Analiza kluczowych błędów w udzielaniu zamówień publicznych - warsztat z uwzględnieniem tabel korekt finansowych dla kontrolerów
Analiza kluczowych błędów w udzielaniu zamówień publicznych - warsztat z uwzględnieniem tabel korekt finansowych dla kontrolerów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Zamówienia publiczne
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy instytucji publicznych odpowiedzialni za:
- przygotowanie i realizację postępowań o udzielenie zamówień,
- dokumentowanie i archiwizację postępowań,
- kontakt z instytucjami kontrolującymi,
Pracownicy organizacji pozarządowych i prywatnych beneficjentów projektów UE, którzy:
- stosują zasadę konkurencyjności w zamówieniach,
- odpowiadają za przeprowadzanie postępowań zakupowych i przetargowych.
Specjaliści ds. zamówień publicznych i kontroli projektów UE, w tym:
- osoby odpowiedzialne za zgodność postępowań z ustawą Prawo zamówień publicznych (Pzp),
- osoby przygotowujące dokumentację przetargową, w tym SWZ i OPiW,
- kontrolerzy wewnętrzni i zewnętrzni projektów finansowanych ze środków unijnych.
Audytorzy i kontrolerzy, którzy:
- weryfikują prawidłowość postępowań zakupowych w projektach UE,
- przygotowują korekty finansowe w razie stwierdzenia nieprawidłowości.
Usługa również adresowana jest dla uczestników projektu Małopolski Pociąg do Kariery-sezon 1 realizowany przez WUP w Krakowie
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji16-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do przekrojowej analizy kluczowych z punktu widzenia kontroli zamówień publicznych problemów związanych z ich udzielaniem, uwzględniając orzecznictwo oraz doświadczenia wynikające ze stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Uczestnicy zostaną zaznajomieni z rozbieżnościami interpretacyjnymi oraz wykładnią przepisów dokonywaną przez organy kontrolne, Urząd Zamówień Publicznych oraz Krajową Izbę Odwoławczą.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Analizuje dokumenty programowe regulujące realizację projektów UE w perspektywie 2021–2027, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków w zakresie zamówień publicznych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje główne akty prawne i dokumenty programowe regulujące zamówienia w projektach UE 2021–2027. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Omawia zastosowanie konkretnych zapisów dokumentów w praktyce realizacji projektów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Rozróżnia hierarchię oraz znaczenie dokumentów prawnych (ustawy, wytyczne, zalecenia, orzecznictwo) i interpretuje ich zastosowanie w przypadku rozbieżności. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje właściwą kolejność i hierarchię dokumentów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uzasadnia wybór aktu prawnego jako nadrzędnego w danej sytuacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Identyfikuje ryzyka oraz nieprawidłowości w zakresie udzielania zamówień z zastosowaniem zasady konkurencyjności i ustawy Pzp oraz wskazuje możliwe konsekwencje w postaci korekt finansowych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia najczęstsze nieprawidłowości identyfikowane podczas kontroli projektów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Określa możliwe korekty finansowe w zależności od rodzaju naruszenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Stosuje wytyczne dotyczące sposobu prowadzenia postępowań zakupowych i dokumentowania ich zgodnie z wymaganiami instytucji kontrolnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje poprawnie dokumentację przetargową zgodną z obowiązującymi wytycznymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wskazuje niezbędne elementy protokołu i dokumentów potwierdzających zgodność z zasadami UE. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Ocenia poprawność dokumentacji przetargowej (SWZ, OPiW) w kontekście zgodności z przepisami i najczęściej popełnianych błędów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje przykładową dokumentację (lub fragment SWZ) pod kątem zgodności z ustawą Pzp i wytycznymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wskazuje błędy formalne i merytoryczne w dokumentach oraz proponuje ich poprawę. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Wyjaśnia zasady kwalifikacji wykonawców, oceny ofert oraz najczęstsze uchybienia skutkujące korektami – z uwzględnieniem analizy przypadków i aktualnego orzecznictwa. | Kryteria weryfikacji Uczestnik omawia poprawne kryteria kwalifikacji wykonawców oraz zasady ich oceny. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wskazuje uchybienia w procesie oceny ofert prowadzące do korekt. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Kluczowe dokumenty programowe regulujące realizację projektów UE w perspektywie 2021 – 2027 i ujęcie w nich obowiązków dotyczących zamówień w projektach:
a. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027;
b. Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027;
c. Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021 – 2027.
2. Jaka jest hierarchia dokumentów? - ustawa, wytyczne, zalecenia, opinie, orzecznictwo. Problem wzajemnych sprzeczności. Jak odczytywać orzecznictwo dotyczące „starego” pzp?
3. Kontrola a zróżnicowana postać kontrolowanych dokumentów. Na co zwracać uwagę?
a. Kontrola dokumentacji papierowej;
b. Kontrola dokumentów elektronicznych;
c. Archiwizacja protokołu i dokumentacji.
4. Zasada konkurencyjności a prawo zamówień publicznych. Praktyczne uwagi w zakresie przebiegu kontroli:
a. Kontrola beneficjenta prywatnego i publicznego
b. Interpretacja i wykładnia;
c. Kształt dokumentacji;
d. Zakres regulacji – zakres możliwych naruszeń.
5. Udzielanie zamówień w oparciu o Zasadę konkurencyjności i związane typem niebezpieczeństwa dla beneficjenta i kontrolera. Podobieństwa i różnice z ustawą pzp:
a. Sposób komunikacji w postępowaniu;
b. Rażąco niska cena;
c. Brak rozeznania rynku a wykazanie efektywności wydatku:
i. problem zamówień wyłączonych spod obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz Zasady konkurencyjności
ii. efektywności wydatków przy zamówieniach z wolnej ręki w oparciu o przepisy pzp.
6. Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 i wynikające z nich wymogi co do prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia oraz wytyczne dla kontrolera.
7. Zagadnienia kontrolne związane z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz Opisu Potrzeb i Wymagań
a. przedmiotowe i podmiotowe środki dowodowe
b. co jest a co nie jest przedmiotowym środkiem dowodowym. Błędy zamawiających.
c. formułowanie warunków udziału w postępowaniu – błędy i dobre praktyki
d. oznaczenie terminu wykonania zamówienia
e. prezentacja podstaw wykluczenia w SWZ i wątpliwości z tym związane
f. określenie zakresu w jakim złożone powinno zostać oświadczenie wstępne z art. 125 ust. 1 pzp
g. specyficzne wymagania trybu podstawowego
8. Pułapki postępowania
a. Formułowanie wezwań wykonawców
b. Wyznaczanie terminów
c. Problem rażąco niskiej ceny
d. Termin związania ofertą
e. Wybór wykonawcy i jego uzasadnienie – szczególne wymagania płynące z orzecznictwa
f. Wadium
g. Wyjaśnienia treści ofert a niedozwolone negocjacje. Gdzie leżą granice?
Omówienie kluczowych pozycji Tabeli korekt finansowych i przypadków naliczania kar w odniesieniu do postępowań prowadzonych w oparciu o Zasadę konkurencyjności oraz ustawę - Prawo zamówień publicznych z wykorzystaniem aktualnego orzecznictwa
9. Kategoria 1 naruszeń – ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje warunków zamówienia:
a. Naruszenie skutkujące korektą i sposób rozliczenia korekt finansowych dotyczących zamówień;
b. Brak uzasadnienia zaniechania podziału zamówienia na części jako przesłanka naliczenia korekty.
c. Brak odpowiedniego ogłoszenia
i. Zaniechanie przeprowadzenia jakiejkolwiek procedury
ii. Przeprowadzenie procedury wadliwie dobranej
iii. Wady treści ogłoszenia
d. Naruszenia i korekty dotyczące ogłoszeń i podziału zamówienia:
i. Szacowanie wartości zamówienia;
ii. Rola oszacowania wartości zamówienia w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia;
iii. Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena;
iv. Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych albo Zasady konkurencyjn
v. Kiedy podział zamówienia jest sztuczny i zakazany a kiedy dozwolony?
vi. Przegląd przykładów naruszeń.
e. Korekty związane z nieprzestrzeganiem terminów i zasady ich naliczania.
i. Kiedy można bezpiecznie stosować skrócone terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
ii. Przesłanka „czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty” – jak ją rozumieć?
f. Naruszenia dotyczące kryteriów oceny ofert skutkujące nałożeniem korekty:
i. Przykłady dopuszczalnych ale rzadko stosowane kryteriów, które mogą budzić podejrzenia kontrolera;
ii. Przykłady kryteriów niedopuszczalnych.
g. Rodzaje dyskryminacyjnych warunków udziału lub warunków realizacji zamówienia – dyskryminacja pośrednia i bezpośrednia:
i. Bezpośrednie ograniczenie konkurencji – preferencja określonych grup wykonawców;
ii. Brak proporcjonalności wymagań.
h. Wady opisu przedmiotu zamówienia i problem podwykonawstwa – okoliczności skutkujące nałożeniem korekty:
i. Problem rozwiązań równoważnych i wnioski płynące z wyroku KIO w sprawie KIO 383/24;
ii. Czy Wytyczne oraz ustawa – Prawo zamówień publicznych stawiają takie same wymagania wobec opz?
10. Kategoria 2 naruszeń – kwalifikacja wykonawców i ocena ofert
a. Wadliwe zastosowanie postanowień Zapytania ofertowego/SWZ
b. Wadliwe stosowanie kryteriów oceny ofert:
i. Ocena dokonana inaczej niż określono to w dokumentach zamówienia;
ii. Ocena dokonana w oparciu o nieujawnione kryteria.
c. Negocjacje treści oferty – niedozwolona zmiana złożonej oferty a dozwolone działanie zamawiającego w zakresie dokonywania poprawy omyłek;
d. Oferty z rażąco niską ceną – sytuacje skutkujące naliczeniem korekty – nieuzasadnione odrzucenie. Problem analizy wyjaśnień RNC;
e. Postępowanie prowadzone w konflikcie interesów – wymogi w zakresie składania stosownych oświadczeń – ustawa Pzp oraz Zasada konkurencyjności;
f. Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia, protokół postępowania o udzielenie zamówienia a zachowanie ścieżku audytu. Korekta za braki w dokumentacji.
11. Kategoria 3 naruszeń – realizacja zamówienia:
a. Kryterium istotności zmiany – kiedy zmiana jest istotna a kiedy nie?
b. Zmiany umowy w sprawie zamówie
i. Badanie prawidłowości zmian dokonanych na podstawie klauzul przeglądowych
ii. Forma prawna dokonania zmiany;
iii. Ogłoszenie o zmianie umowy i konsekwencje jego braku.
c. Zmiany wartości udzielonego zamówienia;
d. Korekty niewynikające z treści Wytycznych i tabeli korekt finansowych.
12. Podsumowanie
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Analiza kluczowych błędów w udzielaniu zamówień publicznych - warsztat z uwzględnieniem tabel korekt finansowych dla kontrolerów | Prowadzący Paweł Wójcik | Data realizacji zajęć 17-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Analiza kluczowych błędów w udzielaniu zamówień publicznych - warsztat z uwzględnieniem tabel korekt finansowych dla kontrolerów | Prowadzący Paweł Wójcik | Data realizacji zajęć 18-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 351,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 099,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 112,65 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 91,58 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Paweł Wójcik
Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Szkolenie on-line na żywo
- EduBox, czyli paczkę materiałów wysłaną pocztą
- 60 dni dostępu do nagrania szkolenia
- Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS
- Materiały z ustawą Pzp w formie książki
- Roczny dostęp do EduStrefy
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- Spotkania z ekspertami po godzinach
- Nagrania z webinarów ApexNet
- Każdy z Uczestników otrzyma po szkoleniu kod promocyjny -50% na dowolnie wybrane szkolenie wideo do wykorzystania w ciągu 14 dni
- Paczkę wzorów dokumentów
- Wzór SWZ w wariancie bez negocjacji i z negocjacjami
- Aneks do SWZ wg trybu podstawowego
- Kwalifikowanie wykonawców
- Analiza potrzeb i wymagań
- Regulamin do 130 000 zł
- Postępowanie wg trybu podstawowego
- Przykładowe klauzule do umów
- Lista obowiązkowych terminów dla zamawiających
- i więcej!
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zarejestrowanie się i założenie konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz zapisanie się na szkolenie za pośrednictwem Bazy.
Usługa również adresowana jest dla uczestników projektu Małopolski Pociąg do Kariery-sezon 1 realizowany przez WUP w Krakowie
Informacje dodatkowe
zaakceptowano Regulamin dla instytucji szkoleniowych.
Egzamin/Test weryfikujący nabycie kwalifikacji – w cenie szkolenia (brak dodatkowej opłaty).
Koszt wydania certyfikatu/zaświadczenia – wliczony w cenę szkolenia.
Po zakończeniu usługi uczestnik otrzyma certyfikat.
Usługa jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Podstawa prawna stawki zwolnionej: Rozporządzenie Ministra finansów z 20 grudnia 2013 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020r.poz.1983 z 10.11.2020) § 3 pkt 1 ust. 14
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbywa się na żywo w formie online na platformie ClickMeeting. Wymagania techniczne dla tej platformy:
- Do platformy ClickMeeting potrzebna jest najaktualniejsza wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome,
- Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium) lub Opera.
- Możliwy jest również dostęp mobilny za pomocą przeglądarki Chrome lub Safari na telefonie lub
- dedykowanej aplikacji mobilnej Clickmeeting (do pobrania ze sklepu Google Play lub App Store).
- Minimalne wymagania techniczne to urządzenie z dostępem do internetu o przepustowości łącza 1,5 Mbps
- dla transmisji dźwięku i obrazu, posiadające:
• procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
• 2 GB pamięci RAM (zlecane 4GB lub więcej);
• system operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS;
• standardowe oprogramowanie obsługujące pliki pdf, doc, xls.
Otrzymują Państwo od nas link do pokoju szkoleniowego.
Podczas szkolenia mają Państwo możliwość kontaktu z Moderatorem i Trenerem szkolenia za pomocą czatu.