Zielona komunikacja i edukacja ekologiczna – praktyczne narzędzia angażowania społeczności w działania prośrodowiskowe
Zielona komunikacja i edukacja ekologiczna – praktyczne narzędzia angażowania społeczności w działania prośrodowiskowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Dorośli uczestnicy rynku pracy, w tym osoby pracujące lub planujące działalność w obszarach edukacji ekologicznej, ochrony środowiska, administracji publicznej, doradztwa środowiskowego, osoby pracujące w organizacjach społecznych, edukatorzy, animatorzy lokalni oraz wszyscy zainteresowani podnoszeniem kompetencji z zakresu zielonej gospodarki i edukacji ekologicznej.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji24-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do efektywnego planowania i prowadzenia działań edukacyjnych i komunikacyjnych na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Szkolenie kształtuje zielone kompetencje społeczne i zawodowe – szczególnie umiejętności przekazywania wiedzy ekologicznej, angażowania społeczności lokalnych i promowania proekologicznych postaw.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje zasady skutecznej komunikacji ekologicznej | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia główne zasady podczas testu wiedzy lub rozmowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje potrzeby społeczności lokalnej w zakresie edukacji ekologicznej | Kryteria weryfikacji Identyfikuje potrzeby i bariery w analizie przypadku. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Projektuje działania edukacyjne o tematyce proekologicznej | Kryteria weryfikacji Przygotowuje plan lub projekt zawierający cele i założenia ekologiczne. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Stosuje techniki angażowania społeczności w działania prośrodowiskowe | Kryteria weryfikacji Wykorzystuje wybrane techniki w ćwiczeniach praktycznych lub symulacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozwija zielone kompetencje społeczne | Kryteria weryfikacji Aktywnie uczestniczy w pracach grupowych i proponuje rozwiązania odpowiedzialności środowiskowej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie skierowane jest do następujących grup docelowych:
Dorośli uczestnicy rynku pracy, w tym osoby pracujące lub planujące działalność w obszarach edukacji ekologicznej, ochrony środowiska, administracji publicznej, doradztwa środowiskowego, osoby pracujące w organizacjach społecznych, edukatorzy, animatorzy lokalni oraz wszyscy zainteresowani podnoszeniem kompetencji z zakresu zielonej gospodarki i edukacji ekologicznej.
Szkolenie stanowi odpowiedź na potrzebę budowania świadomości ekologicznej oraz rozwijania kompetencji w zakresie skutecznego komunikowania zagadnień ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy poznają zasady zielonej komunikacji i edukacji ekologicznej, nauczą się analizować potrzeby społeczności lokalnej, projektować proste działania informacyjne i edukacyjne oraz skutecznie angażować odbiorców do proekologicznych działań.
Szkolenie realizowane jest w formie warsztatowej z elementami wykładów, pracy projektowej, analizy przypadków oraz ćwiczeń praktycznych. Dzięki temu uczestnicy zdobywają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności potrzebne do planowania i realizacji lokalnych inicjatyw edukacyjnych o tematyce prośrodowiskowej.
Szkolenie wpisuje się w Strategię Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2030”, w szczególności w ramach Priorytetu B: Szanse rozwojowe mieszkańców – cel operacyjny B.1: Poprawa kompetencji mieszkańców województwa poprzez edukację w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
Program szkolenia odpowiada na Projekt 10.17 – Wzmacnianie zielonych kompetencji mieszkańców regionu poprzez:
- rozwijanie umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań edukacyjnych o tematyce prośrodowiskowej,
- budowanie świadomości ekologicznej i promowanie proekologicznych postaw wśród mieszkańców województwa,
- angażowanie społeczności lokalnych w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Szkolenie realizuje również cele horyzontalne RSI 2030 w zakresie:
- wspierania zielonej gospodarki poprzez przygotowanie kadr do prowadzenia działań edukacyjnych i informacyjnych,
- ograniczania negatywnego wpływu na środowisko dzięki wzmacnianiu świadomości i odpowiedzialności ekologicznej,
- kształtowania postaw sprzyjających gospodarce o obiegu zamkniętym i ograniczeniu zużycia zasobów.
Szkolenie przygotowuje uczestników do pracy w zielonym sektorze, umożliwiając im zdobycie kompetencji potrzebnych do projektowania i prowadzenia lokalnych inicjatyw prośrodowiskowych, kampanii edukacyjnych i działań angażujących społeczność. Dzięki temu uczestnicy mogą pełnić rolę edukatorów ekologicznych, koordynatorów projektów lokalnych lub pracowników administracji i organizacji społecznych wdrażających zasady zrównoważonego rozwoju.
Program szkolenia wspiera wdrażanie Strategii „Śląskie 2030” poprzez:
rozwój kompetencji mieszkańców w obszarze ochrony środowiska,
zwiększanie ich szans na zatrudnienie w zielonym sektorze,
promowanie nowoczesnego, zrównoważonego stylu życia w regionie.
- Szkolenie prowadzone w formie stacjonarnej, w sali szkoleniowej wyposażonej w rzutnik, flipchart
- Grupy maksymalnie 12-osobowe, praca warsztatowa w podgrupach (2–5 osób).
- Materiały dla uczestników: skrypt szkoleniowy, notatnik.
- Zapewnione przerwy obiadowe - 13:00–13:30.
Szkolenie stacjonarne, warsztatowe, realizowane w godzinach zegarowych. Zajęcia prowadzone w formie mini-wykładów, ćwiczeń praktycznych, pracy projektowej, analizy przypadków (case study), dyskusji moderowanych i prezentacji grupowych.
Szkolenie prowadzone w godzinach zegarowych.
Przerwy i walidacja wliczone są w czas trwania szkolenia.
🟢 Dzień 1 (09:00–15:00)
Razem: 2,5h teoria / 3,5h praktyka
Rejestracja uczestników, wprowadzenie do szkolenia, cele, omówienie programu
Wprowadzenie do komunikacji ekologicznej – definicje, cele, znaczenie w kontekście lokalnym
Analiza potrzeb społeczności – ćwiczenia grupowe, mapa interesariuszy, bariery i motywatory
Projektowanie działań edukacyjnych – opracowanie celów i założeń kampanii
Techniki angażowania społeczności – storytelling i media społecznościowe – mini wykład
Przerwa obiadowa
Ćwiczenie: tworzenie treści kampanii – hasła, posty, przykładowe komunikaty
🟢 Dzień 2 (09:00–15:00)
Razem: 3h teoria / 2,5h praktyka / 0,5h walidacja
Dobre praktyki komunikacji ekologicznej – przykłady z Polski i zagranicy
Planowanie kampanii – praca w grupach, wykorzystanie narzędzi wizualnych i online
Prezentacja i omówienie projektów – analiza mocnych i słabych stron
Dalsze doskonalenie pomysłów, konsultacje z trenerem
Przerwa obiadowa
Walidacja szkolenia – test wiedzy, omówienie efektów uczenia się, podsumowanie, rozdanie
Uwaga do harmonogramu szkolenia:
Przerwa obiadowa ustalona jest na godz. 13:00 do 13:30, jednakże ze względu na warsztatowy charakter szkolenia oraz ewentualny jego przebieg – za zgodą trenera oraz uczestników godzina ww. przerwy może zostać zmieniona.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Wprowadzenie do komunikacji ekologicznej – definicje, cele, znaczenie w kontekście lokalnym | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Analiza potrzeb społeczności | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Projektowanie działań edukacyjnych – opracowanie celów i założeń kampanii | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Przerwa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Techniki angażowania społeczności – storytelling i media społecznościowe – mini wykład | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Ćwiczenie: tworzenie treści kampanii – hasła, posty, przykładowe komunikaty | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Dobre praktyki komunikacji ekologicznej – przykłady z Polski i zagranicy | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Planowanie kampanii – praca w grupach, wykorzystanie narzędzi wizualnych i online | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Prezentacja i omówienie projektów – analiza mocnych i słabych stron | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Mini-wykład: komunikacja wizualna i język inkluzywny w działaniach środowiskowych | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Przerwa (wliczona w czas trwania szkolenia) | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Dalsze doskonalenie pomysłów, konsultacje z trenerem | Prowadzący Karolina Sobkiewicz-Pyszny | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja (wliczona w czas trwania szkolenia) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 433,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 433,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Karolina Sobkiewicz-Pyszny
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
MATERIAŁY:
Skrypt, notatnik.
Informacje dodatkowe
Informacja o zwolnieniu z VAT: Dz. U. poz. 1722 §3, ust. 1, pkt 14 z dnia 20 grudnia 2013 roku.
Informacja dotycząca realizacji usługi zgodnie z wytycznymi:
Usługa rozwojowa realizowana w formie usługi stacjonarnej, zostanie zrealizowana zgodnie
z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego.