Doskonalenie kompetencji w ramach rejsu stażowo-szkoleniowego dla osób chcących podnieść swoje kwalifikacje Żeglarza Jachtowego lub Jachtowego Sternika Morskiego.
Doskonalenie kompetencji w ramach rejsu stażowo-szkoleniowego dla osób chcących podnieść swoje kwalifikacje Żeglarza Jachtowego lub Jachtowego Sternika Morskiego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest dedykowane osobom:
- poszukującym aktywnych form spędzania czasu w zgodzie z naturą,
- dla których ważna jest zrównoważona mobilność i odpowiedzialne korzystanie z zasobów środowiska,
- pragnącym zdobyć zielone kompetencje, obejmujące umiejętność przemieszczania się z wykorzystaniem sił natury – wiatru i prądów wodnych – bez użycia paliw kopalnych,
- chcącym poznać nowoczesne praktyki ekologicznego żeglowania, ograniczania śladu węglowego oraz racjonalnego gospodarowania energią i odpadami na jachcie.
Ilość godzin na zalewie nie jest wliczana do egzaminu na sternika
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników4
- Data zakończenia rekrutacji01-05-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem rejsu stażowo-szkoleniowego jest doskonalenie kompetencji poprzez zdobycie wymaganej wiedzy i praktycznych umiejętności nawigacji i manewrowania jednostkąEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Pewnie prowadzi jednostkę żaglową pod żaglami w różnych warunkach pogodowych i sytuacyjnych, zachowując bezpieczeństwo oraz stosując właściwe manewry. | Kryteria weryfikacji wykonuje zwrot przez sztag, wykonuje zwrot przez rufę, wykonuje alarm „człowiek za burtą | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Wykonuje bezpieczne manewry portowe przy różnych kierunkach wiatru, zachowując kontrolę nad jednostką. | Kryteria weryfikacji wykonuje odejście i dojście do nabrzeża w warunkach ograniczonego wiatru i prądu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Prowadzi jednostkę żaglową z wykorzystaniem pomocniczego napędu silnika spalinowego, zachowując kontrolę nad jednostką i stosując zasady bezpieczeństwa | Kryteria weryfikacji wykonuje cumowanie w porcie z użyciem silnika pomocniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Przygotowuje jacht i załogę do rejsu, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, ekologii i organizacji pracy na pokładzie. | Kryteria weryfikacji opracowuje plan rejsu i analizuje prognozę pogody | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Stosuje zasady zrównoważonego żeglarstwa i ekologicznego użytkowania jednostki pływającej | Kryteria weryfikacji ogranicza użycie silnika spalinowego, właściwie gospodaruje odpadami na jachcie, stosuje żeglugę z wykorzystaniem siły wiatru i prądów wodnych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Rozumie wpływ działalności człowieka na ekosystem wodny oraz znaczenie zielonej transformacji w transporcie wodnym. | Kryteria weryfikacji omawia zasady ochrony wód i sposoby redukcji śladu węglowego w żeglarstwie | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Wykorzystuje naturalne zjawiska hydrometeorologiczne (wiatr, prądy, pływy) do efektywnego przemieszczania się bez użycia paliwa. | Kryteria weryfikacji planuje i realizuje manewry żeglugi wyłącznie z użyciem sił natury | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Wykazuje postawę proekologiczną i odpowiedzialną wobec środowiska wodnego podczas żeglugi | Kryteria weryfikacji stosuje zasady „zero emission cruising” i raportuje zachowania przyjazne środowisku | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Cel biznesowy
Celem biznesowym usługi jest podniesienie kwalifikacji oraz rozwój kompetencji praktycznych i ekologicznych załóg jachtowych w zakresie bezpiecznego, świadomego i odpowiedzialnego prowadzenia jednostek żaglowych na wodach śródlądowych.Kurs przyczynia się do zwiększenia jakości oraz bezpieczeństwa usług turystyczno-rekreacyjnych poprzez rozwój umiejętności manewrowania, cumowania i planowania rejsu w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Szkolenie wspiera realizację celów zielonej transformacji w sektorze rekreacji wodnej i turystyki, kształtując postawy proekologiczne uczestników oraz promując żeglugę opartą na wykorzystaniu sił natury – wiatru, prądów wodnych i energii odnawialnej.
Dzięki nabytym kompetencjom uczestnicy stają się ambasadorami nowoczesnego, przyjaznego środowisku stylu żeglowania, co wpływa na pozytywny wizerunek firm organizujących rejsy oraz rozwój zrównoważonej turystyki wodnej w Polsce.
Efekt usługi
Efekt usługi (po korekcie zgodnej z zasadami formułowania efektów uczenia się)
Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
• manewruje i cumuje samodzielnie oraz bezpiecznie jednostką żaglową w różnych warunkach portowych i pogodowych,
• stosuje aktualne przepisy żeglugi śródlądowej, w tym interpretuje zasady locji, meteorologii, bezpieczeństwa i ratownictwa wodnego,
• opracowuje plan rejsu z uwzględnieniem kierunku i siły wiatru, prądów wodnych oraz warunków pogodowych,
• wdraża zasady ekologicznego użytkowania jednostki pływającej, ogranicza użycie silnika spalinowego oraz organizuje racjonalne gospodarowanie energią i odpadami,
• analizuje wpływ działalności człowieka na ekosystem wodny oraz stosuje zachowania ograniczające ślad węglowy,
• prezentuje postawę odpowiedzialną, zgodną z ideą „Green Sailing” – żeglowania napędzanego siłą natury, bez negatywnego wpływu na środowisko.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
- Obserwacja instruktorska w warunkach rzeczywistych – ocena manewrów i zachowania uczestnika podczas żeglugi w zróżnicowanych warunkach pogodowych,
- Ocena arkusza nawigacyjnego i planu rejsu przygotowanego samodzielnie przez uczestnika,
- Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie obejmujący wiedzę z zakresu przepisów, locji, meteorologii i ekologicznego żeglowania,
- Rozmowa walidacyjna potwierdzająca zrozumienie zasad zrównoważonego użytkowania akwenów i praktyk ograniczających emisję.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Manewrowanie jachtem na silniku
- Odejście od kei i podejście do kei w różnych warunkach portowych
- Manewr podejścia do boi – techniki i bezpieczeństwo
- Rzucanie kotwicy oraz zasady kotwiczenia na różnych głębokościach i podłożach
- Reagowanie w sytuacji awaryjnej: człowiek za burtą (manewr z silnikiem)
- Manewrowanie jachtem na żaglach
- Wykonanie zwrotu przez sztag – technika i koordynacja załogi
- Wykonanie zwrotu przez rufę – bezpieczeństwo i kontrola kursu
Program szkolenia
1. Spotkanie organizacyjne i zaokrętowanie
- Powitanie uczestników i wprowadzenie do programu szkolenia,
- Omówienie zasad bezpieczeństwa, ochrony środowiska i współpracy w załodze,
- Zaokrętowanie na jachcie i przydział ról,
- Wprowadzenie do koncepcji „Green Sailing” – żeglowania napędzanego siłą natury.
2. Przygotowanie do rejsu
- Wspólna kontrola stanu technicznego jachtu i wyposażenia,
- Odprawa bezpieczeństwa i omówienie zasad odpowiedzialnego użytkowania sprzętu,
- Planowanie i przygotowanie trasy rejsu z uwzględnieniem kierunku wiatru, prądów wodnych i warunków pogodowych,
- Wprowadzenie do zasad zrównoważonego planowania rejsu: minimalizacja zużycia paliwa, oszczędne gospodarowanie energią i wodą,
- Dyskusja o wpływie działalności człowieka na środowisko wodne.
3. Zajęcia praktyczne na wodzie
- Manewrowanie jachtem pod żaglami i z użyciem silnika w warunkach kontrolowanych,
- Cumowanie z wykorzystaniem cum i szpringów,
- Ćwiczenia w reagowaniu na sytuacje awaryjne („człowiek za burtą”),
- Trening w zakresie utrzymania kursu i prędkości przy zmiennych warunkach wiatrowych,
- Planowanie rejsu z wykorzystaniem energii wiatru i naturalnych prądów wody – żegluga bezemisyjna,
- Symulacje żeglugi w warunkach ograniczonego wiatru jako ćwiczenie cierpliwości, obserwacji i zrozumienia natury,
- Ćwiczenia w prowadzeniu jachtu z poszanowaniem ekosystemu wodnego – unikanie nadmiernego hałasu, falowania i zanieczyszczeń.
4. Zajęcia teoretyczne
- Budowa jachtu – konstrukcja, elementy wyposażenia, zasady konserwacji,
- Teoria żeglowania – aerodynamika żagli, praca z siłą wiatru, balans jednostki,
- Locja i przepisy żeglarskie – zasady żeglugi śródlądowej, bezpieczeństwo na wodzie, sygnalizacja i pierwszeństwo ruchu,
- Ratownictwo wodne – procedury alarmowe, ewakuacja, udzielanie pierwszej pomocy na jachcie,
- Meteorologia – czytanie prognoz, analiza warunków atmosferycznych, planowanie rejsu w zgodzie z siłami natury,
- Zasady ekologicznego żeglowania – ograniczanie emisji, gospodarowanie odpadami, recykling, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii,
- Zielone kompetencje w praktyce – jak przemieszczać się siłą natury, łączyć pasję z odpowiedzialnością środowiskową i promować zrównoważoną turystykę wodną.
- Odpowiednie zaształowanie (rozmieszczenie) żywności na jachcie na czas rejsu.
- Zasady bezpiecznego przygotowania posiłków.
5. Wyokrętowanie i egzamin wewnętrzny
- Podsumowanie i omówienie zdobytych umiejętności,
- Egzamin teoretyczny i praktyczny z manewrowania oraz wiedzy o ekologii żeglarskiej,
- Ewaluacja uczestników przez instruktora – ocena kompetencji technicznych i postaw proekologicznych,
- Zakończenie szkolenia, omówienie dalszej ścieżki egzaminacyjnej na Patent Żeglarza Jachtowego.
Zajęcia realizowane są zgodnie z określoną liczbą godzin dla części teoretycznej i praktycznej. Ze względu na charakter żeglugi po akwenie Zalewu Szczecińskiego oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom dopuszcza się zmianę kolejności realizacji poszczególnych modułów szkolenia. Rejs standardowo rozpoczyna się i kończy w porcie Wapnica, jednak warunki pogodowe, widoczność (np. brak możliwości wykonania manewrów po zmroku), ograniczenia nawigacyjne lub decyzje operatora portu mogą wymagać modyfikacji planu podróży. W takich sytuacjach jednostka może przycumować lub odbyć nocleg w innych marinach położonych na obszarze Zalewu Szczecińskiego. Wszystkie zmiany przebiegu trasy i miejsca postoju są dokumentowane w dzienniku kapitana. Ewentualne korekty nie wpływają na zakres merytoryczny ani całkowitą liczbę godzin przewidzianych dla części teoretycznej i praktycznej.
Walidacja odbywa się metodą analizy dowodów, z wykorzystaniem materiałów wytworzonych podczas zajęć praktycznych na akwenie Zalewu Szczecińskiego. Dowodami potwierdzającymi osiągnięcie efektów uczenia są: nagrania manewrów wykonanych przez uczestnika oraz dziennik jachtowy, który stanowi pełnoprawny dokument potwierdzający przebieg rejsu. Dziennik kapitana obejmuje szczegółowy opis od momentu zaokrętowania do wyokrętowania, w tym: trasę, kierunek, warunki pogodowe, widoczność, charakterystykę akwenu, miejsce postoju lub marinę, decyzje nawigacyjne oraz przyczyny ewentualnych zmian planu. Zapis dziennika jest traktowany jako dowód równorzędny z materiałem filmowym, a analiza obu źródeł umożliwia obiektywne potwierdzenie wykonania manewrów oraz sposobu realizacji zadań. Materiały są omawiane z instruktorem podczas walidacji, co zapewnia przejrzystość i zgodność z wymaganiami usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Walidacja wstępna | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 11-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Zajęcia teoretyczne | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 11-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Zajęcia praktyczne - rejs | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 11-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Zajęcia teoretyczne | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 12-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Zajęcia praktyczne - rejs | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 12-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Zajęcia teoretyczne | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 13-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Zajęcia praktyczne - rejs | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 13-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Zajęcia teoretyczne | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 14-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Zajęcia praktyczne - rejs | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 14-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Zajęcia teoretyczne | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja końcowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 075,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 76,88 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 62,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Damian Gaweł
Cechuje go profesjonalizm, komunikatywność i indywidualne podejście do każdego uczestnika. W przystępny sposób przekazuje wiedzę z zakresu nawigacji, meteorologii, obsługi jednostki oraz procedur obowiązujących na wodach morskich i śródlądowych. Uczestnicy jego szkoleń szczególnie cenią sobie praktyczne podejście, klarowność instrukcji oraz przyjazną atmosferę podczas zajęć.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały z części teoretycznej dla uczestników.
usługa jest realizowana w godzinach dydaktycznych
przerwy nie są wliczane w czas usługi rozwojowej,
Warunki uczestnictwa
Ukończone 18 lat.
Adres
Adres
Jezioro Wapnica, położone w sercu malowniczej Wyspy Wolin, to unikalny akwen o turkusowej barwie wody i wyjątkowych walorach przyrodniczych.
Zajęcia realizowane są zgodnie z określoną liczbą godzin dla części teoretycznej i praktycznej. Ze względu na charakter żeglugi oraz bezpieczeństwo uczestników dopuszcza się zmianę kolejności realizacji poszczególnych modułów. Warunki pogodowe, pora dnia (np. brak możliwości wykonania manewrów po zmroku) lub decyzje operatora portu mogą wymagać modyfikacji planu rejsu, w tym wejścia do innego portu niż port Wapnica. Zmiana kolejności modułów nie wpływa na zakres merytoryczny ani całkowitą liczbę godzin szkolenia.