Autyzm u dzieci – Poziom 1 – Od rozpoznania do systemowego wsparcia w placówce edukacyjnej lub terapeutycznej
Autyzm u dzieci – Poziom 1 – Od rozpoznania do systemowego wsparcia w placówce edukacyjnej lub terapeutycznej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Akademia HR, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Małopolski Pociąg do kariery, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do:
- nauczycieli wychowania przedszkolnego i szkolnego,
- pedagogów i psychologów szkolnych,
- terapeutów, opiekunów i asystentów dzieci ze spektrum autyzmu,
- osób pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz placówkach edukacyjnych i terapeutycznych,
- osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Nie jest wymagane wcześniejsze przygotowanie – szkolenie ma charakter praktyczny i skierowane jest do osób pracujących z dziećmi w spektrum autyzmu.
Usługa kierowana jest zarówno do osób indywidualnych, jak i pracowników instytucji oświatowych zainteresowanych rozwijaniem kompetencji w obszarze pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji01-02-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do skutecznego rozpoznawania potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu oraz budowania systemu wsparcia w placówkach edukacyjnych. Uczestnicy poznają metody diagnozy funkcjonalnej, zasady tworzenia IPET, organizacji przestrzeni i dnia, współpracy z rodziną i zespołem oraz rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci z ASD, z uwzględnieniem przepisów prawa i dokumentacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje objawy charakterystyczne dla spektrum autyzmu | Kryteria weryfikacji Trafnie wskazuje symptomy ASD w opisanym przypadku | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi zaplanować działania wspierające dziecko na podstawie diagnozy funkcjonalnej | Kryteria weryfikacji Opracowuje uproszczony plan wsparcia na podstawie opisu sytuacji dziecka | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna zasady tworzenia IPET i innych dokumentów szkolnych | Kryteria weryfikacji Prawidłowo uzupełnia przykładowe fragmenty IPET i WOPFU | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi organizować środowisko edukacyjne sprzyjające dzieciom z ASD | Kryteria weryfikacji Opisuje lub planuje elementy przestrzeni i struktury dnia dostosowane do potrzeb dziecka | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna zasady współpracy interdyscyplinarnej | Kryteria weryfikacji Rozróżnia kompetencje członków zespołu i wskazuje sposoby skutecznej współpracy | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna podstawy regulacji emocjonalnej dzieci z ASD | Kryteria weryfikacji Proponuje adekwatne techniki wspierające samoregulację | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi zastosować prawo oświatowe w kontekście dzieci z ASD | Kryteria weryfikacji Wskazuje podstawy prawne i dokumenty obowiązujące placówki | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 – Zrozumienie autyzmu: rozpoznanie i funkcjonowanie
- Wprowadzenie do tematu autyzmu
- Czym jest spektrum autyzmu – definicje, fakty i mity
- Różnorodność funkcjonowania dzieci z ASD
- Etiologia i obraz kliniczny autyzmu
- Przyczyny, czynniki ryzyka, współwystępowanie
- Objawy i charakterystyka funkcjonowania w różnych obszarach (komunikacja, relacje społeczne, stereotypie)
- Proces diagnozy i dokumentacja
- Obserwacja, narzędzia diagnostyczne, ścieżka orzecznicza
- Dokumenty: orzeczenie, opinia, IPET, WOPFU
- Funkcjonowanie dziecka z ASD w środowisku edukacyjnym
- Trudności i potencjały
- Przykłady indywidualnych profili dziecka
- Interwencje i wsparcie terapeutyczne
- Terapie i podejścia wykorzystywane w pracy z dzieckiem z ASD
- Rola nauczyciela, specjalistów, rodzica
Dzień 2 – Projektowanie systemu wsparcia w placówce
- Diagnoza potrzeb i indywidualizacja wsparcia
- Rozpoznawanie zasobów i potrzeb dziecka
- Tworzenie indywidualnych planów wsparcia (IPET)
- Praktyki wspierające funkcjonowanie dziecka
- Wykorzystanie AAC, piktogramów, struktur dnia i przestrzeni
- Praktyczne narzędzia regulacji emocji
- Współpraca zespołowa i komunikacja z rodzicami
- Rola nauczyciela, asystenta, specjalistów
- Tworzenie spójnego systemu opieki i komunikacji z domem
- Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego
- Treningi umiejętności społecznych, działania inkluzyjne
- Budowanie empatii rówieśniczej
- Regulacje prawne i obowiązki placówki
- Przegląd aktów prawnych (rozporządzenia MEN)
- Dokumentacja obowiązkowa – dobre praktyki
- Podsumowanie i refleksja końcowa
- Wnioski uczestników
- Test końcowy z automatycznym wynikiem
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 21 Powitanie uczestników, przedstawienie programu i celów szkolenia | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 21 Moduł 1: Wprowadzenie do tematu autyzmu | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:15 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 21 Moduł 2: Etiologia autyzmu | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 21 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 21 Moduł 3: Obraz kliniczny autyzmu u dzieci | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 21 Przerwa obiadowa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 21 Moduł 4: Diagnoza autyzmu | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 21 Moduł 5: Funkcjonowanie dziecka z autyzmem | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 21 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 21 Moduł 6: Interwencje i wsparcie terapeutyczne | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 21 Powitanie uczestników, cele szkolenia, wprowadzenie do tematyki wsparcia dzieci z ASD | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 21 Moduł 1: Diagnoza potrzeb i indywidualizacja wsparcia | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:15 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 21 Moduł 2: Praktyki wspierające funkcjonowanie dziecka | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 21 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 21 Moduł 3: Współpraca zespołowa i rola kadry | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 21 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 21 Moduł 4: Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 21 Moduł 5: Regulacje prawne i formalne aspekty wsparcia | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 21 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 21 Moduł 6: Podsumowanie i refleksja końcowa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 21 Egzamin (Test teoretyczny uruchamiany automatycznie) | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 306,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 306,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Bartosiewicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
📁 Materiały dla uczestników
- Prezentacje PDF z każdego modułu
- Przykładowe dokumenty: IPET, WOPFU, plan dnia
- Formularze i checklisty do AFZ
- Scenariusze działań wspierających i interwencji
- Przykładowe materiały wizualne (piktogramy, struktury dnia)
- Przykładowe plany BIP i narzędzia do pracy z zachowaniami
- Zaświadczenie ukończenia szkolenia
🧩 Podział na część teoretyczną i praktyczną
Dzień 1 – część teoretyczna (7 godzin dydaktycznych):
Powitanie, cele szkolenia, wprowadzenie
Moduły:
- Wprowadzenie do tematyki autyzmu
- Etiologia autyzmu
- Obraz kliniczny autyzmu u dzieci
- Diagnoza autyzmu
- Funkcjonowanie dziecka z ASD
- Interwencje terapeutyczne i formy wsparcia
- Test teoretyczny (online, wynik generowany automatycznie)
Dzień 2 – część praktyczna (8 godzin dydaktycznych):
Moduły:
- Diagnoza potrzeb i indywidualizacja wsparcia (IPET, praca z orzeczeniem)
- Praktyki wspierające funkcjonowanie dziecka (AAC, piktogramy, organizacja przestrzeni)
- Współpraca zespołowa i rola kadry (nauczyciel, asystent, komunikacja z rodzicami)
- Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego (empatia, działania inkluzyjne, TUS)
- Regulacje prawne i formalne aspekty wsparcia (dokumentacja, obowiązki placówki)
- Ćwiczenia i analiza przypadków – część warsztatowa
- Podsumowanie i refleksja
🛠Warunki organizacyjne
- Szkolenie odbywa się w formie stacjonarnej w grupie 10–30 osób
- Praca realizowana jest w jednej grupie, w przestrzeni dostosowanej do pracy warsztatowej
- Uczestnicy mają zapewnione materiały dydaktyczne
- Przerwy kawowe i obiadowe zgodnie z harmonogramem
🎯 Metody aktywizujące
- Wykład interaktywny
- Praca w grupach
- Analiza przypadków
- Ćwiczenia symulacyjne
- Moderowana dyskusja
📋 Ukończenie szkolenia i frekwencja
- Warunkiem ukończenia szkolenia i otrzymania zaświadczenia jest udział w min. 80% czasu trwania usługi
- Obecność będzie potwierdzana na podstawie imiennej listy obecności podpisywanej w dniu szkolenia
💸 Zwolnienie z VAT
Szkolenie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT – jako usługa edukacyjna świadczona przez jednostkę objętą systemem oświaty.
Adres
Adres
Lokal jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi