Kurs- Architektura systemowa dla analityków.
Kurs- Architektura systemowa dla analityków.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Programowanie
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do:
- programistów z doświadczeniem, którzy chcą rozwijać kompetencje w zakresie projektowania i architektury systemów,
- projektantów i architektów oprogramowania
- liderów technicznych
- senior developerów
- analityków systemowych
- inżynierów oprogramowania.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji07-12-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi21
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po zakończeniu szkolenia "Architektura systemowa dla analityków" uczestnik będzie potrafił analizować i projektować architekturę systemów IT, definiować wymagania niefunkcjonalne, dobierać wzorce architektoniczne do konkretnych potrzeb projektowych, stosować rozwiązania chmurowe i mikroserwisowe w celu zapewnienia skalowalności i elastyczności systemów, a także wykorzystywać diagramy UML do dokumentowania i komunikowania architektury.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia pojęcie architektury systemu IT oraz rolę architekta w projekcie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje rolę architekta i wskazuje jego odpowiedzialności w procesie projektowym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje ryzyka w projektach informatycznych i dobiera metody ich ograniczania. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje przykładowe ryzyka w projekcie IT i przedstawia sposób ich minimalizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Formułuje wymagania niefunkcjonalne i priorytetyzuje parametry systemowe. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przygotowuje listę wymagań niefunkcjonalnych i nadaje im priorytety. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje parametry systemowe, takie jak bezpieczeństwo, wydajność czy niezawodność. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje wybrany parametr systemowy i wyjaśnia jego wpływ na projekt. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Dobiera wzorce architektoniczne odpowiednie do określonych scenariuszy projektowych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje wzorzec architektoniczny i uzasadnia jego zastosowanie w danym przypadku. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Porównuje mikroserwisy z innymi podejściami (monolit, SOA) i planuje ich wykorzystanie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przedstawia wady i zalety mikroserwisów oraz określa sytuacje, w których są właściwym wyborem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Projektuje warstwę klienta z wykorzystaniem technologii cienkiego i grubego klienta. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przedstawia schemat architektury klienta dla wybranego scenariusza (np. SPA, RCP). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Tworzy diagramy komponentów i wdrożenia w UML. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przygotowuje diagram komponentów i diagram wdrożenia dla przykładowego systemu. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia:
Podstawy architektury oprogramowania
- Czym jest architektura
- Kim jest architekt i jaką pełni rolę
- Zarządzanie ryzykiem
Parametry systemowe Czym są parametry systemowe
- Jak poprawnie definiować wymagania niefunkcjonalne
- Opis parametrów systemowych:
- Wygoda użytkownika, Bezpieczeństwo, Wydajność,
- Dostępność, Niezawodność, Elastyczność,
- Realizowalność, Testowalność, Serwisowalność, Zarządzalność
- Wymiary systemu
- Priorytety parametrów systemowych
Wzorce architektoniczne
- Wprowadzenie do wzorców
- Stable Dependency Principle
- Wzorce podziału odpowiedzialności: MVC a SPA, N-Tier i Layers
- Wzorce infrastruktury:
- Skalowanie poziome i pionowe, Modularyzacja
- Load Balancing, Redundancja ścieżek, Klastry, Chmury
- Wzorce EAI: Message Broker, SOA, ESB i mu podobne
- Microservices
- Przedstawienie wybranych szablonów wzorców
Microservices z bliska
- Jak ma się do SOA
- A jak do Monolitu
- Wady i zalety Microservices
- Usługi w chmurze: IaaS, CaaS, Paas, FaaS, SaaS
- Kiedy wybrać, kiedy nie, i jak zacząć
- Dane w Microservices i podejście BASE
- Wzorce pomocnicze: CQRS i Event Sourcing
Architektura warstwy klienta i prezentacji
- Przechowywanie sesji
- Podział klientów
- Technologie klienta grubego: biblioteki graficzne a RCP
- Wsparcie klienta cienkiego: dla MVC, SPA (Angular, Vue, React)
- Zaawansowane komunikacja z przeglądarką: AJAX, WebSocket
Architektura warstwy biznesowej
- Przetwarzanie rozproszone
- Komunikacja zdalna a lokalna
- Protokoły komunikacyjne:
- COBRA, SOAP, REST, GraphQL, Sockets, RMI, gRPC...
Architektura warstwy integracji i zasobów Technologie utrwalania danych:
- RDBMS, bazy hierarchiczne, NoSQL, BigData
- Komunikacja asynchroniczna
Przegląd architektury w UML
- Diagram komponentów (component diagram)
- Diagram wdrożenia (deployment diagram)
Szkolenie ma charakter teoretyczny, z aspektami praktycznymi. W trakcie szkolenia uczestnicy nabędą kompetencje cyfrowe.
Usługa jest realizowana zdalnie w czasie rzeczywistym, co oznacza, że każdy uczestnik w trakcie zajęć pracuje indywidualnie na swoim komputerze.
