA | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:05 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Praca nad Umiejętnościami Cyfrowymi Uczniów | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Podsumowanie i Tworzenie Indywidualnych Planów Wsparcia | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Sprawdzian praktyczny | Prowadzący ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 59,38 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 59,38 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
ALEKSANDRA TOMCZAK-PÓŁCHŁOPEK
- diagnoza i terapia pedagogiczna (studia magisterskie) październik 2021 - czerwiec 2023
- psychologia zdrowia i kliniczna (studnia magisterskie) październik 2021 - obecnie
- pedagogika resocjalizacyjna z prewencją kryminalną i profilaktyką społeczną (studia licencjackie) październik 2018 - czerwiec 2021
Doświadczenie:
-Terapeuta pedagogiczny w Niepublicznym Przedszkolu Montessori ItsyBitsy styczeń 2024 - obecnie
-Koordynator ds. integracji Domowe Przedszkole Montessori - luty 2024 - obecnie
- Koordynator ds. integracji oraz terapeuta pedagogiczny w House of Montessori luty 2022 - październik 2024
- Terapeuta pedagogiczny w Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Makanama wrzesień 2021 - grudzień 2021
Doświadczenie i kwalifikacje zostały zdobyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia usługi
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują długopisy i notesy do prowadzenia notatek
Po zakończeniu kursu niezbędne materiały zostaną przekazane w formie elektronicznej w pliku pdf
Warunki uczestnictwa
Przed dokonaniem zapisu na usługę wymagany jest kontakt z Organizatorem celem potwierdzenia wolnych miejsc. Po potwierdzeniu dostępności miejsc można dokonać zapisu na usługę poprzez BUR.
Potwierdzenie uczestnictwa i frekwencji
- Obecność uczestników potwierdzana jest na liście obecności w każdym dniu zajęć.
- Warunkiem otrzymania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest udział w co najmniej 80% godzin dydaktycznych.
- Nieobecności przekraczające 20% czasu zajęć wymagają uzupełnienia treści poprzez indywidualny kontakt lub sesję uzupełniającą z trenerem.
Informacje dodatkowe
Organizator kursu zapewnia bufet kawowy podczas przerw.
Organizator kursu nie pokrywa kosztów dojazdu i kosztów noclegów.
Metody aktywizujące i interaktywne
- Dyskusja – refleksja i wnioskowanie po ćwiczeniach.
- Symulacje i odgrywanie ról – scenki rozmów z uczniami i rodzicami.
- Case study (studium przypadku) – analiza rzeczywistych sytuacji szkolnych.
- Miniwarsztaty emocji – praca z kartami emocji i metaforami.
- Burza mózgów / mapa empatii – generowanie pomysłów wsparcia ucznia.
- Gry integracyjne – modelowanie relacji w klasie.
- Refleksja końcowa – omówienie wniosków i transfer do praktyki.
- Debata ustrukturyzowana – argumentacja za różnymi strategiami pracy wychowawczej.
Środki dydaktyczne / materiały:
- Multimedialna prezentacja z przykładami.
- Karty emocji i relacji.
- Formularze obserwacji ucznia.
- Scenariusze ćwiczeń TUS.
- Flipcharty, karteczki, markery.
- Karty ról i arkusze planu wsparcia.
- Test online i quiz wiedzy.
Świadczenie usług zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe