Szkolenie motorowodne z egzaminem zewnętrznym na patent sternika motorowodnego z elementami zrównoważonego rozwoju i bilansem zielonych kompetencji.
Szkolenie motorowodne z egzaminem zewnętrznym na patent sternika motorowodnego z elementami zrównoważonego rozwoju i bilansem zielonych kompetencji.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób dorosłych, które są zainteresowane nabyciem nowych kwalifikacji, kompetencji lub przekwalifikowaniem zawodowym w celu poprawy swojej pozycji na rynku pracy.
W grupie odbiorców znajdują się osoby z własnej inicjatywy chcące podnieść swoje kompetencje zawodowe, w tym zdobyć patent sternika motorowodnego, co może zwiększyć ich konkurencyjność na rynku pracy oraz umożliwić nowe formy aktywności zawodowej lub społecznej.
Szkolenie w szczególności dedykowane jest strażakom Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP), którzy dzięki zdobyciu patentu sternika motorowodnego będą mogli skuteczniej brać udział w akcjach ratowniczych na akwenach wodnych, co wpisuje się zarówno w cel szkoleniowy, jak i społeczny projektu.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji04-08-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi56
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ICVC - SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
W trakcie szkolenia uczestnik:• opanuje teorię pływania na silniku oraz pod żaglami
• nauczy się podstaw manewrowania jachtem w różnych warunkach
• zdobędzie wiedzę z zakresu locji, ratownictwa wodnego i bezpieczeństwa żeglugi
• pozna techniki oczyszczania wód z wykorzystaniem łodzi i specjalistycznych preparatów
• rozwinie kompetencje w zakresie zarządzania działaniami w duchu zrównoważonego rozwoju
• nabędzie postawy proekologiczne i świadomość wpływu działań człowieka na środowisko wodne
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia zna przepisy obowiązujące na wodach śródlądowych i potrafi zastosować je w praktyce podczas manewrowania jednostką pływającą. | Kryteria weryfikacji Uczestnik właściwie analizuje scenariusze manewrowe i podejmuje zgodne z przepisami decyzje dotyczące np. mijania, wyprzedzania, unikania kolizji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo rozpoznaje i interpretuje znaki żeglugowe | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje charakterystyczne punkty wterenie. Odczytuje informacje zawarte na mapie. Planuje strategię żeglugi z uwzględnieniem przeszkód | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia rozpoznaje podstawowe zmiany pogodowe (np. temperaturę, wilgotność, ciśnienie) i na ich podstawie potrafi prognozować nadchodzące zjawiska atmosferyczne | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje i opisuje podstawowe parametry atmosferyczne (ciśnienie, temperatura, wilgotność) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje decyzje żeglarskie na podstawie danych pogodowych (np. decyzja o wypłynięciu, wyborze trasy, zawróceniu) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi samodzielnie zainstalować jednostkę napędową oraz systemy sterowania i bezpieczeństwa na jachcie motorowodnym | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo podłącza i testuje systemy sterowania (np. manetki, ster kierunku) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik montuje elementy systemu bezpieczeństwa (np. gaśnica, pompy zęzowe, środki ratunkowe) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje działania zgodne z procedurami bezpieczeństwa (np. wyłączenie silnika, powiadomienie służb, holowanie) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik prowadzi podstawową dokumentację dotyczącą serwisowania jednostki pływającej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik monitoruje stan techniczny jachtu przed wypłynięciem, ze szczególnym uwzględnieniem sprzętu ratowniczego i przeciwpożarowego | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykonuje przedrejsową kontrolę stanu kadłuba, masztu (jeśli dotyczy), układów napędowych, instalacji elektrycznej i paliwowej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik sprawdza kompletność i sprawność wyposażenia obowiązkowego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje i realizuje strategię manewrowania jachtem z uwzględnieniem warunków atmosferycznych, otoczenia i zasad bezpieczeństwa | Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje warunki atmosferyczne (wiatr, widoczność, prądy wodne) i określa optymalny sposób wykonania manewru (np. zwrot przez sztag, podejście do kei) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje właściwe techniki manewrowania (np. wyostrzenie, odpadanie, praca silnikiem przy niskich prędkościach) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik podejmuje działania ratunkowe w sytuacjach zagrożenia życia lub mienia, koordynując akcję i współpracując z odpowiednimi służbami | Kryteria weryfikacji Uczestnik ocenia skalę zagrożenia i podejmuje decyzję o rozpoczęciu działań ratunkowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik uruchamia właściwe środki ratunkowe (np. koło ratunkowe, tratwę, sygnały wzywania pomocy) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia ideę i skutki zielonej transformacji oraz zrównoważonego rozwoju dla rynku pracy i życia społecznego | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje wyzwania społeczne i gospodarcze wynikające z wprowadzania zasad zielonej transformacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje wpływ zielonej transformacji na zmiany na rynku pracy, w tym na powstawanie nowych zawodów i wygaszanie tradycyjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie przeprowadza analizę swoich kompetencji, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji zielonych, oraz identyfikuje indywidualny potencjał związany z postawami prośrodowiskowymi | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje zielony potencjał osobowościowy, np. gotowość do działań na rzecz środowiska, proaktywność, postawę odpowiedzialności społecznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik sprawnie posługuje się narzędziami bilansu kompetencji w celu zwiększenia elastyczności zawodowej i przygotowania do pracy w sektorze zielonej gospodarki. Świadomie wdraża zasady zrównoważonego rozwoju w działaniach zawodowych i codziennym życiu | Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera właściwe narzędzia bilansu kompetencji, w tym dotyczące zielonych umiejętności | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje kluczowe zagrożenia ekologiczne wynikające z zanieczyszczenia wód powierzchniowych, w szczególności rozpoznaje skutki zakwitów sinic i ich wpływ na środowisko oraz zdrowie ludzi | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia główne źródła zanieczyszczeń wód powierzchniowych (rolnictwo, przemysł, ścieki komunalne itp.) | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje działania zapobiegawcze ograniczające zanieczyszczenie i zakwity sinicowe (np. ochrona stref buforowych, ograniczanie nawożenia, oczyszczanie ścieków) | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPolski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoPolski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Dzień 1 – Zielone kompetencje i zrównoważony rozwój (8h)
1. Zielone pojęcia – terminologia i wprowadzenie do zielonej transformacji (2h)
2. Wymiary i rodzaje zielonych kompetencji (2h)
3. Zasady zrównoważonego rozwoju zgodnie z Agendą ONZ 2030 (2h)
4. Gdzie szukać zielonych kompetencji – źródła, zasoby, dobre praktyki (2h)
DZIEŃ 2 – Zielone kompetencje i zrównoważony rozwój (8h)
1. Metody bilansu kompetencji: wywiad biograficzny i behawioralny (4h)
2. Tworzenie Karty Bilansu Zielonych Kompetencji – wprowadzenie i ćwiczenia (4h)
Dzień 3 – Teoria sternika motorowodnego (8h)
1. Budowa jachtów motorowych i podstawy mechaniki (2h)
2. Przepisy, licencje, locja śródlądowa – teoria nawigacji (2h)
3. Meteorologia – zasady oceny warunków pogodowych na wodzie (2h)
4. Ratownictwo i bezpieczeństwo na wodzie – procedury i zasady (2h)
Dzień 4 – Kurs praktyczny sternika (8h)
1. Prace bosmańskie i obsługa sprzętu pływającego (2h)
2. Manewrowanie jachtem motorowodnym w porcie i na otwartej wodzie (4h)
3. Ćwiczenia z locji i meteorologii w praktyce (2h)
Dzień 5 – Egzaminy i certyfikacja (8h)
1. Powtórka wiadomości i przygotowanie do egzaminów (2h)
2. Egzamin na patent sternika motorowodnego – teoretyczny i praktyczny (5h)
3. Podsumowanie, ewaluacja i wręczenie certyfikatów (1h)
Dzień 6 – Woda i ekologia (8h)
1. Zanieczyszczenia wód powierzchniowych – skutki, źródła, zagrożenia (2h)
2. Zakłady sinicowe i cyjanobakterie – przyczyny, wpływ na zdrowie i środowisko (3h)
3. Metody oczyszczania – preparaty chemiczne i biologiczne, dozowanie z łodzi (3h)
Dzień 7 – Działania interwencyjne
1. Przykład: „Sinice w wodach Zbiornika Turawa” – analiza przypadku (2h)
2. Warsztat praktyczny – planowanie działań oczyszczających dla OSP (4h)
3. Walidacja zielonych kompetencji (2h)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 Dzień 1 – Zielone kompetencje i zrównoważony rozwój (8h) | Prowadzący Ewa Żmijewska | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 DZIEŃ 2 – Woda, ekologia i działania interwencyjne (8h) | Prowadzący Ewa Żmijewska | Data realizacji zajęć 07-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 Dzień 3 – Teoria sternika motorowodnego (8h) | Prowadzący Łukasz Kuc | Data realizacji zajęć 08-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 Dzień 4 – Kurs praktyczny sternika (8h) | Prowadzący Łukasz Kuc | Data realizacji zajęć 09-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 Egzaminy i certyfikacja Powtórka wiadomości i przygotowanie do egzaminów (2h) | Prowadzący Łukasz Kuc | Data realizacji zajęć 10-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 Dzień 5 – Egzaminy i certyfikacja Egzamin na patent sternika motorowodnego – teoretyczny i praktyczny (3h) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 Podsumowanie, ewaluacja i wręczenie certyfikatów (1h) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 Dzień 6 – Woda i ekologia (8h) | Prowadzący Ewa Żmijewska | Data realizacji zajęć 11-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 Dzień 7 – Działania interwencyjne | Prowadzący Ewa Żmijewska | Data realizacji zajęć 12-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 Walidacja zielonych kompetencji | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 12-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 108,93 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 108,93 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 50,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Łukasz Kuc
Od lat zaangażowany w propagowanie kultury żeglarskiej i kształtowanie świadomych, odpowiedzialnych uczestników ruchu wodnego. Specjalizuje się w prowadzeniu kursów żeglarskich, które łączą rzetelną wiedzę teoretyczną z intensywną praktyką na wodzie – zarówno w warunkach śródlądowych, jak i morskich.
Jego styl nauczania opiera się na indywidualnym podejściu do uczestników, dużej uważności na bezpieczeństwo oraz promowaniu wartości współpracy i odpowiedzialności w załodze. Dzięki spokojnemu usposobieniu, umiejętności budowania relacji i sprawnemu przekazywaniu wiedzy, cieszy się dużym zaufaniem wśród kursantów.
W pracy instruktorskiej koncentruje się na rozwijaniu nie tylko umiejętności żeglarskich, ale także odporności psychicznej, umiejętności podejmowania decyzji i orientacji w zmiennych warunkach środowiskowych. Z powodzeniem szkoli dzieci, młodzież i dorosłych – zarówno w ramach kursów rekreacyjnych, jak i przygotowujących do egzaminów państwowych.
Ewa Żmijewska
Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – licencjat z biologii i chemii (2010) oraz magister biologii ogólnej i molekularnej (2021). Od kilkunastu lat aktywnie działa na styku edukacji, ekologii i innowacyjnych projektów szkoleniowych.
Specjalizuje się w prowadzeniu zajęć i warsztatów z zakresu biologii, chemii i ochrony środowiska – zarówno w szkolnictwie formalnym, jak i w ramach szkoleń i projektów rozwojowych. Jej programy edukacyjne koncentrują się na aktualnych wyzwaniach środowiskowych, w tym zielonej transformacji, przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatu oraz promowaniu gospodarki obiegu zamkniętego.
Pani Ewa prowadziła liczne zajęcia praktyczne z zakresu monitorowania jakości wód powierzchniowych, analiz chemicznych i biologicznych, a także rozpoznawania zagrożeń ekologicznych – m.in. zakwitów sinicowych. W pracy z uczestnikami rozwija świadomość ekologiczną i uczy odpowiedzialnych postaw wobec zasobów naturalnych.
Zaangażowana w projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego i MEN, realizowane na rzecz uczniów, nauczycieli i osób dorosłych. Znana z umiejętności przekładania trudnych zagadnień przyrodniczych na przystępny i inspirujący język. W swojej pracy łączy solidne zaplecze akademickie z pasją do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Karol Korzeniewski
Od wielu lat związany z branżą szkoleniową gdzie jako instruktor motorowodny prowadzi szkolenia teoretyczne i praktyczne z zakresu bezpiecznego prowadzenia jednostek pływających. Wcześniej przez wiele lat działał jako sternik motorowodny, posiadając uprawnienia do holowania narciarzy wodnych oraz innych obiektów pływających.
Jego doświadczenie obejmuje współpracę z klubami sportowymi, organizację rejsów, pokazów i zajęć z zakresu rekreacji wodnej oraz czuwanie nad bezpieczeństwem uczestników imprez plenerowych na wodzie. Karol specjalizuje się w szkoleniach z zakresu techniki manewrowania jednostkami motorowodnymi, zasad ratownictwa wodnego oraz eksploatacji sprzętu pływającego.
Znany z komunikatywności, zaangażowania i umiejętności budowania zaufania wśród uczestników kursów, skutecznie łączy fachową wiedzę z praktyką i pasją do dzielenia się swoim doświadczeniem. Jego zajęcia są dynamiczne, oparte na realnych przykładach i skoncentrowane na kształtowaniu umiejętności niezbędnych do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z akwenów wodnych.
W pracy szkoleniowej stawia na bezpieczeństwo, profesjonalizm i rzetelność.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzymuje zestaw materiałów w formie papierowej i/lub elektronicznej.
Ponadto, udostępniana jest prezentacja multimedialna oraz/lub konspekt, dostępne również w wersji papierowej i/lub elektronicznej.
Dodatkowo uczestnicy usługi rozwojowej otrzymują wykaz źródeł (takich jak książki, artykuły, strony internetowe, czasopisma, rejestry, dostępne prezentacje ppt., materiały audiowizualne, e-podręczniki, e-booki i inne), które pomagają utrwalić zdobyte podczas szkolenia kompetencje oraz wspierają samodzielną naukę po zakończeniu usługi.
Uczestnik otrzyma:
- Zaświadczenie potwierdzające ukończenie usługi rozwojowej.
- Zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu, które wydaje komisja egzaminacyjna.
- Certyfikat (patentu) Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego, potwierdzającego zdobycie kwalifikacji.
Warunki uczestnictwa
Uczestnik musi być obecny na co najmniej 80% czasu zajęć usługi rozwojowej oraz musi zaliczyć zajęć, np. w formie testu wiedzy, testu kompetencyjnego, zadań praktycznych do wykonania lub innych form zaliczenia zajęć.
Informacje dodatkowe
Usługa rozwojowa, która dla uczestnika ma charakter usługi kształcenia zawodowego / przekwalifikowania zawodowego i jest finansowana ze środków publicznych w co najmniej 70% jest zwolniona z podatku VAT na podstawie §3 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U.2018.701).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi