Współczesne kompetencje kierowcy kat. A w obszarze elektryfikacji i zrównoważonego rozwoju (GOZ) – unikatowy program SAFE DRIVE łączący innowacje z behawioralnym podejściem do bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Współczesne kompetencje kierowcy kat. A w obszarze elektryfikacji i zrównoważonego rozwoju (GOZ) – unikatowy program SAFE DRIVE łączący innowacje z behawioralnym podejściem do bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do osób dorosłych zamieszkujących lub pracujących na terenie województwa śląskiego. Mogą w niej uczestniczyć zarówno osoby aktywne zawodowo, jak i poszukujące zatrudnienia lub przekwalifikowania.
Osoba zainteresowana szkoleniem musi mieć ukończone 24 lata lub ukończone 20 lat, jeżeli co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-11-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi30
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestnika do zdobycia kwalifikacji kierowcy kat. A poprzez rozwój kompetencji praktycznych w zakresie bezpiecznej jazdy motocyklem, jednocześnie kształtując świadomość proekologiczną i odpowiedzialne postawy. Program szkolenia koncentruje się na zrównoważonej mobilności, redukcji emisji spalin, gospodarce obiegu zamkniętego (GOZ), elektryfikacji transportu i innowacjach sprzyjających ochronie środowiska, wzbogaconych o unikalny moduł behawioralny SAFE DRIVE.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje i stosuje zasady bezpiecznego poruszania sięmotocyklem w ruchu drogowym, w tym jazdy defensywnej, dostosowania prędkości do warunków oraz respektowania przepisów. | Kryteria weryfikacji Wskazuje prawidłowe zachowania w sytuacjach drogowych; rozpoznaje zagrożenia i dobiera adekwatne reakcje zgodne z zasadami ruchu drogowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna zasady przygotowania do jazdy z zachowaniem odpowiedzialnych nawyków – w tym stosowania odzieży ochronnej, sygnalizowania manewrów oraz kultury jazdy. | Kryteria weryfikacji Opisuje znaczenie elementów ochronnych, zasady prawidłowego sygnalizowania oraz zachowania sprzyjające bezpieczeństwu i współdzieleniu drogi z innymiuczestnikami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie znaczenie podejścia behawioralnego w kształtowaniubezpiecznych postaw motocyklistów i potrafi wskazać skuteczne strategie modyfikacji zachowań. | Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje narzędzia podejścia behawioralnego (modelowanie, wzmocnienia, informacja zwrotna), wskazuje ich zastosowanie oraz warunki skuteczności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie jak wielki wpływ na środowisko ma redukcja emisji spalin. W tym kontekście uczestnik charakteryzuje się wiedzą na temat zrównoważonego rozwoju i szeroko rozumianej elektryfikacji. | Kryteria weryfikacji Opisuje czym jest zrównoważony rozwój. Potrafi wymienić pojazdy będące przyjazne środowisku. Wie na czym polega elektryfikacja wśród motocykli i jej rodzaje. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna podstawowe różnice między motocyklami elektrycznymi a spalinowymi, potrafi bezpiecznie obsługiwać i ładować motocykl elektryczny, rozumie znaczenie elektromobilności dla środowiska i gospodarki, potrafi ocenić opłacalność oraz wpływ użytkowania motocykla elektrycznego. | Kryteria weryfikacji Opisuje fundamentalne różnice między pojazdem elektrycznym, a spalinowym, Wie jak bezpieczne postępować z bateriami. Zna procedury wynikające z GOZ | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik jeździ zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego. | Kryteria weryfikacji W sposób bezpieczny i prawidłowy:- przygotowuje pojazd do jazdy, - rusza z miejsca oraz jeździ do przodu i do tyłu, - parkuje przodem i tyłem, - sprawnie włącza się do ruchu oraz zajmuje właściwą pozycję na drodze, - bezpiecznie wykonuje wszelkie manewry występujące w różnych sytuacjach drogowych, - porusza się z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków atmosferycznych, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, - skutecznie reaguje w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia, w tym hamowanie awaryjne, - wykonuje podstawowe czynności kontrolno–obsługowe tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje się wysoką kulturą jazdy. | Kryteria weryfikacji Dostrzega różne aktywnościuczestników ruchu drogowego, jest kulturalny i empatyczny w stosunku do innych uczestników. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoStarostwo Powiatowe, Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Program szkolenia obejmuje zagadnienia związane z elektryfikacją transportu, redukcją emisji spalin, gospodarką obiegu zamkniętego (GOZ) oraz innowacyjnymi technologiami sprzyjającymi ochronie środowiska. Zawiera praktyczne przygotowanie do jazdy motocyklem w różnych warunkach drogowych. W ramach modułu SAFE DRIVE uczestnicy zdobywają praktyczne umiejętności wynikające z podejścia behawioralnego, rozwijając świadomość zagrożeń i kształtując trwałe, bezpieczne nawyki motocyklowe, oparte na wzmacnianiu pozytywnych zachowań.
Program usługi rozwojowej jest zgodny z założeniami Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019–2030 (PRT, pkt. 3.5 „Technologie ochrony powietrza”), w szczególności z obszarem: „Technologie ochrony powietrza, monitorowania zanieczyszczeń oraz ograniczania niskiej emisji”, co zapewnia jego pełną spójność z priorytetami regionalnej polityki innowacyjnej i ekologicznej.
Uczestnicy rozwijają kompetencje w zakresie zrównoważonej mobilności i nowoczesnych technologii środowiskowych, ukierunkowanych na redukcję emisji i wspierających gospodarkę obiegu zamkniętego. Szkolenie integruje nowoczesne podejście technologiczne z odpowiedzialnością środowiskową, odpowiadając na wyzwania zielonej transformacji i wymagania współczesnego rynku pracy.
PROGRAM SZKOLENIA - ZAKRES TEMATYCZNY USŁUGI
SPOTKANIE WSTĘPNE z uczestnikami - informacyjne [forma zdalna w czasie rzeczywistym, 0,5 godziny, rozmowa]
MODUŁ I - SAFE DRIVE – wpływ na trwałą zmianę i utrwalenie bezpiecznych oraz odpowiedzialnych zachowań motocyklistów w ruchu drogowym [forma zdalna, 3 godziny - okno realizacji: 09.11.2025 - 20.05.2026; wykład z prezentacją, analiza]
1. Założenia podejścia behawioralnego
- Zachowania są wyuczone i mogą być modyfikowane poprzez odpowiednie bodźce (nagrody i kary).
- Regularna obserwacja, analiza i wzmacnianie pożądanych reakcji zwiększają ich powtarzalność.
- Skupienie na konkretnych działaniach, a nie cechach osobowości.
- Zastosowanie narzędzi takich jak modelowanie, informacja zwrotna (feedback), wzmocnienia pozytywne, systemy punktowe.
2. Obszary zachowań do zmiany / wzmocnienia
- Przestrzeganie ograniczeń prędkości i dostosowanie jej do warunków drogowych.
- Stałe używanie odzieży ochronnej oraz kasku.
- Jazda defensywna, obejmująca zwiększoną uważność i unikanie ryzykownych sytuacji.
- Stosowanie zasad pierwszeństwa oraz sygnalizowanie zamiaru wykonania manewru.
3. Strategie behawioralne
- Wzmocnienia pozytywne
- Stosowanie systemu nagród za bezpieczne zachowania, np. publiczne wyróżnienia w grupach społecznościowych czy firmach kurierskich.
MODUŁ II - Podniesienie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie zastosowania motocykli elektrycznych oraz ich znaczenia dla zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa ruchu drogowego [forma zdalna, 4 godziny - okno realizacji: 09.11.2025 - 20.05.2026; wykład z prezentacją, analiza]
- Globalne i krajowe trendy w elektryfikacji transportu
- Cele polityki klimatycznej i ich wpływ na motocykle
- Rola motocykla elektrycznego w redukcji emisji co₂ i hałasu
- Budowa i zasada działania: silnik elektryczny,
- Rodzaje baterii, parametry zasięgu i żywotności
- Porównanie motocykli spalinowych i elektrycznych
- Zasady BHP przy ładowaniu i obsłudze pojazdu
- Ryzyka związane z bateriami litowo-jonowymi (ppoż, kolizje)
- Recykling i ponowne wykorzystanie baterii
- Gospodarka obiegu zamkniętego – behawioralne podejście do kwestii szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ruchu drogowym – cykl życia motocykli elektrycznych i ich wpływ na zdrowie i środowisko
- Podsumowanie - Skuteczność podejścia behawioralnego jest najwyższa, gdy jest stosowane w sposób konsekwentny, mierzalny i motywujący. Znajomość aspektów zrównoważonego rozwoju pozwala pogłębić wiedzę i rozwinąć u kierowcy zachowania wpływające na środowisko.
MODUŁ III - Praktyczna nauka bezpiecznej jazdy motocyklem (kat. A) zgodnie zobowiązującymi przepisami ruchu drogowego [forma stacjonarna, 20 godzin, praktyka]
- Przygotowanie się do jazdy
- Posługiwanie się urządzeniami sterowania pojazdem podczas jazdy i parkowania
- Włączanie się do ruchu
- Zajmowanie właściwej pozycji na drodze
- Respektowanie praw innych uczestników ruchu oraz porozumiewanie się z nimi przy użyciu dopuszczalnych środków
- Bezpieczne wykonywanie wszelkich manewrów występujących w różnych sytuacjach drogowych
- Obserwacja drogi i przewidywanie rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń
- Skuteczne reagowanie w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia, w tym hamowanie awaryjne
- Jazda z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków ruchu drogowego
- Jazda z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego
- Zachowanie środków ostrożności przy wysiadaniu z pojazdu
- Wykonywanie podstawowych czynności kontrolno-obsługowych tych mechanizmów i urządzeń pojazdu które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy
- Podejmowanie działań w zakresie udzielania przedlekarskiej pomocy ofiarom wypadków drogowych
- Jazda poza obszarem zabudowanym lub po drogach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości
- Dostrzeganie różnych aktywności uczestników ruchu drogowego, respektowanie ich praw, kulturalność i empatyczność w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego.
Walidacja efektów uczenia się
- część teoretyczna – test końcowy, przeprowadzony przez walidatora wewnętrznego nie prowadzącego szkolenia [forma zdalna w czasie rzeczywistym, 0,5 godziny]
- część praktyczna - egzamin wewnętrzny, przeprowadzony przez walidatora wewnętrznego nie prowadzącego szkolenia [forma stacjonarna, 1 godzina, obserwacja w czasie rzeczywistym, uczestnicy zapisują się indywidualnie na termin]
- egzamin praktyczny - sprawdzenie kwalifikacji przed WORD [walidator zewnętrzny - forma stacjonarna, 1 godzina, uczestnicy zapisują się indywidualnie na termin]
Łącznie usługa rozwojowa trwa 30 godzin
**************************************************************************************
Informacje dotyczące programu
- Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych. Przerwy nie są wliczane w czas usługi.
- Usługa rozwojowa ma formę mieszaną: zdalnie w czasie rzeczywistym 0,5 godz. + 0,5 godz., zdalnie 7 godzin, stacjonarnie 20 godzin szkolenia + 1 godzina egzaminu wewnętrznego + 1 godzina egzamin WORD = łącznie 30 godzin
- Usługa nie zawiera części teoretycznej szkolenia nauki jazdy. Część praktyczna (nauka jazdy - kat A) jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 09.11.2025 r. – 29.05.2026. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług. Zajęcia praktyczne realizowane będą na placu manewrowym przygotowanym zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz na drogach publicznych, z wykorzystaniem motocykla odpowiadającego wymaganiom egzaminacyjnym WORD. Egzamin państwowy praktyczny ustalany jest indywidualnie przez Uczestnika usługi i odbędzie się w okresie 09.11.2025 r. – 29.05.2026. Egzamin państwowy praktyczny rozpoczyna się na placu manewrowym ośrodka egzaminującego. Jeśli kursant wykona poprawnie polecenia egzaminatora-instruktora, pozostanie jeszcze sprawdzenie umiejętności w ruchu drogowym na drogach publicznych. Czynności egzaminacyjne opisane są w arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu.
