Terapia traumy złożonej (cPTSD) u dzieci i młodzieży – od diagnozy do skutecznej terapii
Terapia traumy złożonej (cPTSD) u dzieci i młodzieży – od diagnozy do skutecznej terapii
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do psychologów oraz psychoterapeutów specjalizujących się w pracy z dziećmi i młodzieżą, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie diagnozy oraz terapii traumy złożonej.
Grupą docelową są specjaliści posiadający co najmniej podstawowe doświadczenie w pracy terapeutycznej.
Uczestnikami mogą być również osoby pracujące w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, centrach zdrowia psychicznego, szkołach, ośrodkach interwencji kryzysowej oraz prywatnych gabinetach terapeutycznych.
Szkolenie jest przeznaczone dla specjalistów, którzy:
- chcą nauczyć się rozpoznawać złożone objawy traumy u dzieci i młodzieży,
- planują prowadzić terapię psychotraumatologiczną z uwzględnieniem neurobiologii traumy i specyfiki rozwojowej,
- chcą zwiększyć skuteczność terapii poprzez korzystanie z metod dostosowanych do pracy z cPTSD,
- poszukują konkretnych narzędzi i strategii do pracy z dziećmi i młodzieżą w różnym wieku oraz na różnych etapach gotowości do pracy z traumą.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji25-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi5
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowanie do diagnozowania oraz prowadzenia terapii dzieci i młodzieży zmagających się z traumą złożoną (cPTSD), z uwzględnieniem kryteriów diagnostycznych (ICD-11), metod pracy psychotraumatologicznej oraz bezpiecznych i efektywnych strategii terapeutycznych.Uczestnicy zdobędą kompetencje w zakresie prowadzenia konsultacji psychotraumatologicznej, budowania relacji opartej na bezpieczeństwie oraz stosowania technik wspierających regulację emocjonalną i budowanie stabilności.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje kryteria diagnostyczne ICD-11 w ocenie traumy u dzieci i młodzieży | Kryteria weryfikacji • Wymienia kryteria cPTSD według ICD-11• Wskazuje różnice względem klasyfikacji ICD-10 | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia typy traum (prosta vs. złożona) oraz ich objawy u dzieci i młodzieży | Kryteria weryfikacji • Opisuje różnice między PTSD a cPTSD• Wskazuje charakterystyczne symptomy traumy złożonej u dzieci | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera metody pracy terapeutycznej do etapu i gotowości klienta | Kryteria weryfikacji • Wskazuje, kiedy należy pracować nad regulacją emocji,• Dobiera techniki adekwatne do wieku i stanu dziecka | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje objawy dysocjacji oraz stosuje techniki wspierające integrację doświadczeń | Kryteria weryfikacji • Opisuje objawy dysocjacyjne charakterystyczne dla dzieci i młodzieży• Wskazuje techniki wspomagające powrót do stanu równowagi i integracji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje metody pracy z ciałem w kontekście terapii traumy | Kryteria weryfikacji • Wymienia techniki pracy z ciałem (np. TRE, ugruntowanie, oddech, rytm)• Opisuje ich wpływ na regulację układu nerwowego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1 Diagnoza, rozpoznanie oraz różnicowanie traumy
- W jaki sposób przeprowadzić kompleksowy i jakościowy proces diagnostyczny cPTSD? Omówienie kryteriów diagnostycznych zgodnych z klasyfikacją ICD-11 oraz zmian, które zaszły w kontekście wcześniejszej klasyfikacji ICD-10.
- Jakie mechanizmy i stresory warunkują powstawanie traumy relacyjnej u dziecka, np. zaniedbanie emocjonalne, niestabilny system rodzinny, molestowanie seksualne, przemoc domowa – omówienie problemu na konkretnych przykładach.
- Złożony zespół stresu pourazowego (cPTSD), trudności senne, zaburzenia somatyczne i fizjologiczne, drażliwość, zmienność nastroju, wycofanie społeczne, automatyczne działania, wzrost potraumatyczny – do jakiego rodzaju trwałych trudności związanych z codziennym funkcjonowaniem mogą przyczyniać się następstwa sytuacji traumatycznej oraz jakie znaczenie dla terapeuty ma ich występowanie, nasilenie i częstotliwość?
- Jak rozpoznawać i różnicować objawy ostrej reakcji na stres (ASD), zespołu stresu pourazowego (PTSD) oraz złożonego PTSD (cPTSD)? Rozpoznanie istotnych różnic na przykładzie konkretnych przypadków.
Moduł 2 Proces terapeutyczny ukierunkowany na cel – metody pracy w terapii psychotraumatologicznej
- Terapia TRE jako jedna z metod w terapii psychotraumatologicznej – jak pracować nad bezpiecznymi sposobami rozładowania stresu i napięcia nagromadzonego w organizmie młodego klienta? Przełożenie wiedzy teoretycznej na realia pracy gabinetowej.
- Zapewnienie bezpieczeństwa w terapii traumy – dlaczego praca z traumą zaczyna od budowania zasobów i poczucia kontroli? Jak pomagać dziecku regulować emocje, odzyskiwać ciało, tworzyć bezpieczne relacje i dlaczego bez tych etapów trudno o trwałą zmianę?
- Jak pracować nad straumatyzowaną opowieścią, która organizuje cały system? Wykorzystanie technik zaczerpniętych z terapii systemowej ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki traumy.
- Praca z dysocjacją i fragmentacją tożsamości – jak rozpoznawać objawy dysocjacyjne i wspierać proces integracji doświadczeń przy pomocy technik dostosowanych do wieku?
- Praca z ciałem jako fundament powrotu do zintegrowania na poziomie układu nerwowego -jak wyrobić nowe wzorce reakcji na traumatyczne wspomnienia i wydarzenia? Techniki budowania poczucia stabilności i ugruntowania w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Moduł 3 CASE STUDIES
- CASE STUDY 1 Pułapki w terapii psychotraumatologicznej – zbyt szybka eksploracja traumy u dziecka z doświadczeniem przemocy domowej. Wycofanie z kontaktu, konieczność zmiany strategii pracy.
- CASE STUDY 2 Rozmowy o traumie – praca z nastolatką po doświadczeniu wykorzystania seksualnego. Rozpoznawanie gotowości do wejścia w temat trudnych przeżyć i przykład zastosowanych technik.
- CASE STUDY 3 Budowanie bezpiecznego środowiska terapeutycznego w przypadku chronicznego zaniedbania emocjonalnego.
Moduł 4 Sesja pytań i odpowiedzi
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Moduł 1 Diagnoza, rozpoznanie oraz różnicowanie traumy | Prowadzący prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Moduł 2 Proces terapeutyczny ukierunkowany na cel – metody pracy w terapii psychotraumatologicznej | Prowadzący prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Moduł 3 CASE STUDIES | Prowadzący prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Moduł 4 Sesja pytań i odpowiedzi | Prowadzący prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 PROCES WALIDACJI | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 228,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 999,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 245,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 199,80 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
prof. UAM, dr hab. Ewa Karmolińska–Jagodzik
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Po zakończeniu szkolenia uczestnik otrzyma:
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
- prezentację w formie elektronicznej obejmującą omówione w trakcie szkolenia zagadnienia,
- materiały szkoleniowe przewidziane dla szkolenia.
Powyższe materiały zostaną udostępnione uczestnikowi na Koncie Klienta najpóźniej w ciągu 10 dni od daty szkolenia.
Do realizacji szkoleń online korzystamy z platformy Clickmeeting.
Warunki uczestnictwa
- Uczestnik zgłaszając się na nasze szkolenia poprzez Bazę Usług Rozwojowych, akceptuje jednocześnie Ogólne warunki świadczenia usług szkoleniowych Forum Media Polska Sp. z o.o.
- Pełna treść obowiązujących warunków uczestnictwa jest dostępna tutaj: https://e-forum.pl/warunki-swiadczenia-uslug-szkoleniowych.
- Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie Bazy Usług Rozwojowych, a następnie o dokonanie zgłoszenia na stronie Centrum Kompetencji w celu zawarcia umowy świadczenia usług i wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- Przy dokonywaniu zamówienia na stronie Centrum Kompetencji konieczne jest wpisanie ID WSPARCIA otrzymanego od OPERATORA.
- Informacje organizacyjne zostaną udostępnione uczestnikowi na Koncie Klienta w zakładce Moje wydarzenia na stronie Centrum Kompetencji oraz dodatkowo zostaną wysłane na podany w zamówieniu adres mailowy najpóźniej 5 dni przed planowaną datą szkolenia.
Informacje dodatkowe
- W trakcie szkolenia przewidziany jest proces walidacji.
- Metoda weryfikacji obecności - raport z systemu weryfikujący logowanie i obecność uczestników na szkoleniu on-line oraz film nagrany podczas szkolenia.
- Informujemy możliwości rejestrowaniu/ nagrywaniu usługi na potrzeby usługodawcy i korzystającego z usługi, a także na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalania efektów kształcenia.
- Osoba walidująca jest zaangażowana jedynie na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników, nie uczestniczy w procesie tworzenia ani uzupełniania dokumentacji walidacyjnej.
- Wszystkie dodatkowe informacje dotyczące szkolenia będą udostępnianie uczestnikom szkolenia w ramach standardowej komunikacji z uczestnikami.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie online odbędzie się za pośrednictwem internetu, dlatego niezbędne będą:
- komputer/laptop/tablet/smartfon ze stałym dostępem do Internetu,
- dowolna aktualna przeglądarka internetowa (IE 7 i nowsze, Firefox 3.x, Safari 4.x, Google Chrome);
- łącze internetowe o minimalnej przepustowości 1 mbps,
- głośniki lub słuchawki.
Podczas szkolenia uczestnicy mogą komunikować się z prelegentem oraz z innymi uczestnikami za pośrednictwem czatu.