Podyplomowe studia doskonalące w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego (studia w formule kształcenia zdalnego) - studia podyplomowe
Podyplomowe studia doskonalące w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego (studia w formule kształcenia zdalnego) - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Podyplomowe studia doskonalące w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego (studia w formule kształcenia zdalnego) przeznaczone są dla absolwentów studiów I lub II stopnia (tj. posiadających tytuł zawodowy licencjata lub magistra) w dziedzinie nauk humanistycznych lub społecznych*, którzy chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego. Studia kierowane są szczególnie do nauczycieli, ale także do wszystkich Polaków i cudzoziemców (posiadających udokumentowaną znajomość języka polskiego jako obcego na poziomie C1), którzy nauczają/planują nauczać cudzoziemców, a także dzieci Polaków powracających z zagranicy na różnorodnych kursach, lektoratach.
* Kandydaci, którzy ukończyli studia na kierunku innym niż filologia polska lub neofilologia, muszą przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej, sprawdzającej ich podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka polskiego (osobiście lub online).
- Minimalna liczba uczestników20
- Maksymalna liczba uczestników20
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi230
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńuprawnienia do świadczenia usług rozw. do zdobycia kwalif. nadawanych po ukończeniu studiów podypl.
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa "Podyplomowe studia doskonalące w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego" przygotowuje do pracy w charakterze nauczyciela/lektora języka polskiego jako obcego, nauczyciela przedmiotów nauczanych w języku polskim w kraju i za granicą oraz animatora kultury w środowiskach polonijnych.Studia mają charakter doskonalący. Nie są studiami kwalifikacyjnymi.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Ma świadomość roli języka ojczystego (pośredniego) w nauczaniu języka polskiego jako obcego; posiada wiedzę w zakresiepolskiej normy językowej i jej roli w kształtowaniu stylu ustnej i pisemnej komunikacji; orientuje się w tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny | Kryteria weryfikacji - rozróżnia odmiany i style współczesnej polszczyzny | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma wiedzę dotyczącą systemu gramatycznego języka polskiego, kategorii gramatycznych i różnych odmian języka polskiego; rozróżnia i opisujekategorie gramatyczne o szczególnym stopniu trudności dla cudzoziemców | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje system gramatyczny języka polskiego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma podstawową wiedzę o relacjach między językiem a kulturą; opisuje podstawowe pojęcia komunikowaniainterkulturowego, konceptualizacje i modele komunikacji interkulturowej, formy aktywności interkulturowych i techniki kształcenia umiejętności interkulturowych; interpretuje wpływy różnic kulturowych na proces komunikacji | Kryteria weryfikacji - definiuje kluczowe pojęcia związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Obsługuje narzędzia TIK, platformy edukacyjne i środki multimedialne przydatne w nauczaniu języka polskiego; korzysta z gotowychzadań i podręczników do nauki języka polskiego jako obcego dostępnych w Internecie; zgodnie z zasadami, buduje testy językowe online oraz ma umiejętność zdalnego sprawdzania postępów w nauce języka polskiego w zakresie sprawności receptywnych i produktywnych | Kryteria weryfikacji - stosuje różnorodne metody i narzędzia nauczania języka polskiego jako obcego, zarówno tradycyjne jak i oparte na wykorzystaniu nowoczesnych technologii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Wykorzystuje posiadaną wiedzę do prezentowania kategorii gramatycznych i objaśniania sposobu zastosowaniareguł gramatycznych w procesie tworzenia form wyrazowych i struktur zdaniowych; objaśnia sposoby zastosowania reguł gramatycznych w procesie tworzenia form wyrazowych i struktur zdaniowych; posługuje się poprawna polszczyzną w rejestrze formalnym i nieformalnym | Kryteria weryfikacji - wyjaśnia sposób zastosowania reguł gramatycznych w procesie tworzenia form wyrazowych i struktur zdaniowych,- planuje zajęcia z języka polskiego jako obcego na poziomie makro i mikro | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Buduje testy językowe oraz sprawdza i ocenia postępy w nauce językapolskiego jako obcego w zakresie działań receptywnych (rozumienie tekstów, rozumienie ze słuchu, gramatyka), produktywnych, interakcyjnych (pisanie, mówienie) oraz mediacyjnych | Kryteria weryfikacji - ocenia postępy uczących się języka polskiego jako obcego w zakresie działań receptywnych, produktywnych, interakcyjnych oraz mediacyjnych,- stosuje właściwy dobór źródeł i informacji w celu rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów:
1. Komunikacja interkulturowa w procesie glottodydaktycznym (10 godz. dyd. – wykład)
2. Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego (10 godz. dyd. konwersatorium)
3. Pedagogiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego (10 godz. dyd. konwersatorium)
4. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego (60 godz. dyd. konwersatorium)
5. Praktyczna nauka języka polskiego z elementami kultury języka (50 godz. dyd. konwersatorium)
6. Literatura i kultura polska w nauczaniu języka polskiego jako obcego (20 godz. dyd. konwersatorium)
7. Metodyka nauczania języka i kultury dzieci i młodzieży (20 godz. dyd. konwersatorium)
8. Testowanie i ocenianie w nauczaniu języka polskiego jako obcego (10 godz. dyd. konwersatorium)
9. Techniki multimedialne w nauczaniu cudzoziemców (10 godz. dyd. konwersatorium)
10. Praktyki (20 godz. dyd. ćwiczeń)
Czas trwania: 2 semestry.
Łączna liczba godzin: 230 godzin dydaktycznych (przerwy nie są wliczone w usługę rozwojową)
Punkty ECTS: 30
Zajęcia odbywać się będą zdalnie w czasie rzeczywistym, na platformie Wirtualny Kampus UMCS. Dni zajęć: soboty i niedziele (co do zasady, co dwa tygodnie).
Zajęcia na studiach prowadzone są w formie:
- Teoretycznej: wykłady (20 godzin)
- Praktycznej: konwersatorium (190 godzin), praktyka (20 godzin).
Kadrę dydaktyczną tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu języka polskiego jako obcego – pracownicy dydaktyczni Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS, Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS oraz Wydziału Filologicznego UMCS.
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z przedmiotów objętych programem nauczania, uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS oraz odbycie wymaganych praktyk (20 h, w tym 14 h hospitacji i 6 h prowadzenia zajęć na różnych poziomach). Absolwent kierunku otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Szczegółowy harmonogram zajęć dydaktycznych zostanie wprowadzony do Bazy Usług Rozwojowych co najmniej na 6 dni przed rozpoczęciem semestr.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 14,78 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 14,78 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr hab. Agata Małyska, prof. Uczelni
https://www.umcs.pl/pl/addres-book-employee,1701,pl.html
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Słuchacze studiów podyplomowych otrzymają materiały szkoleniowe – drogą elektroniczną lub na platformie Wirtualny Kampus UMCS.
Słuchacze otrzymają: prezentacje multimedialne, skrypty oraz inne materiały przygotowane przez prowadzących zajęcia.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na studia jest rejestracja w Internetowym Rejestrze Kandydata (https://irk.umcs.pl) oraz złożenie kompletu dokumentów w formie papierowej.
Wymagane dokumenty:
- kwestionariusz osobowy wydrukowany z systemu, uzupełniony i podpisany;
- odpis lub poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich. W przypadku ukończenia uczelni wyższej za granicą, kandydat składa oryginał dyplomu oraz jego tłumaczenie na język polski potwierdzone przez upoważnione instytucje a także dokument potwierdzający nostryfikację dyplomu, o ile jest wymagany;
- dla cudzoziemców udokumentowana znajomość języka polskiego jako obcego na poziomie C1.
W przypadku większej liczby zakwalifikowanych zgłoszeń niż liczba miejsc, decyduje kolejność zgłoszeń.
UWAGA! Zgłoszenie na studia tylko przez Bazę Usług Rozwojowych nie gwarantuje miejsca w grupie.
Informacje dodatkowe
Studia podyplomowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mocą art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia będą prowadzone na Wirtualnym Kampusie UMCS.
Niezbędne jest spełnienie pewnych wymagań technicznych dotyczących sprzętu, oprogramowania i połączenia internetowego. Minimalne wymagania sprzętowe obejmują procesor, pamięć RAM, przestrzeń dyskową oraz kartę graficzną, natomiast oprogramowanie powinno być zaktualizowane. Ważne jest również posiadanie stabilnego i wystarczająco szybkiego łącza internetowego.