Szkolenie: Miofunkcjonalna diagnoza i terapia logopedyczna – podejście całościowe w duchu zielonych kompetencji
Szkolenie: Miofunkcjonalna diagnoza i terapia logopedyczna – podejście całościowe w duchu zielonych kompetencji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do logopedów, neurologopedów, terapeutów miofunkcjonalnych, pedagogów, psychologów oraz innych specjalistów pracujących z dziećmi i niemowlętami, którzy prowadzą diagnozę i terapię zaburzeń funkcji orofacjalnych. Oferta jest dedykowana osobom chcącym rozwijać kompetencje zawodowe w obszarze terapii miofunkcjonalnej, z uwzględnieniem podejścia holistycznego, czynników środowiskowych oraz zielonych kompetencji, takich jak troska o zdrowie, empatia, uważność, współpraca z rodziną oraz świadome kształtowanie nawyków prozdrowotnych i proekologicznych w codziennej pracy terapeutycznej.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji21-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi69
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa „Diagnoza miofunkcjonalna i planowanie terapii logopedycznej – zielone kompetencje w praktyce” przygotowuje do przeprowadzania diagnozy miofunkcjonalnej oraz planowania terapii logopedycznej z uwzględnieniem czynników środowiskowych, stylu życia oraz zielonych kompetencji, takich jak uważność, troska o zdrowie, empatia i odpowiedzialność za otoczenie dziecka.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje kluczowe struktury anatomiczne w obszarze ustno-twarzowym | Kryteria weryfikacji wskazuje funkcję wybranych mięśni orofacjalnych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji rozpoznaje anatomiczne zależności między postawą ciała a funkcją żucia i połykania | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia nerwy czaszkowe istotne w diagnozie miofunkcjonalnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje elementy diagnozy miofunkcjonalnej prowadzonej w podejściu całościowym | Kryteria weryfikacji rozpoznaje składniki wywiadu biologiczno-środowiskowego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wymienia etapy obserwacji postawy i napięcia mięśniowego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje kryteria oceny funkcji żucia, połykania i oddychania | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera działania terapeutyczne do zidentyfikowanych trudności miofunkcjonalnych | Kryteria weryfikacji wybiera ćwiczenia odpowiednie dla konkretnej dysfunkcji (np. ssanie, połykanie, oddychanie) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje elementy planu terapii zgodne z wynikami diagnozy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji proponuje aktywności wykorzystujące zasoby naturalne lub materiały z recyklingu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje działania profilaktyczne wspierające prawidłowy rozwój funkcji orofacjalnych | Kryteria weryfikacji identyfikuje codzienne nawyki korzystne dla rozwoju mowy i jedzenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje przykłady środowiskowych czynników ryzyka (np. zanieczyszczenie powietrza, brak ruchu) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozpoznaje sposoby wspierania oddychania przez nos u dzieci | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje elementy zielonych kompetencji możliwe do zastosowania w terapii logopedycznej | Kryteria weryfikacji wymienia przykłady proekologicznych rozwiązań w terapii (np. naturalne materiały, oszczędność zasobów) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje postawy wspierające zrównoważony rozwój (np. empatia, uważność, odpowiedzialność za otoczenie) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozpoznaje znaczenie edukacji rodzin w zakresie zdrowego stylu życia i środowiska | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie jest skierowane do logopedów, neurologopedów, terapeutów miofunkcjonalnych, pedagogów, psychologów oraz innych specjalistów pracujących z dziećmi i niemowlętami, którzy prowadzą diagnozę i terapię zaburzeń funkcji orofacjalnych.
W ramach szkolenia:
- elementy oznaczone jako prezentacja realizowane są w formie zajęć teoretycznych,
- elementy oznaczone jako dyskusja, burza mózgów, mapa myśli realizowane są w formie zajęć praktycznych.
BLOK 1: Diagnoza miofunkcjonalna z perspektywą środowiskową i społeczną
• Autorski model wywiadu biologiczno-środowiskowego – uwzględnienie stylu życia, diety, otoczenia (prezentacja, burza mózgów)
• Karta oceny pacjenta – integracja aspektów ekologicznych i środowiskowych (prezentacja, dyskusja)
• Wpływ otoczenia domowego (np. wilgotność, wentylacja, dostęp do natury) na funkcje oddechowe i napięcie mięśniowe (dyskusja, mapa myśli)
• Identyfikacja barier w rozwoju funkcji orofacjalnych wynikających z warunków środowiskowych (burza mózgów, dyskusja)
BLOK 2: Dysfunkcja oddychania a zdrowe środowisko życia dziecka
• Diagnoza i terapia dzieci z MBS w kontekście jakości powietrza i stylu życia (prezentacja, dyskusja)
• Znaczenie oddychania przez nos w kontekście zdrowia środowiskowego (prezentacja, mapa myśli)
• Budowanie zdrowych nawyków oddechowych w harmonii z naturą (burza mózgów, dyskusja)
• Rola logopedy w edukacji prozdrowotnej rodziny (prezentacja, burza mózgów)
BLOK 3: Anatomia dla logopedów – baza dla diagnozy w ujęciu miofunkcjonalnym i holistycznym z uwzględnieniem wpływu środowiska i stylu życia na rozwój funkcji orofacjalnych
• Anatomia funkcjonalna obszaru ustno–twarzowego w ujęciu holistycznym i środowiskowym (prezentacja, mapa myśli)
• Mięśnie orofacjalne krok po kroku – związek z postawą i stylem życia dziecka (prezentacja, burza mózgów)
• Taśmy anatomiczne a postawa – wpływ braku aktywności ruchowej i obciążenia środowiskowe (dyskusja, prezentacja)
• Nerwy czaszkowe a środowiskowe czynniki ryzyka (zanieczyszczenia, alergeny) (prezentacja, mapa myśli)
BLOK 4: Terapia miofunkcjonalna z elementami proekologicznymi
• Masaż logopedyczny – naturalne metody i narzędzia (prezentacja, mapa myśli)
• Innowacyjne metody pracy z wykorzystaniem zasobów lokalnych (prezentacja, burza mózgów)
• Strategia terapii zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju (prezentacja, dyskusja)
• Edukacja rodziców i dzieci w zakresie codziennych nawyków (dyskusja, burza mózgów)
BLOK 5: Wady zgryzu i wymowy a środowisko i nawyki życiowe
• Czynniki środowiskowe i cywilizacyjne jako ryzyko wad zgryzu i zaburzeń funkcji (prezentacja, dyskusja)
• Rozwój żucia, gryzienia i połykania w kontekście naturalnego stylu życia (burza mózgów, prezentacja)
• Profilaktyka w okresie niemowlęcym – wspieranie naturalnych funkcji (dyskusja, mapa myśli)
• Współpraca interdyscyplinarna z uwzględnieniem działań edukacyjnych (prezentacja, burza mózgów)
BLOK 6: Ankyloglosja – diagnoza i terapia w duchu uważności i zrównoważonego wsparcia
• Ocena i diagnoza wędzidełka języka – naturalna opieka i wczesny rozwój (prezentacja, dyskusja)
• Badanie poziomu skrócenia wędzidełka – bezpieczne metody pracy (prezentacja, mapa myśli)
• Postępowanie terapeutyczne po zabiegu – naturalne wspomaganie gojenia (burza mózgów, dyskusja)
BLOK 7: Ślinienie się – diagnoza i terapia z elementami zielonych kompetencji
• Analiza przyczyn zaburzeń regulacji ślinienia się w kontekście środowiskowym (prezentacja, dyskusja)
• Edukacja rodziców na temat naturalnych metod wsparcia (dyskusja, burza mózgów)
• Wdrażanie prostych, naturalnych narzędzi terapeutycznych (prezentacja, mapa myśli)
BLOK 8: Parafunkcje – praca z dzieckiem i środowiskiem
• Typy parafunkcji i ich związek z napięciem, stresem (prezentacja, mapa myśli)
• Ssanie kciuka a potrzeba bliskości – podejście wspierające (dyskusja, burza mózgów)
• Programowanie terapii w oparciu o relację z naturą i redukcję bodźców cyfrowych (prezentacja, burza mózgów)
WALIDACJA: test teoretyczny
W trakcie szkolenia wykorzystywane będą zróżnicowane metody aktywizujące, sprzyjające przyswajaniu wiedzy oraz kształtowaniu umiejętności praktycznych i zielonych kompetencji: prezentacja, burza mózgów, mapa myśli, dyskusja.
Liczba godzin usługi jest liczona wg. godzin dydaktycznych (1 godzina dydaktyczna = 45 minut zegarowych) - łącznie 69 godziny dydaktyczne, w tym zajęcia teoretyczne 29 godz., zajęcia praktyczne 40 godz.
Przerwy są wliczone w czas trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 115,22 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 115,22 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marcelina Przeździęk
Aneta Palica
Prowadzone przez nią szkolenia opierają się na aktualnej wiedzy naukowej i praktycznym doświadczeniu zdobywanym w pracy klinicznej oraz podczas licznych kursów i szkoleń doskonalących, m.in. z zakresu innowacyjnych metod elektrostymulacji w logopedii, masażu logopedycznego, kinesiotapingu, terapii ręki oraz innych narzędzi wykorzystywanych w ramach wczesnej interwencji logopedycznej.
Aleksandra Kaczyńska
Posiada liczne kwalifikacje zawodowe, m.in. certyfikaty terapeuty ręki, taktylnego, widzenia, trenera TUS, diagnosty APD, terapeuty AAC, nauczyciela metody symultaniczno-sekwencyjnej, diagnosty PEP-R, trenera umiejętności karmienia. Ukończyła kursy metody Castillo Morales (I i II nivel, Argentyna) i J. Brondo.
W ciągu ostatnich 5 lat prowadziła szkolenia i warsztaty z zakresu terapii ręki, wczesnej interwencji logopedycznej, komunikacji AAC oraz diagnozy i terapii dzieci z trudnościami rozwojowymi i przetwarzaniem słuchowym.
Anna Sowała-Rembielak
Specjalizuje się w pracy z noworodkami i niemowlętami z zaburzeniami ssania i karmienia, dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy oraz zaburzeniami miofunkcjonalnymi w obrębie ustno-twarzowym. Prowadzi także terapię ręki oraz korektę wad wymowy. Współpracuje ze Szkołą Rodzenia MAMMA w Zduńskiej Woli, gdzie prowadzi warsztaty z zakresu profilaktyki logopedycznej.
W ciągu ostatnich 5 lat prowadziła szkolenia i warsztaty z zakresu terapii ręki, wczesnej interwencji logopedycznej, kinesiotapingu logopedycznego oraz terapii karmienia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas szkolenia uczestnik otrzymuje dostęp do materiałów szkoleniowych w formie prezentacji.
Warunki uczestnictwa
W przypadku szkoleń dofinansowanych warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest założenie przez uczestnika konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz spełnienie warunków operatora dofinansowania.
Do zdobycia kompetencji w ramach usługi wymagane są:
- ukończenie 18 roku życia,
- obecność na minimum 80% zajęć,
- przystąpienie do testu teoretycznego walidującego efekty uczenia się oraz jego pozytywne zaliczenie.
Informacje dodatkowe
Uczestnik zobowiązany jest do obecności na co najmniej 80% godzin dydaktycznych objętych programem szkolenia. Jest to warunek niezbędny do uznania nabycia kompetencji.
Frekwencja uczestników będzie potwierdzana za pomocą raportów z logowań z platformy ZOOM.
Podstawa zwolnienia z VAT:
Zwolnienie z VAT art.43 ust.1 pkt29 lit.a i c. Ust. o podatku od towarów i usług
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Uczestnik szkolenia musi posiadać komputer osobisty (laptop). Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
a) platforma/rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego będzie prowadzona usługa: ZOOM
b) minimalne wymagania sprzętowe:
KOMPUTER Głośniki i mikrofon - wbudowane lub zewnętrzne
Kamera internetowa - wbudowana lub zewnętrzna
Procesor dwurdzeniowy 2Ghz lub szybszy
4GB pamięci RAM
c) minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego:
KOMPUTER Łącze o przepustowości pobierania i wysyłania danych o prędkości: 3 Mbps
d) niezbędne oprogramowanie umożliwiające dostęp do prezentowanych treści i materiałów:
KOMPUTER Zoom Client for Meetings - wersja 4.6.10 (20041.0408) lub wyższa
Przeglądarka internetowa:
Dla Windows: IE 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+
Dla Mac: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+
Dla Linux: Firefox 27+, Chrome 30+
e) okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: link do spotkania on-line jest ważny tylko w okresie trwania usługi zdalnie (termin rozpoczęcia usługi do termin zakończenia)