Opiekun osób starszych i niepełnosprawnych - szkolenie z egzaminem
Opiekun osób starszych i niepełnosprawnych - szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do osób chcących nabyć wiedzę, kwalifikacje i uprawnienia w zawodzie opiekuna osób starszych i niepełnosprawnych. Sugerowane grupy docelowe: osoby pracujące w firmach prywatnych, instytucjach państwowych, organizacjach pozarządowych i innych podmiotach gospodarczych.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji18-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi46
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa "Opiekun osób starszych i niepełnosprawnych" przygotowuje uczestników do profesjonalnej i empatycznej opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, na podstawie wiedzy teoretycznej na temat form opieki i pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych w Polsce oraz nabytych umiejętności praktycznych w zakresie pielęgnacji, rehabilitacji i codziennego wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych, a także budowania relacji opartej na zaufaniu i szacunku.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje rolę opieki społecznej, form opieki i pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych. | Kryteria weryfikacji Definiuje rolę opieki społecznej, jako zapewnieniu wsparcia materialnego, organizacyjnego, psychologicznego i opiekuńczego osobom potrzebującym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje zadania opieki społecznej, jako elementu systemu pomocy społecznej, której głównym celem jest wspieranie osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, gdy nie są one w stanie samodzielnie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje i opisuje dostępne formy opieki i pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych w Polsce | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Opisuje podstawy anatomii i fizjologii człowieka, zmiany rozwojowe zachodzące w fazach życia człowieka, czynniki sprzyjające rozwojowi człowieka | Kryteria weryfikacji Przedstawia budowę i funkcje organizmu człowieka | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Opisuje zmiany jakie zachodzą w organizmie w trakcie starzenia się oraz podczas różnych faz życia człowieka | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i uzasadnia czynniki sprzyjające aktywności i rozwojowi człowieka w różnych fazach życia | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Definiuje i charakteryzuje pojęcia: aktywizacji osób niepełnosprawnych, udzielania pierwszej pomocy, postępowania przy pielęgnowaniu osób w różnym wieku. Opisuje zasady zdrowego żywienia. | Kryteria weryfikacji Opisuje sposoby z zakresu aktywizacji osób niepełnosprawnych, rozróżnia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Definiuje czynności z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,organizuje i obsługuje prawidłową pielęgnację osób w różnym wieku oraz osób niepełnosprawnych, Wykonuje zadania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, adekwatnie reaguje w sytuacjach zagrożenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Określa zasady zdrowego żywienia w różnych fazach życia człowieka oraz uzasadnia ich stosowanie przy występowaniu wybranych jednostek chorobowychOmawia zasady dietetyki i ich zastosowanie w praktyce. Wykonuje czynności związane z procesem podania posiłków i napojów oraz karmienia niesamodzielnych osób starszych. Estetycznie komponuje posiłki i napoje, respektując indywidualne potrzeby i preferencje żywieniowe związane np. z zaleceniami lekarza bądź stosowaną dietą. Podaje posiłek i pomaga osobie starszej oraz niepełnosprawnej w karmieniu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Organizuje czas wolny podopiecznym, motywuje osoby starsze i niepełnosprawne, rozpoznaje możliwości i ograniczenia człowieka, nawiązuje kontakt z różnymi grupami podopiecznych | Kryteria weryfikacji Tworzy plan aktywności i wspiera samodzielność podopiecznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Identyfikuje problemy społeczne i skutecznie komunikuje się z podopiecznymi, motywuje osoby starsze i niepełnosprawne do samodzielności życiowej i podejmowania aktywności społecznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Opisuje metody wsparcia emocjonalnego w codziennych sytuacjach, rozpoznaje możliwości i ograniczenia człowieka występujące w sferze somatycznej, psychicznej i społecznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Planuje opiekę z uwzględnieniem wsparcia ze strony rodziny i instytucji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Rozpoznaje sytuację społeczną i problemy osób starszych, udziela wsparcia emocjonalnego, rozpoznaje i wykorzystuje zasoby środowiska rodzinnego i instytucjonalnego | Kryteria weryfikacji Identyfikuje sytuację społeczną oraz potrzeby, trudności i warunki życia osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Zapewnia wsparcie emocjonalne oraz oferuje pomoc emocjonalną osobom starszym i z niepełnosprawnościami. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Identyfikuje i angażuje zasoby rodziny oraz instytucji w procesie pracy z osobą starszą i osobą z niepełnosprawnością. Rozpoznaje możliwości wsparcia ze strony środowiska rodzinnego i instytucjonalnego oraz wykorzystuje je w pracy z seniorem i osobą z niepełnosprawnością. Określa i stosuje dostępne zasoby rodzinne oraz instytucjonalne we współpracy z osobą starszą i niepełnosprawną. Analizuje i wykorzystuje potencjał środowiska rodzinnego i instytucjonalnego w działaniach na rzecz seniora i osoby z niepełnosprawnością | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Ramowy program usługi:
- Podstawowa wiedza na temat roli opieki społecznej.
- Wiedza z zakresu form opieki i pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych w Polsce.
- Znajomość podstaw anatomii i fizjologii człowieka.
- Znajomość procesu zmian rozwojowych zachodzących w różnych fazach życia człowieka.
- Znajomość czynników sprzyjających aktywności i rozwojowi człowieka w różnych fazach życia.
- Wiedza z zakresu aktywizacji osób niepełnosprawnych.
- Podstawowa wiedza z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Podstawowa wiedza z zakresu postępowania przy pielęgnowaniu osób w różnym wieku i osób niepełnosprawnych.
- Znajomość praktycznego wykorzystania zasad zdrowego żywienia w różnych fazach życia człowieka oraz w wybranych jednostkach chorobowych.
- Umiejętność organizacji wolnego czasu podopiecznym.
- Umiejętność motywowania osób starszych i niepełnosprawnych do samodzielności życiowej i podejmowania aktywności społecznej.
- Umiejętność rozpoznawania możliwości i ograniczeń człowieka, występujących w sferze somatycznej, psychicznej i społecznej.
- Umiejętność nawiązywania kontaktu z różnymi grupami podopiecznych.
- Umiejętność rozpoznawania sytuacji społecznej oraz warunków i problemów osoby starszej i niepełnosprawnej.
- Umiejętność udzielenia wsparcia emocjonalnego osobom starszym i niepełnosprawnym, potrzebującym pomocy.
- Umiejętność rozpoznawania i wykorzystywania zasobów środowiska rodzinnego i instytucjonalnego w pracy z osobą starszą i niepełnosprawną rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą straszą i niepełnosprawną.
Szkolenie adresowane jest m.in.: do osób chcących nabyć wiedzę, kwalifikacje i uprawnienia w zawodzie opiekuna osób starszych i niepełnosprawnych. Sugerowane grupy docelowe: osoby pracujące w firmach prywatnych, instytucjach państwowych, organizacjach pozarządowych i innych podmiotach gospodarczych.
Dodatkowe informacje:
- Czas trwania szkolenia: 46 godzin dydaktycznych (plus dodatkowo przerwy) obejmuje 36 godz. teoretycznych oraz 10 godz. praktycznych.
Szkolenie realizowane jest w godzinach dydaktycznych 1 godzina szkoleniowa = 1 godzina dydaktyczna (45 min). Przerwy nie wliczają się w czas trwania usługi. Po każdych 4 godzinach usługi szkoleniowej przypada 30 minut przerwy – w przypadku krótszych zajęć niż 4 godziny dydaktyczne przerwa wynosi minimum 15 min.
- Obowiązkowe dla każdego uczestnika jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne jest 20% nieobecności).
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia usługi szkoleniowej:
a) minimalna liczba Uczestników: 5, maksymalna liczba Uczestników: 16
b) liczba stanowisk warsztatowych: każdy z Uczestników posiada dostęp do stanowiska warsztatowego
c) w ramach kursu / szkolenia każdy uczestnik ma zapewnione materiały. Kurs realizowany będzie w formie warsztatowej, zakładającej aktywny udział uczestników/Uczestniczek wraz z realizacją ćwiczeń praktycznych.
Po zakończeniu usługi szkoleniowej zostanie przeprowadzona zewnętrzna walidacja oraz certyfikacja. W usłudze jest zapewnione rozdzielenie kształcenia i walidacji. Egzamin realizowany jest po zrealizowanym kursie.
Elementy procesu walidacji ICVC:
- Zgłoszenie się do walidacji – poprzez platformę ICVC lub uprawnionego partnera.
- Przystąpienie do egzaminu ICVC – egzamin obejmuje część pisemną/testową. Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin potwierdzający nabycie kwalifikacji zawodowych.
- EGZAMIN ICVC - składa się z części pisemnej, zawierającej 16 pytań zamkniętych z czterema wariantami odpowiedzi.
- Ocena i analiza wyników egzaminu – sprawdzenie zgodności z wymaganiami kwalifikacyjnymi. Egzamin jest oceniany przez podmiot prowadzący walidację.
- Wydanie certyfikatu ICVC, z unikatowym numerem i symbolem kwalifikacji – na podstawie pozytywnego wyniku egzaminu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 520,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 520,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 120,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 120,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 450,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 450,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe tj: notes, długopis, teczka.
Warunki uczestnictwa
Dana kwalifikacja nie ma założonych kryteriów uczestnictwa oraz wymaganych kwalifikacji poprzedzających udział w usłudze.
Nie jest wymagane wylegitymowanie się doświadczeniem.
Informacje dodatkowe
Szkolenie realizowane jest w godzinach dydaktycznych 1 godzina szkoleniowa = 1 godzina dydaktyczna (45 min).
Realizacja usługi rozwojowej jest zgodna ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021 – 2027 oraz zapisami Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
W przypadku kursów dofinansowanych warunkiem uczestnictwa w kursie jest spełnienie warunków przedstawionych przez danego Operatora, do którego składane będą dokumenty o dofinansowanie usługi rozwojowej. Usługa rozwojowa jest dostępna dla osób ze szczególnymi potrzebami, czyli tych osób, które ze względu na swoje cechy zewnętrze lub wewnętrze lub ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki, w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia, na zasadzie równości z innymi osobami.
Realizacja usługi rozwojowej jest zgodna ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021–2027
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja