Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia. Szkolenie
Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia. Szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Małopolski Pociąg do kariery, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Grupa docelowa usługi
Nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, logopedzi, terapeuci, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy świetlic, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, terapeuci zajęciowi, i inni specjaliści pracujący z dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym a także studenci i rodzice. Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”; Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji06-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do samodzielnego diagnozowania trudności w zakresie motoryki małej oraz planowania i prowadzenia terapii ręki I i II stopnia u dzieci. Uczestnik po zakończeniu szkolenia będzie potrafił rozpoznać nieprawidłowości w zakresie chwytu, koordynacji oko–ręka, napięcia mięśniowego oraz sprawności manualnej, a także dostosować zestaw ćwiczeń terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka. Szkolenie rozwija kompetencje w zakresie konstruowania programów terapeutycznych, prowadzeniaEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą anatomii ręki | Kryteria weryfikacji Wymienia i charakteryzuje elementy anatomiczne ręki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Konstruuje i kontroluje diagnozę i program terapii ręki u dzieci | Kryteria weryfikacji Omawia i dobiera oraz wykonuje ćwiczenia ręki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Konstruuje i dopasowuje pomoce niezbędne do terapii ręki | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni program terapii ręki do deficytów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Konstruuje diagnozę | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie pomoce do terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1
16:00–16:45
Wprowadzenie do szkolenia oraz omówienie roli terapii ręki w rozwoju dziecka. Przedstawienie podstaw anatomii i fizjologii ręki. Zajęcia prowadzone w formie rozmowy na żywo oraz prezentacji z wykorzystaniem współdzielenia ekranu.
16:45–17:30
Analiza rozwoju psychomotorycznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju motoryki małej, chwytu i koordynacji oko–ręka. Uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne i omawiają przykłady.
17:30–18:15
Zaburzenia integracji sensorycznej a praksja ręki – omówienie objawów, wpływu na motorykę oraz przykładów klinicznych.
18:15–18:30
Przerwa
18:30–20:15
Diagnozowanie sprawności motorycznej dziecka: somatognozja, orientacja przestrzenna, zakresy ruchu, stabilizacja centralna oraz funkcje wzrokowo-motoryczne. Uczestnicy poznają i ćwiczą wybrane narzędzia oraz wykonują proste testy diagnostyczne.
Dzień 2
16:00–17:30
Planowanie terapii ręki – ustalanie celów ogólnych i szczegółowych, tworzenie struktury zajęć terapeutycznych. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji i pracy własnej uczestników.
17:30 – 18:15
Organizacja stanowiska pracy dziecka oraz prawidłowa postawa. Pokaz technik wspierających mięśnie posturalne, omówienie sposobów ustawienia krzesła, stołu i zeszytu. Na zakończenie: refleksja, pytania i przygotowanie do dnia drugiego.
18:15–18:30
Przerwa
18:30–19:30
Analiza chwytu pisarskiego – jak obserwować i oceniać chwyt, wspieranie dziecka w wyborze ręki dominującej. Szczególne uwzględnienie pracy z dzieckiem leworęcznym. Ćwiczenia praktyczne i omówienie przypadków.
19:30–20:15
Planowanie terapii ręki: formułowanie celów głównych i szczegółowych, rola terapeuty i pomocnika nauczyciela. Zajęcia prowadzone w formie rozmowy na żywo i ćwiczeń planistycznych.
Dzień 3
16:00–16:30
Schemat jednostki terapeutycznej – struktura zajęć od rozgrzewki po relaksację, z uwzględnieniem doboru ćwiczeń do indywidualnych potrzeb dziecka. Ćwiczenia praktyczne i prezentacja wzorcowych scenariuszy.
16:30 –17:15
Terapia czynności samoobsługowych – wspieranie dziecka w codziennych aktywnościach. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu, korygowanie postawy, praca nad stabilizacją miednicy. Forma: ćwiczenia, pokaz, dyskusja.
17:15–18:15
Torowanie aktywności ręki – zestaw ćwiczeń rozruchowych, manipulacyjnych i precyzyjnych. Uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne i tworzą własne propozycje aktywności.
18:15–18:30
Przerwa
18:30–19:30
Terapia grafomotoryczna – rozpoznawanie objawów dysgrafii, ćwiczenia wspomagające naukę pisania. Omówienie technik pracy z dziećmi z trudnościami grafomotorycznymi.
19:30- 20:15
Walidacja efektów uczenia się
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Wprowadzenie do szkolenia oraz omówienie roli terapii ręki w rozwoju dziecka. Forma zajęć: rozmowa na żywo, wykład i zajęcia praktyczne | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Analiza rozwoju psychomotorycznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju motoryki małej, chwytu i koordynacji oko–ręka. Uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne i omawiają przykłady. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Zaburzenia integracji sensorycznej a praksja ręki – omówienie objawów, wpływu na motorykę oraz przykładów klinicznych. Część realizowana jako rozmowa na żywo z elementami analizy przypadków. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Przerwa | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:15 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Diagnozowanie sprawności motorycznej dziecka. Uczestnicy poznają i ćwiczą wybrane narzędzia oraz wykonują proste testy diagnostyczne. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:30 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Planowanie terapii ręki. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji i pracy własnej uczestników. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 08-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Organizacja stanowiska pracy dziecka oraz prawidłowa postawa. Dyskusja pytania i przygotowanie do dnia drugiego. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 08-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Przerwa | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 08-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:15 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Analiza chwytu pisarskiego> Rozmowa i analiza przypadku | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 08-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:30 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Planowanie terapii ręki. Forma rozmowy na żywo i ćwiczenia | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 08-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:30 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Schemat jednostki terapeutycznej, struktura zajęć od rozgrzewki po relaksację. Forma ćwiczenia i tworzenie scenariusza | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Terapia czynności samoobsługowych. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu, korygowanie postawy, praca nad stabilizacją miednicy. Rozmowa i ćwiczenia | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Torowanie aktywności ręki. Rozmowa, dyskusja i tworzenie planów pracy | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:15 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Przerwa | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:15 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Terapia grafomotoryczna – rozpoznawanie objawów. Rozmowa, prezentacja i posumowanie szkolenia | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:30 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:30 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Joanna Sajko
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają kompletny zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które zostały starannie przygotowane z myślą o maksymalnym wsparciu procesu nauki – zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. W skład pakietu wchodzą szczegółowe skrypty szkoleniowe, zawierające najważniejsze treści merytoryczne z zakresu omawianej tematyki, a także liczne wskazówki i przykłady możliwe do zastosowania w codziennej pracy zawodowej. Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzyma również imienny certyfikat, potwierdzający zdobycie nowych kwalifikacji i kompetencji. Dokument ten może stanowić cenne uzupełnienie CV oraz istotny atut w ubieganiu się o zatrudnienie lub awans. Dzięki otrzymanym materiałom uczestnicy zyskają trwały dostęp do wiedzy i narzędzi, które pozwolą im skutecznie wykorzystywać zdobyte umiejętności także po zakończeniu kursu.
Warunki uczestnictwa
wykształcenie minimum średnie
ukończone 18 lat
Informacje dodatkowe
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
- Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych
- Podstawa zwolnienia z VAT § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku, w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług
Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna). Łączny czas trwania usługi wynosi 12 godzin zegarowych, co odpowiada 12 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądz laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
- Dostęp do intenetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s