Terapia uzależnień od substancji psychoaktywnych u dorosłych
Terapia uzależnień od substancji psychoaktywnych u dorosłych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do psychologów, psychoterapeutów, terapeutów uzależnień, pracowników socjalnych oraz innych specjalistów pracujących z osobami dorosłymi w gabinetach prywatnych, ośrodkach zdrowia psychicznego, placówkach leczenia uzależnień lub jednostkach pomocy społecznej.
Uczestnikami szkolenia mogą być zarówno osoby posiadające doświadczenie w pracy terapeutycznej z osobami uzależnionymi, jak i specjaliści, którzy rozpoczynają pracę z tą grupą pacjentów.
Wskazane jest, aby uczestnicy posiadali podstawową wiedzę psychologiczną z zakresu mechanizmów uzależnień oraz doświadczenie w prowadzeniu diagnozy lub oddziaływań terapeutycznych z osobami dorosłymi.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji28-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi5
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do profesjonalnej diagnozy i prowadzenia terapii osób dorosłych uzależnionych od substancji psychoaktywnych poprzez zapoznanie ich z mechanizmami powstawania uzależnień, kryteriami diagnostycznymi oraz skutecznymi metodami i technikami pracy terapeutycznej, z uwzględnieniem specyfiki uzależnień od alkoholu, narkotyków i leków.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia mechanizmy powstawania uzależnienia u dorosłych | Kryteria weryfikacji • Charakteryzuje biologiczne i psychologiczne czynniki prowadzące do rozwoju uzależnienia• Omawia rolę dysfunkcyjnych wzorców emocjonalnych w rodzinie pochodzenia | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje objawy uzależnienia oraz potrafi je odróżnić od innych zaburzeń psychicznych | Kryteria weryfikacji • Wskazuje różnice między uzależnieniem a problemowym używaniem• Prawidłowo analizuje symptomy świadczące o współwystępowaniu zaburzeń lękowych, depresyjnych i uzależnienia | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje kryteria diagnostyczne DSM-5 i ICD-11 w diagnozie uzależnienia | Kryteria weryfikacji • Rozpoznaje stopień nasilenia zaburzenia (łagodne, umiarkowane, ciężkie)• Ocenia na podstawie wywiadu, czy pacjent spełnia kryteria diagnostyczne | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik omawia działanie najczęściej używanych substancji psychoaktywnych i ich wpływ na funkcjonowanie klienta | Kryteria weryfikacji • Wymienia popularne substancje uzależniające (alkohol, opiaty, benzodiazepiny, dopalacze)• Opisuje ich działanie na ośrodkowy układ nerwowy i zdrowie psychiczne | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje działania terapeutyczne adekwatne do etapu uzależnienia | Kryteria weryfikacji • Dobiera właściwe metody pracy terapeutycznej (CBT, dialog motywujący, praca z potrzebami)• Wskazuje metody redukcji szkód dla pacjentów w zaawansowanym stadium uzależnienia | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi nawiązać relację terapeutyczną z osobą uzależnioną | Kryteria weryfikacji • Wymienia kluczowe elementy budowania relacji opartej na zaufaniu i bezpieczeństwie• Identyfikuje najczęstsze błędy popełniane w pierwszym kontakcie z pacjentem | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje przypadki kliniczne i dobiera odpowiednie strategie terapeutyczne | Kryteria weryfikacji • Na podstawie case study potrafi zidentyfikować kluczowe problemy pacjenta• Proponuje skuteczne interwencje terapeutyczne zgodne z danym przypadkiem | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1
Mechanizmy powstawania uzależnień
- Patologia emocjonalna w domu rodzinnym - jak dysfunkcyjne strategie postępowania prezentowane w domu rodzinnym warunkują powstawanie uzależnień?
- Kiedy nałóg staje się odpowiedzią na cierpienie - ból egzystencjalny, brak sensu życia, ucieczka od problemów – jak wykształcać bezpieczne metody regulowania emocji w procesie terapeutycznym?
- Jak rozpocząć budowanie relacji terapeutycznej z dorosłym, który ma wątpliwości dotyczące procesu terapii? Kluczowe wskazówki dotyczące pierwszego kontaktu oraz najczęstszych błędów popełnianych przez terapeutów. Przełożenie wiedzy teoretycznej na praktykę psychologiczną.
- Jak powstaje uzależnienie? Co dzieje się w mózgu osoby uzależnionej od substancji psychoaktywnych? Wiedza na temat mechanizmów działania układu nerwowego ułatwiająca zrozumienie sytuacji klienta.
Moduł 2
Diagnoza uzależnień wśród dorosłych
- Nadwrażliwość, poczucie napięcia, doświadczanie monotonii, problem z kontrolowaniem emocji, obsesyjne myśli na temat zażycia substancji psychoaktywnej – na jakie objawy zwracać szczególną uwagę w procesie diagnozy? Praktyczne wskazówki dotyczące analizy prowadzonych wywiadów diagnostycznych.
- Alkohol, narkotyki, opiaty, benzodiazepiny – czyli po co sięgają dorośli? Jakie używki są najbardziej popularne i czym charakteryzuje się ich działanie? Jakie konsekwencje zdrowotne powodują w organizmie zażywającego? Przykłady z praktyki gabinetowej.
- Nadużywanie substancji jako strategia radzenia sobie w problemach związanych z depresją, lękiem, czy trudnościami interpersonalnymi. Współwystępowanie problemu uzależnienia z innymi zaburzeniami psychicznymi.
- Jak odróżniać osoby uzależnione, od tych którzy przejawiają jedynie dysfunkcyjne sposoby funkcjonowania? Jakie są najczęstsze pułapki diagnostyczne dotyczące uzależnień i jak być na nie uważnym w kontakcie z klientem?
- Uzależnienie jako kontinuum - zaburzenie lekkie, średnie i ciężkie - czyli jak rozpoznać stopień uzależnienia i pozostawać wrażliwym na indywidualną sytuację pacjenta w kontekście kryteriów diagnostycznych DSM-V i ICD-11.
- CASE STUDY: Przykład rozmowy z pacjentem ze wskazaniem na diagnostyczne elementy wypowiedzi klienta i praktyczne wskazówki do zastosowania w codziennej pracy gabinetowej.
Moduł 3
Terapia uzależnień - metody pracy i niuanse terapeutyczne
- Praca z potrzebami – w jaki sposób podążać za pacjentem i uzyskać głęboki wgląd w jego problemy? Metody terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta.
- Terapia CBT – zastosowanie podejścia poznawczo-behawioralnego w pracy z osobami uzależnionymi. Praca nad identyfikacją i modyfikacją myśli automatycznych oraz dysfunkcyjnych przekonań utrzymujących uzależnienie. Techniki CBT służące budowaniu strategii radzenia sobie z nawrotami, rozwijaniu umiejętności rozwiązywania problemów oraz wzmacnianiu motywacji do zmiany.
- Dialog motywujący – wzmacnianie gotowości do zmiany, praca z ambiwalencją, wspieranie autonomii pacjenta oraz budowanie relacji opartej na empatii i współpracy.
- Zespół odstawienny – jakie są fizyczne i psychiczne zagrożenia wynikające z syndromu odstawienia alkoholu? Metody wsparcia pacjenta w przezwyciężeniu objawów odstawienia.
- Redukcja szkód – jak pomagać pacjentowi znajdującemu się w krytycznym stanie? Czym różni się praca z pacjentami w poszczególnych stadiach uzależnienia? Praca z trudnymi przypadkami.
- Specyfika terapii w zależności od rodzaju uzależnienia – zróżnicowane podejścia terapeutyczne w przypadku uzależnienia od alkoholu, narkotyków oraz leków. Różnice w przebiegu zespołu abstynencyjnego, dynamice nawrotów, czynnikach ryzyka i stosowanych strategiach terapeutycznych.
- CASE STUDY: Omówienie przykładów prezentujących różne przypadki osób zmagających się z uzależnieniem wraz z omówieniem proponowanych do danej sytuacji interwencji terapeutycznych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Moduł 1 Mechanizmy powstawania uzależnień | Prowadzący dr n. społ. Anna Mańkowska | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Moduł 2 Diagnoza uzależnień wśród dorosłych | Prowadzący dr n. społ. Anna Mańkowska | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Moduł 3 Terapia uzależnień - metody pracy i niuanse terapeutyczne | Prowadzący dr n. społ. Anna Mańkowska | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 228,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 999,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 245,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 199,80 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr n. społ. Anna Mańkowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Po zakończeniu szkolenia uczestnik otrzyma:
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
- prezentację w formie elektronicznej obejmującą omówione w trakcie szkolenia zagadnienia,
- materiały szkoleniowe przewidziane dla szkolenia.
Powyższe materiały zostaną udostępnione uczestnikowi na Koncie Klienta najpóźniej w ciągu 10 dni od daty szkolenia.
Do realizacji szkoleń online korzystamy z platformy Clickmeeting.
Warunki uczestnictwa
- Uczestnik zgłaszając się na nasze szkolenia poprzez Bazę Usług Rozwojowych, akceptuje jednocześnie Ogólne warunki świadczenia usług szkoleniowych Forum Media Polska Sp. z o.o.
- Pełna treść obowiązujących warunków uczestnictwa jest dostępna tutaj: https://e-forum.pl/warunki-swiadczenia-uslug-szkoleniowych.
- Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie Bazy Usług Rozwojowych, a następnie o dokonanie zgłoszenia na stronie Centrum Kompetencji w celu zawarcia umowy świadczenia usług i wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- Przy dokonywaniu zamówienia na stronie Centrum Kompetencji konieczne jest wpisanie ID WSPARCIA otrzymanego od OPERATORA.
- Informacje organizacyjne zostaną udostępnione uczestnikowi na Koncie Klienta w zakładce Moje wydarzenia na stronie Centrum Kompetencji oraz dodatkowo zostaną wysłane na podany w zamówieniu adres mailowy najpóźniej 5 dni przed planowaną datą szkolenia.
Informacje dodatkowe
- W trakcie szkolenia przewidziany jest proces walidacji.
- Metoda weryfikacji obecności - raport z systemu weryfikujący logowanie i obecność uczestników na szkoleniu on-line oraz film nagrany podczas szkolenia.
- Informujemy możliwości rejestrowaniu/ nagrywaniu usługi na potrzeby usługodawcy i korzystającego z usługi, a także na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalania efektów kształcenia.
- Osoba walidująca jest zaangażowana jedynie na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników, nie uczestniczy w procesie tworzenia ani uzupełniania dokumentacji walidacyjnej.
- Wszystkie dodatkowe informacje dotyczące szkolenia będą udostępnianie uczestnikom szkolenia w ramach standardowej komunikacji z uczestnikami.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie online odbędzie się za pośrednictwem internetu, dlatego niezbędne będą:
- komputer/laptop/tablet/smartfon ze stałym dostępem do Internetu,
- dowolna aktualna przeglądarka internetowa (IE 7 i nowsze, Firefox 3.x, Safari 4.x, Google Chrome);
- łącze internetowe o minimalnej przepustowości 1 mbps,
- głośniki lub słuchawki.
Podczas szkolenia uczestnicy mogą komunikować się z prelegentem oraz z innymi uczestnikami za pośrednictwem czatu.