Akademia Canva – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Akademia Canva – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Marketing
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do kadry zarządzającej, kierowników, specjalistów, techników oraz pracowników biurowych, jak również do osób wchodzących na rynek pracy, poszukujących pracy lub uczących się. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy w sektorach takich jak rolnictwo, transport, energetyka, recykling czy inżynieria środowiskowa, głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji26-08-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
"Canva w praktyce – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem" - kursprzygotowuje do samodzielnego tworzenia profesjonalnych treści przy zastosowaniu programu graficznego Canva zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (Europejska Rama kompetencji
w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp).
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Omawia cele i założenia szkolenia w kontekście zielonych kompetencji GreenComp. | Kryteria weryfikacji Wskazuje, że GreenComp to europejskie ramy kompetencji wspierające zieloną transformację. Wskazuje kluczowe założenia GreenComp, takie jak myślenie systemowe, działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialność za środowisko. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Omawia przykłady odnawialnych źródeł energii i technologii przyjaznych środowisku, w tym inteligentnych systemów zarządzania energią. | Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje co najmniej trzy odnawialne źródła energii, omawia przykłady nowoczesnych technologii zmniejszających zużycie energii. Omawia działanie inteligentnych systemów zarządzania energią i ich wpływ na redukcję emisji CO₂. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia jak narzędzia cyfrowe, takie jak Canva, mogą wspierać zrównoważone projektowanie. | Kryteria weryfikacji Wskazuje funkcje Canvy, które pozwalają na ekologiczne zarządzanie zasobami. Omawia wykorzystanie darmowych i ekologicznych zasobów graficznych.Wyjaśnia, w jaki sposób optymalizacja plików w Canvie wpływa na zmniejszenie śladu węglowego. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Projektuje czytelne i angażujące infografiki oraz prezentacje biznesowe zgodne z zasadami zrównoważonego projektowania. | Kryteria weryfikacji Tworzy infografiki z czytelną strukturą i odpowiednim doborem kolorów oraz czcionek.Stosuje minimalistyczne i ekologiczne podejście w projektowaniu (np. ograniczona ilość zbędnych elementów).Optymalizuje pliki pod kątem ekologii (np. odpowiednia kompresja, unikanie nadmiernej liczby warstw). | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Wykorzystuje inteligentne narzędzia AI w Canvie do optymalizacji projektów. | Kryteria weryfikacji Wykorzystuje funkcje AI do edycji zdjęć (np. usuwanie tła, poprawa jakości).Stosuje AI do usprawnienia procesu projektowego (np. inteligentne sugestie układu). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Monitoruje zużycie energii i oblicza ślad węglowy plików multimedialnych za pomocą kalkulatorów CO₂. | Kryteria weryfikacji Omawia sposoby na zmniejszenie emisji CO₂ poprzez optymalizację procesów cyfrowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje czynniki wpływające na ślad węglowy plików multimedialnych, takie jak: rozmiar i format pliku (JPEG, PNG, PDF, MP4), rozdzielczość, długość trwania (w przypadku wideo), sposób przechowywania i przesyłania danych (chmura, e-mail, serwer FTP), częstotliwość udostępniania lub pobierania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Monitoruje zużycie energii podczas pracy z plikami graficznymi lub multimedialnymi, wykorzystując dostępne narzędzia cyfrowe, oraz dokonuje obliczeń śladu węglowego plików za pomocą kalkulatorów CO₂. | Kryteria weryfikacji Stosuje cyfrowe narzędzie do monitorowania zużycia energii podczas pracy z aplikacjami graficznymi lub multimedialnymi (np. JouleMeter, PowerTOP, funkcje systemowe lub rozszerzenia przeglądarek). Dokonuje pomiaru lub obserwacji zużycia energii w czasie pracy z wybranym narzędziem graficznym (np. Canva, Photoshop, edytor wideo), rejestrując podstawowe dane (np. czas pracy, zużycie CPU/RAM, zużycie energii). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Omawia znaczenie cyfrowych narzędzi monitorowania zasobów i stosuje je w praktyce. | Kryteria weryfikacji Omawia, w jaki sposób monitorowanie zasobów wpływa na efektywność ekologiczną procesów kreatywnych. Wskazuje przykłady cyfrowych systemów monitorowania energii i zasobów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wyjaśnia zasady eko-komunikacji i etycznego projektowania oraz wskazuje sposoby unikania greenwashingu w projektach graficznych. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcia takie jak: eko-komunikacja (np. jako sposób przekazywania treści z uwzględnieniem aspektów środowiskowych),etyczne projektowanie (np. jako projektowanie odpowiedzialne społecznie, transparentne, oparte na rzetelnych danych), greenwashing (jako celowe wprowadzanie w błąd w zakresie ekologiczności produktu/usługi). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje przykłady greenwashingu w projektach graficznych na podstawie analizy gotowych materiałów (np. fałszywe certyfikaty, puste hasła typu „eko” bez potwierdzenia, zdjęcia sugerujące naturę bez związku z produktem). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Omawia możliwości narzędzia Canva w kontekście zrównoważonego projektowania, w tym wykorzystanie darmowych i ekologicznych zasobów. | Kryteria weryfikacji Analizuje różnice między podejściem zrównoważonym a komercyjnym w korzystaniu z Canvy – potrafi wskazać działania, które wspierają ekologiczne projektowanie vs. te, które mogą prowadzić do nadmiernej konsumpcji zasobów cyfrowych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Wymienia kluczowe funkcje Canvy, które wspierają zrównoważone projektowanie graficzne, m.in.:szablony ułatwiające szybkie i oszczędne tworzenie projektów, możliwość projektowania online bez potrzeby instalowania oprogramowania (niższy ślad węglowy), automatyczna optymalizacja rozmiaru plików. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie systemowe" w zawodzie: Specjalista ds. Projektowania Graficznego w Canva
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2.1 Akceptowanie złożonego
charakteru zrównoważonego rozwoju europejskiej ramy kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Zakres kompetencji 2.1 Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie grafiki w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramą GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie systemowe i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Warunki organizacyjne:
- szkolenie organizowane w formie stacjonarnej,
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje biznesowe,
- uczestnikom zostaną zapewnione indywidualne stanowiska komputerowe, wyposażone w program canva.
Program szkolenia:
Dzień 1 (8 godzin)
- Wprowadzenie do zielonych kompetencji GreenComp; Wdrażanie zielonych praktyk:
- Cele i założenia szkolenia
- GreenComp – Europejskie ramy zielonych kompetencji
- Znaczenie myślenia systemowego w promowaniu zrównoważonego rozwoju.
- Rola odnawialnych źródeł energii, Omówienie przykładów przyjaznych środowisku technologii, takich jak inteligentne systemy zarządzania energią, które redukują zużycie energii.
- Myślenie systemowe i zrównoważony rozwój w projektowaniu graficznym
- Znaczenie eko-komunikacji i etycznego projektowania
- Wprowadzenie do technologii odnawialnych źródeł energii i ich zastosowania w produkcji wizualnej.
- Canva jako narzędzie do zrównoważonego projektowania
- Przegląd funkcji Canvy – interfejs i możliwości
- Wykorzystanie darmowych i ekologicznych zasobów (grafiki, ikony, czcionki)
- Jak Canva wspiera zrównoważony rozwój (np. energooszczędne serwery, zoptymalizowane przetwarzanie plików)?
- Zasady eko-komunikacji wizualnej
- Tworzenie rzetelnych treści proekologicznych
- Jak rozpoznawać i eliminować greenwashing w projektach graficznych?
- Optymalizacja plików do druku i internetu pod kątem ekologii
- Tworzenie minimalistycznych projektów przyjaznych środowisku
- Tworzenie atrakcyjnych projektów – kluczowe zasady
- Podstawowe zasady kompozycji i typografii
- Kolorystyka – teoria barw i dobór kolorów
- Jak tworzyć spójne i estetyczne projekty?
- Praca na warstwach i grupowanie elementów
Dzień 2: (8 godzin)
- Tworzenie materiałów marketingowych w Canvie
- Tworzenie postów i grafik do mediów społecznościowych
- Projektowanie banerów reklamowych i okładek na Facebooka, LinkedIna i YouTube
- Wykorzystanie animacji i efektów specjalnych
- Jak dopasować grafikę do różnych platform?
- Projektowanie czytelnych i angażujących infografik
- Tworzenie skutecznych prezentacji biznesowych
- Wykorzystanie wykresów i diagramów
- Automatyczne generowanie treści
- Edycja zdjęć i zaawansowane narzędzia Canvy
- Usuwanie tła i retusz zdjęć
- Filtry, efekty i poprawa jakości grafik
- Inteligentne narzędzia AI w Canvie
- Tworzenie kolaży i układów zdjęciowych
- Zastosowanie przezroczystości, gradientów i masek
- Tworzenie zestawów brandingowych
- Tworzenie profesjonalnych ofert i dokumentów biznesowych
- Inteligentne systemy monitorowania zasobów w produkcji wizualnej; Zarządzanie odpadami
- Wprowadzenie do technologii cyfrowych systemów monitorowania energii i innych zasobów.
- Praktyczne ćwiczenia polegające na monitorowaniu zużycia energii podczas tworzenia grafiki
- Omówienie wpływu centrów danych na emisję CO₂ i sposobów ich optymalizacji.
- Kalkulatory CO₂ dla plików multimedialnych.
- Przegląd koncepcji gospodarki obiegu zamkniętego: zasady gospodarki obiegu zamkniętego oraz korzyści wynikające z recyklingu i ponownego wykorzystania zasobów.
- Egzamin końcowy.
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS® potwierdzający:
Nabycie kwalifikacji zawodowej: Specjalista ds. Projektowania Graficznego w Canva
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań - przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
Dodatkowe elementy dotyczące GreenComp i myślenia systemowego:
- Cele zrównoważonego rozwoju: W każdym module uwzględnione będą cele zrównoważonego rozwoju (SDG) oraz ich powiązanie z grafiką. Uczestnicy będą zachęcani do refleksji nad tym, jak ich działania mogą przyczyniać się do większej sprawiedliwości społecznej, ochrony środowiska oraz promowania odpowiedzialnych praktyk.
- Systemowe zrozumienie: Uczestnicy zostaną zachęceni do analizy, jak różne elementy grafiki wpływają na siebie nawzajem oraz jakie są ich długofalowe skutki dla odbiorców i środowiska. Myślenie systemowe pomoże im w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących stylizacji, kadrowania i edycji zdjęć.
- Praktyczne zadania: W każdym module uczestnicy będą wykonywać praktyczne zadania, które pozwolą im na zastosowanie myślenia systemowego w kontekście grafiki , co przyczyni się do lepszego zrozumienia, jak różne elementy mogą współdziałać na korzyść ich marki osobistej oraz środowiska.
Dodatkowe elementy dotyczące GreenComp i myślenia systemowego:
- Cele zrównoważonego rozwoju: W każdym module uwzględnione będą cele zrównoważonego rozwoju (SDG) oraz ich powiązanie z praktykami w fotografii. Uczestnicy będą zachęcani do refleksji nad tym, jak ich działania mogą przyczyniać się do większej sprawiedliwości społecznej, ochrony środowiska oraz promowania odpowiedzialnych praktyk.
- Systemowe zrozumienie: Uczestnicy zostaną zachęceni do analizy, jak różne elementy grafiki wpływają na siebie nawzajem oraz jakie są ich długofalowe skutki dla odbiorców i środowiska. Myślenie systemowe pomoże im w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących tworzenia graficznych treści.
- Praktyczne zadania: W każdym module uczestnicy będą wykonywać praktyczne zadania, które pozwolą im na zastosowanie myślenia systemowego w kontekście grafiki co przyczyni się do lepszego zrozumienia, jak różne elementy mogą współdziałać na korzyść ich marki osobistej oraz środowiska.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Wprowadzenie do zielonych kompetencji GreenComp; Wdrażanie zielonych praktyk | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 przerwa | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Canva jako narzędzie do zrównoważonego projektowania | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 przerwa | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Tworzenie atrakcyjnych projektów – kluczowe zasady | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 przerwa | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Tworzenie atrakcyjnych projektów – kluczowe zasady cd. | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 27-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Tworzenie materiałów marketingowych w Canvie | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 przerwa | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Edycja zdjęć i zaawansowane narzędzia Canvy | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 przerwa | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Inteligentne systemy monitorowania zasobów w produkcji wizualnej; Zarządzanie odpadami | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 przerwa | Prowadzący Sara Marmon | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Egzamin końcowy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 263,16 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 263,16 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 328,95 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 328,95 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 307,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 307,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 307,50 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 307,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sara Marmon
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych, wymagana jest frekwencja na poziomie 80 % podczas szkolenia zostanie udostępniona lista obecności do podpisu podczas każdego dnia. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji.Zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy przy ulicy Mikołaja Reja 20, 33-300 Nowy Sącz. W przypadku nieoczekiwanych sytuacji prosimy o kontakt pod numerem telefonu 601 482 179. Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb.Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, niepełnosprawno