Finanse publiczne. Analiza aspektów prawnych, finansowych i organizacyjnych - szkolenie.
Finanse publiczne. Analiza aspektów prawnych, finansowych i organizacyjnych - szkolenie.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy administracji publicznej podsektora rządowego, samorządowego i ubezpieczeń społecznych uczestniczących w procesach planowania, dokonywania oraz kontrolowania dochodów i wydatków publicznych, jak np.: kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych, główni księgowi, skarbnicy, sekretarze, audytorzy wewnętrzni, pracownicy działów finansowo-księgowych, planowania i kontroli.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Zapoznanie uczestników z zasadami gospodarowania środkami publicznymi wg ustawy o finansach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozliczania dotacji i środków unijnych, sposobu wykonywania kontroli zarządczej, praktycznych aspektów odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, funkcjonowania budżetu zadaniowego, unikania najczęściej popełnianych błędów w świetle wyników kontroli NIK i RIO oraz orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnicy poznali prawidłowe procedury związane z gospodarowaniem środkami publicznymi w tym rozliczania dotacji i środków unijnych. | Kryteria weryfikacji Pytania dotyczące danego zakresu tematycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnicy wyspecjalizowali się w unikania najczęściej popełnianych błędów w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, realizacji kontroli zarządczej w tym planowania i zarządzania ryzykiem. | Kryteria weryfikacji Pytania dotyczące danego zakresu tematycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje:Uczestnicy szkolenia rozwinęli swoje kompetencje w zakresie funkcjonowania budżetu zadaniowego i gospodarowania środkami publicznymi. | Kryteria weryfikacji Pytania dotyczące danego zakresu tematycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Zajęcia będą realizowane w oparciu o miarę godziny lekcyjnej wynoszącej 45 min. W trakcie szkolenia wykorzystane zostaną liczne przykłady, symulacje i ćwiczenia.
Dzień I.
- Podstawowe informacje dotyczące szkolenia, pre-test.
- Podstawowe zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych reprezentowanych przez uczestników na szkoleniu, określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawach szczególnych i rozporządzeniach:
- ostatnie zmiany ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- ustalanie i dochodzenia należności i stosowania ulg w ich spłacie, w tym kar umownych oraz należności cywilnoprawnych wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych
- legalność, planowość, terminowość, skuteczność, efektywność i oszczędność,
- zaciąganie zobowiązań i dokonywanie wydatków - obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego i pracowników merytorycznych,
- prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej przez osoby prawne, m.in. instytucje kultury, SPZOZ-y, uczelnie wyższe,
- rozliczanie środków unijnych
- audyt wewnętrzny
- planowanie wieloletnie w sektorze finansów publicznych
- udzielanie, wykorzystywanie, rozliczanie i kontrola dotacji z budżetu państwa, budżetu samorządowego oraz państwowych funduszy celowych, w tym nowe wzory ofert, umów i sprawozdań dla dotacji udzielanych organizacjom pozarządowym,
- zamówienia publiczne poniżej 130 tys. złotych (wybór oferty, umowy i roczne sprawozdanie) oraz pozostałe zamówienia
3. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a inne rodzaje odpowiedzialności prawnej (odpowiedzialność karna, karna skarbowa, cywilna, pracownicza)
4. Obszary naruszeń dyscypliny finansów publicznych oraz najczęstsze naruszenia zasad gospodarowania środkami publicznymi
5. Osoby odpowiedzialne za naruszenia dyscypliny finansów publicznych, w szczególności odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz upoważnionych pracowników. Zasady powierzania odpowiedzialności w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych
6. Przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz wymiaru kary
7. Stopnie naruszenia dyscypliny finansów publicznych
8. Charakterystyka poszczególnych czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych
9. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i przesłanki ich stosowania: upomnienie, nagana, kara pieniężna, zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi
10. Przegląd najnowszego orzecznictwa komisji orzekających i sądów administracyjnych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tendencje interpretacyjne, wybrane orzeczenia)
Dzień II. KONTROLA ZARZĄDCZA I ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W SEKTORZE PUBLICZNYM
1. Kontrola zarządcza jako narzędzie kierowania i zarządzania jednostką sektora finansów publicznych. Sens i zakres pojęcia wg Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli w świetle stanowisk obu instytucji. Dobre praktyki i typowe błędy w realizacji KZ, zwłaszcza w procesie zarządzania ryzykiem
2. Prawne podstawy oraz zakres kontroli zarządczej wg ustawy o finansach publicznych a „Standardy kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych" oraz standardy i wytyczne ministerialne
3. Ewaluacja istniejących w jednostce mechanizmów kontroli zarządczej – ocena adekwatności, skuteczności i efektywności w świetle wyników kontroli NIK
4. Obszary kontroli zarządczej w zakresie środowiska wewnętrznego jednostki
- przestrzeganie wartości etycznych,
- kompetencje zawodowe,
- struktura organizacyjna,
- delegowanie uprawnień
5. Obszary kontroli zarządczej w zakresie celów (
warsztaty
)- określenie celu istnienia jednostki (misji),
- system określania i wyznaczania celów i zadań jednostki,
6. Obszary kontroli zarządczej w zakresie zarządzania ryzykiem (
warsztaty
)- identyfikacja ryzyka na poziomie jednostki, działów lub procesów,
- analiza ryzyka pod względem przyczyn, skutków i częstotliwości wystąpienia,
- wybór reakcji na ryzyko a monitorowanie ryzyk i efektywności podejmowanych działań,
- sprawozdawczość z procesu zarządzania ryzykiem,
- zarządzanie ryzykiem jako narzędzie rozwiązywania problemów
7. Mechanizmy kontroli jako odpowiedź na konkretne ryzyko
- dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
- sprawowanie nadzoru
- ciągłość działalności
- ochrona zasobów
- szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych obejmujące m.in. rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, zatwierdzanie (autoryzację) operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione, podział kluczowych obowiązków, weryfikacja operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji,
- mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych
8. Obszary kontroli zarządczej w zakresie informacji i komunikacji
- pozyskiwanie i weryfikacja bieżących informacji,
- komunikacja wewnętrzna,
- komunikacja zewnętrzna
9. Obszary kontroli zarządczej w zakresie monitorowania i samooceny (warsztaty)
- system monitorowania realizacji wyznaczonych celów i zadań,
- ocena systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające i pracowników jednostki (samoocena KZ),
- ocena kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego,
- źródła informacji o stanie kontroli zarządczej
10. Osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej:
- na poziomie kontroli jednostki sektora finansów publicznych (tzw. I poziom kontroli, dotyczący wszystkich jednostek),
- na poziomie działu administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego (tzw. II poziom kontroli)
11. Proces realizacji kontroli zarządczej
- obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, kierownika działu/referatu i poszczególnych pracowników,
- dokumentacja kontroli zarządczej (procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników oraz inne dokumenty wewnętrzne),
- oświadczenie o stanie kontroli zarządczej,
- sposoby ujęcia kontroli zarządczej w regulaminie organizacyjnym jednostki i innych aktach kierownictwa wewnętrznego
12. Ocena kontroli zarządczej przez instytucje kontroli zewnętrznej (NIK, RIO)
- najczęstsze błędy w zakresie kontroli zarządczej (wewnętrznej),
- typowe zalecenia pokontrolne dotyczące kontroli zarządczej.
13.Pytania i odpowiedzi, podsumowanie szkolenia, post-test.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Mariusz Brelski
-Coaching
-Trener Biznesu
-Facylitacja
-Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności XIII Edycja
-Doradztwo społeczne i zawodowe
-Program Menedżerowie NGO PROMENGO
-Szkoła Reprezentacji i Partycypacji Społecznej OFOP
-Retoryka i Wystąpienia Publiczne
Wieloletnie doświadczenie jako trener zdobyte m.in. w Akademii Przedsiębiorczości sp. z o.o., Stowarzyszeniu Aktywnych Animatorów Kultury w Hrubieszowie, SPERFUNDACJI w Rybniku, Fundacji Centrum Europy Lokalnej w Kielcach i wiele innych. Doświadczenie praktyczne zdobył m.in. w Starostwie Powiatowym w Kielcach jako inspektor, a potem Z-ca Dyr. Wydziału Komunikacji i Transportu, w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Świętokrzyskiego jako Kierownik Oddziału Projektów i Funduszy w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej.
Tomasz Gzela
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacja powerpoint, celem utrwalenia informacji przekazanych w trakcie szkolenia, przesłana będzie drogą mailową.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zarejestrowanie się i założenie konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz zapisanie się na szkolenie za pośrednictwem Bazy.
Informacje dodatkowe
Po zakończeniu usługi uczestnik otrzyma certyfikat.
Usługa szkoleniowa podzielona jest na godziny dydaktyczne (1 godzina dydaktyczna = 45 minut).
Usługa jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Podstawa: §3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz szczegółowych warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2018 r., poz. 701).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi