Lean 5S: Efektywność, Porządek i Ekologia w Pracy - szkolenie
Lean 5S: Efektywność, Porządek i Ekologia w Pracy - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Pozostałe techniczne
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla wszystkich osób zainteresowanych poprawą organizacji pracy i efektywności w swoim środowisku zawodowym — bez względu na branżę, stanowisko czy poziom odpowiedzialności. Adresowane jest do pracowników, liderów, specjalistów i menedżerów różnych działów oraz sektorów, którzy chcą poznać i praktycznie wdrożyć zasady metody 5S w swoim miejscu pracy, aby poprawić porządek, standaryzację i kulturę ciągłego doskonalenia.
Zakres uczestników obejmuje zarówno osoby wykonujące pracę operacyjną, jak i osoby decyzyjne, które mogą wspierać zmiany organizacyjne i promować dobrą praktykę 5S w zespołach oraz całej organizacji. Szkolenie nadaje się zarówno dla środowisk produkcyjnych, usługowych, jak i administracyjnych oraz cyfrowych.
- Minimalna liczba uczestników7
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji11-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do dokonywania zmian na stanowisku pracy zgodnie z zasadami organizacji miejsca pracy opartego na filozofii 5S. Uczestnik będzie wprowadzał 5S na stanowisku pracy poprzez: selekcję, systematykę, sprzątanie, standaryzację oraz samodyscyplinę, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania tych zasad w środowisku cyfrowym oraz odpowiedzialności za wpływ technologii na środowisko naturalne.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza: Definiuje zasady i etapy metody 5S: Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke. | Kryteria weryfikacji Wymienia co najmniej 3 korzyści, jakie przynosi każdy etap modelu 5S w optymalizacji procesów pracy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wiedza: Charakteryzuje typowe przyczyny oporu wobec wdrożenia 5S. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje i wymienia co najmniej 3 przyczyny oporu wobec 5s. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wiedza: Opisuje rolę kierownictwa w promowaniu i utrzymaniu systemu 5S. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje 4 elementy odpowiedzialności kierownictwa. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Poprawnie wymienia kluczowe zadania kadry kierowniczej dla skutecznego wdrożenia i utrzymania 5S. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wiedza: Opisuje etapy audytu i standaryzacji zgodnie z programem 5S. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje proces audytu i wymienia co najmniej 2 podstawowe zasady standaryzacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wiedza: Omawia zastosowanie metody 5S w środowisku cyfrowym. | Kryteria weryfikacji Definiuje jak stosować zasady 5S do zarządzania plikami i komunikacją elektroniczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności: Identyfikuje i segreguje zbędne elementy na stanowisku pracy. | Kryteria weryfikacji Poprawnie segreguje elementy według 5S. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dokumentuje segregację w audycie 5S. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Umiejętności: Organizuje miejsce pracy zgodnie z zasadą Seiton. | Kryteria weryfikacji Wskazuje prawidłowe umiejscowienie co najmniej 2 rodzajów narzędzi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Potwierdza organizację w raportach audytu. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Umiejętności: Stosuje zasady czyszczenia i inspekcji wzrokowej (Seiso). | Kryteria weryfikacji Wymienia i identyfikuje procedurę czyszczenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Przygotowuje wzór dokumentowania czyszczenia w formularzach audytu. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Umiejętności: Opracowuje i wdraża standardy organizacji i utrzymania porządku. | Kryteria weryfikacji Wymienia kroki tworzenia standardów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Przedstawia wzory dokumentów standaryzacyjnych. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Umiejętności: Przeprowadza audyt 5S i sporządza raport z zaleceniami. | Kryteria weryfikacji Wymienia podstawowe elementy audytu i raportu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Sporządza plan audytu. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Umiejętności: Identyfikuje i opisuje wpływ technologii cyfrowych na środowisko oraz podejmuje działania minimalizujące ten wpływ. | Kryteria weryfikacji Wymienia co najmniej 2 przykłady wpływu technologii na środowisko. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Proponuje i planuje działania proekologiczne związane z użytkowaniem technologii cyfrowych. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne: Współpracuje z zespołem w działaniach wdrożeniowych 5S. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje rolę współpracy w zespole. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Planuje współpracę w działaniach 5s. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne: Promuje samodyscyplinę i odpowiedzialność za porządek. | Kryteria weryfikacji Wymienia co najmniej 2 działania promujące kulturę 5S. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Planuje działania promujące samodyscyplinę. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Informacja o warunkach organizacyjno-logistycznych: sala odpowiednia dla przyjęcia 16 uczestników, krzesła oraz wolna przestrzeń do korzystania z materiałów szkoleniowych. Obszar udostępniony w firmie na przeprowadzenie zajęć w formie warsztatów.
Kompetencje Cyfrowe na podstawie DigiComp 2.2 Obszar kompetencji 4. Bezpieczeństwo, 4.4 Ochrona Środowiska Świadomość wpływu na środowisko technologii cyfrowych i ich wykorzystywania.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych. Przerwy zostały wliczone w koszt usługi .
Szkolenie ma charakter warsztatowy. Warunkiem organizacyjnym dla przeprowadzenia szkolenia jest przyjęcie zgłoszenia na usługę.
Cele główny szkolenia oraz cele szczegółowe zostały określone w polu Główny cel usługi>Cel edukacyjny a efekty usługi w polu Efekty usługi (produkty), efekty uczenia się/kształcenia.
