Kwalifikacyjne studia podyplomowe: PRZYGOTOWANIE DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA
Kwalifikacyjne studia podyplomowe: PRZYGOTOWANIE DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, którzy nie posiadają kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela, lecz chcieliby podjąć pracę w szkole. Uczestnicy uzyskają pełne kwalifikacje pedagogiczne – uprawnienia do nauczania jednego przedmiotu lub prowadzenia zajęć, zgodnie z posiadanym przygotowaniem merytorycznym (kierunkiem ukończonych studiów).
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi560
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprowadzenie studiów podyplomowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do pracy w zawodzie nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.Usługa "Kwalifikacyjne studia podyplomowe: PRZYGOTOWANIE DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA" potwierdza przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu, nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu, a także nauczyciela prowadzącego zajęcia (np. bibliotekarza) na różnych etapach edukacyjnych.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia podstawy naukowe rozwoju człowieka i edukacji. Charakteryzuje teorie naukowe m.in. aksjologiczne, psychologiczne i pedagogiczne. Definiuje ich znaczenie dla wiedzy o uczniu, procesach wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.P7S_WG, P7S_WK | Kryteria weryfikacji - wymienia i interpretuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka i edukacji- w szczególności uzasadnia ich znaczenie dla praktyki nauczania, wychowania i opieki nad dzieckiem w placówkach oświatowych -określa wartość aplikacyjną różnych teorii edukacji i wskazuje możliwości ich zastosowania w pracy nauczyciela i/lub organizacji pracy szkoły -wymienia i charakteryzuje normy, i warunki sprzyjające działalności pedagogicznej - ocenia procedury i wymienia dobre praktyki działalności pedagogicznej - opisuje zróżnicowane strategie edukacji o dokonuje ich ewaluacji - charakteryzuje i waloryzuje metody nauczania stosowane w działalności pedagogicznej | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Rozróżnia indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów oraz definiuje warunki organizacyjne edukacji włączającej P7S_WG, P7S_WK | Kryteria weryfikacji - wymienia i charakteryzuje indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów- łączy indywidualne potrzeby uczniów z określonymi strategiami pracy dydaktyczno-wychowawczej - wymienia i opisuje sposoby diagnozy potrzeb uczniów, w tym konkretne narzędzia diagnostyczne - porównuje różne strategie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami, ocenia ich skuteczność - wskazuje zasady organizacji edukacji włączającej i jej realizacji w placówkach oświatowo-wychowawczych - uzasadnia konieczność indywidualizowania pracy z uczniem w szkole | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Rozróżnia i charakteryzuje podstawy prawne systemu oświaty i statusu zawodowego nauczyciela P7S_WG | Kryteria weryfikacji - wskazuje źródła prawa oświatowego-opisuje strukturę i funkcje systemu oświaty - interpretuje przepisy prawa w kontekście organizowania procesu wychowania i kształcenia - wymienia prawa dziecka i wskazuje na sposoby ich realizacji w systemie edukacji - wymienia i opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i innych placówkach oświatowo-wychowawczych - wymienia i analizuje prawa i obowiązki nauczyciela -charakteryzuje procedury oceny pracy nauczyciela oraz warunki i zasady awansu zawodowego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje sytuacje i zdarzenia z wykorzystaniem wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Charakteryzuje możliwe sytuacje problemowe związane z trudnościami w zachowaniu uczniów, trudnościami w komunikacji z różnymi podmiotami oświaty oraz planuje ich możliwe rozwiązaniaP7S_UW | Kryteria weryfikacji - identyfikuje i analizuje potrzeby uczniów i ich opiekunów w konkretnych sytuacjach - intepretuje sytuacje i zachowania uczniów oraz podaje rozwiązania problemów -planuje i nadzoruje wprowadzanie strategii rozwiązywania problemów wychowawczych, wyzwań związanych z kierowaniem grupą i komunikacją z wszystkimi podmiotami oświaty -organizuje i dopasowuje działania wspierające aktywność i integralny rozwój do aktualnej sytuacji ucznia | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Projektuje i realizuje programy nauczania i programy wychowawczo-profilaktyczne oraz ocenia ich skuteczność P7S_UW, P7S- UK | Kryteria weryfikacji - planuje i monitoruje realizację programu nauczania - dobiera formy i metody pracy, odpowiednio do treści programowych - uzasadnia wybór metod pracy dydaktycznej adekwatnie do zakładanych celów nauczania -ocenia skuteczność różnych metod nauczania - tworzy i dobiera do możliwości uczniów metody dydaktyczne, materiały i środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej - udziela informacji zwrotnych w procesie oceniania, tak aby stymulować uczniów do pracy nad własnym rozwojem - rozpoznaje potrzeby rodziców, opiekunów i nauczycieli w zakresie ich roli wychowawczej -projektuje oraz realizuje działania pedagogizujące dla rodziców i opiekunów uczniów - diagnozuje monitoruje sytuację wychowawczą w klasie szkolnej - projektuje programy wychowawczo-profilaktyczne z uwzględnieniem aktualnych potrzeb uczniów i sytuacji | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Tworzy sytuacje wychowawcze sprzyjające rozwojowi uczniów i ocenia ich skuteczność P7S_UW, P7S- UK | Kryteria weryfikacji - projektuje i realizuje sytuacje wychowawczo-dydaktyczne z uwzględnianiem zalecanych zasad komunikowania się z uczniem i rozwiązywania problemów wychowawczych oraz potrzeb indywidualnych uczniów, w tym tych z doświadczeniem migracyjnym i pochodzących ze środowisk zróżnicowanych kulturowo- analizuje skuteczność i dobiera adekwatnie do potrzeb ucznia i sytuacji metody pracy rozwijające zainteresowania uczniów, ich zdolności i kreatywność - wybiera właściwe zasady animowania grupy, monitorowania realizacji zespołowych działań edukacyjnych uczniów | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Projektuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla uczniów P7S_UO | Kryteria weryfikacji - organizuje pracę szkolną i pozaszkolną uczniów z poszanowaniem ich prawa do odpoczynku- potrafi udzielać pierwszej pomocy - tworzy i monitoruje higieniczne warunki własnej pracy | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Refleksyjnie i odpowiedzialnie realizuje rolę zawodową, w tym przestrzega uniwersalne normy i zasady etyczneP7S_KK, P7S_KO | Kryteria weryfikacji - integruje relacje między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia oparte o wzajemne zaufanie i inkluzję- w klasie i w szkole tworzy sytuacje oparte o szacunek i poszanowanie praw dziecka -refleksyjnie kieruje swoim zachowaniem, tak aby realizować uniwersalne zasady etyczne - rozwija działania w ramach organizowania edukacji włączającej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Skutecznie porozumiewa się w zespole. Podejmuje współpracę w zespole i ze środowiskiem lokalnym P7-KK, P7_KR | Kryteria weryfikacji - ewaluuje sposoby rozwoju współpracy z otoczeniem społecznym na rzecz dobra uczniów i środowiska lokalnego -zarządza bez przemocy zespołem klasowym - przekazuje informacje, udziela informacji zwrotnych rodzicom i opiekunom, oraz współpracownikom i przełożonym - tworzy dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią - porozumiewa się z otoczeniem zgodnie z zasadami komunikacji interpersonalnej - rozwija warunki dla dialogowego rozwiązywania konfliktów i porozumiewania się z osobami o różnej kondycji emocjonalnej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Projektuje działania na rzecz rozwoju szkoły lub innej placówki systemu oświaty oraz poprawy jakości kształceniaP7-KK, P7S_KR | Kryteria weryfikacji - podejmuje decyzje na rzecz poprawy jakości pracy szkoły - wyznacza obszary dobrej zmiany edukacyjnej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 3
Liczba godzin: 560 (w tym 135h zajęć teoretycznych i 425h praktycznych)
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele zgodnie z organizacją roku akademickiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach – średnio 10 zjazdów w semestrze.
Zajęcia na studiach prowadzone są w formie ćwiczeń, warsztatów, case study oraz multimedialnych wykładów.
Sale wykładowe dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć. Każda z sal wyposażona jest w tablice (suchościeralne lub interaktywne), rzutniki/projektory, ekrany projekcyjne, systemy nagłośnieniowe, wygodne krzesła i stoły, a także dostęp do internetu i gniazdka elektryczne.
W czas realizacji usługi nie zostały wliczone przerwy między zajęciami.
Wykaz treści realizowanych podczas studiów:
- Psychologia - 45h, 2 punkty ECTS
- Psychologia warsztaty - 45h, 3 punkty ECTS
- Praktyka zawodowa (psychologiczno-pedagogiczna) - 30h, 2 punkty ECTS
- Pedagogika - 45h, 2 punkty ECTS
- Pedagogika warsztaty - 45h, 2 punkty ECTS
- Podstawy dydaktyki ogólnej - 30h, 2 punkty ECTS
- Emisja głosu z kulturą języka - 30h, 2 punkty ECTS
- Profilaktyka zdrowotna i pierwsza pomoc przedmedyczna - 10h, 1 punkt ECTS
- Dydaktyka przedmiotu/ rodzaju zajęć 1 - 75h, 4 punkty ECTS
- Dydaktyka przedmiotu/ rodzaju zajęć 2 - 75h, 4 punkty ECTS
- Media w edukacji - 10h, 1 punkt ECTS
- Praktyka zawodowa dydaktyczna 1 (w SP) - 60h, 3 punkty ECTS
- Praktyka zawodowa dydaktyczna 1 (w SPP) - 60h, 3 punkty ECTS
Walidacja zostanie przeprowadzona pod koniec II semestru studiów podyplomowych.
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 882,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 882,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 12,29 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 12,29 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr hab. Irena Przybylska, prof. UŚ
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Organizator zapewnia rozdzielność walidacji od procesu kształcenia.
Zajęcia odbywają się stacjonarne, odbywają się w weekendy (sobota i niedziela). Zajęcia odbywają na kampusie katowickim Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Głównie na Wydziale Humanistycznym.
Szczegółowy podział zajęć zostanie opublikowany w harmonogramie studiów podyplomowych zgodnie z zapisami regulaminu BUR.
Warunki uczestnictwa
Kandydaci
Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, realizowanych na kierunkach, których program określał efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodzie. Oferta skierowana jest do osób, które chcą uzupełnić przygotowanie pedagogiczne, niezbędne do pracy w szkole.
Studia adresowane są również do osób, które posiadają przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu uzyskane poza granicami Polski, które zostało uznane w kraju, ale nie mają odpowiedniego przygotowania pedagogicznego (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r., Dz.U. z dnia 2 sierpnia 2019 r., poz. 1450).
Informacje dodatkowe
Uczestnik studiów uzyska szereg umiejętności do pracy w jednostkach oświatowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem:
- diagnozowania potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży szkolnej;
- stymulowania, wspierania i wspomagania rozwoju uczniów w różnym wieku szkolnym;
- projektowania i realizacji procesów kształcenia
- i wychowania z wykorzystaniem różnorodnych metod
- i form pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- projektowania, realizacji i ewaluacji programów kształcenia i wychowania w instytucjach systemu edukacji;
- sprawnego posługiwania się językiem ojczystym jako uniwersalnym narzędziem komunikowania się ludzi między sobą;
- sprawnego posługiwania się współczesnymi technologiami informacyjnymi, w tym kształtowania umiejętności świadomego i krytycznego odbioru przez uczniów różnorodnych przekazów medialnych;
- podejmowania współpracy z lokalnym środowiskiem, w tym: z domem rodzinnym, instytucjami życia społecznego i kulturalnego.
Adres
Adres
Dominika Krzysteczko
e-mail: dominika.krzysteczko@us.edu.pl
tel. 32 359 23 47
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi