Rewolucja w opakowaniach. Pełne obowiązki wynikające z Dyrektywy plastikowej – produkty SUP oraz nowe wymogi od 2025 roku, w tym wdrożenie systemu kaucyjnego i unijne rozporządzenie PPWR
Rewolucja w opakowaniach. Pełne obowiązki wynikające z Dyrektywy plastikowej – produkty SUP oraz nowe wymogi od 2025 roku, w tym wdrożenie systemu kaucyjnego i unijne rozporządzenie PPWR
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierujemy do:
- prowadzących jednostki handlu detalicznego, hurtowego i sprzedających przez internet
- jednostek gastronomicznych i sprzedających za pomocą automatów vendingowych
- producentów, dystrybutorów i importerów opakowań
- producentów produktów w opakowaniach i ich importerów
- hurtowni produktów i opakowań
- branży HORECA, restauracji, barów, sprzedających żywność na wynos
- gospodarujących odpadami
- specjalistów ds. ochrony środowiska
- pracowników Urzędów Marszałkowskich
- pracowników Inspekcji Handlowej
- osób zajmujących się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzających sprawozdania środowiskowe
- pracowników biur księgowych
- wszystkich osób zainteresowanych omawianą podczas szkolenia tematyką
Wiedza wstępna oraz doświadczenie nie są wymagane.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji08-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa „Rewolucja w opakowaniach. Pełne obowiązki wynikające z Dyrektywy plastikowej – produkty SUP oraz nowe wymogi od 2025 roku, w tym wdrożenie systemu kaucyjnego i unijne rozporządzenie PPWR” przygotowuje do identyfikowania obowiązków prawnych, klasyfikowania opakowań według wymogów SUP i PPWR oraz wskazywania poprawnych procedur ewidencji i sprawozdawczości w BDO.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Klasyfikuje opakowania według kryteriów SUP i PPWR. | Kryteria weryfikacji Wskazuje prawidłową kategorię opakowania | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Określa obowiązki przedsiębiorcy w systemie kaucyjnym | Kryteria weryfikacji Wybiera poprawne obowiązki uczestników systemu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wskazuje zasady ewidencji i sprawozdawczości w BDO dla opakowań | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje obowiązki sprawozdawcze dla produktów w SUP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ I
- Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach –
opłata produktowa
- Podstawy prawne – najważniejsze przepisy, zmiany w ustawie, akty wykonawcze
- Definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek (przywóz produktów w opakowaniach i ich wywóz poza RP, wprowadzenie na rynek itp.)
- Opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
- Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
- Sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego – najnowsza zmiana
- Możliwe sposoby ograniczania opłaty produktowej z tytułu obowiązku realizacji recyklingu
- Samodzielne wnioskowanie o DPR na Organizację Odzysku Opakowań
- Audyty recyklerów, pomniejszanie DPR o % zanieczyszczeń
- Omówienie najnowszych obowiązków dla wprowadzających napoje w butelkach jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych (zakrętki i zawartość recyklatu)
- Ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
- Opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
- Sprawozdawczość – sposób wypełniania sprawozdań, źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
- Właściwy wpis do rejestru BDO – wnioski aktualizacyjny/wpisowy (praktyka, warsztat w BDO)
- Podmioty działające na zwolnieniu do 1MG opakowań wprowadzonych do obrotu, relacja wpisu, sprawozdawczości i pomoc de minimis
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi –
opłata recyklingowa
- Lekkie torby na zakupy – czym są, wyłączenia
- Wpis o rejestru BDO (praktyka, warsztat w BDO)
- Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
- Ewidencja i sprawozdawczość w BDO (praktyka, warsztat w BDO)
- Zmiany w reklamówkach wprowadzone przepisami SUP
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw –
wdrażanie systemu kaucyjnego
- Cel ustawy i harmonogram wdrażania kolejnych zobowiązań
- Rodzaje opakowań objętych systemem kaucyjnym
- Nowe pojęcia prawne (butelki na napoje, użytkownik produktów w opakowaniach wprowadzający, podmiot reprezentujący itd.)
- Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
- Wpis do BDO i wymagane zezwolenia dla podmiotu reprezentującego
- Wysokość kaucji, system finansowania
- Poziomy selektywnego zbierania
- Ewidencja i sprawozdawczość
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
DZIEŃ II
- Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP) –
opakowania jednorazowego użycia wykonane w całości lub częściowo z tworzyw sztucznych
- Omówienie definicji, w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego i wielokrotnego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd.
- Kwalifikacja opakowań – czy opakowanie podlega pod przepisy SUP (warsztat, analiza kryteriów, case study) – rynkowe praktyki
- Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
- Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
- Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
- Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
- Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
- Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
- Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
- Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
- Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
- Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
- ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) – projektowanie opakowań
- Omówienie rozporządzenia PPWR i jego najważniejszych wymagań
- Harmonogram wdrażania nowych przepisów
- Zakres stosowania nowych przepisów
- Definicje i najważniejsze zmiany
- Omówienie wytycznych nowego rozporządzenia w zakresie projektowania poszczególnych rodzajów opakowań
- Nadzór i odpowiedzialność za opakowania, deklaracje zgodności wymagania techniczne i rejestr
- Ekoprojetowanie – zasady zgodne z PPWR
- Jak nowe zasady będą obowiązywać na rynku opakowań w najbliższej przyszłości
- Pytania i odpowiedzi, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości uczestników
W harmonogramie nie wyszczególniono przerw. Przerwy łącznie wyniosą 120 min.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Rewolucja w opakowaniach. Pełne obowiązki wynikające z Dyrektywy plastikowej – produkty SUP oraz nowe wymogi od 2025 roku, w tym wdrożenie systemu kaucyjnego i unijne rozporządzenie PPWR - cz. I | Prowadzący Dominika Sułkowska | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Rewolucja w opakowaniach. Pełne obowiązki wynikające z Dyrektywy plastikowej – produkty SUP oraz nowe wymogi od 2025 roku, w tym wdrożenie systemu kaucyjnego i unijne rozporządzenie PPWR - cz. II | Prowadzący Dominika Sułkowska | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:10 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 447,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 203,98 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 165,83 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dominika Sułkowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacja w wersji papierowej i elektronicznej.
Informacje dodatkowe
W przypadku dofinansowania usługi w minimum 70% ze środków publicznych zostanie zastosowane zwolnienie z VAT. Podstawa zwolnienia z VAT: Usługa podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie §3 pkt 1,14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. jedn.Dz. U. z 2020 r., po. 1983.).