Dzień I
Rozpoczęcie szkolenia
- Przedstawienie się trenera i uczestników.
- Przedstawienie celów i agendy szkolenia.
- Przyjęcie zasad aktywnego uczestnictwa w szkoleniu.
Wprowadzenie do 5S
Co to jest 5S?
- seiri – pozbycie się wszystkich zbędnych rzeczy
- seiton – ustalenie miejsca i limitów
- seiso – wyczyszczenie stanowiska pracy
- seiketsu – określenie standardów
- shitsuke – przestrzeganie standardów
Przygotowanie wdrożenia, opór i bariery
Jak przygotować się do wdrożenia zasad 5S?
- promocja programu w przedsiębiorstwie
- struktury wdrożeniowe
- kultura dyscypliny
Jak wdrażać po raz pierwszy?
- korzyści z wdrożenia w obszarach pilotażowych
- argumenty za wdrożeniem 5S na szeroką skalę
- jaki zakres programu
Opór przed 5S
- „zastosowanie metody 5S nie zwiększy naszej produkcji„
- „ już to przerabialiśmy „
- „ to nie należy do moich obowiązków „
- „ po co czyścić jeżeli i tak się zabrudzi „
- „ zajmijmy się najpierw rzeczami ważnymi „
- „ znów jakieś pomysły zarządu „
- „ to tutaj nie zadziała „
Promocja programu 5S w przedsiębiorstwie
- zakres i plan działania
- start akcji!
Audyt wstępny
- zdjęcia „ przed„
- szkolenie oraz budzenie świadomości pracowników
Sprzątanie, standaryzacja i wizualizacja
Akcja sprzątanie
- cel i uczestnicy
- metoda czerwonych etykiet dla rzeczy niepotrzebnych
- określenie kryteriów definiowania rzeczy niepotrzebnych
- przykłady niepotrzebnych rzeczy
- pozbywanie się rzeczy niepotrzebnych
- przechowywanie
Czyszczenie wstępne
- czyszczenie jako przykład inspekcji wzrokowej
- zdjęcia „ po”
Tablica 5S
- layout tablicy
- budowa tablicy
Standaryzacja
- zakresu odpowiedzialności
- zasady 5S
- wprowadzenie wizualnych standardów organizacji miejsc pracy
5S Cyfrowe i Ekologiczne
5S w świecie cyfrowym – w trosce o efektywność i środowisko
- Zastosowanie metody 5S w środowisku biurowym i cyfrowym (poczta, pliki, komunikatory)
- Seiri (Sortowanie cyfrowe): identyfikacja zbędnych plików, maili, folderów, duplikatów dokumentów w chmurze
- Seiton (Systematyka): tworzenie logicznych struktur folderów, nazw plików, zasad komunikacji e-mailowej
- Seiso (Czyszczenie): porządkowanie skrzynki mailowej, pulpitu, usuwanie nieaktualnych danych
- Seiketsu (Standaryzacja): tworzenie prostych zasad nazewnictwa plików, formatowania tematów maili, kanałów komunikacji
- Shitsuke (Dyscyplina): wprowadzenie rytuałów typu „Czysty cyfrowy piątek” i automatycznych reguł porządkowych
- Wpływ cyfrowego bałaganu na środowisko: świadomość energetycznego kosztu przechowywania danych (ślad węglowy e-maili i plików w chmurze)
- Ćwiczenie: oblicz własny ślad węglowy korespondencji z ostatniego tygodnia
Dzień II
Audyty i utrzymanie
Odpowiedzialność kierownictwa
- standardy
- audyty
- informacja zwrotna dla zespołu
- motywacja zespołu
- częstotliwość obchodów przez kierownictwo
Sformalizowanie audytów
- przygotowanie formularza raportu z audytu
- wykres radarowy wyników dla zespołu oraz interpretacja zadań
Standaryzowanie środków kontroli (wizualnej)
- naklejki i obwoluty
- oznaczanie kolorami
- oznaczenia na podłodze
- tabliczki
Limity ilościowe
- limity maksymalne i minimalne
Utrzymanie standardów
- proces benchmarkingu
- żyjące standardy 5S
Audyty pomiędzy zespołami
- zdrowa rywalizacja
- proces ciągłej poprawy
Warsztat 5S
Przedsiębiorca wybiera miejsce warsztatu (obszar biurowy lub maszynowy), gdzie zespół pod kierunkiem trenera przeprowadzi następujące działania:
- audyt wstępny
- zdjęcia „ prze „ warsztatem
- akcję oznaczania czerwonymi kartkami
- akcję sprzątania
- akcję oznaczania i ustalenia miejsca i limitów
- zdjęcia „ po „ warsztacie
- listę działań po akcji sprzątania
- zakresu inspekcji
- ustalenie obszaru odpowiedzialności i harmonogram czyszczenia
- wizualne standardy miejsc pracy
- formularz audytów okresowych
- harmonogramu audytów
Podsumowanie szkolenia
- Wytyczenie obszarów do pracy po szkoleniu.
- Informacje zwrotne od uczestników.
Walidacja
Walidacja zostanie przeprowadzona przez Walidatora w postaci testu teoretycznego oraz na podstawie oceny analizy dowodów i deklaracji zebranych w trakcie i po szkoleniu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 483,36 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 832,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 217,71 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 177,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Ignasiak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
-notes, długopis
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest przyjęcie zgłoszenia na usługę.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi