Polityka przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści w środowisku pracy (przekraczanie granic dopuszczalnej krytyki) – online
Polityka przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści w środowisku pracy (przekraczanie granic dopuszczalnej krytyki) – online
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów HR, compliance, prawników, zainteresowanych osób z kadry zarządzających oraz wszystkich pracowników odpowiedzialnych za budowanie i utrzymanie kultury organizacyjnej opartej na wzajemnym szacunku, przejrzystej komunikacji i odpowiedzialności.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników14
- Data zakończenia rekrutacji11-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi5
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Ma ono na celu nie tylko zwiększenie świadomości prawnej, ale również rozwój kompetencji komunikacyjnych kadry kierowniczej i pracowników – tak, aby potrafili oni identyfikować zagrożenia na wczesnym etapie, właściwie reagować na sytuacje naruszające standardy oraz skutecznie ograniczać ryzyko sporów sądowych i strat finansowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia znaczenie ochrony dóbr osobistych w stosunkach pracy. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje podstawy prawne ochrony dóbr osobistych.• Rozróżnia pojęcia: godność osobista, wolność wypowiedzi, krytyka. • Opisuje obowiązki stron w zakresie wzajemnego szacunku. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Rozpoznaje granice dopuszczalnej krytyki i zachowań naruszających dobra osobiste. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje cechy konstruktywnej krytyki.• Rozróżnia wypowiedzi opiniotwórcze od zniesławiających. • Analizuje przykłady orzecznictwa w sprawach pracowniczych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Identyfikuje ryzyka związane z hejtem i mową nienawiści w miejscu pracy. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje przejawy hejtu (np. mikroagresje, bierny opór).• Opisuje skutki prawne i wizerunkowe dla pracodawcy. • Wymienia elementy diagnozy ryzyka w organizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje środki prawne i organizacyjne przeciwdziałające naruszeniom. | Kryteria weryfikacji • Wymienia możliwe reakcje pracodawcy na naruszenia (w tym rozwiązanie umowy).• Rozpoznaje przepisy prawa pracy i cywilnego możliwe do zastosowania. • Omawia projekt ustawy antyhejtowej i jego potencjalne skutki. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Projektuje zasady komunikacji bez przemocy i kultury organizacyjnej opartej na szacunku. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje elementy komunikacji NVC (neutralne obserwacje, potrzeby, prośby).• Rozpoznaje dobre praktyki komunikacyjne ograniczające ryzyko konfliktów. • Wymienia działania budujące kulturę wzajemnego szacunku w zespole. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Ocenia i wdraża polityki przeciwdziałania mowie nienawiści. | Kryteria weryfikacji • Opisuje elementy skutecznej polityki przeciwdziałania hejtowi.• Wskazuje etapy przygotowania i aktualizacji procedur. • Stosuje rekomendacje dotyczące wdrażania i egzekwowania zapisów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Wprowadzenie: znaczenie przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści w środowisku pracy:
- Ryzyka prawne, finansowe i wizerunkowe
- Odpowiedzialność organizacyjna i osobista
Zasada ochrony dóbr osobistych w stosunkach pracy:
- Przegląd podstaw prawnych
- Obowiązki pracodawcy i pracownika
- Granice ochrony dóbr osobistych a wolność wypowiedzi
- Dostępne narzędzia prawne i organizacyjne
Obowiązki pracownika wobec pracodawcy.
Możliwość stosowania przepisów kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych w stosunkach pracy.
Wolność wyrażania poglądów a rozpowszechnianie fałszywych, szkalujących informacji. Krytyka w internecie:
- Czynniki ryzyka
- Prawne możliwości dostępne dla pracodawcy
- Projekt ustawy antyhejtowej – co może zmienić
Zasady i kryteria dozwolonej krytyki w miejscu pracy:
- Czym jest konstruktywna krytyka, a kiedy staje się naruszeniem
Niedozwolona krytyka jako przyczyna wypowiedzenia lub rozwiązania umowy z pracownikiem:
- Przykłady orzecznictwa i dobrych praktyk
Standardy komunikacji bez przemocy (NVC) w miejscu pracy:
- Kluczowe zasady: neutralne, proefektywnościowe obserwacje, wyrażanie uczuć, formułowanie potrzeb i próśb
- Jak wdrażać kulturę komunikacji opartej na szacunku – samoświadomość i samokontrola jako punkt wyjścia
Hejt jako zjawisko w miejscach pracy – oczywiste i nieoczywiste przykłady:
- Mikroagresje, wykluczające komentarze, bierny opór
Przykład ankiety diagnozującej skalę zagrożenia hejtem i mową nienawiści w organizacji:
- Narzędzia do wykorzystania w firmie
Ćwiczenia praktyczne: rozpoznawanie i reagowanie na naruszenia:
- Ćwiczenie: „Granica między krytyką a naruszeniem godności”
Jak przeciwdziałać hejtowi i mowie nienawiści na różnych poziomach organizacji:
- Możliwości prawne, organizacyjne i komunikacyjne
- Wdrażanie skutecznych procedur reagowania
Polityka przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści:
- Omówienie przykładowego dokumentu
- Rekomendacje dotyczące przygotowania, wdrażania i aktualizacji zapisów
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 Polityka przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści w środowisku pracy (przekraczanie granic dopuszczalnej krytyki) – online | Prowadzący Jarosław Marciniak | Data realizacji zajęć 12-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 04:50 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Walidacja | Prowadzący Jarosław Marciniak | Data realizacji zajęć 12-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 094,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 890,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 218,94 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 178,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Jarosław Marciniak
Specjalizuje się w audytach personalnych, analizach zatrudnienia, strukturach organizacyjnych i tworzeniu regulacji wewnętrznych (regulaminy, procedury, polityki wynagradzania, ocen, szkoleń). Autor 12 książek (m.in. „Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur”, „Regulaminy i procedury w firmie”, „Meritum HR”), ponad 300 publikacji oraz ekspert konkursu Top Menedżer HR.
Od 11 lat prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych Uniwersytetu SWPS z zakresu mobbingu, dyskryminacji i interwencji prawno-psychologicznych. Od 14 lat realizuje szkolenia i warsztaty dla kadry menedżerskiej, działów HR oraz komisji ds. przeciwdziałania mobbingowi. Tworzy i opiniuje procedury antymobbingowe i antydyskryminacyjne oraz uczestniczy jako ekspert w pracach komisji.
Od 5 lat prowadzi szkolenia z zakresu polityki przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści w środowisku pracy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały rozdawane podczas szkolenia.
Informacje dodatkowe
Link do szkolenia zostanie przekazany uczestnikom drogą mailową najpóźniej w przeddzień rozpoczęcia szkolenia. Dane dostępowe do usługi zostaną opublikowane w karcie usługi nie później niż w przeddzień rozpoczęcia szkolenia.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Forma zdalna usługi. Szkolenie odbywa się poprzez platformę szkoleniową.
MINIMALNE WYMAGANIA TECHNICZNE:
Procesor 2-rdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany 4-rdzeniowy)
2GB pamięci RAM (zalecane 4GB)
System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja)
Przeglądarka internetowa Google Chrome (zalecana), Mozilla Firefox lub Safari (zaktualizowane do najnowszej wersji)
Stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps (zalecane 2,5 Mbps z obrazem w jakości HD)
Kamera, mikrofon i głośniki lub słuchawki.
Nie jest wymagana instalacja oprogramowania ani umiejętności informatyczne, aby dołączyć do szkolenia. Dołączenie następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika przed szkoleniem. Ważność linku - do zakończenia szkolenia wg harmonogramu szkoleń.