KURS TEA SOMMELIER. Kurs specjalistyczny poświęcony kulturze herbaty, technikom parzenia, degustacji i foodpairingu.
KURS TEA SOMMELIER. Kurs specjalistyczny poświęcony kulturze herbaty, technikom parzenia, degustacji i foodpairingu.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Grupa docelowa usługi
Grupą docelową usługi są managerowie gastronomii, sommelierzy, bariści, pracownicy restauracji i hoteli, pasjonaci herbaty zainteresowani profesjonalną wiedzą i umiejętnościami oraz dla:
- pracowników gastronomii i hotelarstwa (szczególnie segmentu premium)
- baristów, sommelierów i obsługi kelnerskiej
- pasjonatów herbaty na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym
- osób chcących rozwijać się w roli tea baristy lub promować świadomą kulturę herbacianą.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji22-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi7
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestników do samodzielnego rozpoznawania gatunków herbat, profesjonalnego parzenia i serwowania herbaty, a także doboru jej do potraw (foodpairingu) w gastronomii.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje historię i kulturę herbaty oraz wyjaśnia podstawowe etapy jej produkcji. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia kolejne etapy produkcji różnych typów herbat (zbiór, obróbka, fermentacja, suszenie). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Identyfikuje podstawowe gatunki i style herbat (zielone, czarne, białe, oolong, pu-erh) na podstawie ich cech sensorycznych. | Kryteria weryfikacji Wskazuje charakterystyczne aromaty, barwy i profile smakowe poszczególnych herbat. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Dobiera i stosuje właściwe techniki parzenia oraz sposoby serwowania naparów dla różnych rodzajów herbat. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje napar zgodnie z zasadami parzenia i prezentuje sposób jego prawidłowego podania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Potrafi łączyć herbaty z potrawami (foodpairing). | Kryteria weryfikacji Przygotowuje napar zgodnie z zasadami parzenia i prezentuje sposób jego prawidłowego podania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Usługa przygotowuje uczestników do samodzielnego rozpoznawania gatunków herbat, profesjonalnego parzenia i serwowania herbaty, a także doboru jej do potraw (foodpairingu) w gastronomii.
Grupą docelową usługi są managerowie gastronomii, sommelierzy, bariści, pracownicy restauracji i hoteli, pasjonaci herbaty zainteresowani profesjonalną wiedzą i umiejętnościami oraz dla:
- pracowników gastronomii i hotelarstwa (szczególnie segmentu premium)
- baristów, sommelierów i obsługi kelnerskiej
- pasjonatów herbaty na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym
- osób chcących rozwijać się w roli tea baristy lub promować świadomą kulturę herbacianą.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie i klasyfikacja herbaty
- Historia i właściwości prozdrowotne
- 6 głównych typów herbat (biała, zielona, oolong, czarna, pu-erh, żółta)
- System oceny jakości herbaty (OP grading system)
2. Parzenie i sprzęt
- Temperatury i czasy parzenia (tabela)
- Najczęstsze błędy i jak ich unikać
- Przegląd sprzętu herbacianego
- Pokaz: metoda zachodnia vs gongfu
3. Degustacja i dopasowanie do menu
- Mini warsztat sensoryczny (kolor, zapach, smak)
- Ćwiczenie z ‘aroma wheel’ w parach
- Food pairing – jak dobierać herbaty do dań
4. Serwis i upselling
- Prezentacja herbaty gościowi
- Tworzenie herbacianej karty
- Umiejętność polecania premium
- Jak mówić o herbacie, by zachęcać do spróbowania
5. Herbaty specjalne + praktyka
- Degustacja i omówienie 2 herbat premium
- Sesja Q&A, podsumowanie, rozdanie materiałów
Walidacja efektów uczenia się zostanie przeprowadzona poprzez obserwację uczestnika w warunkach symulowanych oraz krótki wywiad swobodny. Podczas obserwacji uczestnik wykonuje zadanie praktyczne odzwierciedlające realne czynności omawiane na szkoleniu, a osoba walidująca ocenia je na podstawie listy kryteriów. Wywiad swobodny służy potwierdzeniu rozumienia zasad, procesów i decyzji podjętych podczas zadania. Wynik walidacji stanowi łączna ocena obu elementów.
informacje dodatkowe:
Każdy uczestnik ma indywidualne stanowisko.
Usługa realizowana w formie godzin dydaktycznych 45 min
Walidacja wliczona jest w czas trwania usługi
Przerwy nie są wliczone w czas trwania usługi
Przerwy mogą ulec przesunięciu, ze względu na tempo pracy kursantów.
Szkolenie realizowane w grupach dwu osobowych,
Fakt uczestnictwa w każdym dniu usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez organizatora liście obecności, wymagane jest min. 80% frekwencji czasu trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Wprowadzenie i klasyfikacja herbaty | Prowadzący Mariusz Sieradzki | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Parzenie i sprzęt | Prowadzący Mariusz Sieradzki | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Degustacja i dopasowanie do menu | Prowadzący Mariusz Sieradzki | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Serwis i upselling | Prowadzący Mariusz Sieradzki | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Herbaty specjalne + praktyka | Prowadzący Mariusz Sieradzki | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 353,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 193,29 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 157,14 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Mariusz Sieradzki
Specjalizuje się w edukacji w obszarze herbat wysokiej jakości, prowadzi warsztaty dla tea baristów, szkolenia dla kadry gastronomicznej oraz konsultacje dotyczące tworzenia kart napojów, standardów parzenia i serwisu herbaty. Jest aktywnym członkiem stowarzyszenia Zaparzaj, gdzie wspiera rozwój środowiska herbacianego, bierze udział w wydarzeniach branżowych oraz popularyzuje kulturę świadomego picia herbaty.
W ciągu ostatnich 5 lat intensywnie działa w branży gastronomicznej, regularnie podnosząc kwalifikacje zawodowe i rozwijając kompetencje sensoryczne, technologiczne i edukacyjne. Uczestniczy w licznych projektach szkoleniowych, degustacjach, masterclassach i inicjatywach rozwojowych związanych z kulturą herbaty. Dzięki połączeniu praktyki, pasji i doświadczenia zapewnia wysoki poziom merytoryczny oraz inspirujący charakter prowadzonych zajęć.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Skrypt szkolenia, certyfikat, zestawy herbat do degustacji, akcesoria do parzenia
Warunki uczestnictwa
Brak szczególnych wymagań – otwartość na degustację i pracę praktyczną.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Centrum Łodzi, łatwy dojazd środkami komunikacji miejskiej; parking; winda.