Menedżer zielonych zmian i ESG / VSME - studia podyplomowe zielone kompetencje
Menedżer zielonych zmian i ESG / VSME - studia podyplomowe zielone kompetencje
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana do:
- koordynatorów/menedżerów zespołów odpowiedzialnych za aspekty związane z szeroko rozumianym zrównoważonym rozwojem, raportowaniem ESG oraz komunikacją wewnętrzną i z interesariuszami zewnętrznymi,
- kadry zarządzającej wyższego szczebla/ właścicieli przedsiębiorstw chcących nabyć szeroką wiedzę, która jest niezbędna do tego, by osiągać przez organizację wymagany przepisami poziom zrównoważonego rozwoju oraz prawidłowo odczytywać kierunki zmian w turbulentnym otoczeniu i odpowiednio do nich przygotować swoją organizację,
- dla członków interdyscyplinarnych zespołów odpowiedzialnych za tworzenie i realizację strategii zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w biznesie, w tym dla osób odpowiedzialnych za finanse, za rozwój przedsiębiorstwa, za HR, za ochronę środowiska i odpady, za procedury związane z przejrzystością (sygnaliści, przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy itd.), a także dla analityków danych.
Studia przygotowane przez praktyków
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji05-12-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa Menedżer zielonych zmian potwierdza przygotowanie do zarządzania zieloną transformacją w organizacjach przez rozwój kompetencji w zakresie wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju, raportowania ESG, obliczania śladu węglowego oraz prowadzenia skutecznej komunikacji środowiskowej z interesariuszami. Absolwent będzie gotowy do inicjowania i koordynowania działań na rzecz adaptacji do zmian klimatu oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań zgodnych z zasadami zielonej gospodarki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZACharakteryzuje zasady zarządzania strategicznego i operacyjnego w kontekście zrównoważonego rozwoju, sprawiedliwej transformacji i ESG. Wyjaśnia podstawy prawa i polityki unijnej w obszarze klimatu, ESG i zrównoważonego rozwoju. Analizuje strukturę dokumentów strategicznych dotyczących zrównoważonego rozwoju i adaptacji do zmian klimatu. Definiuje taksonomię UE oraz jej zastosowanie. Charakteryzuje pojęcie sprawiedliwej transformacji w wymiarze społecznym i gospodarczym. Opisuje zasady zarządzania zieloną zmianą. Przedstawia czynniki budujące odporność społeczności lokalnych wobec zmian klimatu. Omawia podstawy prawa dotyczącego ESG, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Wyjaśnia zasady funkcjonowania zrównoważonych łańcuchów wartości oraz podwójnej istotności. Rozpoznaje zjawiska greenwashingu i dezinformacji klimatycznej. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i charakteryzuje elementy taksonomii Unii Europejskiej oraz ich znaczenie dla planowania inwestycji zrównoważonych.Wskazuje kluczowe różnice pomiędzy pojęciami: sprawiedliwa transformacja, adaptacja do zmian klimatu i zarządzanie zieloną zmianą. Analizuje strukturę dokumentów strategicznych w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju (np. strategii klimatycznych, polityk środowiskowych). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI: Planuje i organizuje działania strategiczne i operacyjne w wybranych obszarach zrównoważonego rozwoju. Identyfikuje kluczowe cechy sprawiedliwej transformacji. Stosuje wiedzę z zakresu zarządzania zieloną zmianą w działaniach organizacyjnych. Opracowuje i wykorzystuje metodyki raportowania wskaźników ESG. Oblicza ślad węglowy przy użyciu wybranej metodyki. Diagnozuje przypadki greenwashingu i formułuje działania zapobiegawcze. Przygotowuje strukturę konferencji prasowej oraz scenariusz wypowiedzi. Konstruuje przekazy medialne dotyczące kwestii klimatycznych z wykorzystaniem zasad rzetelnej komunikacji. | Kryteria weryfikacji Wskazuje etapy procesu wdrażania zielonego przedsięwzięcia w organizacji oraz powiązane z nim wskaźniki ESG.Wyjaśnia zasady stosowania wybranej metodyki obliczania śladu węglowego (np. GHG Protocol, ISO 14064). Ocenia przykładowe komunikaty medialne pod kątem występowania greenwashingu i fałszywych narracji klimatycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Dokonuje samooceny poziomu wiedzy i umiejętności w obszarze zarządzania zieloną zmianą. Ocenia wpływ zmian społeczno-gospodarczych na swoje działania zawodowe. Projektuje działania zawodowe zgodnie z zasadami etyki, równości i zrównoważonego rozwoju. Wdraża indywidualne podejście do pracowników z poszanowaniem różnorodności i zgodnie z dobrymi praktykami zarządczymi. Przestrzega zasad etyki zawodowej oraz analizuje wpływ swojej działalności na środowisko i otoczenie społeczne. Angażuje się w działania indywidualne i zespołowe na rzecz rozwoju zielonych kompetencji i jakości pracy. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje etyczne i społeczne aspekty związane z wdrażaniem strategii zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania nierównościom w organizacji.Wskazuje przykłady sytuacji wymagających refleksji nad wpływem działań zawodowych na klimat i społeczności lokalne. Charakteryzuje sposoby oceny własnych kompetencji zawodowych oraz formy ich rozwoju w kontekście zarządzania zieloną zmianą. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Usługa realizowana zdalnie z pomocą real time learning/zajęcia realizowane w czasie rzeczywistym. W czasie realizowanych zajęć wykorzystywane będą następujące możliwości techniczne: ćwiczenia w grupach, rozmowa na żywo, chat, test wykonywane za pomocą narzędzi cyfrowych, testy teoretyczne zamknięte (jedno lub wielokrotnego wyboru, testy otwarte, współdzielenie ekranu.
Program
- Program kształcenia
Lp. | Nazwa przedmiotu | Semestr | Liczba godzin zajęć | ECTS |
1. | Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju
1. Kontekst prawny i polityki unijne w zakresie zarządzania zmianami klimatu 2. Europejski Zielony Ład/ Fit for 55 3. Cele zrównoważonego rozwoju ONZ 4. Zmiany klimatu i porozumienie paryskie 5. Analiza wpływu zmian klimatycznych na różne sektory gospodarki 6. Rola nowych technologii w transformacji klimatycznej i środowiskowej - narzędzia informatyczne i aplikacje | I | 10 | 3 |
2. | Taksonomia Unii Europejskiej
1. Podstawy prawne 2. Cele środowiskowe 3. Proces badania zgodności z taksonomią UE 4. Taksonomia UE w projektach unijnych | I | 8 | 2 |
3. | Adaptacja i mitygacja miast do zmian klimatu 1. Wyzwania stojące przed miastami w kontekście zmian klimatu 2. Sposoby ograniczania emisji gazów cieplarnianych i adaptacji do zmian klimatu w warunkach miejskich 3. Miejskie plany adaptacji do zmian klimatu 4. Przykłady dobrych praktyk i innowacyjnych przedsięwzięć | I | 15 | 3 |
4. | Sprawiedliwa transformacja
1. Rozwój regionalny/ polityka regionalna 2. Od czerni do zieleni - transformacja energetyczna 3. Sprawiedliwa transformacja w wymiarze gospodarczym 4. Sprawiedliwa transformacja w wymiarze społecznym 5. Dobre praktyki w zakresie transformacji i zrównoważonego rozwoju | I | 8 | 2 |
5. | Zrównoważone zarządzanie energią 1. Podstawowe przepisy dotyczące produkcji, dystrybucji i sprzedaży energii 2. Odnawialne źródła energii - typy, regulacje prawne, charakterystyka 3. Spółdzielnie energetyczne i klastry energii 4. Energetyka prosumencka 5. Systemy i sposoby zrównoważonego zarządzania energią na wybranych przykładach | II | 8 | 2 |
6. | Zielone innowacje i dobre praktyki z zakresu zrównoważonego rozwoju 1.Regionalny system innowacji i strategie innowacji 2. Obszary wdrażania zielonych innowacji 3. Przykłady przedsięwzięć innowacyjnych 4. Źródła finansowania innowacji | II | 8 | 2 |
7. | Ślad węglowy w praktyce 1. Identyfikacja źródeł emisji CO2 2. Metody obliczania śladu węglowego 3. Monitorowanie emisji 4. Plan dekarbonizacji | II | 10 | 2 |
8. | Prawna ochrona środowiska – wprowadzenie 1. Przepisy dotyczące ochrony środowiska - podstawy prawne 2. Obszar E - ESG w ujęciu gospodarki odpadami, w tym hierarchia postępowania z odpadami 3. Obowiązki przedsiębiorcy w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza 4. Przepisy związane z gospodarką wodno-ściekową 5. Analiza środowiskowa w przedsiębiorstwie - kwestie środowiskowe w biznesie | I | 8 | 2 |
9. | Raportowanie ESG wg standardów ESRS 1. Raportowanie ESG – główne zasady wynikające z dyrektywy ESRS i CSRD: a. standardy przekrojowe i sektorowe b. standardy środowiskowe (E) c. standardy społeczne (S) d. standardy zarządzania/ładu korporacyjnego (G) 2. Identyfikacja istotnych interesariuszy 3. Zasada podwójnej istotności 4. Czytanie sprawozdań finansowych w kontekście analizy podwójnej istotności 5. Łańcuchy wartości w ESG | I | 15 | 3 |
10. | Wprowadzenie do metodologii ESG 1. Wskaźniki obligatoryjne i nieobowiązkowe w raportowaniu ESG 2. Opracowywanie metodyk dla wybranych wskaźników ESG 3. Wskaźniki ESG w łańcuchu wartości 4. Problemy zgłaszane przez inne kraje w raportowaniu ESG | II | 10 | 3 |
11. | Badanie wiarygodności raportów ESG 1. Podstawy prawne 2. Zasady badania wiarygodności raportów przez biegłych rewidentów / certyfikowanych audytorów 3. Sprawozdanie finansowe a raport ESG 4. Sankcje za nieprzygotowanie / nierzetelne opracowanie raportu | I | 8 | 2 |
12. | Zielony PR: skuteczna komunikacja o klimacie 1. Konferencje prasowe o zmianie klimatu – organizacja od A do Z 2. Komunikacja kryzysowa w czasach zmian klimatu 3. Strategie budowania zainteresowania mediówtematami związanymi ze środowiskiem | I | 12 | 2 |
13. | Greenwashing i dezinformacja klimatyczna 1. Skuteczna komunikowacja o kwestiach klimatycznych w mediach, social mediach i podcastach 2. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie greenwashingowi oraz fałszywym narracjom o klimacie. 3. Analiza kampanii marketingowych, studia przypadków i etyka w komunikacji 4.Praktyczne warsztaty z nagrywania i storytellingu dla przyszłych liderów komunikacji 5. Projekty edukacyjne. Od pomysłu do realizacji – kluczowe elementy skutecznych projektów edukacyjnych o klimacie. 5. Narzędzia, metody angażowania odbiorców i dobre praktyki | II | 15 | 3 |
14. | Wstęp do budowania odporności lokalnych społeczności i organizacji
1. Wprowadzenie do tematyki odporności lokalnych społeczności i organizacji 2. Wpływ zielonej transformacji na społeczności lokalne oraz organizacje 3. Kształtowanie nowych potrzeb i wyzwań w kontekście odporności, adaptacji do zmian klimatu i transformacji | I | 10 | 2 |
15. | Budowanie odporności lokalnych społeczności i organizacji w praktyce 1.Diagnoza: jak zidentyfikować zielone luki 2.Pozyskiwanie sojuszników do zielonej zmiany w organizacji 3.Zielone kompetencje 4.Procesy społeczne związane z zieloną zmianą i transformacją 5. Pozyskiwanie sojuszników budowania odporności w organizacji / społeczności lokalnej | II | 15 |
|
Czas trwania: 2 semestry/ 160 godz. w ramach zajęć weekendowych
Liczba ECTS: 36
W sumie: 160 godzin dydaktycznych
Walidacja została oddzielona od procesu kształcenia.
Głównym celem studiów jest zdobycie kluczowych kompetencji menedżerskich w zakresie zarządzania szeroko rozumianą zieloną zmianą, w tym poprzez pogłębienie wiedzy i umiejętności w obszarze adaptacji do zmian klimatu, zielonej transformacji, raportowania ESG oraz wdrażania innowacyjnych zielonych rozwiązań, a także skuteczną komunikację z interesariuszami wewnątrz organizacji i w ramach zidentyfikowanych łańcuchów wartości.
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego
Łączna liczba punktów ECTS: 36
160 godzin (jedna godzina dydaktyczna to 45 minut). Liczba godzin realizowanych zdalnie w czasie rzeczywistym: 160, co odpowiada 120 godzinom zegarowym
Zajęcia realizowane weekendowo w wybrane soboty i niedziele. Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Studia realizowane w formie zdalnej poprzez platformy ClickMeeting, Zoom oraz MS Teams.
Kandydaci chcący skorzystać z usługi powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie (minimum studia wyższe I stopnia).
Sposób walidacji: studia kończą się 2 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 41,88 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 41,88 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Iwona Kapustka
W przeszłości kierowała Wydziałem Strategii i Rozwoju Miasta Żory oraz pracowała w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Śląskiego przy współpracy terytorialnej. Jest członkinią ogólnopolskich i międzynarodowych inicjatyw (m.in. Partnerska Inicjatywa Miast, Śląski Związek Gmin i Powiatów). W ostatnich 5 latach występowała jako prelegentka na licznych konferencjach krajowych i międzynarodowych (np. World Urban Forum, UE Katowice, INTARG). Posiada doświadczenie szkoleniowe, w tym z zakresu ESG, śladu węglowego i zielonej komunikacji. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie zarządzania i jakości, trenerka i pedagog z przygotowaniem dydaktycznym.
Justyna Kubala-Grześ
Specjalizuje się w rewitalizacji terenów zdegradowanych – od opracowywania programów rewitalizacji, przez realizację projektów, po ocenę wniosków o dofinansowanie w ramach poprzednich perspektyw finansowych. Posiada praktyczne doświadczenie w zakresie raportowania niefinansowego ESG, taksonomii Unii Europejskiej oraz wdrażania polityk unijnych związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Jej kompetencje obejmują również cały cykl życia projektów – od pozyskania środków, przez realizację i rozliczanie, aż po zapewnienie trwałości rezultatów zgodnie z wymaganiami programów operacyjnych i instytucji finansujących.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały z wytypowanych zajęć po ich realizacji.
Warunki uczestnictwa
Informacje dodatkowe:
- Czas trwania: 2 semestry/ 160 godz.
- Dni odbywania się zajęć: wybrane soboty i niedziele
- Podstawa zaliczenia:
Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Informacje dodatkowe
W ramach programu studiów zaplanowano wizytę studyjną w KSSENON Żory. Organizacja i koszty dojazdu po stronie uczestników usługi
Usługi realizowane przez Akademię WSB są zwolnione z VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy o Vat i §3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty opłaty wpisowej w kwocie 300 zł, która jest dodatkową opłatą poza kosztem wskazanym w usłudze.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia na Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia na Uczelni jest dokonanie rejestracji w internetowym systemie rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów.
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting, Zoom i MS Teams. Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
• Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: 7,5 h