Metody pracy: wykłady, dyskusje z uczestnikami, interaktywny chat za pomocą, którego będą przesyłane linki do podstron i omawianych tematów.
Przed szkoleniem uczestnicy będą musieli wypełnić pre-test.
ORGANIZACJA PRZERW I LICZBA GODZIN SZKOLENIA
- Szkolenie trwa 21 godzin zegarowych.
- W trakcie szkolenia w ciągu 1 dnia szkoleniowego przewiduje się przerwy dostosowane do potrzeb uczestników.
WALIDACJA
Program kończy się walidacją w formie testu teoretycznego, który weryfikuje osiągnięcie wszystkich efektów uczenia się. Walidacja obejmuje całość procesu, aż do momentu uzyskania oceny efektów uczenia się.
Proces walidacji - test ma na celu ocenę wiedzy i umiejętności uczestników, uwzględniając pytania zamknięte i otwarte. Test jest później oceniany przez walidatora. Walidator nie będzie obecny na na szkoleniu. Oceni wszystko po zakończeniu kursu na podstawie testu końcowego. Uczestnicy po ocenie testu zostaną poinformowani o wynikach testu. Usługodawca zapewnia rozdzielność funkcji pomiędzy trenerem a osobą odpowiedzialną za walidację efektów uczenia się.
Minimalny poziom kwalifikowalności poprawnych odpowiedzi w teście wiedzy wynosi 80%.
Po ukończeniu szkolenia wystawiane jest zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia i osiągnięcie efektów kształcenia.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 870,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 870,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 184,29 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 184,29 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Jacek Mayer
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają dostęp do materiałów online: slajdów i ćwiczeń, które będą przerabiać na szkoleniu.
Warunki uczestnictwa
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80% -100 % (w zależności od programu dofinansowania i podpisanej umowy z Operatorem) zajęć usługi rozwojowej.
- Niespełnienie powyższych wymagań może skutkować brakiem dofinansowania.
- Harmonogram godzinowy szkolenia każdorazowo dostosowywany jest do grupy szkoleniowej.
- Godziny realizacji poszczególnych modułów szkolenia mogą ulec zmianie.
- Aby uzyskać certyfikat, uczestnik musi być na min 80% zajęć.
- W razie potrzeby szkolenie zostanie dostosowane do osób z niepełnosprawnością.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
1) art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy z dnia 11 marca 2024 o podatku od towarów i usług - w przypadku dofinansowania w wysokości 100%
2) § 3 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - w przypadku dofinansowania w co najmniej 70%
3) W przypadku braku uzyskania dofinansowania lub uzyskania dofinansowania poniżej 70%, do ceny usługi należy doliczyć 23% VAT
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Do realizacji szkoleń online korzystamy z platformy Zoom oraz DaDesktop. Każdy uczestnik otrzymuje 2 dni przed szkoleniem link do platformy internetowej (na wskazany adres mailowy), na której znajdować się będzie transmisja online. Uczestnictwo w streamingu nie wymaga żadnych, specjalnych oprogramowań: wystarczy, że komputer jest podłączony do Internetu (należy korzystać z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari). Uczestnicy oglądają i słuchają na żywo tego, co dzieje się w sali szkoleniowej oraz śledzą treści wyświetlane na komputerze prowadzącego. Dodatkowo, wszyscy mogą zadawać pytania za pośrednictwem chatu online. W przypadku mniejszych szkoleń uczestnicy mogą przez mikrofon komunikować się z trenerem i innymi uczestnikami kursu. Do szkolenia potrzebna jest kamera.
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: Dwurdzeniowy procesor Intel Core i5 2,5 GHz i wyższy.
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: pobieranie: 10 Mb/s, wysyłanie: 5 Mb/s.
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Nie trzeba pobierać oprogramowania. Aby wziąć udział w szkoleniu online potrzebny jest komputer, laptop, telefon lub tablet ze stabilnym internetem i bez blokad firmowych.
Podczas szkoleń online wykorzystujemy następujące funkcjonalności:
1) Praca w grupach (breakout rooms)
- trener może podzielić uczestników automatycznie lub manualnie
- trener ustala czas trwania pracy w grupach
- pojawia się krótki komunikat na ekranie uczestnika, który informuje, że gospodarz zaprasza do pokoju
- prowadzący może wysłać wiadomość do wszystkich pokoi jednocześnie, np. z opisem zadania do wykonania.
2) Narzędzia dostępne podczas sesji w breakout rooms:
- tablica, możliwość pisania mają wszyscy uczestnicy, efekt pracy można zapisać i pokazać w pokoju szkoleniowym, wszystkim uczestnikom szkolenia
- pokazywanie ekranu, każdy uczestnik może udostępnić swój ekran
- czat
- użytkownik pracujący w pokoju, może w dowolnym momencie zaprosić prowadzącego do pokoju grupowego.