Behawioralne podejście do bezpieczeństwa w ruchu drogowym (unikatowy program SAFE DRIVE) wraz z praktyczną częścią kursu prawa jazdy kat. A i egzaminem państwowym w WORD
Behawioralne podejście do bezpieczeństwa w ruchu drogowym (unikatowy program SAFE DRIVE) wraz z praktyczną częścią kursu prawa jazdy kat. A i egzaminem państwowym w WORD
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.A
- Grupa docelowa usługi
Osoby zainteresowane szkoleniem, które: ukończyły 24. rok życia albo ukończyły 20 lat, jeśli posiadają prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji14-08-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi28
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem kursu jest przygotowanie uczestnika do bezpiecznego prowadzenia motocykla kat. A oraz zdania egzaminu państwowego w WORD. Szkolenie obejmuje praktyczne przygotowanie do jazdy motocyklem w różnych warunkach drogowych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad ruchu drogowego, techniki jazdy, manewrowania oraz reagowania w sytuacjach awaryjnych.Kurs został rozszerzony o unikatowy moduł oparty na behawioralnym podejściu do bezpieczeństwa w ruchu drogowym (SAFE DRIVE)
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik jeździ zgodnie zobowiązującymi przepisami ruchu drogowego. | Kryteria weryfikacji - przygotowuje pojazd do jazdy,- rusza z miejsca oraz jeździ do przodu i do tyłu, - parkuje przodem i tyłem, - sprawnie włącza się do ruchu oraz zajmuje właściwą pozycję na drodze, - bezpiecznie wykonuje wszelkie manewry występujące w różnych sytuacjach drogowych, - porusza się z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków atmosferycznych, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, - skutecznie reaguje w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia, w tym hamowanie awaryjne, - wykonuje podstawowe czynność i kontrolno–obsługowe tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje się wysokąkulturą jazdy. | Kryteria weryfikacji - dostrzega różne aktywnościuczestników ruchu drogowego, jest kulturalny i empatyczny w stosunku do innych uczestników. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się motocyklem w ruchu drogowym, w tym jazdy defensywnej, dostosowania prędkości do warunków oraz respektowania przepisów. | Kryteria weryfikacji - Wskazuje prawidłowe zachowania w sytuacjach drogowych; rozpoznaje zagrożenia i dobiera adekwatne reakcje zgodne z zasadami ruchu drogowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna zasady przygotowania do jazdy z zachowaniem odpowiedzialnych nawyków – w tym stosowania odzieży ochronnej, sygnalizowania manewrów oraz kultury jazdy. | Kryteria weryfikacji Opisuje znaczenie elementów ochronnych, zasady prawidłowego sygnalizowania oraz zachowania sprzyjające bezpieczeństwu i współdzieleniu drogi z innymi uczestnikami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie znaczenie podejścia behawioralnego w kształtowaniu bezpiecznych postaw motocyklistów i potrafi wskazać skuteczne strategie modyfikacji zachowań. | Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje narzędzia podejścia behawioralnego (modelowanie, wzmocnienia, informacja zwrotna), wskazuje ich zastosowanie oraz warunki skuteczności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoStarostwo Powiatowe, Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
PROGRAM PRAWA JAZDY:
Temat zajęć edukacyjnych | Treść szkolenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych | Wymiar godzin edukacyjnych |
Zajęcia praktyczne | 1. Przygotowanie się do jazdy 2. Posługiwanie się urządzeniami sterowania pojazdem podczas jazdy i parkowania 3. Włączanie się do ruchu 4. Zajmowanie właściwej pozycji na drodze 5. Respektowanie praw innych uczestników ruchu oraz porozumiewanie się z nimi przy użyciu dopuszczalnych środków 6. Bezpieczne wykonywanie wszelkich manewrów występujących w różnych sytuacjach drogowych 7. Obserwacja drogi i przewidywanie rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń 8. Skuteczne reagowanie w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia, w tym hamowanie awaryjne 9. Jazda z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków ruchu drogowego 10. Jazda z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego 11. Zachowanie środków ostrożności przy wysiadaniu z pojazdu 12. Wykonywanie podstawowych czynności kontrolno-obsługowych tych mechanizmów i urządzeń pojazdu które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy 13. Podejmowanie działań w zakresie udzielania przedlekarskiej pomocy ofiarom wypadków drogowych 14. Jazda poza obszarem zabudowanym lub po drogach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości 15. Dostrzeganie różnych aktywności uczestników ruchu drogowego,respektowanie ich praw, kulturalność i empatyczność w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego. | 20 godzin zegarowych - usługa stacjonarna + 1 godz. walidacji (egzamin wewnętrzny) + 1 godz. walidacji (egzamin państwowy w WORD |
Wykład | Wpływ na trwałą zmianę i utrwalenie bezpiecznych oraz odpowiedzialnych zachowań motocyklistów w ruchu drogowym. 1.Założenia podejścia behawioralnego Zachowania są wyuczone i mogą być modyfikowane poprzez odpowiednie bodźce (nagrody i kary). Regularna obserwacja, analiza i wzmacnianie pożądanych reakcji zwiększają ich powtarzalność. Skupienie na konkretnych działaniach, a nie cechach osobowości. Zastosowanie narzędzi takich jak modelowanie, informacja zwrotna (feedback), wzmocnienia pozytywne, systemy punktowe. 2.Obszary zachowań do zmiany / wzmocnienia – Przestrzeganie ograniczeń prędkości i dostosowanie jej do warunków drogowych. – Stałe używanie odzieży ochronnej oraz kasku. – Jazda defensywna, obejmująca zwiększoną uważność i unikanie ryzykownych sytuacji. – Stosowanie zasad pierwszeństwa oraz sygnalizowanie zamiaru wykonania manewru. 3.Strategie behawioralne Wzmocnienia pozytywne – Stosowanie systemu nagród za bezpieczne zachowania, np. publiczne wyróżnienia w grupach społecznościowych czy firmach kurierskich. 4.Podsumowanie Skuteczność podejścia behawioralnego jest najwyższa, gdy jest stosowane w sposób konsekwentny, mierzalny i motywujący. | 6 godzin zegarowych - usługa zdalna w czasie rzeczywistym oraz 2 przerwy po 15 minut, przerwy nie są wliczane w czas usługi |
Razem | 28 godzin |
Usługa składa się z części praktycznej kursu prawa jazdy kategorii A (bez części teoretycznej szkolenia) – stacjonarnie 20 godzin zegarowych oraz z wykładu w formie zdalnej mającego na celu zmianę i utrwalenie bezpiecznych oraz odpowiedzialnych zachowań motocyklistów w ruchu drogowym (safe drive, 6 godzin).
Część praktyczna kursu jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 15.08.2025 r. – 28.02.2026 r. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług.
Zajęcia praktyczne realizowane będą na placu manewrowym przygotowanym zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz na drogach publicznych, z wykorzystaniem motocykla odpowiadającego wymaganiom egzaminacyjnym WORD.
Po odbytym kursie prawa jazdy kat. A niezbędne jest zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu państwowego praktycznego, celem uzyskania kwalifikacji. Egzamin państwowy praktyczny ustalany jest indywidualnie przez Uczestnika usługi i odbędzie się w okresie 15.08.2025 r. – 28.02.2026 r. Egzamin państwowy praktyczny rozpoczyna się na placu manewrowym ośrodka egzaminującego. Jeśli kursant wykona poprawnie polecenia egzaminatora-instruktora, pozostanie jeszcze sprawdzenie umiejętności w ruchu drogowym na drogach publicznych. Czynności egzaminacyjne opisane są w arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 187,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 187,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 222,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 222,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Adrianowicz
Andrzej Wajda
Marek Krasoń
Mateusz Bęben
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują drogą elektroniczną broszurę informacyjną zawierającą treści dotyczące odpowiedzialnych i bezpiecznych zachowań motocyklistów w ruchu drogowym (safe drive).
W części dotyczącej nauki jazdy nie przewidziano materiałów szkoleniowych, ponieważ zajęcia mają wyłącznie charakter praktyczny.
Warunki uczestnictwa
-ukończone 24 lata lub ukończone 20 lat, jeśli posiadają prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat.
-PKK z Wydziału Komunikacji.
-Zdanie egzaminu teoretycznego z kat.A w WORD.
Informacje dodatkowe
Kursant na zajęcia praktyczne umawia się indywidualnie.
Wykład „Safe Drive” realizowany będzie w formie zdalnej, dla całej grupy, w terminie niewchodzącym w kolizję z harmonogramem zajęć praktycznych
Dofinansowaniu nie podlega koszt wymaganych badań lekarskich 200 PLN oraz wydania dokumentu prawa jazdy w Wydziale Komunikacji.
Istnieje możliwość odbycia badań w siedzibie naszego Ośrodka (Informacja telefonicznie).
Karta usługi zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43, ust. 1, pkt. 26, lit. a) Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- W trybie zdalnym spotkanie realizowane jest w formie wykładów on-line w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams lub ZOOM
- Wymagania techniczne: połączenie z siecią Internet oraz przeglądarka internetowa umożliwiająca wyświetlanie na ekranie komputera Użytkownika dokumentów hipertekstowych (HTML) udostępnionych w sieci Internet za pośrednictwem usługi. Użytkownikowi zalecane jest korzystanie z przeglądarek: Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera lub Microsoft Edge.
- Na czas szkolenia zdalnego musisz mieć dostęp do: stabilnego łącza internetowego; komputera/laptopa/tabletu, sprawnej kamery i działającego mikrofonu. Na życzenie kontroli może być wymagane potwierdzenie tożsamości uczestnika poprzez okazanie dowodu tożsamości.
Adres
Adres
Plac manewrowy - Częstochowa, Bór 182
Jazdy w ruchu miejskim - teren woj. śląskiego
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja