KURS PRAWA JAZDY KAT B
KURS PRAWA JAZDY KAT B
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.B
- Grupa docelowa usługi
Grupa docelowa usługi kat. B to głównie osoby 18+, które chcą zdobyć prawo jazdy dla większej mobilności lub potrzeb zawodowych
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji06-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi49
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 28 ust. 1, ust. 8, art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1226 )
- Zakres uprawnieńPrawo jazdy kat. AM, A1,A2,A, B, B+E, C, C+E, D
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestników do bezpiecznego i samodzielnego prowadzenia pojazdu, ucząc zasad ruchu drogowego, techniki jazdy oraz odpowiedzialnych zachowań na drodze.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Kursant definiuje przepisy ruchu drogowego oraz zasady prowadzenia pojazdu osobowego. | Kryteria weryfikacji 1.Przepisy ruchu drogowegoWyjaśnia podstawowe pojęcia związane z ruchem drogowym (np. uczestnik ruchu, droga, pojazd, pierwszeństwo). Interpretuje prawidłowo znaki drogowe: pionowe, poziome, sygnały świetlne oraz gesty funkcjonariuszy kierujących ruchem. Określa zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach różnego typu oraz stosuje je w przykładowych sytuacjach drogowych. Wskazuje i opisuje obowiązki kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Charakteryzuje podstawowe ograniczenia prędkości oraz określa zasady ich stosowania w różnych obszarach i warunkach drogowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji 2. Zasady prowadzenia pojazdu osobowegoOmawia i demonstruje zasady prawidłowego przygotowania do jazdy, w tym ustawienie fotela i lusterek, zapięcie pasów bezpieczeństwa oraz ocenę otoczenia pojazdu. Charakteryzuje zasady bezpiecznej techniki kierowania, w tym: realizuje płynne ruszanie, operuje sprzęgłem, hamulcem i pedałem przyspieszenia, wykonuje prawidłową zmianę biegów, utrzymuje właściwy tor jazdy. Stosuje zasady obserwacji drogi i otoczenia, uwzględniając patrzenie daleko przed pojazd oraz kontroluje strefy martwe. Opisuje i analizuje zasady bezpiecznego manewrowania oraz wykonuje manewry: wyprzedzania, omijania, wymijania, cofania i parkowania. Wyjaśnia pojęcie i znaczenie zasady ograniczonego zaufania oraz charakteryzuje założenia „jazdy defensywnej”. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji 3. Świadomość ryzyka i odpowiedzialności Wyjaśnia wpływ alkoholu, środków psychoaktywnych, zmęczenia oraz emocji na zdolność prowadzenia pojazdu i ocenia związane z tym ryzyko. Określa obowiązki kierowcy w przypadku kolizji lub wypadku oraz opisuje właściwe procedury postępowania na miejscu zdarzenia. Charakteryzuje konsekwencje prawne naruszeń przepisów ruchu drogowego oraz analizuje ich wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kursant obsługuje pojazd oraz kontroluje jego stan techniczny przed rozpoczęciem jazdy. | Kryteria weryfikacji Przygotowanie pojazdu do jazdy Obsługuje systemy otwierania i zamykania pojazdu (kluczyk, pilot, system bezkluczykowy) oraz kontroluje, czy pojazd został prawidłowo zabezpieczony. Ocenia stan pojazdu przed jazdą i identyfikuje widoczne usterki lub uszkodzenia mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo. Zajmuje prawidłową pozycję za kierownicą oraz ustawia fotel, kierownicę i lusterka zgodnie z zasadami ergonomii i bezpieczeństwa. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kontrola podstawowych elementów technicznych Wskazuje i sprawdza poziom: oleju silnikowego, płynu chłodniczego, płynu hamulcowego, płynu do spryskiwaczy. Ocenia stan ogumienia poprzez kontrolę: bieżnika, ciśnienia (orientacyjnie), ewentualnych uszkodzeń opon. Kontroluje działanie oświetlenia i sygnalizacji, w tym świateł: mijania, drogowych, pozycyjnych, stop, kierunkowskazów i awaryjnych. Weryfikuje działanie układu hamulcowego (np. poprzez lekkie naciśnięcie pedału hamulca przed rozpoczęciem jazdy). Sprawdza układ kierowniczy pod kątem luzów lub nieprawidłowych odgłosów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Obsługa urządzeń i wyposażenia pojazdu Obsługuje podstawowe przełączniki i urządzenia pojazdu, w tym: światła, wycieraczki i spryskiwacze, ogrzewanie i wentylację, radio lub ekran multimedialny, dbając o nierozpraszanie uwagi podczas jazdy. Zapinaj prawidłowo pasy bezpieczeństwa oraz kontroluje ich prawidłowe działanie. Wskazuje i opisuje miejsce oraz wyjaśnia sposób użycia podstawowego wyposażenia pojazdu, takiego jak: koło zapasowe lub zestaw naprawczy, gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, apteczka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Świadomość zagrożeń i odpowiedzialności Charakteryzuje konsekwencje jazdy pojazdem niesprawnym technicznie oraz ocenia wpływ usterek na bezpieczeństwo ruchu. Wskazuje i klasyfikuje usterki, które uniemożliwiają rozpoczęcie jazdy, oraz te, które można usunąć po jej zakończeniu. Opisuje zasady odpowiedzialności prawnej związanej z dopuszczeniem pojazdu do ruchu i wyjaśnia, jakie obowiązki spoczywają na kierowcy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant planuje i wykonuje manewry drogowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i przepisami ruchu drogowego. | Kryteria weryfikacji Planowanie manewrówOcenia sytuację drogową z wyprzedzeniem, zanim przystąpi do wykonania manewru. Określa i porządkuje kolejność czynności przygotowawczych (sprawdzenie lusterek, sygnalizowanie, ocena odległości i prędkości innych uczestników ruchu). Dobiera odpowiedni moment rozpoczęcia manewru, uwzględniając prędkość własną oraz prędkość i pozycję innych pojazdów. Stosuje zasadę ograniczonego zaufania wobec innych uczestników ruchu oraz wyjaśnia jej znaczenie dla bezpieczeństwa. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Prawidłowe sygnalizowanie zamiaru Używa kierunkowskazów odpowiednio wcześnie, zapobiegając wprowadzaniu innych uczestników ruchu w błąd. Utrzymuje sygnał świetlny przez cały czas trwania manewru i wyłącza go po jego zakończeniu. Stosuje sygnalizację świetlną pojazdu podczas manewrów, takich jak zatrzymanie, zawracanie, zmiana pasa, wyprzedzanie czy parkowanie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Obserwacja otoczenia Kontroluje lusterka boczne i wewnętrzne przed rozpoczęciem manewru oraz w trakcie jego wykonywania. Sprawdza martwe pola w sytuacjach wymagających szczególnej uwagi, takich jak zmiana pasa czy wyprzedzanie. Ocena przestrzeni wokół pojazdu jest wykonywana prawidłowo i umożliwia bezpieczne przeprowadzenie manewru. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonywanie manewrów zgodnie z przepisami Wykonuje manewry zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym: zmiana pasa ruchu, wyprzedzanie i omijanie, wymijanie, zawracanie, cofanie, parkowanie równoległe i prostopadłe. Utrzymuje wymagany bezpieczny odstęp od innych pojazdów, pieszych i przeszkód. Kontroluje prędkość manewrową oraz monitoruje płynność ruchów kierownicą i obsługą pedałów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Bezpieczeństwo podczas manewrówUstępuje pierwszeństwa zgodnie z przepisami i zasadami zdrowego rozsądku. Nie wymusza pierwszeństwa i unikaja sytuacji zagrażających bezpieczeństwu innych uczestników ruchu. Przerywa lub rezygnuje z manewru, jeśli jego wykonanie staje się niebezpieczne. Utrzymuje pełną kontrolę nad pojazdem, w tym płynne ruszanie, hamowanie oraz stabilizację toru jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Ocena po wykonaniu manewru Ocenia poprawność wykonanego manewru i identyfikuje ewentualne błędy. Analizuje technikę jazdy i proponuje sposoby poprawy przy powtarzaniu tego samego manewru. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant monitoruje i ocenia bezpieczeństwo jazdy oraz reaguje na niebezpieczne sytuacje. | Kryteria weryfikacji Monitorowanie sytuacji na drodze Kontroluje regularnie lusterka oraz przestrzeń przed pojazdem podczas jazdy. Utrzymuje szerokie pole widzenia, patrząc nie tylko blisko przed maskę, ale również daleko przed siebie. Identyfikuje potencjalne zagrożenia, w tym pieszych, rowerzystów, pojazdy nadjeżdżające z różnych stron, przeszkody i zwężenia drogi. Przewiduje zachowania innych uczestników ruchu, stosując zasadę ograniczonego zaufania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Ocena poziomu ryzyka Ocenia sytuację drogową pod kątem bezpieczeństwa, klasyfikując ją jako bezpieczną, umiarkowanie ryzykowną lub niebezpieczną. Rozpoznaje czynniki zwiększające ryzyko, w tym złą widoczność, śliską nawierzchnię, duże natężenie ruchu oraz agresywną jazdę innych kierowców. Wskazuje i planuje działania zmniejszające ryzyko kolizji, takie jak redukcja prędkości czy zwiększenie odstępu od innych uczestników ruchu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Reagowanie na zagrożenia Podejmuje szybkie i adekwatne działania w sytuacjach zagrożenia, w tym: hamowanie, płynna redukcja prędkości, ominięcie przeszkody, rezygnacja z manewru, ustąpienie pierwszeństwa, nawet gdy formalnie mu przysługuje. Utrzymuje kontrolę nad pojazdem w sytuacjach nagłych, unikając gwałtownych i niebezpiecznych ruchów. Reaguje poprawnie na działania innych kierowców, w tym kierowców nieustępujących pierwszeństwa, gwałtownie hamujących lub zmieniających pas. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Utrzymanie bezpiecznych parametrów jazdy Utrzymuje prawidłowy odstęp od poprzedzającego pojazdu, dostosowując go do prędkości i warunków drogowych. Dobiera prędkość odpowiednią do warunków drogowych, atmosferycznych oraz natężenia ruchu. Utrzymuje stabilny tor jazdy, nie przekracza linii i nie zbliża się zbyt mocno do krawędzi jezdni. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Komunikacja z innymi uczestnikami ruchu Stosuje kierunkowskazy i inne sygnały świetlne zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Interpretuję sygnalizację innych kierowców i przewiduje ich zamiary w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Sygnałuje potencjalne niebezpieczeństwo, używając krótkiego klaksonu lub świateł awaryjnych w odpowiednich sytuacjach. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Zachowanie spokoju i opanowania Utrzymuje opanowanie emocjonalne i unika podejmowania ryzykownych decyzji pod wpływem stresu. Zachowuje koncentrację i kontroluje pojazd w sytuacjach niebezpiecznych, utrzymując pełną kontrolę nad ruchami kierownicy, pedałami i torami jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Autoanaliza po zdarzeniu Identyfikuje przyczyny powstania zagrożenia i określa działania, które mogły zapobiec jego wystąpieniu. Analizuje własne reakcje i sposób prowadzenia pojazdu, proponując usprawnienia do stosowania w podobnych sytuacjach w przyszłości. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
*W harmonogramie brak uwzględnienia zajęć praktycznych na kat. B (30 godzin), które są ustalane indywidualnie z kursantem.
Kurs na prawo jazdy kat. B:
Kurs dedykowany dla kursanta po zdanym egzaminie w WORD i przechodzi tylko 4 godziny z pierwszej pomocy przedmedycznej oraz 13 godzin - przypomnienie zajęć z przepisów o ruchu drogowym
- część praktyczna 30 godzin + 1 h na egzaminy wewnętrzne (zegarowych)
- walidacja - 2 h( dydaktyczne)
- przerwy planowane po 4 godzinach zajęć
Program szkolenia teoretycznego ( zajęcia trybie godzin dydaktycznych - 45 minut)
1.Pierwsza pomoc przedmedyczna - 4 h
- Bezpieczeństwo
- Sprawdzenie poszkodowanego
- Wzywanie pomocy
- RKO
-Pozycja boczna
- Krwotoki
- Urazy
- Oparzenia
- Zadławienia
2. Przepisy ruchu drogowego – przypomnienie przed zajęciami praktycznymi – 6h
Podstawowe przepisy ruchu drogowego obejmują przestrzeganie ograniczeń prędkości oraz dostosowanie jazdy do warunków na drodze. Kierowca musi zawsze ustępować pierwszeństwa zgodnie ze znakami, sygnalizacją oraz zasadą prawej ręki, gdy brak innych wskazań. Bezwzględnie obowiązuje używanie pasów bezpieczeństwa i zachowanie bezpiecznego odstępu od innych pojazdów. Należy także stosować kierunkowskazy przy każdej zmianie kierunku lub pasa ruchu i bezwzględnie zatrzymywać się przed przejściem, gdy przechodnie wchodzą na pasy.
Program szkolenia praktycznego ( zajęcia trybie godzin zegarowych - 60 minut)
- ruszanie, obsługa biegów, hamowanie
- manewrowanie samochodem
- plac manewrowy – ćwiczenie umiejętności manewrowania pojazdem
- jazda w terenie (dostosowanie prędkości do warunków na drodze, hamowanie awaryjne, zachowanie bezpiecznych odległości)
- jazda w ruchu ulicznym, manewrowanie, parkowanie
- czynności kontrolne na drodze
- plac manewrowy – przygotowanie do egzaminu
- trasy egzaminacyjne – przygotowanie do egzaminu
Walidacja - test ( 8 podstawowych pytań do pierwszego kryterium )
do pozostałych obserwacja w warunkach rzeczywistych i ocena osoby prowadzącej walidację.
Przerwy nie wlicza się do zajęć dydaktycznych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Zajęcia teoretyczne - przepisy o ruchu drogowym | Prowadzący Wojciech Kaczmarek | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Przerwa | Prowadzący Wojciech Kaczmarek | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Zajęcia teoretyczne - przepisy o ruchu drogowym | Prowadzący Wojciech Kaczmarek | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Zajęcia teoretyczne - przepisy o ruchu drogowym | Prowadzący Wojciech Kaczmarek | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Pierwsza pomoc przedmedyczna | Prowadzący Michał Zaremba | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 04:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Przerwa | Prowadzący Michał Zaremba | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 Zajęcia teoretyczne - przepisy o ruchu drogowym | Prowadzący Wojciech Kaczmarek | Data realizacji zajęć 30-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 79,59 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 79,59 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Andrzej Gubański
Michał Zaremba
Wojciech Kaczmarek
posiada doświadczenie i kwalifikacje zawodowe od 40 lat
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Kursant nie dostaje w tej formie nauki żądnych materiałów szkoleniowych - przychodzi po zdanych egzaminie teoretycznym i nie wymaga już materiałów szkoleniowych.
Warunki uczestnictwa
- Badania lekarskie
- PKK (Profil Kandydata na Kierowcę)
- Ukończone18 lat
- zdany egzamin teoretyczny w WORD
Informacje dodatkowe
*W harmonogramie brak uwzględnienia zajęć praktycznych na kat. B (30 godzin) oraz jednej godziny egzaminu wewnętrznego.
W razie problemów służymy poradą.
Zajęcia praktyczne będą realizowane według indywidualnego harmonogramu ustalonego z uczestnikiem szkolenia.
Osoby szkolone będą ćwiczyć na placu manewrowym umieszczonym Gostyniu.
Zajęcia przeprowadzane są z wykwalifikowaną kadrą instruktorską.
Jazdy praktyczne przeprowadzane są pojazdami marki KIA RIO z manualną skrzynią biegów wyposażonymi min w systemy ABS, ASR, ESP,
Stawka VAT zw. (zwolnione)- SZKOLENIE ZWOLNIONE Z VAT NA PODSTAWIE ART. 43 UST. 1 PKT 26 LIT. A USTAWY O PODATKU OD TOWARÓW I USŁU
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe