Kompleksowe szkolenie instruktora (INS) pilotów BSP (NSTS/STS)
Kompleksowe szkolenie instruktora (INS) pilotów BSP (NSTS/STS)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Obsługa maszyn i urządzeń
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone dla pilotów BSP posiadających ważne kompetencje NSTS/STS, którzy chcą uzyskać uprawnienia instruktorskie (INS) zgodnie z przepisami ULC. Uczestnikami mogą być osoby planujące prowadzenie certyfikowanych szkoleń BSP, instruktorzy wewnętrzni firm, ośrodków szkoleniowych oraz piloci BSP realizujący szkolenia dla służb i instytucji. Kandydaci muszą posiadać solidną wiedzę teoretyczną i doświadczenie w operacjach lotniczych bezzałogowymi statkami powietrznymi.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników2
- Data zakończenia rekrutacji15-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi55
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 95a ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze ( Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z późń. zm.)
- Zakres uprawnieńSTS-01
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do roli Instruktora Pilotów BSP, umożliwiając prowadzenie certyfikowanych szkoleń zgodnie z przepisami ULC (NSTS/STS) i wytycznymi EASA (STS-01). Kurs rozwija metodykę nauczania, egzaminowania, praktykę instruktorską, ocenę kursantów, procedury bezpieczeństwa i scenariusze szkoleniowe. Uprawnienia instruktorskie (INS) Urząd Lotnictwa Cywilnego wpisuje w systemie KSID.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Znajomość aspektów pedagogicznych potrzebnych w pracy instruktora pilotów BSP | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia podstawowe definicje i pojęcia. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kryteria weryfikacji Rozumie proces uczenia się. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmioty wyznaczone do prowadzenia egzaminów w imieniu Prezesa ULC.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Zakres
- Instytucje lotnicze
- Przepisy lotnicze i inne akty mające znaczenie
- Kategoria otwarta
- Kategoria szczególna
- Ograniczenia możliwości człowieka
- Procedury operacyjne
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu
- Ogólna wiedza na temat bezzałogowych statków powietrznych
- Meteorologia
- Osiągi systemu BSP w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
- Obsługa Dji Mavic 3 Enterprise
- Projektowanie nalotu fotogrametrycznego
- Obsługa Dji Mavic 3 Thermal
- Konfiguracja i używanie kamery termowizyjnej w dronie
- Pomiary termowizyjne
- Obsługa oprogramowania DroneControl First Responder - prowadzenie transmisji obrazy z drona na żywo na PC i smartphony.
Tematy i dziedziny, które uwzględniono w ramach szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych
a) Czynności przed lotem
(i) Planowanie operacji, względy dotyczące przestrzeni powietrznej i ocena ryzyka na miejscu operacji. Kwestie uwzględnione:
A) określenie celów planowanej operacji;
B) upewnienie się, że określona przestrzeń operacyjna i odpowiednie bufory (np. bufor ryzyka naziemnego) są odpowiednie do planowanej operacji;
C) wykrywanie przeszkód występujących w granicach przestrzeni operacyjnej, które mogłyby utrudnić planowaną operację;
D) ustalenie, czy topografia lub przeszkody w granicach przestrzeni operacyjnej mogą mieć wpływ na prędkość lub kierunek wiatru;
E) wybór odpowiednich danych dotyczących informacji o przestrzeni powietrznej (w tym danych dotyczących stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych), które mogą mieć wpływ na planowaną operację;
F) upewnienie się, że system bezzałogowego statku powietrznego jest odpowiedni do planowanej operacji;
G) upewnienie się, że wybrane obciążenie użytkowe jest kompatybilne z systemem bezzałogowego statku powietrznego używanym na potrzeby operacji;
H) wprowadzenie niezbędnych środków w celu zapewnienia zgodności z ograniczeniami i warunkami mającymi zastosowanie do przestrzeni operacyjnej i bufora ryzyka naziemnego w odniesieniu do planowanej operacji zgodnie z procedurami zawartymi w instrukcji operacyjnej dla danego scenariusza;
I) wprowadzenie niezbędnych procedur umożliwiających wykonywanie operacji w przestrzeni powietrznej kontrolowanej, w tym protokołu komunikacji ze służbą kontroli ruchu lotniczego, oraz uzyskanie zezwolenia i, w razie konieczności, instrukcji;
J) potwierdzenie, że wszystkie dokumenty niezbędne do wykonania planowanej operacji znajdują się na miejscu operacji; oraz
K) poinformowanie wszystkich uczestników o planowanej operacji.
(ii) Przegląd przedlotowy i konfiguracja systemu bezzałogowego statku powietrznego (w tym tryby lotu i zagrożenia związane ze źródłami energii). Kwestie uwzględnione:
A) ocena ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego;
B) zapewnienie właściwego zabezpieczenia wszystkich demontowalnych części systemu bezzałogowego statku powietrznego;
C) upewnienie się, że konfiguracje oprogramowania systemu bezzałogowego statku powietrznego są kompatybilne;
D) kalibracja instrumentów w systemie bezzałogowego statku powietrznego;
E) identyfikacja wszelkich mankamentów, które mogą zagrozić planowanej operacji;
F) upewnienie się, że poziom naładowania baterii jest wystarczający do wykonania planowanej operacji;
G) upewnienie się, że zamontowany w systemie bezzałogowego statku powietrznego układ umożliwiający zakończenie lotu i jego system aktywacji są sprawne;
H) sprawdzenie prawidłowego funkcjonowania łącza do celów kierowania i kontroli;
I) aktywacja funkcji świadomości przestrzennej i wgranie informacji do tego systemu (jeśli funkcja świadomości przestrzennej jest dostępna); oraz
J) skonfigurowanie systemów ograniczających wysokość i prędkość lotu (jeżeli są dostępne).
(iii) Znajomość podstawowych czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej, w tym w przypadku problemów z systemem bezzałogowego statku powietrznego, lub w przypadku wystąpienia w trakcie lotu zagrożenia kolizją w powietrzu.
b) Procedury w trakcie lotu
(i) Prowadzenie skutecznej obserwacji i utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) w każdym momencie, co obejmuje: posiadanie w każdym momencie orientacji sytuacyjnej w odniesieniu do danej lokalizacji pod względem przestrzeni operacyjnej i pod kątem obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej, przeszkód, ukształtowania terenu oraz osób postronnych.
(ii) Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach reprezentatywnych dla odnośnego STS (w tym lot w trybie manualnym/bez wsparcia globalnego systemu
nawigacji satelitarnej lub w trybie równoważnym, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny jest w niego wyposażony).
Wykonuje się co najmniej następujące manewry:
- A) zawis w miejscu (tylko w przypadku wiropłatów);
- B) przejście z zawisu do lotu do przodu (tylko w przypadku wiropłatów);
- C) wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego;
- D) zakręty w locie poziomym;
- E) kontrola prędkości w locie poziomym;
- F) czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego; oraz
- G) manewry omijania w celu uniknięcia kolizji.
(iii) Monitorowanie w czasie rzeczywistym stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego i dotyczących go ograniczeń w zakresie maksymalnego czasu lotu.
Lot w warunkach odbiegających od normy:
- A) zarządzanie częściowym lub całkowitym brakiem mocy w układzie napędowym bezzałogowego statku powietrznego przy zapewnieniu bezpieczeństwa osób trzecich na ziemi;
- B) zarządzanie ścieżką lotu bezzałogowego statku powietrznego w sytuacjach odbiegających od normy;
- C) zarządzanie sytuacją, w której dojdzie do uszkodzenia urządzenia pozycjonującego zainstalowanego w bezzałogowym statku powietrznym;
- D) zarządzanie sytuacją wtargnięcia osoby postronnej w granice przestrzeni operacyjnej lub w kontrolowany obszar naziemny oraz zastosowanie odpowiednich środków w celu zachowania bezpieczeństwa;
- E) reagowanie na sytuacje, w których bezzałogowy statek powietrzny może przekroczyć granicę przestrzeni lotu (procedury bezpieczeństwa) oraz granice przestrzeni operacyjnej (procedury awaryjne), które określono w trakcie przygotowań do lotu, oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych;
- F) zarządzanie sytuacją, w której statek powietrzny zbliża się do granicy przestrzeni operacyjnej; oraz
- G) wykazanie umiejętności stosowania metody odzyskania kontroli po celowej (symulowanej) utracie łącza do celów kierowania i kontroli.
c) Czynności po zakończeniu lotu
- (i) Wyłączenie i zabezpieczenie systemu bezzałogowego statku powietrznego.
- (ii) Kontrola po zakończeniu lotu i zarejestrowanie wszelkich istotnych danych dotyczących ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego (jego układów, komponentów i źródeł zasilania) oraz zmęczenia załogi.
- (iii) Przeprowadzenie odprawy na temat wykonanej operacji.
- (iv) Określenie sytuacji, które wymagały sporządzenia zgłoszenia zdarzenia, i sporządzenie wymaganego zgłoszenia zdarzenia.
d) Lot operacyjny w scenariuszu zbierania danych do tworzenia ortofotomapy (z użyciem modułu RTK)
- Import przygotowanego pliku KML
- Tworzenie nowej trasy lotu automatycznego i edycja utworzonej trasy
- Edycja parametrów lotu automatycznego
- Edycja trasy lotu
- Import cyfrowego modelu terenu (DSM)
- Ustawienia Ground Control Point (GCP)
- Przerwanie lotu automatycznego i kontynuacja
- Przedstartowa lista kontrolna lotu automatycznego i manualnego
- Rozwiązywanie problemów z rozpoczęciem lotu
e) Lot operacyjny w scenariuszu poszukiwania anomalii cieplnych (z użyciem kamery termowizyjnej)
- Uruchomienie kamery IR
- Ustawianie alarmów temperaturowych
- Podział ekranu i synchronizacja kamer
- Wykorzystanie różnych palet barw
f) Lot operacyjny w scenariuszu transmitowania obrazu z placu budowy do oddalonych lokalizacji
- Konfiguracja i uruchomienie oprogramowania do transmisji DroneControl First Responder
- Generowanie adresu internetowego z dostępem do transmisji obrazu na żywo dla dowolnie oddalonych widzów
- Zarządzanie uczestnikami / widzami transmisji
- Przekazywanie kontroli nad gimbalem kamery i wyborem obiektywu uczestnikom transmisji
- Sterowanie gimbalem kamery poprzez: ekran dotykowy, klawiaturę gamepad'a, kursor myszy
- Uruchamianie transmisji w locie automatycznym "Waypoint Mission"
- Zabezpieczenie transmisji kodem
- Korzystanie z komunikacji audio pomiędzy RC, a komputerem PC / Smartphone
- Pobieranie i przekazywanie współrzędnych lokalizacji w formacie: stopnie dziesiętne, adres pocztowy, What3Words
- Udostępnianie obrazu poprzez portale społecznościowe i platformy do online
g) PRAKTYKA - Podstawy zarządzanie personelem, sprzętem i koordynacja lotów
- Podstawy zarządzania personelem BSP i sprzętem SBSP
- Podstawy zarządzania operacjami SBSP i dziennikiem lotów.
h) Zarządzenia dokumentacją
- Ewidencje personelu lotniczego
- Konserwacja Systemu Bezzałogowego Statku Powietrznego
- Podstawy Instrukcji Operacyjnej (INOP)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 12 300,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 10 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 223,64 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 181,82 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 1 230,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 1 000,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Gerard Szustek
Posiada kwalifikacje personelu szkolącego (INS). W ciągu kilku lat doświadczeń w lotach operacyjnych i szkoleniowych zrealizował tysiące lotów i setki godzin w powietrzu podczas operacji z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Zaangażowanie i profesjonalizm w prowadzeniu operacji BSP oraz szkoleń łączących teorię z praktyką są inspiracją dla wielu pilotów dronów w różnych sektorach gospodarki oraz instruktorów w branży dronowej.
DOŚWIADCZENIE W BRANŻY
Od lat współpracuje z liderami branży, aktywnie przyczyniając się do rozwoju lotnictwa bezzałogowego oraz powiązanych sektorów usług, takich jak energetyka odnawialna, geodezja, budownictwo, ratownictwo, leśnictwo, media, w tym produkcja filmów ślubnych i eventowych.
ROZWÓJ METOD I TECHNIK UŻYTKOWANIA DRONÓW
Aktualnie uczestniczy w rozwoju metod praktycznego wykorzystania dronów w transmisjach obrazu na żywo do oddalonych lokalizacji. W szkoleniach dzieli się wiedzą z zakresu konfiguracji systemów transmisji, zarządzania uczestnikami streamingu oraz zastosowań dronów w takich operacjach jak monitorowanie placów budowy, inspekcje infrastruktury technicznej oraz działania w czasie rzeczywistym, np. w ratownictwie czy logistyce.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają następujące materiały:
- zasoby tekstowe na poziomie zaawansowanym, na temat realizowania operacji BSP w kategorii szczególnej STS-01,
- filmy, zdjęć, schematy i grafiki przedstawiające omawiane zagadnienia,
- instrukcje i checklist pomocne w operacjach BSP i inspekcji,
- trasy nalotu, dane w formie plików *.KML, gotowe do zaimportowania do oprogramowania.
- zdjęcia i nagrania wykonane podczas praktyki
Warunki uczestnictwa
● Ukończone 18 lat
● Posiadanie ważnych kompetencji pilota A1/A3, A2
● Posiadanie ważnych kompetencji pilota STS-01/NSTS-01,02,05,06
● Zdanie egzaminu wstępnego z wiedzy teoretycznej - przed przystąpieniem do szkolenia teoretycznego.
● Zdanie egzaminu wstępnego z umiejętności praktycznych - przed przystąpienia do szkolenia praktycznego.
Informacje dodatkowe
Na cele szkolenia dostawca usługi udostępni:
- Dron Dji Mavic 3 Enterprise
- Dron Dji Mavic 3 Thermal
- Laptop
- Router Wi-Fi
- Mobilna stacja zasilania
Dostawca usługi zapewni:
- Sprzęt klasy C5
- dostęp do Internetu
- lokalizację szkolenia praktycznego spełniającą wymagania operacyjne
- w pełni funkcjonalne licencjonowane oprogramowanie DroneControl First Responder
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania techniczne:
- komputer z działającą: kamerą i mikrofonem oraz z dostępem do Internetu,
- telefon z możliwością instalacji aplikacji i dostępem do Internetu
- zainstalowana przeglądarka na silniku "Chronium" np. Chrome, Edge
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Wykorzystamy i udostępnimy: