Transparentna i odpowiedzialna komunikacja w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz identyfikowanie i przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu
Transparentna i odpowiedzialna komunikacja w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz identyfikowanie i przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do osób odpowiedzialnych za komunikację w przedsiębiorstwie, w szczególności do właścicieli, członków zarządu, kadry kierowniczej, managerów strategicznych, pracowników działów marketingu, specjalistów ds. reklamy lub PR, osób współpracujących z klientami i kontrahentami, a także osób zajmujących się zakupami/zamówieniami w przedsiębiorstwie.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji09-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi44
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa pn. Transparentna i odpowiedzialna komunikacja w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz identyfikowanie i przeciwdziałanie zjawisku greenwashingu przygotowuje do odpowiedzialnego komunikowania w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym identyfikowania i przeciwdziałania zjawisku greenwashingu w działaniach marketingowych i komunikacyjnych przedsiębiorstwa.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Analizuje uwarunkowania prawne dotyczące komunikacji marketingowej wobszarze zrównoważonego rozwoju | Kryteria weryfikacji omawia regulacje krajowe i unijne w kontekście odpowiedzialnej komunikacjimarketingowej w obszarze zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji omawia krajowe i unijne regulacje prawne dotyczące greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje obowiązki przedsiębiorstw w zakresie komunikowania w obszarzezrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje zakres odpowiedzialności prawnej wobec konsumentów związanej zkomunikowaniem w obszarze zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Charakteryzuje zjawisko greenwashingu | Kryteria weryfikacji wyjaśnia definicję greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji omawia różne formy greenwashingu (np. greencrowding, greenlighting,greenshifting, greenlabeling, greenrinsing, greenhushing) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wskazuje przyczyny występowania i stosowania greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji podaje przykłady działań o charakterze greenwashingu z różnych branż | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia najczęściej stosowane techniki i praktyki greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji omawia wpływ działań o charakterze greenwashingu na zaufanie klientów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje konsekwencje stosowania greenwashingu dla przedsiębiorstwa (np.wizerunkowe, finansowe, prawne) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Analizuje komunikaty marketingowe pod kątem rzetelności informacjiodnoszących się do prośrodowiskowych aspektów produktów i usług | Kryteria weryfikacji wymienia typowe sformułowania stosowane w języku greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje w komunikatach marketingowych (np. w reklamach, na etykietach)hasła, sformułowania, oznaczenia, grafiki, które mogą świadczyć o greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje przykłady komunikatów marketingowych będących działaniami o charakterze greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozpoznaje komunikaty marketingowe będące greenwashingiem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Analizuje zgodność produktów i usług z informacjami na ich temat zawartymi wkomunikacji marketingowej | Kryteria weryfikacji wskazuje kryteria pomagające zidentyfikować niezgodność produktu, usługilub działalności z komunikacją marketingową | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji identyfikuje rzeczywiste cechy produktu, usługi lub działalności niezgodne zopisem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia metody poszukiwania dowodów na potwierdzenie cech produktu,usługi lub działalności | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Analizuje oznaczenia, certyfikaty i znaki jakości w zakresie zrównoważonegorozwoju | Kryteria weryfikacji wyjaśnia znaczenie oznaczeń odnoszących się do zgodności produktu, usługilub działalności z zasadami zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wymienia przykładowe oznaczenia, certyfikaty i znaki jakości potwierdzającezgodność produktu, usługi lub działalności z założeniami zintegrowanego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji omawia kryteria świadczące o wiarygodności certyfikatów i znaków jakości wzakresie zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia certyfikaty i znaki jakości, które nie spełniają kryteriówświadczących o wiarygodności certyfikatu lub znaku jakości | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje sposoby weryfikowania wiarygodności oznaczeń, certyfikatów iznaków jakości w zakresie zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Analizuje działania podmiotu w kontekście postępowania zgodnie z założeniamizrównoważonego rozwoju | Kryteria weryfikacji podaje przykłady działań zgodnych z założeniami zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje przykłady działań, które mogą świadczyć o stosowaniu przezpodmiot greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia narzędzia do wykrywania działań o charakterze greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje strategie unikania greenwashingu | Kryteria weryfikacji opisuje metody minimalizowania ryzyka występowania greenwashingu wkomunikacji marketingowej przedsiębiorstwa | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji opisuje przykłady odpowiedzialnej i transparentnej komunikacjimarketingowej w obszarze zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji omawia standardy i dobre praktyki dotyczące odpowiedzialnej itransparentnej komunikacji marketingowej w obszarze zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia działania i mechanizmy sprzyjające budowaniu odpowiedzialnej itransparentnej komunikacji marketingowej w obszarze zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji określa kryteria wyboru dostawców, wykonawców, usługodawców w sposóbmający na celu uniknięcie działań o charakterze greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji określa cechy produktów, usług, prowadzonych działań w sposób mający nacelu uniknięcie działań o charakterze greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Realizuje działania z zakresu przeciwdziałania greenwashingowi | Kryteria weryfikacji rozpoznaje sygnały ostrzegawcze, nieuczciwe praktyki przedsiębiorców inaruszenia przepisów w zakresie greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wymienia instytucje, które przyjmują zgłoszenia w zakresie stosowaniagreenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje rolę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz innychinstytucji w przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom o charakterze greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje procedury zgłaszania działań mających znamiona greenwashingu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie skierowane jest dla osób odpowiedzialnych za komunikację w przedsiębiorstwie, w szczególności do właścicieli, członków zarządu, kadry kierowniczej, managerów strategicznych, pracowników działów marketingu, specjalistów ds. reklamy lub PR, osób współpracujących z klientami i kontrahentami, a także osób zajmujących się zakupami/zamówieniami w przedsiębiorstwie, którzy chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju, identyfikowania greenwashingu oraz przeciwdziałania nieuczciwym praktykom marketingowym.
DZIEŃ 1
Greenwashing i świadoma konsumpcja: definicje, znaczenie oraz podstawy prawne
- Test początkowy. Przedstawienie trenera, przedstawienie się uczestników, program, zasady współpracy.
- Wprowadzenie do szkolenia – cele oraz kompetencje, które zostaną nabyte podczas szkolenia.
- Definicja i znaczenie greenwashingu.
- Formy greenwashingu: greencrowding, greenlighting, greenshifting. greenlabeling, greenrinsing, greenhushing.
- Definicja i znaczenie świadomej konsumpcji.
- Ćwiczenie.
- Skąd bierze się presja dotycząca fałszowania danych produktów i usług i czy łatwo jest odbudować zaufanie klientów.
- Przyczyny występowania i stosowania greenwashingu w różnych branżach.
- Przykłady działań noszące znamiona greenwashingu: najczęściej stosowane techniki i praktyki
- Skutki stosowania greenwashingu dla wizerunku, finansów, prawa i relacji z klientami w przedsiębiorstwie.
- Ćwiczenie.
- Podstawy prawne: Krajowe i unijne regulacje prawne dot. komunikacji marketingowej w obszarze ESG, greenwashingu i świadomości konsumenckiej.
- Obowiązki przedsiębiorstwa i odpowiedzialność wobec prawa.
- Zakres działań i roli UOKiK i pozostałych instytucji w zapobieganiu greenwashingowi.
- Analiza komunikacji marketingowej - identyfikacja elementów greenwashingu: analiza 3 reklam: greenwashing czy rzetelna komunikacja?
- Dyskusja: kiedy „zielona” narracja wprowadza w błąd, a kiedy jest autentyczna?
- Podsumowanie dnia: pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ 2
Analiza i weryfikacja komunikatów: jak umiejętnie rozpoznać zagrożenia i nieuczciwe praktyki
- Typowe hasła, sformułowania, oznaczenia, grafiki, które mogą świadczyć o greenwashingu
- Komunikaty marketingowe będące greenwashingiem.
- Analiza języka reklam i etykiet.
- Ćwiczenie.
- Przykłady z rynku polskiego i światowego.
- Omówienie narzędzi do oceny wiarygodności przekazu.
- Co zrobić, gdy zostanie stwierdzona niezgodność produktów i usług z informacjami na ich temat zawartymi w komunikacji marketingowej.
- Ćwiczenie.
- Weryfikacja zgodności produktów/usług z deklaracjami marketingowymi.
- Kryteria pomagające zidentyfikować niezgodność produktu, usługi lub działalności z komunikacją marketingową.
- Metody poszukiwania dowodów na potwierdzenie cech produktu, usługi lub działalności.
- Ćwiczenie.
- Analiza oznaczeń, certyfikatów i znaków jakości.
- Wiarygodne i niewiarygodne oznaczenia, certyfikaty i znaki jakości potwierdzające zgodność lub niezgodność produktu, usługi lub działalności z założeniami zrównoważonego rozwoju.
- Jak sprawdzić autentyczność oznaczeń.
- Ćwiczenie.
- Podsumowanie dnia: pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ 3
Strategia unikania greenwashingu
- Standardy i dobre praktyki, przejrzysta komunikacja w ramach kontroli jakości, rozwoju, komunikacji i poprawnego wizerunku.
- Przykłady odpowiedzialnej i transparentnej komunikacji marketingowej w obszarze zrównoważonego rozwoju.
- Ćwiczenie.
- Metody minimalizacji ryzyka greenwashingu: Audyt wewnętrzny i zewnętrzny, Weryfikacja dostawców i partnerów, Kryteria wyboru produktów/usług.
- Ćwiczenie.
- Budowanie kultury odpowiedzialnej i transparentnej komunikacji. marketingowej w obszarze zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie.
- Mechanizmy angażowania pracowników w zakresie odpowiedzialności w obszarze przeciwdiałania greenwashingowi.
- Ćwiczenie.
- Opracowanie planu komunikacji marketingowej zgodnego z ESG w obszarze: Środowisko (emisja CO₂, ślad węglowy, energia odnawialna, opakowania ekologiczne), Społeczeństwo (działania na rzecz lokalnej społeczności, równość płci, bezpieczeństwo i dobrostan fizyczny i psychiczny pracowników, dokładna i zrozumiała edukacja), Ład korporacyjny (przejrzystość raportowania, etyka w biznesie, przeciwdziałanie korupcji, odpowiedzialny i wiarygodny łańcuch dostawców i odbiorców).
- Ćwiczenie.
- Podsumowanie dnia: pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ 4 Przeciwdziałanie i reagowanie
- Sygnały ostrzegawcze i nieuczciwe praktyki dotyczące naruszeń przepisów w zakresie greenwashingu: jak szybko je wykrywać.
- Lista kontrolna „wczesnego ostrzegania” dla działu marketingu.
- Ćwiczenie.
- Procedury i działania, które powinny być wszczęte w przypadku podejrzenia greenwashingu.
- Rola UOKiK, Komisji Europejskiej, organizacji branżowych i pozarządowych (NGO) w przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom o charakterze greenwashingu.
- Ćwiczenie.
- Opracowanie procedury przeciwdziałania greenwashingowi w przedsiębiorstwie.
- Włączenie osób z zewnątrz (inwestorów, klientów, partnerów) w proces monitorowania.
- Ćwiczenie: uczestnicy reagują na hipotetyczne zgłoszenie greenwashingu w przedsiębiorstwie.
- Ćwiczenie.
- Refleksje po szkoleniu.
- Podsumowanie dnia: pytania i odpowiedzi.
- Test końcowy: walidacja.
Szkolenie prowadzone jest w godzinach dydaktycznych (1godzina = 45min.)
Szkolenie zdalne w czasie rzeczywistym poprzez platformę ZOOM.US
W procesie szkoleniowym zostały zaplanowane przerwy, które nie są wliczane do procesu kształcenia oraz walidacja, która jest wliczona do czasu trwania usługi rozwojowej i procesu kształcenia.
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 11 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 11 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 250,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Szulc
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- tablice interaktywne - Miro
- materiały dla uczestników usługi
- dostęp do aktów prawnych w zakresie zielonej transformacji
Warunki techniczne
Warunki techniczne
a) usługa będzie prowadzona za pośrednictwem platformy zoom.us
b) minimalne wymagania sprzętowe: komputer stacjonarny/laptop, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki Processor and RAM requirements Minimum Processor Single Core 1Ghz or Higher RAM 2GB Recommended Dual Core 2Ghz or Higher (i3/i5/i7 or AMD equivalent) RAM 4GB Przewodowy lub bezprzewodowy (3G or 4G/LTE). Minimum bandwidth is 600kbps (up/down) and recommended is 1.5 Mbps
c) minimalne wymagania dotyczące łącza sieciowego: minimum 70 kb/s downloadu
d) niezbędne oprogramowanie: minimum Windows XP/MacOS High Sierra, przeglądarka internetowa (marka nie ma znaczenia)
e) okres ważności linku do zakończenia szkolenia ( wg harmonogramu)