Autyzm u dzieci - Zachowania trudne u dzieci w spektrum autyzmu – postępowanie w placówce oświatowej
Autyzm u dzieci - Zachowania trudne u dzieci w spektrum autyzmu – postępowanie w placówce oświatowej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Akademia HR, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Małopolski Pociąg do kariery, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do:
- nauczycieli i wychowawców przedszkolnych i szkolnych,
- pedagogów, psychologów i logopedów,
- terapeutów, opiekunów i asystentów dzieci ze spektrum autyzmu,
- osób pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz placówkach edukacyjnych i terapeutycznych,
- osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Szkolenie nie wymaga wcześniejszego przygotowania – szkolenie ma charakter praktyczny i dostępny dla wszystkich pracujących z dziećmi neuroatypowymi.
Usługa kierowana jest zarówno do osób indywidualnych, jak i pracowników instytucji oświatowych zainteresowanych rozwijaniem kompetencji w obszarze pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji12-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia i wiedzę umożliwiającą skuteczne i etyczne reagowanie na trudne zachowania dzieci ze spektrum autyzmu w placówkach oświatowych. Uczestnicy zdobędą umiejętność rozumienia przyczyn zachowań trudnych, analizowania ich funkcji, stosowania strategii deeskalacyjnych, tworzenia indywidualnych planów interwencji oraz efektywnej współpracy z zespołem i rodzicami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia rodzaje zachowań trudnych u dzieci z ASD i ich funkcje | Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje zachowania oraz ich możliwe przyczyny | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje analizę funkcjonalną w celu identyfikacji przyczyn zachowania | Kryteria weryfikacji Tworzy model ABC dla przykładowego zachowania | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Dobiera strategie deeskalacyjne w sytuacjach kryzysowych | Kryteria weryfikacji Opisuje działania skuteczne i niepożądane w reakcji na kryzys | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Planuje środowisko wspierające dzieci z ASDKomunikuje się z rodzicami w sposób wspierający i profesjonalny | Kryteria weryfikacji Proponuje zmiany organizacyjne zapobiegające zachowaniom trudnymTworzy plan rozmowy i przykładową notatkę dla rodzica | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Wprowadzenie – czym są „zachowania trudne”? (definicje, neuroróżnorodność, komunikacja przez zachowanie)
- Analiza funkcjonalna zachowań (AFZ) (model ABC, cztery funkcje zachowań, ćwiczenia)
- Strategie reagowania w sytuacji zachowań trudnych (deeskalacja, interwencje, regulacja emocji)
- Budowanie środowiska zapobiegającego zachowaniom trudnym (przewidywalność, przeciążenie sensoryczne, struktura)
- Współpraca z zespołem i komunikacja z rodzicami (komunikacja, dokumentacja, planowanie działań)
- Kontekst prawny i etyczny (prawo, obowiązki, zgody, standardy ochrony dzieci)
- Warsztaty i studium przypadków (praca w grupach, symulacje, opracowanie planów interwencji)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Powitanie uczestników, przedstawienie celów i struktury szkolenia | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Moduł 1: Wprowadzenie – czym są „zachowania trudne”? | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:15 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Moduł 2: Analiza funkcjonalna zachowań (AFZ) | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Moduł 3: Strategie reagowania w sytuacjach zachowań trudnych | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Moduł 4: Budowanie środowiska zapobiegającego zachowaniom trudnym | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Moduł 5: Współpraca z zespołem i komunikacja z rodzicami | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Przerwa | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Moduł 6: Kontekst prawny i etyczny | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Moduł 7: Warsztaty i studium przypadków | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Egzamin (Test teoretyczny uruchamiany automatycznie) | Prowadzący Agnieszka Bartosiewicz | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 225,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 225,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Bartosiewicz
Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w szkole specjalnej, poradni rehabilitacji neurologicznej oraz terapeutycznym punkcie przedszkolnym. Prowadziła zarówno zajęcia grupowe, jak i indywidualną terapię oraz konsultacje dla rodziców. Pierwszy kontakt z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi nawiązała już w liceum podczas wolontariatów – od tamtej pory nieustannie rozwija swoje kompetencje.
Uczestniczy w licznych szkoleniach specjalistycznych, m.in. z zakresu stosowanej analizy zachowania (ABA), diagnozy funkcjonalnej, komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) oraz terapii ręki. W pracy kieruje się indywidualnym podejściem do każdego dziecka, a równie dużą wagę przykłada do wspierania rodziców i opiekunów w ich codziennych wyzwaniach wychowawczych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników:
- Prezentacje PDF z każdego modułu
- Formularze i checklisty do AFZ
- Przykładowe plany BIP i narzędzia do pracy z zachowaniami
- Scenariusze interwencji
- Zaświadczenie ukończenia
Podział na część teoretyczną i praktyczną:
Część teoretyczna (4 godziny dydaktyczne):
- Moduł 1: Wprowadzenie – czym są „zachowania trudne” (9:15–10:00)
- Moduł 2: Analiza funkcjonalna zachowań (10:00–11:00)
- Moduł 6: Kontekst prawny i etyczny (14:45–15:30)
- Podsumowanie i refleksja (16:15–17:00)
Część praktyczna (4 godziny dydaktyczne):
- Moduł 3: Strategie reagowania (11:15–12:30)
- Moduł 4: Budowanie środowiska zapobiegającego (13:30–14:00)
- Moduł 5: Współpraca z zespołem i rodzicami (14:00–14:45)
- Moduł 7: Studium przypadków (15:30–16:15)
Godzina szkoleniowa = 45 minut: Szkolenie realizowane jest w godzinach dydaktycznych (1 godzina = 45 minut).
Warunki organizacyjne: Szkolenie odbywa się w formie stacjonarnej w grupie 10–30 osób. Praca odbywa się w jednej grupie, w przestrzeni dostosowanej do pracy warsztatowej. Każdy uczestnik ma zapewnione materiały dydaktyczne. Przerwy i obiad organizowane są zgodnie z harmonogramem.
Metody aktywizujące: Szkolenie prowadzone metodą wykładów interaktywnych, analizy przypadków, pracy w grupach, ćwiczeń symulacyjnych i dyskusji moderowanej.
Obowiązek uczestnictwa w min. 80% zajęć: Warunkiem ukończenia szkolenia i otrzymania zaświadczenia jest uczestnictwo w minimum 80% czasu trwania usługi.
Sposób potwierdzania frekwencji: Obecność uczestników potwierdzana będzie na podstawie imiennej listy obecności podpisywanej w dniu szkolenia.
Zwolnienie z VAT – podstawa prawna: Usługa korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT – usługi edukacyjne świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.
Adres
Adres
Lokal jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi