Ścieżki karier i awansów oraz programy zarządzania talentami i sukcesji stanowiskowej - szkolenie
Ścieżki karier i awansów oraz programy zarządzania talentami i sukcesji stanowiskowej - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Identyfikatory projektówAkademia HR, Małopolski Pociąg do kariery, Kierunek - Rozwój
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie stworzone z myślą o profesjonalistach HR, którzy pragną doskonalić procesy zarządzania rozwojem kierowanym w swoich organizacjach, w tym:
- Menedżerowie i pracownicy działów personalnych, stojący przed wyzwaniem opracowania strategii lub polityki personalnej, ścieżek karier, ścieżek awansów, programów rozwoju menedżerów, sukcesorów, ekspertów i talentów.
- HR Business Partnerzy opracowujący lub realizujący ścieżki karier, ścieżki awansów, programy rozwoju różnych grup pracowników oraz wspierający menedżerów w tym zakresie.
- Menedżerowie i pracownicy działów personalnych, zainteresowani tematyką ścieżek karier, ścieżek awansów oraz zarządzanie talentami i programami sukcesji lub chcący rozwijać się w tym kierunku.
- Konsultanci, doradcy i trenerzy, specjalizujący się w tematyce tzw. ,,miękkiego” HR, czy systemu wynagrodzeń.
- Rekruterzy, szukający nowej drogi zawodowej w ,,miękkim HR”.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji12-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi21
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do opracowania spersonalizowanych strategii zarządzania procesami celowanego rozwoju w tym zarządzanie talentami, politykę sukcesji, ścieżki karier i awansów uwzględniające specyfikę organizacji, cele biznesowe oraz potrzeby pracowników.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Identyfikuje i analizuje współczesne wyzwania i trendy w zarządzaniu karierą pracowników | Kryteria weryfikacji Poprawnie wskazuje co najmniej trzy aktualne wyzwania i trendy na podstawie studium przypadku lub pytania testowego jednokrotnego wyboru | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Rozróżnia modele zarządzania karierą z perspektywy organizacji i pracownika | Kryteria weryfikacji Dobiera prawidłowy model zarządzania karierą do opisu sytuacji organizacyjnej w teście jednokrotnego wyboru | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Charakteryzuje instrumenty wspierające rozwój zawodowy w organizacji | Kryteria weryfikacji Wskazuje właściwe narzędzia rozwoju do podanej sytuacji organizacyjnej w pytaniu testowym z wyborem | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Rozpoznaje elementy skutecznych programów rozwoju pracowników (ŚK, ŚA, PZT, PSS) | Kryteria weryfikacji Poprawnie wskazuje główne komponenty programów na podstawie opisu przypadku w pytaniu testowym | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna etapy i elementy procesu rozmowy rozwojowej oraz potrafi je uporządkować | Kryteria weryfikacji Poprawnie układa elementy rozmowy rozwojowej w kolejności zgodnej z modelem zaprezentowanym podczas szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wskazuje zasady tworzenia polityki awansów i planowania sukcesji | Kryteria weryfikacji Poprawnie wybiera kluczowe zasady i elementy skutecznej polityki awansów/sukcesji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi przyporządkować narzędzia analizy kompetencji do odpowiednich etapów programów HR | Kryteria weryfikacji Poprawnie łączy narzędzie z odpowiednim zastosowaniem w pytaniu dopasowującym | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Ocenia skuteczność programów rozwoju w organizacji na podstawie kluczowych wskaźników | Kryteria weryfikacji Dopiera prawidłowy zestaw wskaźników efektywności dla opisanego programu rozwoju | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna dobre praktyki rynkowe w zakresie rozwoju karier pracowników | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje poprawne wdrożenia programów rozwoju na podstawie opisu organizacyjnego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. WPROWADZENIE – UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNEGO ZZL
- Zarządzanie karierą w organizacji – perspektywa wyzwań XXI wieku
- Determinanty kariery zawodowej
- Istotne elementy w rozwoju własnej kariery zawodowej
- Trendy zarządzania rozwojem pracowników z perspektywy zarządzania karierą
2. ZARZĄDZANIE KARIERĄ Z PERSPEKTYWY ORGANIZACJI I PRACOWNIKA JAKO KLUCZOWY ELEMENT SKUTECZNEGO ROZWOJU ZAWODOWEGO
Organizacja – strategie i modele implementowane jako składnik oferty rozwojowej dla pracowników
- Podział strategii personalnych stosowanych w zarządzaniu kapitałem pracowniczym
- Najczęściej stosowane modele strategicznego zarządzania personelem w organizacjach
- Model tradycyjny
- Model przejściowy (covid/post-covid)
- Rozwiązania przyszłości (alokacja przyszłych pokoleń)
Pracownik – determinanty wyborów pracowniczych wpływające na ofertę rozwojowa pracodawców
- Etapy życia zawodowego pracowników
- Modele karier pracowników realizowanych w organizacjach w czasach post covid
- Działania podejmowane przez pracowników, w celu rozwoju kariery zawodowej
- Preferencje wartości ostatecznych identyfikowanych w zarządzaniu karierą vs. Model kotwic Scheina
- Generacje pokoleniowe na polskim rynku pracy i charakterystyka funkcjonowania zawodowego
- Kluczowe pytania i wyzywania działów HR w stworzeniu i implementacji efektywnych rozwiązań łączących komplementarne potrzeby interesariuszy rynku pracy?
3. POLITYKA SZKOLEŃ I ROZWOJU – ROZWIĄZANIA SYSTEMOWE WSPIERAJĄCE PROCES ROZWOJU CELOWANEGO
- Istota zarządzania rozwojem i jej roli w długoterminowym rozwoju firmy
- Efektywne zarządzanie rozwojem pracowników w organizacjach
- Rodzaje interwencji rozwojowych
- Proces uczenia się dorosłych i elementy kształcenia –- mechanizmy ważne z punktu widzenia ukierunkowanego rozwoju personelu
- Instrumenty wspierające efektywne zarzadzanie kapitałem ludzkim
- Rozwiązania systemowe stosowane w organizacjach – omówienie użyteczności i właściwego doboru adekwatnego rozwiązania dedykowanego konkretnej organizacji:
- IPRZ – Indywidualne plany rozwoju zawodowego
- ŚK – Ścieżki Karier
- ŚA – Ścieżki Awansów
- PZT – Programy zarządzania talentami
- PSS- Programy zarządzania sukcesją
Obszary planowania kariery pracowników – ocena możliwości zastosowania konkretnego rozwiązania do zastosowania w praktyce zawodowej
- Tworzenie spersonalizowanych planów rozwojowych (dla programów ŚK, ŚA, PZT, PSS – architektura postępowania w implementacji celowanych programów rozwojowych – ćwiczenia)Analiza umiejętności i kompetencji
- Tworzenie planów, ścieżek, uzupełnianie kwestionariuszy rozwojowych (rozwój kierowany/rozwój samokształceniowy)
- Wsparcie organizacyjne (kierowane i doradcze w zakresie rozwoju) – doradztwo, mentoring, coaching, tutoring, szkolenia WUP
- Rola technologii w rozwijaniu kariery organizacyjnej – e-learning, platformy wsparcia, webinary, intranet, grywalizacja (wsparcie kierunkowego rozwoju samokształceniowego)
- Ewaluacja planów rozwojowych
- Wykorzystanie rozwoju kierowanego w poszczególnych procesach ZKP oraz pracy bieżącej/ realizacji projektów i zadań stanowiskowych
- Kontynuacja rozwoju kierowanego
Indywidualne Rozmowy Rozwojowe (IRR)
- Definicja i znaczenie IRR wykorzystywanych w kontekście programów kierunkowanych
- Techniki prowadzenia skutecznych rozmów rozwojowych – warsztat dopracowania adekwatnej architektury rozmowy rozwojowej zawierającej elementy (wariant podstawowych i fakultatywnych pytań i aspektów około logistycznych):
- Plan i harmonogram IRR
- Ocena postępów (wariant efekty vs. zaangażowanie)
- Identyfikacja celów rozwojowych i ich priorytetyzacja
- Określenie całości działań rozwojowych (w różnych okresach)
- Monitorowanie postępów i ewaluacja (cząstkowa/końcowa/*śródokresowe plany naprawcze)
- Informacja zwrotna i wsparcie
- Ustalanie celów krótko- i długoterminowych oraz kontraktowania ustaleń rozmów
- Model rozmowy rozwojowej dla programów celowanych ŚK, ŚA, PSS, PZT – symulacje rozmów wielowariantowych
- Budowanie efektywnego systemu awansowo-karierowego w organizacjach (elementy wspólne dla wszystkich programów) – omówienie adekwatności wdrożenia poszczególnych elementów systemu metodą drzewa decyzyjnego (użyteczności uczestników w kontekście potencjału i ograniczeń organizacji macierzystych):
- Zakres zadań i odpowiedzialność zespołu HR – rekomendacje aktywności dla członków zespołów
- Wymagania kwalifikacyjno – kompetencyjne względem HR – zespołu wdrażającego / koordynatora procesu
- Znaczenie bieżącego wsparcia, monitoringu i oceny prowadzonych działań (z podziałem na interesariuszy) – rekomendacje odnośnie kluczowych wskaźników efektywności skutecznego wdrożenia
- Implementacja programów poprzez odpowiednią politykę komunikacji programu (przykłady rozwiązań aktywnych i pasywnych)
- Budowanie kultury zarządzania personelem objętym programami (w modelu inkluzywnym / ekskluzywnym) – rekomendacje działań
- Zarządzanie zadowoleniem pozostałych pracowników (inicjatywy wokół programy, edycyjność, rozwiązania włączające, system korzyści partycypacyjnych)
- Bariery procesów, sposoby eliminacji i zarzadzanie relacjami z interesariuszami
- Kluczowe rozwiązania Polityki szkoleń i rozwoju wykorzystywane w realizacji programów celowanego rozwoju – omówienie rozwiązań stosowanych w praktyce organizacyjnej wraz z propozycją mikroaudytu stosowanych rozwiązań w organizacjach
- Zasada 70/20/10 (Ericson)
- Cykl nauki i preferencje indywidualne co to typów nauki (Kolb)
- 10 etapowy proces rozwoju (Rae)
- Model efektywnego procesu szkoleniowego
- Model Interesariuszy – Kwintet rozwojowy
- Model oceny efektywności szkoleń (Kirkpatrick 2.0)
4. NARZĘDZIOWNIA I WARSZTATY
ŚA – Ścieżki Awansów
- Polityka awansów w organizacji jako kluczowy element zarządzania zasobami ludzkimi, który wpływa na motywację, zaangażowanie i rozwój pracowników
- Potrzeby organizacji w zakresie awansowania (plan zatrudnienia, etatyzacja, określenie kluczowych „decyzji” odnośnie rodzajów stanowisk w organizacji
- Etapy budowy rozwiązania typu Ścieżki Awansów (pionowy, horyzontalny, diagonalny, strategiczny, funkcjonalny)
- Rodzaje ścieżek awansów organizacyjnych (pionowa, pozioma/kompetencyjna, ekspercka, menadżerska, liderska, mieszana/rotacyjna)
- Mapowanie przebiegów/ kroków ścieżek awansowych – propozycje rozwiązań modeli wdrożeń:
- Hierarchiczny wzrost stanowiska
- Związana z wynikami i doświadczeniem
- Postęp w strukturze organizacji (zakres: stanowisk, ról, projektów)
- Wprowadzenie do ról/stanowisk zarządzających
- Planowanie rozwoju w ramach ścieżek awansowych – zakres rozwoju
- Formy rozwoju, podział oferty rozwojowej na 3 kluczowe obszary aktywności: 70/20/10
- Decyzje systemowe w zakresie wsparcia pracowników (baza decyzji co do formy rozwoju):
- Samorozwój kierowany (SK)
- Rozwój ze wsparciem organizacji (PSS)
- Kluczowe aspekty wdrożenia skutecznego programu samorozwoju kierowanego
- (określenie celów, planowanie działań, aktywne poszukiwanie zasobów, samodyscyplina i motywacja, ewaluacja postępów, elastyczność zastosowania umiejętności)
- Przygotowanie kadr zarządzających pracownikami w zakresie świadomości i wsparcia personelu (rekomendacje rozwojowe do przygotowania szkoleń wewnętrznych)
ŚK – Ścieżki Karier
- Zarzadzanie karierą pracowników w warunkach partycypacji organizacja – pracownik
- Polityka karier w organizacji
- Sub-procesy zarzadzania karierą w firmie w aspekcie struktury organizacyjnej (Planowanie, analiza potencjału, aktywności rozwojowe, monitoring i ewaluacja)
- Znaczenie planowania ścieżek kariery dla organizacji
- Korzyści wynikające z efektywnego zarządzania ścieżkami kariery
- Instrumenty zarzadzania kariera w organizacjach
- Plany sukcesji
- Analityka (metody portfelowe i rozszerzone)
- Macierze transakcyjne
- Metody biograficzne
- Opracowywanie strategii rozwoju pracowników poprzez planowanie ścieżek karier współbrzmiących ze strategia organizacji
- Techniki i Narzędzia Planowania Ścieżek Kariery
- Rozmowy rozwojowe (IRR)* (ćwiczenia tworzenia i adekwarnego doboru patrz moduł 3)
- Kwestionariusze autooceny, linia samooceny w procesach ewaluacji okresowej
- Analiza kompetencji
- Testy psychometryczne
- Aktywności szkoleniowe (model pasywny i aktywny)
- Działania ukierunkowanego wsparcia relacyjnego (mentoring, tutoring, coaching, consueling) – rekomendacje i ogranizcenia w skuteczności zastosowań organizacyjnych
- Popularne współcześnie modele karier – perspektywa post-covid
- Kariera bez granic
- Kariera inteligentna
- Kariera post- korporacyjna
- Portfolio kariery
- Alternatywne drogi rozwoju zawodowego i kariery a uwarunkowania wyborów pracowników
IPRZ – Indywidualne plany rozwoju zawodowego
- Główne założenia IPRZ i ich wpływ na poprawę efektywności procesów zarządzania rozwojem pracowników
- Czynniki wpływające na możliwość realizacji IPRZ i ich wpływ na procesy zarządzania kapitałem pracowniczym
- Proces tworzenia IPRZ – rekomendowana procedura przejścia przez poszczególne etapy
- Przebieg procesu IPRZ zgodnie z procedurą postępowania
- Narzędzia i arkusze wykorzystywane w procesach systemowego zarządzania rozwojem
- Błędy i ryzyka budowania i realizacji procesów z wykorzystaniem IPRZ
PZT – Programy zarządzania talentami
- Składniki strategii rozwoju talentów w organizacji
- Zarządzanie talentami w organizacji – poziomy dojrzałości procesu
- Audyt aktywności a zarządzanie talentami (interesariusze, role, procesy, procedury, kultura, komunikacja)
- Przegląd działań HR pod kątem stopnia wykorzystania talentów
- Warianty PZT dla typowych grup pracowników
- Programy dla kadry menadżerskiej
- Programy dla kadry specjalistycznej/eksperckiej
- Programy dla kadry sukcesorskiej *
- Programy dla absolwentów
- Elementy architektury ZT
- Etapy procesu a zarządzanie talentami
- Modele segmentacji talentów
- Monitorowanie bazy talentów – narzędzia
- Protokół przeglądu kariery
- Syntetyczna analiza kompetencji
- Podsumowanie grupowe w zakresie potencjału talentowego
- Schematy planów rozwoju talentów (awans/sukcesja/rezerwa kadrowa)
całość na str https://kompetea.pl/szkolenia/sciezki-karier-zarzadzanie-talentami/
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 dzień 1 | Prowadzący Elżbieta Sucharska | Data realizacji zajęć 17-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 dzień 2 | Prowadzący Elżbieta Sucharska | Data realizacji zajęć 18-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 dzień 3 | Prowadzący Elżbieta Sucharska | Data realizacji zajęć 19-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 450,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 450,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 116,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 116,67 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Elżbieta Sucharska
Certyfikaty:
Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
Management Trainers School MATRIK
Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji
Mediatora w postępowaniu cywilnym i gospodarczym
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Szkolenie prowadzone będzie z wykorzystaniem nowoczesnych, interaktywnych metod wspierających zaangażowanie uczestników i skuteczny transfer wiedzy do praktyki. W szczególności wykorzystane zostaną:
- Dyskusje moderowane – uczestnicy będą analizować rzeczywiste przypadki i wymieniać się doświadczeniami, co sprzyja uczeniu się od siebie nawzajem.
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe – praktyczne zadania pozwalające na zastosowanie omawianych treści w bezpiecznym środowisku szkoleniowym.
- Analiza przypadków (case study) – uczestnicy poznają konkretne przykłady sytuacji zawodowych, które będą analizować i rozwiązywać w grupach.
- Mini-wykłady z prezentacją multimedialną – krótkie, skoncentrowane bloki teoretyczne uzupełniane materiałami wizualnymi dla lepszeg
Warunki uczestnictwa
Uczestnik musi mieć włączoną kamerę oraz zalogować się do spotkania podając Imię i Nazwisko. Obowiązek uczestnictwa w minimum 80% zajęć; sposób potwierdzania frekwencji – raporty logowania na platformie Microsoft Teams
Liczba godzin zegarowych wynosi 22, zaś dydaktycznych 29. Podany wymiar godzinowy zawiera część warsztatową, przerwy oraz walidację
Szkolenie jest zwolnione z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.)
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Forma zdalna usługi. Szkolenie prowadzone jest za pośrednictwem Microsoft Teams
- uczestnik dysponuje urządzeniem spełniającym następujące wymagania sprzętowe: urządzenie przenośne/mobilne lub stacjonarne (komputer/laptop/tablet) z kamerą, mikrofonem i głośnikami; procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy) lub Core i5 Kaby Lake; min. 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); system operacyjny taki jak min. Windows 8 (zalecany Windows 11), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS; w zależności od platformy/rodzaju komunikatora, aktualne wersje przeglądarki np. Google Chrome, Mozilla Firefox, Brave, Safari, Microsoft Edge, Opera, Internet Explorer, Yandex;
- uczestnik dysponuje łączem sieciowym spełniającym następujące parametry: dostęp do internetu o zalecanej szybkości - minimalna prędkość pobierania 2 Mb/s, prędkość wysyłania 512 kb/s;
- uczestnik dysponuje niezbędnym oprogramowaniem umożliwiającym dostęp do prezentowanych treści i materiałów;
Ważność linku - od rozpoczęcia szkolenia do jego zakończenia zgodnie z harmonogramem w karcie. Link do szkolenia zostanie przekazany uczestnikom drogą mailową najpóźniej w przeddzień rozpoczęcia szkolenia. Dane dostępowe do usługi zostaną opublikowane w karcie usługi nie później niż w przeddzień rozpoczęcia szkolenia.
Zapisując się na usługę wyrażasz zgodę na rejestrowanie/nagrywanie swojego wizerunku na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalenia efektów uczenia się.