Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego.
Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Zamówienia publiczne
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych – w szczególności dla pracowników Zamawiających odpowiedzialnych za przygotowanie postepowanie ws. wyboru wykonawcy i nadzór nad realizacją zawartej umowy.
Usługa również adresowana jest dla uczestników projektu Małopolski Pociąg do Kariery-sezon 1 realizowany przez WUP w Krakowie
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji13-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestników do prawidłowego konstruowania umów w zamówieniach publicznych, zgodnie z aktualnymi przepisami i zasadą współdziałania stron. Podczas 2 dni szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę na temat praktycznego stosowania nowej reguły w PZP, nauczą się identyfikować klauzule abuzywne oraz analizować zapisy umowne pod kątem ich zgodności z prawem, co pozwoli im unikać błędów mogących skutkować negatywnymi wynikami kontroli.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia znaczenie zasady współdziałania stron umowy w świetle Prawa zamówień publicznych i interpretuje jej praktyczne konsekwencje. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje źródło prawne zasady współdziałania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić, jakie konsekwencje prawne niesie naruszenie zasady współdziałania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Wymienia i opisuje obowiązkowe elementy umowy o zamówienie publiczne, zgodnie z aktualnymi przepisami. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wylicza wszystkie obowiązkowe elementy umowy wskazane w PZP. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi przyporządkować każdy element do odpowiedniej funkcji (np. zabezpieczenie, przedmiot, wynagrodzenie). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Formułuje zasady wynagradzania wykonawcy z uwzględnieniem rodzaju usług i możliwych wariantów rozliczenia | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia formy wynagrodzenia: ryczałtowe, kosztorysowe, mieszane. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dopasowuje sposób wynagrodzenia do charakteru zamówienia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Projektuje zapisy dotyczące kar umownych, w tym określa ich limit, zakres oraz zasady stosowania zgodnie z przepisami i orzecznictwem | Kryteria weryfikacji Uczestnik określa maksymalny limit kar zgodnie z PZP. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik odróżnia funkcje kar umownych od odszkodowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Stosuje mechanizmy zabezpieczające płatności dla podwykonawców oraz uwzględnia obowiązki zamawiającego w zakresie waloryzacji wynagrodzenia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje obowiązkowe elementy umowy chroniące podwykonawcę. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje sytuacje, w których zamawiający ma obowiązek przewidzieć klauzule waloryzacyjne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Rozpoznaje, ocenia i unika klauzul abuzywnych w umowach o zamówienia publiczne, posługując się przykładami orzecznictwa i wytycznych Prezesa UZP. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje, które zapisy mogą zostać uznane za abuzywne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje przykładową klauzulę i uzasadnia jej abuzywność lub brak. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Rozróżnia dopuszczalne i niedopuszczalne zmiany umowy oraz projektuje podstawy prawne do ich wprowadzenia (w tym aneksy, przesłanki nieprzewidziane, zmiany podmiotowe). | Kryteria weryfikacji Uczestnik klasyfikuje zmiany jako istotne i nieistotne zgodnie z PZP. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje podstawy prawne dopuszczalnych zmian umowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Reguła współdziałania stron umowy jako nowa zasada w PZP – jak rozumieć ją w praktyce i co oznacza?
- Elementy obowiązkowe umowy o zamówienie publiczne
- Jak określać w umowie termin realizacji zamówienia?
- Jakie elementy zasad wynagradzania należy umieścić w kontrakcie?
- Limit kar umownych – na jakim poziomie go określić? Jak wyglądać powinien prawidłowy zapis w umowie?
- Mechanizm chroniący płatności podwykonawców i obowiązek przewidzenia przepisów waloryzacyjnych
- Co ważnego jeszcze powinno znaleźć się w umowie o ZP? Czy Pzp reguluje tę tematykę wyczerpująco?
- Klauzule abuzywne – czego w umowie o zamówienia publiczne nie wolno zamieszczać?
- Odpowiedzialność za nieterminowość – zasady umowne, orzecznictwo.
- Jak długi powinien być katalog kar umowny i za co nie wolno się karać?
- Czy wykonawca może odpowiadać za naruszenia na które nie ma wpływu? Jak prawidłowo dzielić ryzyka kontraktowe?
- Dopuszczalna i niedopuszczalna swoboda w określanie zakresu przedmiotu umowy w toku jej realizacji.
- Przykłady zapisów abuzywnych, dyskusja, ocena abuzywności przepisów umów.
- Czy klauzule abuzywne wynikają wyłącznie z PZP? Jaka jest swoboda stron w kształtowaniu treści umowy o ZP? Różnice miedzy zapisami niedozwolonymi, a niesprawiedliwymi.
- Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy
- Kiedy waloryzacja jest obowiązkowa? Jakich umów dotyczy?
- Waloryzacja z uwagi na zmiany prawa w zakresie danin publicznych, minimalnego wynagrodzenia za pracę, PPK.
- Waloryzacja z uwag na wzrost kosztów realizacji zamówienia (art. 439 Pzp).
- Techniki, metody waloryzacji.
- Jakie mierniki zmian cen przyjąć?
- Czy waloryzacja wymaga aneksu umowy?
- Najczęstsze błędy w klauzulach waloryzacyjnych.
- Case study – ocena poprawności zapisów w przykładowych klauzulach waloryzacyjnych zamówień w różnych branż.
- Waloryzacja umowna – na co zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu zapisów umowy.
- Waloryzacja sądowa – rebus sic stantibus: kiedy jest możliwa, jakie przesłanki należy spełnić, co to jest rażąca strata, czy warto iść do sądu – stanowisko Prokuratorii Generalnej RP.
- Czy wysoka inflacja powinna wymuszać waloryzację?
- Czy można zmusić zamawiającego do waloryzacji wynagrodzenia?
- Potencjalne skutki odmowy aneksu waloryzacyjnego. Kiedy można zerwać kontrakt publiczny? Jakie skutki może to mieć dla obu stron?
- Siła wyższa w umowie o zamówienie publiczne
- Czym jest siła wyższa?
- Jak prawidłowo zagospodarować w umowie kwestie siły wyższej? Których zapisów dotyczy ta tematyka?
- Czy strony odpowiadają za skutki siły wyższej?
- Czy w 2022 r. pandemia COVID-19 to siła wyższa? Czy siłą wyższą jest obecnie także wojna na Ukrainie? Czy te zdarzenia mogą np. wymuszać waloryzacje umów?
- Zmiany umów o zamówienie publiczne
- Istotność/nieistotność zmiany
- Zasady projektowania podstaw prawnych aneksów umów
- Rozszerzenie zakresu zamówienia aneksem
- Zmiany wynikające z okoliczności niemożliwych do przewidzenia
- Zmiany bagatelne
- Zmiany podmiotowe
- Kary umowne w umowach o zamówienia publiczne
- Charakter i funkcja kary umownej
- Kara a odszkodowanie
- Zasady kumulacji kar umownych
- Czym jest kara rażąco wygórowana? 5. Jak skutecznie miarkować kary umowne i o ile w praktyce?
- Wpływ nienależytego wykonania umowy o zamówienie publiczne na status wykonawcy w kolejnych postepowaniach, raport z realizacji zamówienia.
- Pytania i dyskusja
- Szkolenie będzie realizowane w wymiarze 12-godzinnym, gdzie 1 godzina odpowiada godzinie dydaktycznej (45min.)
- Przerwy są wliczone w całkowity czas trwania usługi.
- Warunki organizacyjne: Zajęcia będą odbywały się w jednej grupie bez podziału na podgrupy, firma szkoleniowa zapewnia materiały szkoleniowe niezbędne do realizacji usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 19 Dzień I_Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:50 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 19 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:50 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 19 Długa przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 19 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 19 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 19 Dzień II_Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:50 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 19 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:50 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 19 Długa przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 19 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 19 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 19 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 19 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 351,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 099,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 112,65 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 91,58 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Damian Michalak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Szkolenie on-line na żywo
- EduBox, czyli paczkę materiałów wysłaną pocztą
- 60 dni dostępu do nagrania ze szkolenia
- Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS
- Materiały z ustawą Pzp w formie książki
- Roczny dostęp do EduStrefy
- certyfikat
- Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia
- Dyplom na zakończenie szkolenia
- Spotkania z ekspertami po godzinach
- Nagrania z webinarów ApexNet
- Paczkę wzorów dokumentów
- Wzór SWZ w wariancie bez negocjacji i z negocjacjami
- Aneks do SWZ wg trybu podstawowego
- Kwalifikowanie wykonawców
- Analiza potrzeb i wymagań
- Regulamin do 130 000 zł
- Postępowanie wg trybu podstawowego
- Przykładowe klauzule do umów
- Lista obowiązkowych terminów dla zamawiających
- i więcej!
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zarejestrowanie się i założenie konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz zapisanie się na szkolenie za pośrednictwem Bazy.
Informacje dodatkowe
zaakceptowano Regulamin dla instytucji szkoleniowych.
Egzamin/Test weryfikujący nabycie kwalifikacji – w cenie szkolenia (brak dodatkowej opłaty).
Koszt wydania certyfikatu/zaświadczenia – wliczony w cenę szkolenia.
Po zakończeniu usługi uczestnik otrzyma certyfikat.
Usługa jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Podstawa prawna stawki zwolnionej: Rozporządzenie Ministra finansów z 20 grudnia 2013 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020r.poz.1983 z 10.11.2020) § 3 pkt 1 ust. 14
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbywa się na żywo w formie online na platformie ClickMeeting. Wymagania techniczne dla tej platformy:
- Do platformy ClickMeeting potrzebna jest najaktualniejsza wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome,
- Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium) lub Opera.
- Możliwy jest również dostęp mobilny za pomocą przeglądarki Chrome lub Safari na telefonie lub
- dedykowanej aplikacji mobilnej Clickmeeting (do pobrania ze sklepu Google Play lub App Store).
- Minimalne wymagania techniczne to urządzenie z dostępem do internetu o przepustowości łącza 1,5 Mbps
- dla transmisji dźwięku i obrazu, posiadające:
• procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
• 2 GB pamięci RAM (zlecane 4GB lub więcej);
• system operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS;
• standardowe oprogramowanie obsługujące pliki pdf, doc, xls.
Otrzymują Państwo od nas link do pokoju szkoleniowego.
Podczas szkolenia mają Państwo możliwość kontaktu z Moderatorem i Trenerem szkolenia za pomocą czatu.