Kurs prawa jazdy kategorii C+E z egzaminem państwowym
Kurs prawa jazdy kategorii C+E z egzaminem państwowym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.C+E
- Grupa docelowa usługi
Kurs jest skierowany do osób, które posiadają prawo jazdy kategorii C i chcą zdobyć uprawnienia do prowadzenia zespołu pojazdów składającego się z ciężarówki (o masie powyżej 3,5 tony) i przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC*) powyżej 3,5 tony, co otwiera możliwości zawodowe w transporcie krajowym i międzynarodowym. Kurs ten jest skierowany przede wszystkim do kandydatów na kierowców zawodowych w firmach transportowych i logistycznych, a także do osób poszukujących stabilnego zatrudnienia w tej branży.
**Dopuszczalna masa całkowity (DMC) pojazdu figuruje w rubryce F.2 dowodu rejestracyjnego pojazdu i jest ona definiowana jako największa dopuszczalna masa pojazdu z osobami i ładunkiem.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji27-02-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi26
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 28 ust. 1, ust. 8, art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2023 r. poz. 622 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńA, B, C, D, BE, CE
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem kursu jest nabycie uprawnień do poruszania się zespołem pojazdów składającym się z pojazdu kategorii C oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony a także zdanie egzaminu państwowego. Kurs kładzie nacisk na umiejętności w zakresie manewrowania, przewidywania zagrożeń i reagowania w sytuacjach awaryjnych w ruchu drogowym, a także ukształtowanie postaw odpowiedzialnego i kulturalnego kierowcy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Przygotowuje się do jazdy, sprawdza stan techniczny podstawowych elementów pojazdu i przyczepy odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. | Kryteria weryfikacji Sprawdza stan techniczny podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Poprawnie ustawia fotel, lusterka, zagłówki, zapina pasy bezpieczeństwa, upewnia się, czy drzwi pojazdu są zamknięte. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Sprawdza mechanizm sprzęgający (w tym przewody hamulcowe i elektryczne), elementy przyczepy związane z jej załadunkiem, sposób zabezpieczenia ładunku. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi sprzęgać i rozprzęgać przyczepę z pojazdem silnikowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wykonuje poprawnie manewry zespołem pojazdów złożonym z pojazdu kategorii C i przyczepy lub naczepy o DMC powyżej 3,5 tony. | Kryteria weryfikacji Rusza z miejsca oraz jeździ pasem ruchu do przodu i tyłu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Parkuje skośnie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Parkuje prostopadle. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Rusza z miejsca do przodu na wzniesieniu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Porusza się bezpiecznie i odpowiedzialnie w ruchu drogowym zespołem pojazdów złożonym z pojazdu kategorii C i przyczepy lub naczepy o DMC powyżej 3,5 tony. | Kryteria weryfikacji Poprawnie włącza się do ruchu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Potrafi wykorzystać zmianę biegów do oszczędnej jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje moment obrotowy silnika podczas hamowania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi poprawnie hamować, również w sytuacjach awaryjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje poprawnie manewry wyprzedzania, wymijania, omijania, zmiany pasa ruchu, zmiany kierunku jazdy w prawo i w lewo, zawracania na skrzyżowaniu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Porusza się poprawnie po drogach dwukierunkowych i jednokierunkowych zgodnie ze znakami poziomymi i pionowymi. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Poprawnie przejeżdża przez skrzyżowania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoStarosta Powiatu / Prezydent Miasta właściwy dla miejsca zamieszkania kursanta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
1. CZĘŚĆ PRAKTYCZNA | ||
1.1 PLAC MANEWROWY | ||
TEMAT | TREŚĆ TEMATU | |
1 | Przygotowywanie się do jazdy, w tym:
| |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w tym:
| |
3 | Parkowanie skośne | |
4 | Parkowanie prostopadłe | |
5 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | |
1.2 RUCH DROGOWY | ||
TEMAT | TREŚĆ TEMATU | |
1 | Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego | |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu | |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne | |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu | |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną | |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy | |
9 | Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe*) | |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych | |
11 | Przejazd przez tunel*) | |
12 | Przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*) | |
13 | Przejazd obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego | |
14 | Wykonanie manewru wyprzedzania | |
15 | Wykonanie manewru omijania | |
16 | Wykonanie manewru wymijania | |
17 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu | |
18 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo | |
19 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo | |
20 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu | |
21 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu | |
22 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych | |
23 | Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy | |
24 | Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem | |
*) Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko kolejowe, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel, położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka szkolenia kierowców, dokonuje instruktor, biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe. **) Dotyczy miast z komunikacją tramwajową. | ||
LICZBA GODZIN CZĘŚCI PRAKTYCZNEJ | 15 | |
2. WALIDACJA | ||
TEMAT | TREŚĆ TEMATU | |
1 | Walidacja przeprowadzana w formie egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii C+E w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. | |
LICZBA GODZIN WALIDACJI | 1 | |
OGÓŁEM CZĘŚĆ PRAKTYCZNA I WALIDACJA | 16 | |
|
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 215,38 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 215,38 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 288,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 288,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Jan Zdziarstek
TOMASZ JURSZA
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik kursu otrzymuje teczkę, notatnik i długopis.
Warunki uczestnictwa
- Ukończone 21 lat
- Prawo jazdy kategorii C
- Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) dla kategorii C+E
- Znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2 umożliwiającym swobodną komunikację z instruktorem
WAŻNE!!! Aby uzyskać dofinansowanie do interesującego Cię szkolenia, wykonaj poniższe kroki:
- Zapoznaj się z informacjami o trwających projektach regionalnych w województwie warmińsko-mazurskim, w ramach których można uzyskać dofinansowanie do szkoleń, a także z listą operatorów tych projektów i ich danymi kontaktowymi pod adresem www.parp.gov.pl/component/site/site/bur-psf-warminsko-mazurskie
- Skontaktuj się z wybranym operatorem regionalnym, który pomoże Ci wypełnić dokumentację zgłoszeniową.
- Podpisz umowę o dofinansowanie z wybranym operatorem. Po podpisaniu umowy uzyskasz tzw. ID wsparcia - unikalny identyfikator poświadczający uzyskanie dofinansowania w ramach projektu unijnego.
- Zapisz się na interesujące Cię szkolenie w Bazie Usług Rozwojowych a podczas zapisu podaj swoje ID wsparcia.
Informacje dodatkowe
- Zastrzegamy prawo do zmiany kadry instruktorów w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności.
- Harmonogram zajęć praktycznych jest ustalany indywidualnie z uczestnikiem usługi.
- Zajęcia praktyczne realizowane w godzinach od 8:00 do 20:00 od poniedziałku do soboty.
- Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług.
- Termin walidacji (egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii C+E) ustalany jest indywidualnie dla każdego kursanta po ukończeniu przewidzianych programem szkolenia zajęć praktycznych w wymiarze 25 godzin.
- Z uwagi na indywidualny charakter zajęć praktycznych termin zakończenia szkolenia może ulec zmianie.
- Godzina zajęć praktycznych = 60 minut.
- Pojazd szkoleniowy: MAN TGL z automatyczną skrzynią biegów + przyczepa Konar JG2
- Cena kursu uwzględnia podstawienie pojazdu szkoleniowego na egzamin praktyczny w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Olsztynie
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Na terenie placu manewrowego pomieszczenie socjalne z szatnią i toaletą oraz serwis kawowy.