Koordynator i Audytor Dostępności
Koordynator i Audytor Dostępności
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery
- Grupa docelowa usługi
Studia mają na celu przygotowanie specjalistów ds. dostępności, którzy są w stanie:
• dokonać analizy potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• planować i koordynować działania na rzecz poprawy dostępności
• współpracować z różnymi podmiotami w celu wdrażania działań na rzecz dostępności
• monitorować i oceniać skuteczność działań podejmowanych na rzecz dostępności
• prowadzić szkolenia i edukować z zakresu dostępności
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu MP i/lub dla Uczestników Projektu NSE
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników33
- Data zakończenia rekrutacji24-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi223
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńkształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez uczelnie
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia prowadzą do uzyskania kompetencji zielonych w zakresie wdrażania i wspierania działań na rzecz realizacji zasad zrównoważonego rozwoju, zapewniając równy dostęp do usług i zasobów dla wszystkich. Absolwenci potrafią analizować potrzeby osób z niepełnosprawnościami, planować i koordynować działania dostępnościowe, monitorować ich skuteczność, współpracować z różnymi podmiotami oraz prowadzić szkolenia i edukować w tym zakresie.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik zna standardy oraz przepisy dotyczące dostępności, w tym lokalne imiędzynarodowe standardy oraz ustawy. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik umie wskazać podstawowe lokalne i międzynarodowe akty prawne związane z dostępnością.• Uczestnik umie opisać wymagania standardów, takich jak WCAG, oraz lokalnych przepisów prawnych. • Uczestnik umie wskazać różnice między poszczególnymi standardami dostępności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna praktyki zapewnienia dostępności w różnych obszarach życiaspołecznego oraz technologie zapewniające dostępność. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik potrafi podać przykłady dobrych praktyk zapewnienia dostępności w obszarach takich jak edukacja, transport, miejsca publiczne, cyfrowe usługi.• Uczestnik zna narzędzia wspierające dostępność, np. czytniki ekranowe, aplikacje mobilne, pętle indukcyjne. • Uczestnik potrafi wyjaśnić zastosowanie technologii wspomagających osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności i wiereprezentować interesy osób z niepełnosprawnościami oraz promować zmiany mające na celu zwiększenie dostępności. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik umie wyjaśnić zasady orzekania o niepełnosprawności w kontekście lokalnym i międzynarodowym.• Uczestnik wie jakie zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność w organizacji lub instytucji publicznej. • Uczestnik umie przygotować plan działań promujących świadomość dostępności i wspierać osoby z niepełnosprawnościami w dochodzeniu swoich praw. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wie jak duże znaczenie zapewnienie dostępności we współczesnychspołeczeństwach oraz praca w zróżnicowanych zespołach dla rozwoju przedsiębiorczości i zwiększenia innowacyjności. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik umie wyjaśnić korzyści płynące z pracy w zróżnicowanych zespołach, uwzględniając osoby z niepełnosprawnościami.• Uczestnik umie wskazać przykłady firm lub projektów, które dzięki dostępności i różnorodności osiągnęły sukcesy. • Uczestnik umie opracować strategię, która wspiera różnorodność w miejscu pracy jako element zwiększający innowacyjność. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi zastosować standardy oraz przepisy dotyczące dostępności, w tymlokalne i międzynarodowe standardy oraz ustawy w różnych obszarach życia społecznego. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik potrafi przeprowadzić analizę zgodności z wybranym standardem dostępności w różnych kontekstach.• Uczestnik umie zastosować odpowiednie przepisy dostępności w środowisku cyfrowym, publicznym i zawodowym. • Uczestnik potrafi zidentyfikować obszary wymagające poprawy w zakresie dostępności i zaproponować konkretne rozwiązania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik ma umiejętności pozwalające na tworzenie, planowanie i koordynowaniewdrażania i ewaluowanie rozwiązań dostępnościowych i wprowadzenia planów pozwalających na monitorowanie i stałe poprawianie dostępności Uczestnik potrafi formułować i rozwiązywać problemy stosując odpowiednie metody i narzędzia, w tym techniki informacyjno-komunikacyjnych i nowoczesne technologie. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik przygotowuje i wdraża strategię poprawy dostępności w organizacji.• Uczestnik opracowuje plany monitorowania i ewaluacji działań związanych z dostępnością. • Uczestnik potrafi koordynować pracę zespołu odpowiedzialnego za wdrażanie rozwiązań dostępnościowych. • Uczestnik wykorzystuje technologie wspomagające do identyfikowania i rozwiązywania problemów dostępności. • Uczestnik stosuje techniki analizy problemów i proponuje innowacyjne rozwiązania dostępnościowe. • Uczestnik korzysta z nowoczesnych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych w procesie planowania i realizacji projektów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik posiada umiejętności komunikacyjne, pozwalające na efektywnąkomunikację z różnymi grupami interesariuszy, w tym z osobami z niepełnosprawnościami, architektami, inżynierami i przedsiębiorcami. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik potrafi dostosować styl komunikacji do różnych grup odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami.• Uczestnik prowadzi spotkania i konsultacje z interesariuszami w sposób zrozumiały i efektywny. • Uczestnik potrafi negocjować i prezentować rozwiązania dostępnościowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi brać udział w debacie na temat dostępności oraz praw osób zniepełnosprawnościami i przedstawiać oraz oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik aktywnie uczestniczy w dyskusjach i przedstawia argumenty poparte dowodami.• Uczestnik analizuje i ocenia różne punkty widzenia dotyczące dostępności i praw osób z niepełnosprawnościami. • Uczestnik potrafi proponować kompromisowe rozwiązania w trakcie debaty. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik ma umiejętności pozwalające na przygotowanie i przeprowadzenieprojektów związanymi z dostępnością, w tym potrafi koordynować pracę zespołu i kontrolować harmonogramy projektów Uczestnik samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie w zakresie planowania i wdrażania dostępnych rozwiązań. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik potrafi opracować harmonogram projektu związanego z dostępnością.• Uczestnik skutecznie zarządza zespołem i monitoruje postępy prac nad projektem. • Uczestnik przeprowadza analizę ryzyka i zarządza zasobami projektu. • Uczestnik aktywnie korzysta z dostępnych źródeł wiedzy, kursów i szkoleń w zakresie dostępności. • Uczestnik opracowuje plan rozwoju zawodowego uwzględniający bieżące trendy i potrzeby dostępnościowe. • Uczestnik stosuje zdobytą wiedzę w praktyce i analizuje jej efektywność. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik uznaje znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w rozwiązywaniu problemów zdostępnością i jest gotów do zasięgania opinii różnych grup interesariuszy, w tym z osób z niepełnosprawnościami, architektów, inżynierów i przedsiębiorców dla tworzenia dostępnych rozwiązań. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik konsultuje projekty z różnorodnymi interesariuszami, uwzględniając ich opinie w podejmowanych decyzjach.• Uczestnik wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin do projektowania kompleksowych rozwiązań. • Uczestnik angażuje interesariuszy w proces wdrażania rozwiązań dostępnościowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik jest świadomy konieczności dążenia do włączenia społecznego osóbwykluczonych ze względu na niepełnosprawność. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik promuje inicjatywy wspierające włączenie społeczne osób z niepełnosprawnościami.• Uczestnik potrafi wskazać i usunąć bariery utrudniające inkluzję społeczną. • Uczestnik uczestniczy w kampaniach i projektach na rzecz społeczeństwa inkluzywnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik jest gotowy do promowania idei społeczeństwa bez barier i przestrzeganiazasad etyki zawodowej. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik inicjuje działania mające na celu budowanie społeczeństwa bez barier.• Uczestnik przestrzega zasad etyki zawodowej w podejmowanych działaniach. • Uczestnik promuje dostępność jako element odpowiedzialności społecznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- | Nazwa i rodzaj prowadzonych zajęć | Ilość godzin | ECTS |
1 | Wprowadzenie do problematyki dostępności | 4 | 1 |
2 | Polityka dostępności | 4 | 1 |
3 | Edukacja antydyskryminacyjna | 4 | 1 |
4 | Język inkluzywny | 4 | 1 |
5 | Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością | 4 | 1 |
6 | Prawne aspekty dostępności | 8 | 1 |
7 | Wprowadzenie do dostępności cyfrowej | 8 | 1 |
8 | Koordynator dostępności - jako zawód | 16 | 1 |
9 | Dostępność informacyjno-komunikacyjna | 4 | 1 |
10 | Obsługa klienta z niepełnosprawnością | 4 | 1 |
11 | Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów | 8 | 1 |
12 | Dostępność w zamówieniach publicznych | 4 | 1 |
13 | Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnościami | 8 | 1 |
14 | Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów | 4 | 1 |
15 | Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami | 4 | 1 |
16 | Fundusze na dostępność - jak napisać wniosek? | 8 | 1 |
17 | Tekst łatwy do czytania i rozumienia | 8 | 1 |
18 | Alternatywne sposoby komunikacji | 4 | 1 |
19 | Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność - problematyka i sposoby ich rozwiązania | 4 | 1 |
20 | Dostępność architektoniczna | 8 | 1 |
21 | Dostępność promocji | 8 | 1 |
22 | Uniwersalne projektowanie | 8 | 1 |
23 | Certyfikacja i audyt dostępności | 8 | 1 |
24 | Dostępność w obszarze zatrudnienia | 4 | 1 |
25 | Dostępność w obszarze edukacji | 4 | 1 |
26 | Dostępność w obszarze sportu i turystyki | 4 | 1 |
27 | Dostępność w obszarze kultury | 8 | 1 |
28 | Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi | 4 | 1 |
29 | Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych | 16 | 1 |
30 | Europejski Akt o Dostępności (EAA) i dostępność produktów i usług. | 4 | 1 |
31 | Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych | 8 | 1 |
32 | Tworzenie dokumentów dostępnych cyfrowo | 4 | 1 |
33 | Audyt z zakresu dostępności cyfrowej | 4 | 1 |
34 | Audyt z zakresu dostępności architektonicznej | 4 | 1 |
35 | Audyt z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej | 4 | 1 |
36 | Dostępność transportu | 4 | 1 |
37 | Wizyta studyjna dostępność architektoniczna | 4 | 1 |
38 | egzamin | 1 | 4 |
|
| 221 | 41 |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 24,66 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 24,66 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Jakub Studziński
kulturowej, koordynator programu „Małopolska. Kultura Wrażliwa” oraz dostępności w
Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie. Biegły tłumacz i lektor polskiego języka
migowego. Przewodnik po krakowskich instytucjach kultury. Animator kultury. Osoba
g/Głucha. Zajmuje się przede wszystkim inkluzywnością w kulturze – stara się, aby
instytucje kultury na terenie województwa małopolskiego były otwarte na potrzeby
osób z różnymi potrzebami – w tym celu edukuje, rozmawia, wspiera, uświadamia,
partycypuje. Dla niego partycypacja jest bardzo kluczowa w realizowaniu działań. Jest
członkiem krakowskiego Stowarzyszenia Dobrze.
Angelika Chrapkiewicz-Gądek
dotyczących potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz dostępności
architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej dla pracowników różnych instytucji i firm. Przeprowadza oceny dostępności i koordynuje projekty w tych obszarach. Jako ekspertka Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie, angażuje się w sprawdzanie i udzielanie konsultacji dotyczących dostępności architektonicznej dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi w instytucjach kulturalnych na terenie
województwa małopolskiego. Dodatkowo pełni rolę audytorki dostępności
architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w placówkach medycznych na terenie całego kraju. W życiu prywatnym Angelika jest pasjonatką nurkowania oraz górskich wędrówek. Jest również autorką książek i laureatką konkursów Moc Integracji, Lady D i Lodołamacza.
Iwona Parzyńska
koordynator dostępności w Muzeum Narodowym w Krakowie; magister socjologii UJ,
członek Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego i Polskiego Towarzystwa
Socjologicznego – Sekcja Socjologii Niepełnosprawności, w 2022 r. członek Zespołu
Sterującego w programie NCK p.n. Kultura Dostępna, w 2022 roku członek zespołu
NIMOZ ds. wytycznych dla muzeów Programu Dostępność Plus. Od 2022 roku członek
Rady Fundacji Szkoła bez Barier na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży ze
Sprzężonymi Niepełnosprawnościami w Krakowie. Prowadzi projekt naukowy pn.
„Muzeum uczące się – analiza uczestnictwa w kulturze i badanie potrzeb osób z
różnymi typami niepełnosprawności na przykładzie publiczności Muzeum Narodowego
w Krakowie”.
Agata Spała-Zakrzewska
Przeprowadza audyty dostępności architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej oraz koordynuje pracę zespołów audytowych. Autorka programów i scenariuszy szkoleń dotyczących dostępności. Trenerka. Szkoli pracowników firm i instytucji w obszarze zapewniania dostępności, tworzenia rozwiązań dostępnościowych w procesach obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami.
Współautorka publikacji, artykułów dot. dostępności, tematyki niepełnosprawności na rynku pracy m.in. konsultowała aktualizację Standardu Dostępności POZ, współtworzyła publikację „Ramowe wytyczne w zakresie projektowania obiektów, pomieszczeń oraz przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” we współpracy z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy CIOP-BIP).
Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce (Lista Mocy, Fundacja Integracja). Laureatka konkursu im. K. Bochenek „Lady D.” (Lady Disabled) w kategorii Życie Zawodowe – nagroda za promowanie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością.
Regina Mynarska
koordynatorka dostępnych wydarzeń, trenerka dostępności, autorka tekstów ETR.
Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz
stypendystka Miasta Krakowa na rok 2023. W III sektorze aktywna od 2012 roku.
Współpracuje z licznymi organizacjami pozarządowymi. Pracuje w firmie Accens jako specjalistka ds. audiodeskrypcji. Autorka kilkuset audiodeskrypcji filmowych,
muzealnych, teatralnych. W jej dorobku są także liczne opisy architektury w ramach projektu Fundacji Pełni Kultury pod nazwą Multisensoryczne Unesco. Ekspertka programu Kultura Wrażliwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Tworzy usługi dostępnościowe oraz prowadzi szkolenia dla następujących instytucji:
Krakowskie Biuro Festiwalowe, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Krakowa, Muzeum Archeologiczne w Krakowie, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatr Ludowy w Krakowie, Opera Krakowska, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Grupa Bieszczadzka GOPR, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie.
Dawid Górny
cyfrowej. Ma ponad 15 lat doświadczenia w prowadzeniu szkoleń z obszaru
dostępności, od 30 lat korzysta z technologii asystujących na co dzień, pracuje jako
tester i konsultant dostępności produktów i usług. Praktycznie niewidomy od urodzenia, choć posługuje się resztkami wzroku na ile to możliwe. Absolwent wydziału prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zawodowo Prezes Międzynarodowej Fundacji Rozwoju Profesjonalnej Komunikacji Technicznej, zaś społecznie Prezes Fundacji Na Rzecz Osób Niewidomych I Słabowidzących „VEGA”. Ponadto współpracownik Fundacji Siódmy Zmysł w obszarze dostępności kultury. Jego pasje to: Aktywne uprawianie sportu, w tym bieganie plenerowe, rower, rolki, pływanie, zaś zimą łyżwy, narciarstwo zjazdowe, czy skitury. Lubi podróże zarówno w miejsca obfitujące w kulturę czy sztukę, jak i eksplorację natury w tym wycieczki górskie. Pochłania setki książek rocznie, szczególnie z obszaru fantastyki, ale też sensacji, kryminału, powieści historycznych, czy rozwoju osobistego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników i uczestniczek są przekazywane przez osoby prowadzące zajęcia. Część materiałów jest też umieszczona w sylabusach jako literatura obowiązkowa i/lub uzupełniająca).
Warunki uczestnictwa
Wymagania wstępne:
Posiadanie dyplomu ukończenia studiów 1 lub 2 stopnia kształcenia.
Warunkiem rekrutacji jest złożenie wymaganych dokumentów, w tym:
1) formularza zgłoszeniowego;
2) poświadczonej przez Uczelnię kopii dyplomu ukończenia studiów wyższych;
3) poświadczenia wniesienia opłaty za studia podyplomowe za pierwszy semestr studiów, nie później niż w terminie 14 dni przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych w ramach studiów podyplomowych;
Po złożeniu dokumentów (punkt 1,2) dokonywana jest rezerwacja miejsca na studiach. O ostatecznym zapisie decyduje kolejność wpłat (dane do przelewu przekazywane są osobom, które złożyły wymagane dokumenty rejestracyjne).
Warunki rekrutacji: Decyduje kolejność zgłoszeń, a o ostatecznym zapisie decyduje kolejność wpłat (dane do przelewu przekazywane są osobom, które złożyły wymagane dokumenty rejestracyjne).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia będą odbywały się w Budynku C-7, który jest dostępny. Zajęcia online będą prowadzone na platformie MS Teams.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Budynek dostępny architektonicznie