Etyka w biznesie – jak podejmować właściwe decyzje i budować zaufanie wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
Etyka w biznesie – jak podejmować właściwe decyzje i budować zaufanie wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Grupa docelowa usługi
- Menedżerowie i liderzy zespołów, którzy chcą podejmować świadome decyzje i budować zaufanie w organizacji.
- Członkowie zarządów oraz kadra kierownicza wyższego i średniego szczebla odpowiedzialna za strategię, kulturę organizacyjną i ład korporacyjny.
- Specjaliści ds. HR, compliance i etyki, wdrażający standardy etyczne i monitorujący ich przestrzeganie.
- Przedsiębiorcy oraz właściciele firm, którzy chcą prowadzić działalność w sposób przejrzysty, odpowiedzialny i zgodny z wartościami.
Branże i sektory, do których kierowana jest usługa:
- Finanse i bankowość – gdzie odpowiedzialność za decyzje przekłada się na duże konsekwencje prawne i reputacyjne.
- Technologie i IT – w kontekście etyki danych, sztucznej inteligencji i innowacji.
- Medycyna i farmacja – gdzie dylematy etyczne są częścią codziennych decyzji.
- Administracja publiczna i sektor rządowy – gdzie transparentność i zaufanie społeczne są kluczowe.
- Korporacje i MŚP – w każdej organizacji, gdzie kultura pracy ma realny wpływ na wyniki.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji26-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwój kompetencji uczestników w zakresie rozpoznawania, analizowania i podejmowania etycznych decyzji w codziennej pracy. Uczestnicy poznają praktyczne narzędzia, które pomagają zapobiegać ryzykownym zachowaniom i wspierają budowanie kultury zaufania, przejrzystości i odpowiedzialności. Dzięki szkoleniu organizacja zmniejsza ryzyko konfliktów, nadużyć i utraty reputacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Zna podstawowe pojęcia i zasady etyki w biznesie oraz rozróżnia legalność od etyczności. | Kryteria weryfikacji Poprawnie definiuje pojęcia: etyka, legalność, odpowiedzialność; wskazuje różnice między nimi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi rozpoznać sytuacje wymagające etycznej reakcji, w tym „szare strefy”. | Kryteria weryfikacji Wybiera prawidłowe działania etyczne w sytuacjach niejednoznacznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi komunikować się etycznie i transparentnie, szczególnie w sytuacjach trudnych. | Kryteria weryfikacji Wybiera adekwatne rozwiązania w przedstawionych dylematach etycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Rozumie, jak budować kulturę organizacyjną opartą na wartościach i wpływać na zachowania w firmie. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje działania wspierające wartości i kulturę etyczną w organizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi właściwie reagować na naruszenia zasad etycznych i wspierać osoby zgłaszające nieprawidłowości. | Kryteria weryfikacji Wskazuje właściwe reakcje i mechanizmy ochrony sygnalistów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Umie monitorować postępy w zakresie etyki i przeprowadzać samoocenę postaw i działań. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje narzędzia monitorujące postawy etyczne i określa ich zastosowanie. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi wdrażać standardy etyczne w praktyce i podejmować decyzje zgodne z wartościami Happy Work Culture. | Kryteria weryfikacji Wybiera właściwe decyzje zgodne z etyką i wartościami w podanych przykładach. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 - 8 godzin z przerwami
Moduł 1. Wprowadzenie do etyki w biznesie
🎯 Cel: zrozumienie, czym jest etyka biznesowa i jakie ma znaczenie dla kultury organizacyjnej.
- Czym jest etyka w biznesie?
- Legalne ≠ Etyczne
- Konsekwencje nieetycznych decyzji
- Etyka w praktyce – 5 zasad na co dzień
- Case study: „Legalne czy etyczne?”
Moduł 2. Budowanie świadomości etycznej
🎯 Cel: rozwój umiejętności rozpoznawania sytuacji wymagających etycznych decyzji.
- Co znaczy „świadomość etyczna” w praktyce?
- Szara strefa – czyli kiedy nie jest oczywiste
- 5 pytań etycznej uważności
- 10 sygnałów ostrzegawczych – checklista
- Case study: „Prezent od klienta”
Moduł 3. Komunikacja etyczna
🎯 Cel: nauka prowadzenia trudnych rozmów i budowania transparentnej komunikacji opartej na wartościach.
- Etyczna komunikacja – serce kultury organizacyjnej
- Jak prowadzić trudne rozmowy – 3 filary
- Jak komunikować wartości?
- Jak budować transparentność – zasady HWC
- Case study: „Przemilczana reorganizacja”
Moduł 4. Zarządzanie konfliktami etycznymi
🎯 Cel: zrozumienie źródeł dylematów etycznych i sposobów ich rozwiązywania.
- Czym jest konflikt etyczny?
- Najczęstsze pułapki moralne
- Jak radzić sobie z konfliktami – 5 kroków
- Zasady reagowania w sytuacjach konfliktowych
- Checklista: 6 pytań etycznej odwagi
- Case study: „Zmieniona data dokumentu”
Dzień 2 - 8 godzin z przerwami
Moduł 5. Kultura organizacyjna oparta na wartościach
🎯 Cel: rozwój świadomego przywództwa i spójności między deklaracjami a praktyką.
- Co znaczy „kultura oparta na wartościach”?
- Jak budować etyczną kulturę organizacyjną?
- Case study: „3 kluczowe wartości i ich życie w firmie”
- Ćwiczenie: „Moje 3 wartości – jak je pokazuję w działaniu?”
Moduł 6. Reagowanie na naruszenia
🎯 Cel: nauka odpowiedzialnego reagowania na nieetyczne zachowania.
- Rola świadków w kulturze etycznej
- Mechanizmy whistleblowingu
- Jak wspierać osoby zgłaszające nadużycia?
- Procedura reagowania – krok po kroku
- Case study: „Izolacja po zgłoszeniu”
Moduł 7. Monitorowanie i ocena etyki menedżerskiej
🎯 Cel: nauczenie monitorowania postaw etycznych i wdrażania dobrych praktyk w zarządzaniu.
- Wskaźniki etyki – jak mierzyć to, co niewidoczne?
- Jak zbierać dane – feedback, ankiety, obserwacje
- Reagowanie na wyniki – nie chodzi o perfekcję
- Kwestionariusz samooceny – „Jak jestem postrzegany jako lider etyczny?”
- Case study: „Zignorowany feedback i straty w zespole”
Moduł 8. Standardy etyczne w praktyce
🎯 Cel: zastosowanie wiedzy z poprzednich modułów w codziennych decyzjach i zachowaniach.
- Podstawy decyzji menedżera
- Proces podejmowania decyzji etycznych
- Standardy klientów globalnych i SDG
- 10 realnych sytuacji – jak zachować się etycznie?
- Case study: „Zwyczaj pracy po godzinach – czy naprawdę dobrowolny?”
Dodatkowa informacja:
Usługa Szkoleniowa została stworzona na podstawie licencji Profesjonalnej Platformy e-LEA zakupionej z dofinansowaniem projektu "USŁUGI ROZWOJOWE 4.0 – wsparcie podmiotów BUR w obszarze tworzenia, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystaniu nowych technologii")
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 112,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 112,50 PLN |
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacje multimedialne (8 modułów):
Każda prezentacja zawiera:
- omówienie kluczowych zagadnień merytorycznych,
- wskazówki dla liderów i uczestników zespołów,
- podsumowania graficzne, cytaty i hasła do zapamiętania,
- przestrzeń do refleksji i dyskusji.
Case studies (minimum 1 na moduł):
Każde case study zawiera:
- realistyczną sytuację z życia zawodowego,
- pytania do refleksji i dyskusji,
- zadanie symulacyjne lub scenariusz do odegrania,
- cytat + opis sytuacji.
Formularze i checklisty do pracy własnej i zespołowej:
- „Kwestionariusz samooceny lidera etycznego” (10 pytań)
- „Formularz: Moje 3 wartości – jak je pokazuję w działaniu”
- „Checklist: Jak radzić sobie z konfliktem etycznym?”
- „Plan działania – co zrobię, jeśli zobaczę naruszenie?”
Ćwiczenia indywidualne i zespołowe (do wykorzystania podczas i po szkoleniu):
- Symulacje trudnych rozmów
- Ćwiczenia z wartościami firmowymi i osobistymi
- Mini-audyt wpływu lidera na zespół
- Praca na realnych dylematach i scenkach etycznych
- „10 realnych sytuacji – jak zachować się etycznie?”
Procedury i modele działania (w formie PDF/JPG):
- „Model podejmowania decyzji przy dylematach etycznych – krok po kroku”
- „Procedura reagowania na naruszenia – schemat działania i flow chart”
Warunki uczestnictwa
Usługa skierowana do osób pełniących role liderów, menedżerów, HR lub specjalistów, zainteresowanych etycznym przywództwem i kulturą organizacyjną.
Uczestnik powinien posiadać podstawowe doświadczenie w pracy zespołowej lub zarządzaniu.
Kurs realizowany w formule online – na platformie e-learningowej (dostęp po zalogowaniu).
Wymagany dostęp do komputera/laptopa z internetem oraz gotowość do samodzielnej pracy z materiałami (filmy, prezentacje, formularze, ćwiczenia).
Po wykupieniu usługi, uczestnik otrzyma dane do logowania do platformy e-LEA na której znajduje się kurs.
Informacje dodatkowe
Usługa Szkoleniowa została stworzona na podstawie licencji Profesjonalnej Platformy e-LEA zakupionej z dofinansowaniem projektu "USŁUGI ROZWOJOWE 4.0 – wsparcie podmiotów BUR w obszarze tworzenia, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystaniu nowych technologii"
Po wykupieniu usługi, uczestnik otrzyma dane do logowania do platformy e-LEA na której znajduje się kurs.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Aby wziąć udział w kursie online, uczestnik powinien posiadać:
- Komputer/laptop z dostępem do Internetu (rekomendowane łącze min. 10 Mb/s)
- Zainstalowaną jedną z aktualnych przeglądarek internetowych:
- Google Chrome (zalecany)
- Mozilla Firefox
- Microsoft Edge
- Włączoną obsługę JavaScript i plików cookies
- Możliwość odtwarzania plików audio i wideo (np. słuchawki lub głośniki)
- Program do otwierania plików PDF (np. Adobe Acrobat Reader)
- Możliwość otwierania i edycji plików Word (np. MS Word, Google Docs)
Po wykupieniu usługi, uczestnik otrzyma dane do logowania do platformy e-LEA na której znajduje się kurs.