Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - dla osób nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (4 semestry)
Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - dla osób nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (4 semestry)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25.07.2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Osoba kończąca studia, w zależności od posiadanego wykształcenia bazowego, będzie posiadała uprawnienia do pracy w placówkach specjalnych i integracyjnych (warunkiem jest posiadanie kwalifikacji pedagoga specjalnego z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną). Poza nauczaniem i prowadzeniem terapii absolwent będzie posiadał kwalifikacje do pracy rewalidacyjnej uprawniającej do pracy w placówkach opiekuńczo-rewalidacyjnych dla osób z ASD (autystycznym spektrum zaburzeń) takich jak warsztaty pracy chronionej (aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością), warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji20-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi640
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uzyskane kwalifikacje: do pracy edukacyjnej, wychowawczej i terapeutycznej z osobami z autyzmem i Zespołem Aspergera (w zależności od posiadanego wykształcenia).Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy absolwent w stopniu zaawansowanym między innymi:Posiada wiedzę z zakresu diagnostyki nozologicznej oraz różnicowej, zna zaburzenia współwystępujące w ASD, zna „złoty standard diagnostyczny” (ADOS i ADI-R) oraz inne narzędzia diagnostyczne. Ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę dotyczącą psychospołecznych i medycznych problemów osób z ASD, zna symptomatologię typową dla ASD w oparciu o ICD i DSM oraz ICF. Posiada usystematyzowaną wiedzę o potrzebach rozwojowych i specjalnych potrzebach edukacyjnych osób z ASD, posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z ASD w różnych okresach życia. Posiada pogłębioną wiedzę na temat organizacji procesu edukacji, wychowania, rewalidacji i rehabilitacji osób z ASD w różnych okresach życia. Zna specjalistyczne metody diagnozowania specyficznych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych osób z ASD, rozumie założenia diagnozy wielospecjalistycznej i założenia indywidualnych programów tworzonych na ich potrzeby w różnych okresach życia (w tym w ramach rehabilitacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z ASD). Posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie metod i form pracy edukacyjnej z osobą z ASD, zna i rozumie założenia IPET. Ma wiedzę na temat specyfiki podstawowych środowisk wychowawczych z perspektywy rozwoju i funkcjonowania osób z ASD oraz sposoby ich wsparcia i współpracy z nimi. | Kryteria weryfikacji Udział w zajęciach, spełnienie warunków / wykonanie zadań ustalonych przez prowadzącego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się W zakresie umiejętności absolwent w stopniu zaawansowanym między innymi:Potrafi opisać specyfikę funkcjonowania psychospołecznego osób z ASD w różnych okresach rozwojowych, w tym również w okresie dorosłości. Posiada pogłębione umiejętności diagnozowania nozologicznego, funkcjonalnego, potrafi zrealizować diagnozę różnicową. Potrafi dokonywać pogłębionej diagnozy potrzeb rozwojowych osób z ASD w różnych okresach życia. Potrafi planować i dokumentować działania edukacyjnej, wychowawcze i rehabilitacyjne dla osób z ASD w różnych okresach życia, potrafi tworzyć i ewaluować IPET oraz indywidualne programy WWRD oraz inne programy terapeutyczne realizowane w ramach rehabilitacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z ASD. Umie dokonać analizy własnych działań z perspektywy realizacji potrzeb rozwojowych osób z ASD. Potrafi określić rzeczywiste i potencjalne problemy osoby z ASD w procesie edukacji i rehabilitacji. Potrafi powiązać ograniczenia osoby z ASD wynikające z niepełnosprawności z ich psychospołecznymi konsekwencjami dla procesu edukacyjnego i terapeutycznego. Posiada pogłębione umiejętności metodyczne wykorzystywane w pracy edukacyjnej z osobami z ASD na różnych etapach edukacyjnych. Potrafi współpracować z rodzicami osoby z ASD , tworzyć z nimi plan współpracy oraz udzielać im fachowego wsparcia. Potrafi stosować w swojej pracy edukacyjnej i terapeutycznej strategie takie jak m.in. ESDM, TEACCH, ABA, posługuje się wieloma metodami pracy terapeutycznej w tym również metodą integracji sensorycznej, realizuje rożnego rodzaju zajęcia specjalistyczne przeznaczane głównie dla osób z ASD, w tym treningi umiejętności społecznych. Potrafi stosować skuteczne strategie radzenia sobie z trudnościami w pracy z osobą z ASD poprzez efektywne rozwijanie jej samodzielności jak i mowy oraz komunikacji, w tym również z zastosowaniem metod AAC. | Kryteria weryfikacji Udział w zajęciach, spełnienie warunków / wykonanie zadań ustalonych przez prowadzącego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się W zakresie kompetencji absolwent w stopniu zaawansowanym między innymi:Ma świadomość konieczności współdziałania w planowaniu i realizacji zadań diagnostycznych z innymi specjalistami zajmującymi się osobami z ASD jak i z rodzicami. Przyjmuje odpowiedzialność za efekty swoich działań diagnostycznych i metodycznych w pracy z osobami z ASD zgodnie z zasadami i normami etycznymi. Potrafi pracować zespołowo w zakresie opracowywania narzędzi diagnostycznych, metod terapeutycznych, środków dydaktycznych i planów rehabilitacyjnych przeznaczonych dla osób z ASD. Rozumie potrzebę stałego doskonalenia się i permanentnego zdobywania profesjonalizmu w postępowaniu metodyczno-terapeutycznym. Prezentuje postawę otwartości na różnorodne modele pracy z osobą z ASD, a także motywację do samodzielnego poszukiwania optymalnych rozwiązań w procesie edukacyjnym i terapeutycznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań terapeutycznych wobec osoby z ASD i jego najbliższego otoczenia. | Kryteria weryfikacji Udział w zajęciach, spełnienie warunków / wykonanie zadań ustalonych przez prowadzącego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. Autystyczne spektrum zaburzeń – psychomedyczna problematyka rozwoju
- Autystyczne spektrum zaburzeń
- Zaburzenia kliniczne współwystępujące u osób z ASD
- Propedeutyka interdyscyplinarnej opieki medycznej dla dzieci z ASD
II. Założenia interdyscyplinarnego wsparcia i diagnozy osoby z ASD i jego rodziny
- Diagnoza funkcjonalna osób z ASD
- Terapia i wsparcie rodziny osoby z ASD
- Prawne podstawy organizacji edukacji i rewalidacji osób z ASD
III. Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja przedszkolna dzieci z ASD
- Strategie psychologiczno-pedagogiczne stosowane w terapii małych dzieci z ASD
- Zaburzenia mowy i komunikacji u osób z ASD
- Współpraca z rodzicami dzieci z ASD
- Planowanie i realizacja procesu wczesnego wspomagania rozwoju, programy IP-WWRD
- Pedagogika przedszkolna z metodyką pracy z dziećmi z ASD, programowanie i ewaluacja IPET
IV. Edukacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Edukacja osób z ASD w Polsce i wybranych krajach
- Dydaktyka specjalna
- Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z ASD w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
- Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z ASD w szkołach ponadpodstawowych
- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia (WOFU), budowa i ewaluacja IPET
V. Terapia uczniów z ASD w placówce szkolnej
- Metodyka zajęć terapeutycznych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z Zespołem Aspergera
- Metodyka zajęć rewalidacyjnych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z autyzmem niżej funkcjonujących
- Metodyka alternatywnych i wspomagających metod komunikacji
- Podstawy Stosowanej Analizy Zachowania
- Usprawnianie i stymulacja procesów neurobiologicznych uczniów z ASD w terapii Integracji Sensorycznej
VI. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z ASD
- Rehabilitacja społeczna dorosłych osób z ASD z podstawami metodyki
- Aktywizacja i rehabilitacja zawodowa dorosłych osób z ASD
VII. Praktyki
VIII. Kształcenie kierunkowe z pedagogiki specjalnej
- Dydaktyka specjalna
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Praktyki
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 10,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 10,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Połączenie zajęć synchronicznych z zajęciami w bezpośrednim kontakcie w siedzibie Uczelni 50/50. Wybrane zajęcia będą realizowane na platformie online z elementami czatu lub wideokonferencji, z dostępem do materiałów i ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa
Ukończone studia I lub II stopnia.
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń i poprawność złożonych dokumentów.
Uprzejmie informujemy, że w przypadku zbyt małej liczby kandydatów grupa może nie zostać uruchomiona.
WYMAGANE DOKUMENTY
- dyplom/odpis ukończenia studiów wyższych
- dokument poświadczający przygotowanie pedagogiczne
- wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy
- wypełnione podanie o przyjęcie na studia
- wypełniona umowa w 2 egzemplarzach
- 1 zdjęcie
- dowód uiszczenia opłaty rekrutacyjnej
Link do pobrania dokumentów: https://podyplomowe.wsei.eu/dokumenty-dla-sluchacza/
Informacje dodatkowe
Aktualna oferta z pełnym opisem oraz niezbędną dokumentacją: https://podyplomowe.wsei.eu/nasza-oferta/
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie na platformie Moodle poprzez usługę ClickMeeting.
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer użytkownika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji:
- komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu,
- sprawny mikrofon i kamera internetowa.
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować użytkownik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms. Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe