Zrównoważony trening i edukacja ekologiczna w tenisie stołowym – szkolenie kończące się egzaminem
Zrównoważony trening i edukacja ekologiczna w tenisie stołowym – szkolenie kończące się egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaStyl życia / Sport
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do:
- trenerów i trenerek tenisa stołowego (na każdym poziomie zaawansowania),
- instruktorów i instruktorek sportowych,
- nauczycieli wychowania fizycznego w szkołach podstawowych i średnich,
- animatorów sportu i koordynatorów zajęć rekreacyjno-ruchowych,
- edukatorów i edukatorek zajmujących się promocją aktywności fizycznej i edukacją środowiskową,
- osób odpowiedzialnych za organizację wydarzeń sportowych w klubach, stowarzyszeniach lub szkołach.
Dodatkowo szkolenie może być przydatne dla:
- menedżerów klubów sportowych planujących wdrożenie polityki środowiskowej,
- osób zarządzających infrastrukturą sportową (hale, sale, ośrodki),
- edukatorów pracujących nad rozwojem zielonych kompetencji w sektorze edukacji nieformalnej i sportowej.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi32
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewaluacji treningów oraz wydarzeń sportowych w tenisie stołowym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju, gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), efektywności zasobów i edukacji środowiskowej.Uczestnik będzie przygotowany do wdrażania działań edukacyjnych i organizacyjnych, które ograniczają wpływ środowiskowy aktywności sportowej oraz wspierają proekologiczne postawy zawodników i społeczności klubowej.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Projektuje trening tenisa stołowego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i GOZ | Kryteria weryfikacji Opracowuje scenariusz treningu uwzględniający minimalizację zużycia zasobów (woda, energia, sprzęt) – Uwzględnia zasady GOZ, efektywności energetycznej lub Leave No Trace | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Organizuje wydarzenie sportowe zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym | Kryteria weryfikacji Projektuje strukturę wydarzenia sportowego (np. turnieju) w modelu zero waste – Dobiera zasoby i działania zgodne z cyklem życia materiałów (LCA) | Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana |
Efekty uczenia się Stosuje zasady ekologicznego zarządzania przestrzenią hali sportowej i sprzętem | Kryteria weryfikacji Dobiera sprzęt i materiały z niskim śladem środowiskowym lub recyklingu – Opracowuje sposoby ograniczenia zużycia wody, energii, odpadów | Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana |
Efekty uczenia się Wdraża działania edukacyjne wspierające postawy ekologiczne wśród zawodników | Kryteria weryfikacji Projektuje plan edukacyjny z treściami proekologicznymi dostosowanymi do wieku i poziomu grupy – Uzasadnia wybór narzędzi i metod komunikacji środowiskowej | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Analizuje wpływ środowiskowy swojej działalności trenerskiej | Kryteria weryfikacji Identyfikuje źródła zużycia zasobów (własne działania, styl prowadzenia treningów) – Opracowuje strategię ograniczenia wpływu środowiskowego | Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana |
Efekty uczenia się Stosuje styl trenerski wspierający rozwój mentalny i ekologiczny zawodnika | Kryteria weryfikacji Projektuje jednostkę treningową zawierającą elementy pracy nad odpornością psychiczną i refleksyjnością – Uwzględnia aspekty świadomości środowiskowej w relacji z zawodnikiem | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ramowy program usługi (szczegółowy)
Moduł 1. Wprowadzenie do zrównoważonego sportu halowego (2h)
- Definicje: zrównoważony rozwój, ślad środowiskowy, GreenComp, SDG
- Przykłady dobrych praktyk w sporcie halowym (studia przypadków)
- Kontekst klimatyczny w Polsce i w sporcie amatorskim
Moduł 2. Styl gry a strategia środowiskowa (2h)
- Typy stylów gry w tenisie stołowym i ich wpływ na przygotowanie fizyczne i środowisko
- Planowanie rozwoju technicznego i taktycznego zgodnego z GOZ
- Indywidualizacja celów i ścieżek rozwoju zawodnika
Moduł 3. Praktyka techniczna: serwis, odbiór i atak (3h)
- Ćwiczenia praktyczne w sali – zastosowanie technik niskozasobowych
- Optymalizacja zużycia sprzętu i wykorzystanie przestrzeni treningowej
- Ocena ergonomii i efektywności ruchu
Moduł 4. Ekologiczne zarządzanie przestrzenią i sprzętem (3h)
- Gospodarka wodą, energią i materiałami w hali
- Praca z narzędziami LCA i analiza materiałów (rakietki, piłki, odzież)
- Praktyczne sposoby ograniczania zużycia i odpadów
Moduł 5. Edukacja ekologiczna w treningu (3h)
- Komunikacja środowiskowa z zawodnikami
- Projektowanie mikrointerwencji edukacyjnych
- Ćwiczenia z wykorzystaniem przykładów zero waste
Moduł 6. Praktyka techniczna: ruch, regularność i kontrola (3h)
- Równoważenie obciążeń treningowych z efektywnością środowiskową
- Praca nad wytrzymałością i rytmem gry z uwzględnieniem śladu energetycznego
- Wdrażanie nawyków odpowiedzialnych za nawodnienie i odpady
Moduł 7. Leave No Trace w sali treningowej (2h)
- Zasady LNT i ich adaptacja do środowiska sportowego
- Sprzątanie i organizacja przestrzeni po treningu
- Mikropraktyki wpływające na zachowania zawodników
Moduł 8. Trening mentalny i ekologiczna motywacja (2h)
- Budowanie stylu trenerskiego wspierającego dobrostan zawodnika
- Motywowanie przez przykład i wartości środowiskowe
- Integracja pracy mentalnej z zadaniami ekologicznymi
Moduł 9. Praktyka techniczna: gra i sytuacje meczowe (3h)
- Organizacja gry treningowej z ograniczoną liczbą piłek i minimalnym zużyciem zasobów
- Praca nad koncentracją, rywalizacją i współodpowiedzialnością
- Samoocena zawodników w kontekście skuteczności i środowiska
Moduł 10. Projektowanie zielonych wydarzeń sportowych (3h)
- Praca nad strukturą turniejów z minimalizacją śladu węglowego
- Planowanie zasobów: catering, transport, materiały promocyjne
- Tworzenie szablonów do replikowalnych wydarzeń zero waste
Moduł 11. Symulacja i projekt wydarzenia (2h)
- Praca w grupach: projektowanie turnieju z GOZ
- Symulacja decyzji organizacyjnych (case study)
- Przygotowanie dokumentacji i planu wdrożenia
Moduł 12. Walidacja i prezentacja (2h)
- Test teoretyczny (otwarty + zamknięty)
- Prezentacja projektów (edukacja ekologiczna i wydarzenie)
- Wywiady ustrukturyzowane z uczestnikami
_______________________________________________________________________________________
Informacje organizacyjne i przerwy
- Usługa rozwojowa realizowana jest w godzinach zegarowych (1h = 60 minut).
- Każdy dzień szkoleniowy trwa nie krócej niż 8 godzin zegarowych.
- W trakcie każdego dnia szkoleniowego zaplanowano:
- 1 dłuższą przerwę (20 minut) – planowaną w okolicach godziny 13:00–14:00,
- 2–3 krótsze przerwy kawowe (ok. 10 minut), rozmieszczone równomiernie w ciągu dnia.
- Wszystkie przerwy są wliczone w czas trwania usługi rozwojowej.
- Walidacja efektów uczenia się (testy, prezentacje, wywiady) również jest integralną częścią usługi i wlicza się w czas trwania szkolenia.
- W ostatnich godzinach kursu przeprowadzany jest zewnętrzny egzamin weryfikujący efekty uczenia się – zgodnie z zapisami BUR.
Uzasadnienie zgodności z PRT 2030, RSI i dokumentami „zielonymi”
Szkolenie „Zrównoważony trening i edukacja ekologiczna w tenisie stołowym – szkolenie kończące się egzaminem” wpisuje się jednoznacznie w cele i priorytety Programu Rozwoju Technologii (PRT 2030), a także spełnia założenia dokumentów takich jak:
1. PRT 2030 – Program Rozwoju Technologii
Zgodność z PRT oparta jest o zapisy „PRT 2019–2030, Załącznik 1 – Obszary tematyczne”:
➤ Obszar: Zielone technologie i GOZ
„Wspieranie rozwoju kompetencji w zakresie zrównoważonego zarządzania zasobami, energią, wodą oraz gospodarki cyrkularnej w różnych sektorach działalności.”
Usługa rozwija praktyczne kompetencje:
- związane z efektywnym gospodarowaniem zasobami w sporcie (energia, sprzęt, odpady),
- umiejętności projektowania wydarzeń sportowych zgodnych z GOZ (turnieje zero waste),
- projektowania szkoleń i edukacji środowiskowej dla różnych grup wiekowych.
„Kształcenie kompetencji przyszłości powinno obejmować także umiejętność oceny wpływu środowiskowego i działania w sposób odpowiedzialny klimatycznie.” (PRT 2030)
Szkolenie rozwija kompetencje: systemowego myślenia, przewidywania wpływu, odpowiedzialności i współpracy – wskazane w PRT jako kluczowe dla zielonej transformacji.
2. RSI – Regionalne Strategie Innowacji
Zgodność z RSI (w tym ścieżkami inteligentnej specjalizacji regionalnej – np. GOZ, zielone miasta, eko-edukacja) wynika z:
- wdrażania praktycznych narzędzi GOZ w mikroorganizacjach sportowych,
- pracy nad kompetencjami środowiskowymi w lokalnych społecznościach (kluby, szkoły, hale sportowe),
- integrowania innowacji społecznej i edukacyjnej z politykami ekologicznymi.
3. GreenComp – Europejskie Ramy Kompetencji w zakresie Zrównoważonego Rozwoju
Szkolenie rozwija bezpośrednio kompetencje z czterech głównych obszarów GreenComp:
Obszar GreenComp | Kompetencja rozwijana w szkoleniu |
Myślenie systemowe | projektowanie treningów z analizą wpływu |
Zorientowanie na działania | wdrażanie zasad GOZ w treningu i turnieju |
Przewidywanie wpływu | LCA sprzętu i strategii środowiskowych |
Odpowiedzialność i współpraca | edukacja proekologiczna w pracy z zawodnikiem |
Szkolenie uwzględnia podejście: „ucz poprzez działanie i współtworzenie”, wskazane jako kluczowe w GreenComp (CEDEFOP, 2022).
4. Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDG)
Szkolenie wspiera realizację celów SDG:
- SDG 12 – odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
- SDG 13 – działania na rzecz klimatu
- SDG 4 – dobra jakość edukacji
- SDG 3 – zdrowie i dobrostan
Czas trwania
32 godziny zegarowe
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 23 Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju w sporcie halowym | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 23 Styl gry a zrównoważony rozwój – strategie, typy, cele | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 23 Praktyka: technika podstawowa i kontrola piłki | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 23 Podsumowanie dnia, mini-test wiedzy, refleksja | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 23 GOZ w zarządzaniu sprzętem i zużyciem zasobów | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 23 Praktyka: serwis, odbiór i atak | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 14:10 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:10 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 23 Mentalne przygotowanie do treningu i meczu | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:20 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 23 Ekologiczne zarządzanie halą: energia, woda, segregacja | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 23 Praktyka: ruch, regularność, kontrola tempa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 13:10 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:10 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 23 Edukacja ekologiczna zawodników i mikrointerwencje | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 15:40 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 23 Podsumowanie dnia, refleksja, quiz | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 06-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:40 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 23 Leave No Trace i LCA w sporcie halowym | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 23 Praktyka: gra i sytuacje meczowe | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 13:10 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 23 Przerwa | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:10 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 23 Projektowanie zielonych wydarzeń sportowych (GOZ, LCA) | Prowadzący Artur Białek | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 23 Egzamin końcowy i walidacja (test, prezentacja, wywiad) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:20 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 156,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 156,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Artur Białek
Obecnie współpracuje z klubem IKS Warszawa, wcześniej związany był m.in. z SMS Jarosław czy Loop Table Tennis Club z Irlandii.
Jako zawodnik reprezentował drużyny Superligi, w tym Kolping Frac Jarosław, UKS Villa Verde Olesno i Zooleszcz Gwiazda Bydgoszcz, zdobywając liczne medale w rozgrywkach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Doświadczenie zdobył nie wcześniej niż 5 lat wstecz. Posiada 120 godzin doświadczenia w powadzeniu szkoleń w ostatnich 24 miesiącach.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma zestaw materiałów edukacyjnych przygotowanych zgodnie z zasadami efektywności zasobów oraz gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Materiały te wspierają proces uczenia się i walidację efektów szkolenia.
Zakres materiałów:
- Skrypt szkoleniowy (druk ekologiczny + wersja elektroniczna)
- Zawiera:
- wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju w sporcie,
- opis modeli GOZ, Leave No Trace i LCA w kontekście sportowym,
- strategie komunikacji środowiskowej z zawodnikami,
- przykładowe scenariusze treningów i wydarzeń zero waste,
- narzędzia do autoanalizy wpływu środowiskowego,
- arkusze refleksji i ewaluacji postępów.
- Zestaw wzorów i szablonów do pracy własnej i projektowej
- szablon konspektu treningu z uwzględnieniem efektywności zasobów,
- matryca oceny cyklu życia sprzętu (LCA),
- schemat organizacji turnieju niskoemisyjnego,
- karta refleksji trenerskiej i planowania rozwoju zawodnika.
- Zestaw materiałów do pracy praktycznej
- drukowane pomoce dydaktyczne (z recyklingu, jeśli wymagane),
- checklisty do obserwacji,
- instrukcje do zadań ruchowych zintegrowanych z celami środowiskowymi.
- Materiały multimedialne (udostępniane cyfrowo lub na nośniku)
- krótkie filmy instruktażowe (ekologiczne zarządzanie halą, styl trenera),
- prezentacje wspierające edukację ekologiczną zawodników,
- quizy do samosprawdzenia wiedzy i refleksji.