- Walidacja efektów uczenia się odbywa się w dwóch obszarach:
- Kompetencje: weryfikowane za pomocą testu pisemnego z wiedzy teoretycznej (forma zamknięta, pytania jednokrotnego wyboru) oraz obserwacji w czasie rzeczywistym w części praktycznej - obie przeprowadzane przez wewnętrznego walidatora nieprowadzącego szkolenia. Walidacja w części praktycznej nauki jazdy jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 09.11.2025 r. – 29.05.2026. Szczegółowe dni i godziny walidacji w praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług
- Kwalifikacje: potwierdzane poprzez egzamin zewnętrzny przed komisją egzaminacyjną Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu (WORD). Uczestnicy zapisują się indywidualnie na termin
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 SPOTKANIE WSTĘPNE z uczestnikami - informacyjne [forma zdalna w czasie rzeczywistym, 0,5 godziny, rozmowa] | Prowadzący Mateusz Bęben | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Walidacja części teoretycznej szkolenia – test końcowy, przeprowadzony przez walidatora wewnętrznego nie prowadzącego szkolenia | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 175,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 175,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 200,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 200,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Adrianowicz
Mateusz Bęben
Andrzej Wajda
Krystian Orlikowski
Marek Krasoń
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy korzystają z materiałów szkoleniowych dostępnych na platformie szkoleniowej.
W części dotyczącej nauki jazdy nie przewidziano materiałów szkoleniowych, ponieważ zajęcia mają wyłącznie charakter praktyczny.
Warunki uczestnictwa
Uczestnicy zobowiązani są mieć:
- ukończone 24 lata lub ukończone 20 lat, jeśli posiadają prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat.
- PKK z Wydziału Komunikacji.
- Zdany egzamin teoretyczny z kat. A w WORD.
Informacje dodatkowe
Kursant na zajęcia praktyczne oraz walidację w części praktycznej umawia się indywidualnie.
Dofinansowaniu nie podlega koszt wymaganych badań lekarskich 200 PLN oraz wydania dokumentu prawa jazdy w Wydziale Komunikacji. Istnieje możliwość odbycia badań w siedzibie naszego Ośrodka (Informacja telefonicznie).
Karta usługi zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43, ust. 1, pkt. 26, lit. a) Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne (online)
- Platforma/komunikator: Microsoft Teams / ClickMeeting / Zoom / LMS lub platforma własna ośrodka szkoleniowego. Ostateczny wybór zostanie potwierdzony Uczestnikom. Link i instrukcja logowania zostaną przekazane najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem danej części online.
- Wymagania sprzętowe: komputer/laptop/tablet z kamerą i mikrofonem; głośniki lub słuchawki.
- Łącze internetowe (min.): 5 Mb/s pobieranie, 2 Mb/s wysyłanie.
- Oprogramowanie: aktualna przeglądarka Chrome / Firefox / Edge / Opera.
- Weryfikacja tożsamości: na żądanie prowadzącego lub instytucji kontrolującej możliwe potwierdzenie tożsamości poprzez okazanie dokumentu ze zdjęciem w kamerze.
Wsparcie techniczne
- Kontakt: malgorzata@kursytechniczne.com, +48 606 909 366
- Dostępność: pon.–pt. 08:00–16:00.
Specyfika form online
- Zdalna bez trenera (asynchroniczna): realizacja materiałów w czasie i miejscu wybranym przez Uczestnika w terminie/przedziale czasowym wskazanym w Karcie Usługi.
- Zdalna w czasie rzeczywistym (synchroniczna): udział na żywo z użyciem kamery i mikrofonu.
Adres
Adres
Plac manewrowy - Częstochowa, Bór 182
Jazdy w ruchu miejskim - teren woj. śląskiego
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja