Psychoekologiczna komunikacja w zespole – relacje, empatia i zielona odpowiedzialność
Psychoekologiczna komunikacja w zespole – relacje, empatia i zielona odpowiedzialność
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Dorośli uczestnicy rynku pracy, w tym osoby pracujące lub planujące działalność w obszarach edukacji ekologicznej, ochrony środowiska, administracji publicznej, doradztwa środowiskowego, osoby pracujące w organizacjach społecznych, edukatorzy, animatorzy lokalni oraz wszyscy zainteresowani podnoszeniem kompetencji z zakresu zielonej gospodarki i edukacji ekologicznej.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji17-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Rozwój uczestników w zakresie komunikacji interpersonalnej i budowania relacji w zespołach zawodowych, z uwzględnieniem odpowiedzialności ekologicznej, empatii i zasad zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy nabędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do skutecznego porozumiewania się oraz współpracy w duchu odpowiedzialności za środowisko, zgodnie z RSI 2030 woj. Śl. Szkolenie przygotowuje do formalnego potwierdzenia kwalifikacji w obszarze efektywnej komunikacji proekologicznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia znaczenie skutecznej komunikacji w kontekście wdrażania działań proekologicznych | Kryteria weryfikacji Opisuje znaczenie komunikacji dla skuteczności działań środowiskowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Odróżnia komunikację opartą na faktach od interpretacji w kontekście wartości ekologicznych | Kryteria weryfikacji Opisuje sytuację, wskazując fakty i interpretacje | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Stosuje narzędzia asertywnej komunikacji w sytuacjach związanych z ekologiczną odpowiedzialnością | Kryteria weryfikacji Tworzy i prezentuje komunikat asertywny dotyczący tematu ekologicznego | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Wykorzystuje niewerbalne środki przekazu do wspierania działań na rzecz środowiska | Kryteria weryfikacji Przedstawia scenkę z przekazem ekologicznym bez użycia słów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje i analizuje postawy oraz emocje innych w sytuacjach konfliktu o charakterze środowiskowym | Kryteria weryfikacji Ocenia emocje i potrzeby stron konfliktu w przykładach sytuacyjnych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Buduje plan mikro-działań prośrodowiskowych oparty na empatii i odpowiedzialności zespołowej | Kryteria weryfikacji Formułuje plan działań relacyjno-ekologicznych na poziomie zespołu/indywidualnym | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Rozwija zielone kompetencje społeczne w obszarze relacji, komunikacji i współpracy zespołowej | Kryteria weryfikacji Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach, demonstruje postawy empatii i eko-odpowiedzialności | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęFUNDACJA MY PERSONALITY SKILLS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoFUNDACJA MY PERSONALITY SKILLS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Szkolenie skierowane jest do następujących grup docelowych:
Dorośli uczestnicy rynku pracy, w tym osoby pracujące lub planujące działalność w obszarach edukacji ekologicznej, ochrony środowiska, administracji publicznej, doradztwa środowiskowego, osoby pracujące w organizacjach społecznych, edukatorzy, animatorzy lokalni oraz wszyscy zainteresowani podnoszeniem kompetencji z zakresu zielonej gospodarki i edukacji ekologicznej.
Szkolenie realizowane jest w formie warsztatowej z elementami wykładów, pracy projektowej, analizy przypadków oraz ćwiczeń praktycznych. Dzięki temu uczestnicy zdobywają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności potrzebne do eko komunikacji.
Kwalifikacje
Szkolenie kończy się możliwością uzyskania kwalifikacji branżowej pn.
„Zarządzanie relacjami i procesami komunikacji w projektach prośrodowiskowych”,
nadawanej przez niezależną instytucję certyfikującą, uznaną w branży szkoleniowej i rekomendowaną przez pracodawców z sektora MŚP oraz organizacje realizujące projekty środowiskowe.
Formalny egzamin przeprowadzany po zakończeniu szkolenia oceniany przez niezależną instytucję certyfikującą. Pozytywny wynik egzaminu uprawnia uczestnika do otrzymania certyfikatu potwierdzającego uzyskaną kwalifikację oraz zdobyte kompetencje zawodowe.
W ramach usługi przewidziano także wewnętrzną walidację efektów uczenia się, prowadzoną przez walidatora, polegającą na analizie dowodów i deklaracji, obserwacji pracy w warunkach symulowanych lub rzeczywistych oraz wywiadzie podsumowującym. Walidacja ta służy sprawdzeniu stopnia osiągnięcia efektów uczenia się, jednak nie zastępuje oficjalnego egzaminu certyfikacyjnego.
Zgodność ze Strategią Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2030. Zielone Śląskie” – RSI 2030
Szkolenie w pełni wpisuje się w zapisy Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030, realizując założenia w obszarze inteligentnych specjalizacji oraz horyzontalnych kierunków rozwoju regionu.
Cel strategiczny 2: „Zielone Śląskie – region zrównoważony środowiskowo i energetycznie”
Program szkolenia wspiera transformację regionu poprzez rozwój zielonych kompetencji miękkich – w szczególności umiejętności komunikacyjnych, empatii i współpracy w kontekście prośrodowiskowym. Uczestnicy uczą się, jak skutecznie komunikować i wzmacniać współpracę w zespołach realizujących projekty ekologiczne, co wpisuje się w kierunek działań 2.3 – Rozwój zielonych kompetencji i edukacja ekologiczna mieszkańców.
Priorytet 2.3.1: Podnoszenie kompetencji prośrodowiskowych w miejscu pracy
Szkolenie rozwija umiejętność świadomego przekazywania treści ekologicznych, budowania relacji w duchu zrównoważonego rozwoju oraz wdrażania standardów odpowiedzialnej komunikacji w organizacjach.
Cel strategiczny 1: „Nowoczesne Śląskie – region oparty na wiedzy i kompetencjach”
Treści kursu odpowiadają na zapisy RSI 2030 dotyczące rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego (priorytet 1.2.2), wspierając cyfryzację i ekologizację procesów komunikacyjnych w organizacjach. Uczestnicy zdobywają kompetencje kluczowe dla realizacji innowacyjnych, zielonych projektów oraz dla współpracy międzysektorowej w regionie.
Horyzontalny kierunek rozwoju: Gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ)
Szkolenie kształtuje postawy i umiejętności potrzebne do prowadzenia działań edukacyjnych i komunikacyjnych na rzecz GOZ, efektywnego gospodarowania zasobami oraz redukcji negatywnego wpływu działalności organizacji na środowisko.
Uzasadnienie
Wdrożenie zielonej transformacji w regionie wymaga nie tylko kompetencji technicznych, ale także wysokiego poziomu świadomości ekologicznej i umiejętności interpersonalnych. Szkolenie odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów potrafiących prowadzić skuteczną komunikację w projektach prośrodowiskowych, motywować do działań ekologicznych i zarządzać relacjami w zespołach międzybranżowych. Takie umiejętności stanowią kluczowy element realizacji priorytetów RSI 2030, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego województwa.
Szkolenie rozwija kluczowe zielone kompetencje społeczne i interpersonalne – niezbędne do skutecznego wdrażania zmian ekologicznych w organizacjach i społecznościach. Komunikacja, empatia i zdolność do współpracy są fundamentem efektywnej transformacji środowiskowej, czego dowodzi m.in. klasyfikacja kompetencji ESCO.
Szkolenie realizuje również cele FESL 10.17:
- wzmacnia świadomość ekologiczną uczestników,
- rozwija zdolności interpersonalne konieczne do działań edukacyjnych i prośrodowiskowych,
- przygotowuje kadry do pracy w zielonym sektorze – np. jako eko-liderzy, doradcy ds. CSR, edukatorzy, facylitatorzy zmian ESG.
Uczestnicy kończący szkolenie będą gotowi do wspierania i inicjowania zmian kultury organizacyjnej w kierunku bardziej zrównoważonego, empatycznego i odpowiedzialnego działania.
Szkolenie przygotowuje uczestników do pracy w zielonym sektorze:
Szkolenie umożliwia rozwój kompetencji psychospołecznych niezbędnych w dynamicznie rozwijającym się zielonym sektorze – obejmującym działania na rzecz ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju, gospodarki obiegu zamkniętego oraz transformacji energetycznej i społecznej.
Dzięki rozwijaniu umiejętności z zakresu empatii, aktywnego słuchania, rozwiązywania konfliktów, komunikacji interpersonalnej i budowania relacji zespołowych w duchu odpowiedzialności ekologicznej, uczestnicy zyskują konkretne przygotowanie do pracy w rolach, takich jak:
- edukator środowiskowy i trener zielonych kompetencji,
- lider zmian ESG/CSR w firmach,
- facylitator procesów komunikacyjnych w organizacjach wdrażających eko-innowacje,
- specjalista HR odpowiedzialny za wdrażanie kultury organizacyjnej opartej na wartościach zrównoważonego rozwoju,
- koordynator działań prośrodowiskowych w administracji publicznej lub NGO.
Zielony sektor potrzebuje nie tylko wiedzy technicznej, ale przede wszystkim zdolności do skutecznego angażowania ludzi, prowadzenia komunikacji z uwzględnieniem wrażliwości społecznej i ekologicznej oraz budowania wspierających relacji, które są niezbędne do osiągnięcia trwałych zmian środowiskowych.
Szkolenie odpowiada na te potrzeby, dostarczając uczestnikom praktyczne narzędzia i wiedzę, które mogą być zastosowane zarówno w projektach lokalnych (np. kampanie edukacyjne, działania partycypacyjne), jak i w korporacyjnych inicjatywach transformacyjnych. Rozwijane kompetencje wpisują się w definicje zielonych kompetencji społecznych wg ESCO i wspierają zatrudnialność w sektorach odpowiadających za przyszłość środowiskową regionu i kraju.
- Szkolenie prowadzone w formie stacjonarnej, w sali szkoleniowej wyposażonej w rzutnik, flipchart
- Grupy maksymalnie 15-osobowe, praca warsztatowa w podgrupach (2–5 osób).
- Materiały dla uczestników: skrypt szkoleniowy, notatnik.
- Zapewnione przerwy obiadowe.
Szkolenie stacjonarne, warsztatowe, realizowane w godzinach zegarowych. Zajęcia prowadzone w formie mini-wykładów, ćwiczeń praktycznych, pracy projektowej, analizy przypadków (case study), dyskusji moderowanych i prezentacji grupowych.
Szkolenie prowadzone jest w godzinach zegarowych.
Przerwy, walidacja i egzamin wliczone są w czas trwania szkolenia.
Dzień 1: Podstawy komunikacji z eko-perspektywą i autorefleksja (6h – 2h teoria, 4h praktyka)
09:00–09:30 – Powitanie, przedstawienie się uczestników z elementem ekologicznym, omówienie celów i kontraktu grupowego.
09:30–10:15 – Wprowadzenie do komunikacji: modele, błędy i wpływ komunikacji na skuteczność działań prośrodowiskowych.
10:15–11:00 – Gra „Głuchy telefon z przekazem ekologicznym” – ćwiczenie zespołowe z omówieniem barier i zniekształceń.
11:00–12:15 – Komunikacja werbalna i przekonania – praca indywidualna i w parach nad myślami blokującymi działania eko.
12:15–13:00 – Komunikacja niewerbalna: odczytywanie emocji w kontekście ekologicznym, scenki bez słów.
13:00–13:30 – Przerwa obiadowa
13:30–14:15 – Asertywność wobec nieekologicznych zachowań – ćwiczenia „Formuła JA” i „Zdarta płyta”.
14:15–15:00 – Ćwiczenie „Moje granice ekologiczne” – refleksja nad asertywnością i wartościami w kontekście środowiskowym.
Dzień 2: Empatia, relacje i komunikacja w zrównoważonym działaniu (6h – 3h teoria, 3h praktyka)
09:00–10:15 – Empatia: jej rola w budowaniu współpracy i zrozumienia – analiza scenek z ekologicznymi dylematami.
10:15–11:15 – Aktywne słuchanie i pytania otwarte – ćwiczenia indywidualne i grupowe wokół zrównoważonych rozwiązań.
11:15–12:15 – Radzenie sobie z krytyką – symulacje scenek dotyczących ekologicznych inicjatyw i ich odrzucania.
12:15–13:00 – Narzędziownik antystresowy uczestnika zielonej zmiany – tworzenie osobistego zestawu wsparcia.
13:00–13:30 – Przerwa obiadowa
13:30–14:00 – Budowanie relacji i eko-sojuszy – mapa bliskości i planowanie drobnych działań w duchu ekologicznej odpowiedzialności.
14:00–14:30 – Walidacja szkolenia
14:30–15:00 – Egzamin. Kwalifikacje.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Wprowadzenie do komunikacji: modele, błędy i wpływ komunikacji na skuteczność działań prośrodowiskowych. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Gra „Głuchy telefon z przekazem ekologicznym”, komunikacja w aspekcie proekologicznym | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Przerwa | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Asertywność wobec nieekologicznych zachowań | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Ćwiczenie „Moje granice ekologiczne” – refleksja nad asertywnością i wartościami w kontekście środowiskowym. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Empatia: jej rola w budowaniu współpracy i zrozumienia – analiza scenek z ekologicznymi dylematami. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Aktywne słuchanie i pytania otwarte – ćwiczenia indywidualne i grupowe wokół zrównoważonych rozwiązań. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Radzenie sobie z krytyką – symulacje scenek dotyczących ekologicznych inicjatyw i ich odrzucania. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Narzędziownik antystresowy uczestnika zielonej zmiany – tworzenie osobistego zestawu wsparcia. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Przerwa | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Budowanie relacji i eko-sojuszy – mapa bliskości i planowanie drobnych działań w duchu ekologicznej odpowiedzialności. | Prowadzący Michalina Ossowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Egzamin | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 433,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 433,33 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 600,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 600,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 200,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 200,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Michalina Ossowska
Posiada m.in. certyfikaty:
– „Zrównoważony rozwój w praktyce szkoleniowej” (2023),
– „Green skills i zielone kompetencje w projektowaniu usług edukacyjnych” (2024),
– „Wdrażanie Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) w działaniach edukacyjnych i biznesowych” (2023),
– „Ekologia i zmiana klimatu w projektowaniu usług rozwojowych” (2024).
Specjalizuje się w szkoleniach i konsultacjach psychologicznych z zakresu komunikacji interpersonalnej, zarządzania stresem, odporności psychicznej i adaptacji do zmian – w tym związanych z transformacją ekologiczną i wyzwaniami zielonej gospodarki. Z powodzeniem prowadzi warsztaty wspierające dobrostan psychiczny i aktywizację zawodową, również dla osób wracających na rynek pracy po przerwie lub przekwalifikowujących się w kierunku zawodów przyszłości, zgodnie z założeniami RSI 2030 Województwa Śląskiego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
MATERIAŁY:
Skrypt, notatnik.
Informacje dodatkowe
Informacja o zwolnieniu z VAT: Dz. U. poz. 1722 §3, ust. 1, pkt 14 z dnia 20 grudnia 2013 roku.
Informacja dotycząca realizacji usługi zgodnie z wytycznymi:
Usługa rozwojowa realizowana w formie usługi stacjonarnej, zostanie zrealizowana zgodnie
z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego.