Kurs na Instruktora Rekreacji Ruchowej o specjalności Alpinistyczne Techniki Linowe
Kurs na Instruktora Rekreacji Ruchowej o specjalności Alpinistyczne Techniki Linowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery, Nowy start w Małopolsce z EURESEM
- Grupa docelowa usługi
Osoby doświadczone w różnego rodzaju technikach linowych takich jak wspinaczka, taternictwo jaskiniowe, praca na wysokości w dostępie linowym, lub instruktorzy parków linowych. Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu MP i NSE.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji07-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi54
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs ten kończy się nadaniem jedynego adekwatnego tytułu do wykonywania pracy instruktora prowadzącego zajęcia z zakresu atrakcji linowych takich jak: mosty linowe, tyrolki i skoki z drzew. Zawiera równiez wybrane zagadnienia umżliwiające prowadzenie innych zajęć, jak np. z zakresu wspinaczki z górną asekuracją lub pokonywania tras na parkach linowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Porusza się bezpiecznie na wysokości z wykorzystaniem technik linowych, zarówno podczas budowy atrakcji, jak i ich obsług. | Kryteria weryfikacji Prawidłowy dobór sprzętu do miejsca i sposobu wejścia na wysokość, budowa odpowiednio bezpiecznego stanowiska dla liny roboczej, poruszanie się po niej góra dół za pomocą odpowiednich przyrządów w prawidłowy sposób | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Buduje i obsługuje podstawowe rodzaje mostów linowych i tyrolek w bezpieczny oraz atrakcyjny sposób. | Kryteria weryfikacji Prawidłowy dobór miejsca i sprzęty do stworzenia atrakcji, którą buduje zgodnie ze wszystkimi zasadami sztuki, zwłaszcza tymi dotyczącymi dublowania zabezpieczeń. Zwraca uwagę na wszystkie podstawowe błędy uczestników | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Montuje i używa w odpowiedni sposób zestaw ewakuacyjny na wypadek konieczności opuszczenia uczestnika eventu z wysokości. | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni sprzęt i komponuje go w typowy zestaw ewakuacyjny umożliwiający podciągnięcie wymagającego pomocy uczestnika, wypięcie go z tego w czym wisiał oraz opuszczenie na ziemię + weryfikacja czy robi to prawidłowo w odpowiednio krótkim czasie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Przygotowuje i obsługuje prawidłowo stację zjazdu ze skały lub innego obiektu | Kryteria weryfikacji Wybór atrakcyjnego i bezpiecznego miejsca, prawidłowa instalacja stanowisk oraz asekuracji na dojściu do miejsca zjazdu. Użycie odpowiedniego sprzętu zapewniającego należyty poziom bezpieczeństwa. Podczas przeprowadzenia, tłumaczy technikę zjazdu i pilnuje bezpieczeństwa | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Przygotowuje i obsługuje prawidłowo stację wspinaczka na wędkę | Kryteria weryfikacji Wybór adekwatnej do poziomu uczestników drogi wspinaczkowej, przygotowanie sprzętu i uczestników przed wspinaczką oraz prawidłowa asekuracja. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
|
|
Organizacja szkolenia: grupy szkoleniowe podczas realizacji większości punktów programu 4-6 osobowe. Stanowiska szkoleniowe: sztuczne ściany wyposażone w stanowiska do wspinaczki na wędkę, skały wyposażone w komplet punktów asekuracyjnych oraz stanowiska do wspinaczki z dolną asekuracją, dobrze ukorzenione, wysokie drzewa oraz hala szkoleniowa wyposażona w konstrukcje kratowe.
Godziny zegarowe, zawierające obowiązkowe przerwy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Techniki linowe używane w pracy instruktora alpinistycznych technik linowych, w tym wiązanie węzłów, budowa stanowisk, zjazd i wychodzenie po linie | Prowadzący Norbert Kubiszyn | Data realizacji zajęć 08-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Budowa układów wyciągowych i ewakuacyjnych oraz wykorzystanie ich do opuszczania osoby wymagającej pomocy z wysokości | Prowadzący Norbert Kubiszyn | Data realizacji zajęć 08-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Obsługa parków linowych, sposoby wchodzenia na drzewa, schemat budowowy podstawowych mostów linowych oraz tyrolek | Prowadzący Mariusz Połowczuk | Data realizacji zajęć 09-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Budowa i obsługa podtawowych mostów linowych oraz tyrolek | Prowadzący Mariusz Połowczuk | Data realizacji zajęć 10-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Wspinaczka na wędkę oraz z dolną asekuracją. Obsługa grup z zakresu wspinaczki na wędkę. Organizacja stacji skok odwagi. | Prowadzący Norbert Kubiszyn | Data realizacji zajęć 11-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Wspinaczka z dolną asekuracją w celu budowy stanowiska do wspinaczki na wędkę. Obsługa stacji zjazd ze skały. Utrwalanie schematu budowy różnych mostów linowych i tyrolek | Prowadzący Norbert Kubiszyn | Data realizacji zajęć 12-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 Utrwalanie budowy i obsługi mostów linowych oraz tyolek. Ewakuacja uczestnika atrakcji z wysokości | Prowadzący Mateusz Gutek | Data realizacji zajęć 13-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 Wykorzystanie lin stalowych do budowy mostów linowych oraz tyrolek. Egzamin teoretyczny oraz praktyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 050,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 050,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 75,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 75,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Gutek
6 lat jako instruktor alpinizmu przemysłowego, instruktor alpinistycznych technik linowych, instruktor taternictwa jaskiniowego oraz instruktor wspinaczki
Wyższe
Ponad 3000 godzin szkoleniowych
Norbert Kubiszyn
Mariusz Połowczuk
Doświadczenie
Prawie 1000 poprowadzonych dróg wspinaczkowych i rozwiązanych problemów bulderowych w skałach (w tym 275 za 7a i więcej).
Uczestnik wyprawy eksploracyjnej w góry Bośni i Hercegowiny
Ponad 6000 godzin w prowadzeniu szkoleń wspinaczkowych, kursów do prac na wysokości i innych, których główną treścią są alpinistyczne techniki linowe
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- O alpinistycznych technikach linowych używanych w rekreacji
- Podstawowe zasady wykonywania prac na wysokości
- O sprzęcie alpinistycznym (liny, uprzęże, karabinki, taśmy, ekspresy, przyrządy asekuracyjno-zjazdowe, kaski, bloczki, przyrządy zaciskowe, buty wspinaczkowe oraz akcesoria)
- Podstawowe i ponadpodstawowe węzły używane w pracy instruktora technik linowych
- Podstawowe i ponadpodstawowe stanowiska używane w pracy instruktora technik linowych
- Filmy z testów sprzętu i prezentujących różne, często nieuświadomione zagrożenia
- Najpopularniejsze rejony wspinaczkowe w Polsce
- Porównanie skal trudności
- Historia wspinaczki
- Najpopularniejsze formy wspinaczki oraz różne rodzaje asekuracji (kluczowe oraz ponadpodstawowe wiadomości dotyczące: wspinaczki hakowej, na wędkę, sportowej, tradycyjnej, solowej oraz bulderingu)
- O sztucznych ścianach wspinaczkowych, obowiązkach operatora, odpowiedzialności, rodzajach asekuracji i wielu innych aspektach związanych ze wspinaczką halowa
- Szczegółowo o wspinaczce na wędkę – prawidłowa technika wykonania oraz typowe błędy
- Krótkie filmy szkoleniowe dotyczące wspinaczki na wędkę oraz wspinaczki z dolną asekuracją
- Normy etyczne i niebezpieczeństwa wspinaczki
- System szkolenia wspinaczkowego w Polsce
- Zasady obsługi parków linowych
- Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
- Anatomia (anatomia ogólna człowieka, układ kostny i stawowo-więzadłowy, mięśniowy oraz nerwowy)
- Fizjologia
- Psychologia sportu
- Teoria i metodyka rekreacji
Warunki uczestnictwa
Ukończony 18sty rok życia, brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania prac na wysokości oraz doświadczenie w posługiwaniu się technikami alpinistycznymi (weryfikowane za pomocą wywiadu). Zalecane jest posiadanie ubezpieczenia NNW od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Informacje dodatkowe
Zaliczenie kursu następuje poprzez egzamin końcowy teoretyczny i praktyczny. Warunkiem przystąpienia do egzaminów jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach organizowanych w ramach kursu lub ich odrobienie (lub jeżeli stopień opanowania materiału przerabianego na zajęciach, których dotyczy nieobecność danego słuchacza, został zweryfikowany przez prowadzącego i określony jako wystarczający). Egzamin teoretyczny polega na odpowiedzi na szereg testowych pytań jednokrotnego wyboru oraz otwartych, praktyczny natomiast na zbudowaniu i obsłudze okazjonalnego parku linowego składającego się z 3ech elementów, a także sprowadzeniu poszkodowanego z wysokości podczas imitacji sytuacji awaryjnej na jednej z atrakcji linowych.
Wskazane godziny są godzinami dydaktycznymi. W każdej godzinie zegarowej uwzględnionej w harmonogramie, ujęto 45 minut zajęć + 15 minut przerwy. Ze względu na różne potrzeby uczestników, przerwy mogą być kumulowane lub przesuwane, w stosunku do realizacji konkretnych zagadnień