Kwalifikacja wstępna przyspieszona
Kwalifikacja wstępna przyspieszona
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kursy specjalistyczne
- Grupa docelowa usługi
Usługa kierowana jest do : osób które chcą podnieść swoje kwalifikacje oraz umożliwić podjęcie pracy w zawodzie kierowcy przewożącego rzeczy
• wiek 21 lat
• Posiada prawo jazdy kat. B
• Profil Kierowcy Zawodowego (PKZ) do Kwalifikacja wstępna kat. C
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji11-08-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi141
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 39 g ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńkwalifikacja wstępna przyśpieszona blok programowy C: C, C+E, C1, C1+E
Cel
Cel
Cel edukacyjny
"Kwalifikacja wstępna przyspieszona" potwierdza uzyskanie kwalifikacji w zakresie przewozu rzeczy i wykonywania pracy na stanowisku kierowcy zawodowego, przewożącego ładunki samochodem ciężarowym i samochodem ciężarowym z przyczepą/naczepą.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi analizować charakterystyki techniczne silnika spalinowego, w tym moment obrotowy, moc, jednostkowe zużycie paliwa oraz identyfikować optymalny zakres pracy silnika i prędkości obrotowe właściwe dla zmiany biegów. Zna zasadę działania i przeznaczenie urządzeń służących bezpieczeństwu oraz potrafi stosować je w sposób minimalizujący zużycie i ryzyko awarii. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi prawidłowo zinterpretować wykres charakterystyki silnika, wskazując optymalny zakres momentu obrotowego, mocy oraz jednostkowego zużycia paliwa w celu doboru odpowiednich prędkości obrotowych dla zmiany biegów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczeń/uczestnik potrafi scharakteryzować dwuobwodowy układ hamulcowy z pneumatycznym urządzeniem przenoszącym siłę, rozróżnia granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy, dobiera przełożenia skrzyni biegów do aktualnej prędkości jazdy, optymalnie wykorzystuje nośność pojazdu oraz zna zasady postępowania w przypadku awarii urządzeń służących bezpieczeństwu. | Kryteria weryfikacji Uczeń/uczestnik potrafi określić zasadę działania i zastosowanie dwuobwodowego pneumatycznego układu hamulcowego oraz granice skutecznego działania hamulców zasadniczych, pomocniczych i zwalniaczy w różnych warunkach eksploatacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna i stosuje obowiązujące przepisy prawa związane z transportem drogowym oraz rozumie społeczne, ekonomiczne i etyczne uwarunkowania funkcjonowania tej branży. Potrafi wskazać zasady odpowiedzialności zawodowej kierowcy i znaczenie przestrzegania norm prawnych i społecznych w bezpiecznym i zrównoważonym transporcie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać podstawowe akty prawne regulujące transport drogowy i wyjaśnić, jakie znaczenie mają normy społeczne i etyczne w zawodzie kierowcy/transportowca. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna przepisy regulujące maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym, potrafi stosować rozporządzenia UE dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i obowiązku używania urządzeń rejestrujących. Rozumie znaczenie przestrzegania zasad bezpieczeństwa, logistyki i ochrony środowiska w pracy kierowcy oraz jest świadomy zagrożeń związanych z ruchem drogowym i wypadkami przy pracy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi poprawnie zastosować przepisy dotyczące czasu jazdy, odpoczynku i przerw kierowców zawodowych zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 561/2006 i (EWG) nr 3821/85 oraz potrafi wskazać skutki prawne i zagrożenia wynikające z nieprawidłowego używania tachografu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna najczęstsze rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym oraz potrafi analizować statystyki dotyczące wypadków drogowych, osób rannych i zabitych. Rozumie mechanizmy przestępstw związanych z przewozem towarów i ludzi oraz potrafi wskazać sposoby zapobiegania przemytowi i nielegalnemu przewozowi imigrantów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi scharakteryzować rodzaje wypadków typowych dla transportu drogowego oraz wykazuje się wiedzą na temat zagrożeń wynikających z przemytu i nielegalnego przewozu osób, a także zna sposoby zapobiegania takim przestępstwom. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi rozpoznać zagrożenia związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem. Zna metody działania grup przestępczych oraz cele ich działań. Umie zastosować środki zapobiegawcze oraz podejmować działania mające na celu unikanie fizycznych zagrożeń w pracy kierowcy i pracownika transportu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić i scharakteryzować formy przestępczości transgranicznej zagrażającej transportowi drogowemu oraz wskazać skuteczne metody zapobiegania przemytowi, zagrożeniom fizycznym i innym nielegalnym działaniom. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna zasady ergonomii pracy kierowcy oraz potrafi dostosować pozycję pracy w pojeździe w sposób bezpieczny i zdrowy. Rozumie znaczenie sprawności fizycznej i psychicznej dla wykonywania zawodu kierowcy i potrafi wskazać proste ćwiczenia poprawiające kondycję i przeciwdziałające zmęczeniu oraz przeciążeniom organizmu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać ergonomiczną pozycję pracy w pojeździe, zna znaczenie sprawności fizycznej i psychicznej w zawodzie kierowcy oraz potrafi dobrać podstawowe ćwiczenia przeciwdziałające zmęczeniu i przeciążeniom. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie znaczenie zdrowego odżywiania i wpływu substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki, leki) na zdolność prowadzenia pojazdu. Potrafi rozpoznać objawy zmęczenia i stresu oraz zna zasady równowagi między czasem pracy a odpoczynkiem. Umie prawidłowo ocenić sytuacje awaryjne i zachować się odpowiedzialnie w sytuacjach krytycznych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać wpływ trybu życia i substancji psychoaktywnych na bezpieczeństwo w transporcie oraz prawidłowo zareagować w sytuacji awaryjnej lub kryzysowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi ocenić sytuację krytyczną na drodze, skutecznie udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym, zachować bezpieczeństwo pasażerów podczas zagrożeń takich jak pożar oraz sporządzić podstawową informację z wypadku. Rozumie, jak jego zachowanie wpływa na wizerunek przewoźnika i potrafi postępować w sposób budujący zaufanie do firmy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi właściwie zareagować w sytuacji awaryjnej, zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom zdarzenia, poprawnie udzielić pierwszej pomocy oraz sporządzić niezbędne informacje z wypadku, zachowując profesjonalizm i pozytywny wizerunek przewoźnika. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie rolę kierowcy nie tylko jako operatora pojazdu, ale również jako reprezentanta firmy. Potrafi nawiązywać i utrzymywać właściwe kontakty interpersonalne z innymi uczestnikami procesu transportowego (klientami, współpracownikami, służbami). Zna potencjalne skutki handlowe i finansowe sporów i konfliktów powstających podczas pracy oraz umie im zapobiegać lub je rozwiązywać. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi opisać rolę kierowcy w organizacji pracy oraz wyjaśnić, jak właściwe kontakty interpersonalne i unikanie konfliktów wpływają na funkcjonowanie firmy i relacje biznesowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie podstawowe siły działające na pojazd podczas jazdy oraz zna zasady prawidłowego rozłożenia ładunku dla zachowania stabilności pojazdu. Potrafi wskazać rodzaje opakowań i palet oraz stosować odpowiednie techniki mocowania ładunku. Umie prawidłowo zakładać i zdejmować plandekę. Zna metody optymalizacji zużycia paliwa i potrafi dostosować styl jazdy do warunków specjalnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić i wyjaśnić siły działające na pojazd, zasady stabilności ładunku, dobór opakowań i techniki mocowania, a także przedstawić sposoby optymalizacji zużycia paliwa i zasady jazdy w warunkach specjalnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna zasady jazdy ze ładunkiem, na wzniesieniach oraz potrafi reagować na spadek siły hamowania. Potrafi wykrywać symulowane awarie, podejmować decyzje o ich naprawie lub pozostaniu na postoju. Zna i stosuje techniki jazdy oszczędnej paliwowo oraz umie przewidywać i oceniać zagrożenia w ruchu drogowym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi poprawnie zinterpretować wykresy i dane dotyczące momentu obrotowego, mocy oraz jednostkowego zużycia paliwa silnika, wskazać na podstawie charakterystyk optymalny zakres obrotów silnika dla jazdy i zmianę biegów, opisać zasady działania podstawowych urządzeń bezpieczeństwa w pojeździe oraz wskazać działania minimalizujące zużycie tych urządzeń i zapobiegające awariom. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi świadomie rozpoznawać i oceniać różne warunki drogowe, ruchu i pogodowe oraz dostosowywać do nich sposób jazdy, planować podróż w warunkach anomalii pogodowych, zna zasady użytkowania wyposażenia bezpieczeństwa, rozumie zagrożenia związane z ruchem drogowym, potrafi identyfikować niebezpieczne sytuacje i adekwatnie na nie reagować oraz zna i stosuje przepisy regulujące przewóz towarów. | Kryteria weryfikacji Kursant potrafi w teście pisemnym lub elektronicznym opisać różnorodne warunki drogowe, ruchowe oraz pogodowe, wskazując sposoby dostosowania stylu jazdy do tych warunków; umie zaplanować podróż uwzględniając anomalie pogodowe oraz zasady bezpieczeństwa; zna i potrafi opisać użytkowanie podstawowego wyposażenia bezpieczeństwa pojazdu; potrafi zidentyfikować zagrożenia występujące w ruchu drogowym oraz wskazać odpowiednie reakcje i środki zapobiegawcze; a także zna i stosuje przepisy regulujące przewóz towarów, które są niezbędne do bezpiecznego i zgodnego z prawem wykonywania przewozów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi opisać warunki uzyskania licencji na wykonywanie przewozu drogowego, zna rodzaje dokumentów wysyłkowych oraz specjalnej dokumentacji dołączanej do towarów, rozumie zasady bezpieczeństwa, obsługi i logistyki w kontekście zdrowia, ruchu drogowego i ochrony środowiska, a także zna podstawowe uwarunkowania ekonomiczne przewozu drogowego oraz zasady organizacji rynku transportowego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić i wyjaśnić warunki konieczne do uzyskania licencji na przewóz drogowy, rozpoznać oraz opisać funkcję dokumentów wysyłkowych i specjalnej dokumentacji towarowej, wskazać zasady bezpieczeństwa i logistyki dotyczące zdrowia, ruchu drogowego i ochrony środowiska oraz opisać podstawowe uwarunkowania ekonomiczne przewozu drogowego i zasady organizacji rynku transportowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kursant potrafi stosować zasady racjonalnej i bezpiecznej jazdy zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także umiejętnie załadować pojazd, przestrzegając wymagań przepisów BHP oraz zasad prawidłowego użytkowania pojazdu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi w opisać zasady racjonalnej i bezpiecznej jazdy z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa oraz wymienić i wyjaśnić wymagania dotyczące załadunku pojazdu zgodnie z przepisami BHP i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kursant potrafi porównać transport drogowy z innymi rodzajami transportu, wskazać jego charakterystyczne cechy oraz wymienić i opisać specjalizacje występujące w zakresie transportu drogowego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi porównać transport drogowy z innymi rodzajami transportu pod względem cech i zastosowań oraz wskazać i opisać różne specjalizacje w transporcie drogowym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kursant potrafi załadować pojazd zgodnie z przepisami BHP oraz zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, uwzględniając bezpieczeństwo i racjonalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podczas zajęć praktycznych pod nadzorem instruktora poprawnie wykonuje czynności związane z załadunkiem pojazdu zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP oraz zasadami użytkowania pojazdu. Instruktor ocenia poprawność, bezpieczeństwo i zgodność z normami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi wyjaśnić wpływ sił działających na pojazd podczas jazdy, dobrać odpowiednie przełożenie skrzyni biegów uwzględniając obciążenie pojazdu i profil jezdni, a także stosować techniki jazdy optymalizujące zużycie paliwa, w tym podczas jazdy w warunkach specjalnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podczas zajęć praktycznych pod nadzorem instruktora dobiera właściwe przełożenia skrzyni biegów do warunków jazdy i obciążenia pojazdu, stosuje techniki jazdy oszczędzającej paliwo oraz wykazuje się znajomością sił działających na pojazd. Instruktor ocenia poprawność wykonania tych czynności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczeń potrafi prawidłowo wykonywać jazdę ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych (jednocześnie lub osobno), kontrolować wskazania prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, bezpiecznie ruszać i rozpędzać pojazd z ładunkiem oraz bez ładunku, rozpoznawać spadek siły hamowania i odpowiednio reagować, diagnozować i usuwać symulowane awarie pojazdu, a także przewidywać i oceniać zagrożenia w ruchu drogowym oraz dostosowywać do nich sposób jazdy. | Kryteria weryfikacji Uczeń podczas zajęć praktycznych wykonuje zadania związane z jazdą ze wzniesienia, obsługą układów hamulcowych, kontrolą wskaźników pojazdu, ruszaniem pod górę i rozpędzaniem się, rozpoznawaniem awarii oraz podejmowaniem decyzji o dalszej jeździe lub postoju. Instruktor ocenia poprawność i bezpieczeństwo wykonywanych czynności oraz zdolność do przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Miasta/Starosta/Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie realizowane w trybie mieszanym, łączącym część teoretyczną prowadzoną na komputerach oraz zajęcia praktyczne odbywające się w pojeździe. Zajęcia teoretyczne odbywają się za pomocą oprogramowania e-learningowego. Istnieje także możliwość udziału w wykładach jako wolny słuchacz w terminach ustalanych indywidualnie za pośrednictwem biura. Zajęcia praktyczne planowane są indywidualnie z każdym uczestnikiem i prowadzone przez instruktora wyznaczonego przez Kierownika Ośrodka Szkolenia. Maksymalna liczba uczestników szkolenia wynosi 20 osób.
ZAJĘCIA TEORETYCZNE 130 godzin zajęć teoretycznych (130 x 60 minut)):
CZĘŚĆ PODSTAWOWA. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa. Poznanie charakterystyki układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania - 15 godzin
- charakterystyka momentu obrotowego, mocy, jednostkowego zużycia paliwa przez silnik, - optymalny zakres użytkowy obrotomierza, prędkości obrotowej dla zmiany biegów. Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu w celu zminimalizowania jego zużycia i zapobiegania awariom - 15 godzin.
- szczególne cechy dwuobwodowego układu hamulcowego wyposażonego w pneumatyczne urządzenie przenoszące, - granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy, - najlepsza relacja między prędkością a przełożeniem skrzyni biegów, - wykorzystanie nośności pojazdu, - postępowanie w przypadku awarii urządzeń służących bezpieczeństwu.
Stosowanie przepisów. Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nim zasad - 15 godzin.
- maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym, - stosowanie rozporządzeń: Rady (EWG) nr 3821/85, i Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006, kary za nieużywanie, nieprawidłowe używanie i ingerencję w urządzenie rejestrujące,. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska. Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy - 15 godzin.
- rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym, - statystyka wypadków drogowych, - statystyki dotyczące zabitych i rannych w wypadkach drogowych. Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych imigrantów - 7 godzin.
- problemy związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem, - środki zapobiegawcze, - metody i cele działań przestępczych. Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym - 10 godzin.
- zasady ergonomii, - kondycja fizyczna i ćwiczenia sprawnościowe,. Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych - 5 godzin.
- zasady zdrowego, regularnego odżywiania, - wpływ alkoholu, narkotyków lub innych substancji na zachowanie, - objawy, przyczyny, skutki zmęczenia i stresu, - zasadnicza rola podstawowego cyklu pracy/odpoczynku. Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych - 10 godzin.
- ocena sytuacji krytycznej, - pomoc poszkodowanym i udzielanie pierwszej pomocy, - postępowanie w razie pożaru, - zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów, - podstawowe zasady sporządzania informacji z wypadku. Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika - 5 godzin.
- rola kierowcy, - kontakty kierowcy z innymi osobami w czasie pracy, - handlowe i finansowe skutki sporów występujących w pracy kierowcy.
CZĘŚĆ SPECJALISTYCZNA
Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa. Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu - 11 godzin:
- siły działające na pojazd podczas jazdy, - rozłożenie ładunku, - stabilność pojazdu i środek ciężkości, - rodzaje opakowań i palet, - techniki mocowania, - zakładanie plandeki i jej zdejmowanie. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych - 2 ½ godzin.
- jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa, - jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa, - jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa, - jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu, - jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie, - kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego), - nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadnie pojazdu, - nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno, - nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, - nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdu z ładunkiem i bez ładunku, - ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy zw wzniesienia, poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie, - próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu, - nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy. Umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu oraz dostosowanie się do nich - 4 ½ godzin
- świadomość różnych warunków na drodze, w ruchu i warunków pogodowych oraz dostosowanie się do nich, - umiejętność przygotowania i planowania podróży podczas anomalii pogodowych, - wiedza na temat użytkowania powiązanego wyposażenia bezpieczeństwa, - dostosowanie się do zagrożeń związanych z ruchem, - identyfikacja niebezpiecznych sytuacji i dostosowanie się do nich, Stosowanie przepisów. Poznanie przepisów regulujących przewóz towarów - 10 godzin.
- warunki uzyskania licencji przez wykonującego przewóz drogowy, - dokumenty wysyłkowe, dokumentacja specjalna dołączana do towarów. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących przewozu drogowego i organizacji rynku - 5 godzin.
- transport drogowy w stosunku do innych rodzajów transportu, - specjalizacje w zakresie transportu.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE - 10 godzin zajęć (10 x 60 minut):
Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa. Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu - 4 godzin:
- siły działające na pojazd podczas jazdy, - zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu oraz profilowi jezdni. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych - 5 ½ godzin
.- nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno, - nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, - nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdy z ładunkiem bez ładunku, - ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy zw wzniesienia, poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie, - próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu. Umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu oraz dostosowanie się do nich - ½ godzin
Na zakończenie kursu uczestnicy przystępują do egzaminu w formie testu , który sprawdza wiedzę z zakresu wszystkich tematów omawianych podczas części teoretycznej szkolenia. Test sprawdza wiedzę i umiejętności uczestnika w zakresie: porównania transportu drogowego z innymi rodzajami transportu i znajomości specjalizacji, zasad racjonalnej i bezpiecznej jazdy oraz załadunku zgodnego z BHP, wymagań licencyjnych i dokumentacji przewozowej, bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska oraz ekonomii i organizacji rynku transportowego. Ocenia umiejętność dostosowania jazdy do warunków drogowych i pogodowych, planowania tras, znajomości wyposażenia bezpieczeństwa pojazdu, identyfikacji zagrożeń i stosowania przepisów przewozu towarów. Weryfikuje zdolność interpretacji danych technicznych silnika i działania urządzeń bezpieczeństwa, znajomość sił działających na pojazd, stabilności ładunku, technik mocowania oraz zasad optymalizacji zużycia paliwa i jazdy w warunkach specjalnych. Sprawdza świadomość roli kierowcy, umiejętności reagowania w sytuacjach awaryjnych, udzielania pierwszej pomocy, wpływu stylu życia na bezpieczeństwo, zasad ergonomii oraz znajomości przestępczości transgranicznej i metod zapobiegania jej. Test obejmuje również znajomość przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, tachografów oraz podstawowych regulacji prawnych i norm etycznych, a także znajomość działania układu hamulcowego i optymalizacji jazdy na podstawie charakterystyk silnika.
Podczas całego kursu, w trakcie zajęć praktycznych, instruktor na bieżąco obserwuje i ocenia wykonanie powierzonych zadań przez uczestników. Walidacja praktyczna polega na sprawdzeniu umiejętności prowadzenia pojazdu, stosowania technik racjonalnej jazdy, poprawnego załadunku oraz reagowania na sytuacje awaryjne. Instruktor potwierdza wykonanie zadań zgodnie z wymaganiami programu i standardami bezpieczeństwa.
Każdy uczestnik kursu zapisuje się na zajęcia praktyczne do określonego instruktora, a zajęcia odbywają się po indywidualnym ustaleniu terminów. Instruktor może ulec zmianie na decyzję Kierownika Ośrodka.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 Spotkanie organizacyjne | Prowadzący Cezary Lipski | Data realizacji zajęć 12-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Walidacja - test teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 24,82 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 24,82 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Wachowski Daniel
Cezary Lipski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzymuje materiały dydaktyczne w postaci podręcznika i aplikacji oraz zaświadczenie o zakończeniu kursu.
Warunki uczestnictwa
Wiek powyżej 21.
Posiadanie prawa jazdy kat C.
Informacje dodatkowe
UWAGA: Podana cena szkolenia nie obejmuje kosztów badań lekarskich oraz egzaminów państwowych.
W razie pytań zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z biurem Ośrodka Szkolenia Kierowców Cezary Lipski.
Po ukończeniu kursu uczestnik otrzymuje zaświadczenie o jego zakończeniu. Po zdaniu egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD) – instytucji walidującej – oraz uiszczeniu odpowiedniej opłaty w instytucji certyfikującej, uczestnik otrzymuje świadectwo kwalifikacji zawodowej.
Część praktyczna jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 12.09.2025 do 19.09.2025r.Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług. Zastrzegamy prawo zmiany harmonogramu, kadry wykładowców i instruktorów zajęć praktycznych w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych obiektywnych okoliczności. Walidacja jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 26.09.2025r. 31.01.2025r.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie teoretyczne odbywa się za pomocą platformy EUropejski Kierowca Zawodowy. Aby uczestnik mógł w pełni korzystać z platformy, wymagany jest komputer z monitorem oraz zainstalowany system operacyjny Windows 10 lub nowszy, macOS 10.13 lub nowszy, bądź Linux. Niezbędna jest także najnowsza wersja przeglądarki internetowej, takiej jak Chrome, Firefox, Edge lub Safari, z włączonym JavaScriptem i obsługą plików Cookies. Do przeglądania materiałów w formacie PDF potrzebny jest Adobe Acrobat Reader. Wymagane jest stabilne łącze internetowe o prędkości minimum 5 Mbps oraz brak blokad portów i protokołów HTTPS. Dodatkowo rekomendowane jest posiadanie aktualnego oprogramowania antywirusowego oraz regularne aktualizacje systemu i przeglądarki.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe