Umowa spedycji i umowa przewozu drogowego, konwencja CMR, prawo przewozowe – warsztaty online (istotna propozycja nowelizacji ustawy o transporcie drogowym)
Umowa spedycji i umowa przewozu drogowego, konwencja CMR, prawo przewozowe – warsztaty online (istotna propozycja nowelizacji ustawy o transporcie drogowym)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTransport i motoryzacja / Transport i logistyka
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do logistyków, spedytorów, przewoźników oraz osób mających styczność ze spedycją i transportem drogowym (nadawców, odbiorców, pracowników magazynów, którzy wysyłają i odbierają towary do przewoźników drogowych), a także do osób zajmujących się likwidacją szkód w transporcie.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników14
- Data zakończenia rekrutacji25-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Zasadniczym celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z przepisami bezwzględnie stosowanymi przy umowie spedycji i umowie przewozu drogowego krajowego i międzynarodowego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia umowę spedycji od umowy przewozu drogowego. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje cechy charakterystyczne obu umów.• Określa różnice w zakresie odpowiedzialności stron. • Rozpoznaje skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Określa obowiązki spedytora i przewoźnika w transporcie krajowym i międzynarodowym. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje zakres odpowiedzialności spedytora i przewoźnika.• Wyjaśnia, kiedy spedytor może odmówić wykonania usługi. • Wymienia dokumenty niezbędne w procesie spedycji i przewozu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje przepisy ustawy o transporcie drogowym w zakresie licencji i zezwoleń. | Kryteria weryfikacji • Określa obowiązki weryfikacji uprawnień przewoźnika.• Wskazuje wymagania dotyczące archiwizacji dokumentów. • Rozpoznaje sankcje administracyjne za naruszenia przepisów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wyjaśnia zasady odpowiedzialności przewoźnika wynikające z Prawa przewozowego i Konwencji CMR. | Kryteria weryfikacji • Wymienia przesłanki wyłączające odpowiedzialność przewoźnika.• Wskazuje obowiązki załadunku, rozmieszczenia i mocowania towaru. • Rozpoznaje ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje zasady postępowania reklamacyjnego w transporcie i spedycji. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje, kto jest uprawniony do złożenia reklamacji.• Określa tryb, terminy i formę zgłoszenia reklamacji. • Rozróżnia reklamacje z tytułu umowy sprzedaży i umowy przewozu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Identyfikuje ryzyka i błędy w umowach spedycji i przewozu oraz sposoby ich unikania. | Kryteria weryfikacji • Analizuje przykłady najczęstszych błędów w umowach i dokumentach przewozowych.• Wskazuje skutki nieprawidłowego wypełnienia listu przewozowego. • Proponuje działania minimalizujące ryzyko sporów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora:
- Czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu?
- Zakres odpowiedzialności spedytora;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji;
- Skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem;
- Czego mają prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie?
- Czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
- Instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora.
Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków:
- Zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy;
- Spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat);
- Obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport;
- Wysokie kary:
- za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł,
- za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł,
- za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł,
- suma kar podczas jednej kontroli u nadawcy, spedytora, podwykonawcy do 1 000 000 zł.
Ubezpieczenia – co należy wiedzieć:
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek;
- Co przewoźnik o swoim ubezpieczeniu powinien wiedzieć a czego z reguły nie wie;
- Dlaczego pomimo opłacenia składki zakład ubezpieczeń odmawia wypłaty odszkodowania, najczęściej podawane przyczyny – jak temu zapobiec;
- Klauzula podwykonawcy;
- Można mieć rację, ale nie mieć pieniędzy tzw. „ciche klauzule”;
- Zakres ubezpieczenia CARGO;
- Czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?;
- Czy CARGO może chronić przewoźnika? (może ale pod pewnym warunkiem).
Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR):
- Podstawy prawne;
- Zakres odpowiedzialności przewoźnika;
- Niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron);
- Kto jest obowiązany załadować i wyładować towar, kto mocuje towar na pojeździe?
- Wysokie kary za podanie w liście przewozowym danych niezgodnych z rzeczywistością lub niezamieszczenie ważnych informacji;
- Umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych;
- Zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych;
- Najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych;
- Przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie transportu, ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika (obrona przed niesłusznie złożonymi reklamacjami);
- Kto jest uprawniony złożyć reklamację do przewoźnika (to nie takie oczywiste);
- Postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor);
- Przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 Umowa spedycji i umowa przewozu drogowego, konwencja CMR, prawo przewozowe – warsztaty online (istotna propozycja nowelizacji ustawy o transporcie drogowym) | Prowadzący Andrzej Sikorski | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 05:50 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Walidacja | Prowadzący Andrzej Sikorski | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 217,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 202,95 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 165,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Andrzej Sikorski
Transport i spedycja krajowa i międzynarodowa. Przewozy drogowe i morskie. Ubezpieczenia w transporcie.
Doświadczenie zawodowe:
Zaraz po studniach pracowałem w Zarządzie Portu Gdynia na Tymczasowej Bazie kontenerowej, potem po powrocie do Warszawy w C. Hartwig Warszawa.
Następnie kontynuowałem pracę w sektorze prywatnym: jako vice dyrektor w Spedcargo Sp. z o.o. a następnie już samodzielnie jako przedstawiciel handlowy koncernu spedycyjnego LEP International przekształconego następnie w GeoLogistics Corporation. Do moich obowiązków należał kontakt z klientami, rozpatrywanie reklamacji transportowych i organizacja transportu drogowego i morskiego.
Doświadczenie w świadczeniu tego typu usług – od 1996 roku prowadzę szkolenia w zakresu spedycji i transportu międzynarodowego. Szkolenia zamknięte dla firm oraz szkolenia otwarte. Prowadziłem zajęcia dla Unilever, ArcelorMittal, Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych, DSV czy PKS Oliwa…
Publikowałem artykuły min. w Gazecie Transportowej, jestem autorem książki „Transport i spedycja międzynarodowa w handlu zagranicznym” wydanej w 2013 roku przez ODDK Gdańsk.
Wykształcenie – ukończyłem w 1980 roku Wydział Ekonomiki Transportu na Uniwersytecie Gdańskim a także różnorodne kursy min. we Francuskim Instytucie Zarządzania oraz w Zrzeszeniu Prawników Polskich. Od 5 lat prowadzi szkolenia z tematyki umowy spedycji i umowy przewozu drogowego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały w formie elektronicznej będą wysłane uczestnikom drogą mailową przed szkoleniem. Podczas szkolenia będzie udostępniana prezentacja.
Informacje dodatkowe
Link do szkolenia zostanie przekazany uczestnikom drogą mailową najpóźniej w przeddzień rozpoczęcia szkolenia. Dane dostępowe do usługi zostaną opublikowane w karcie usługi nie później niż w przeddzień rozpoczęcia szkolenia.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Forma zdalna usługi. Szkolenie odbywa się poprzez platformę szkoleniową.
MINIMALNE WYMAGANIA TECHNICZNE:
Procesor 2-rdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany 4-rdzeniowy)
2GB pamięci RAM (zalecane 4GB)
System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja)
Przeglądarka internetowa Google Chrome (zalecana), Mozilla Firefox lub Safari (zaktualizowane do najnowszej wersji)
Stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps (zalecane 2,5 Mbps z obrazem w jakości HD)
Kamera, mikrofon i głośniki lub słuchawki.
Nie jest wymagana instalacja oprogramowania ani umiejętności informatyczne, aby dołączyć do szkolenia. Dołączenie następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika przed szkoleniem. Ważność linku - do zakończenia szkolenia wg harmonogramu szkoleń.