Nowoczesna metrologia optyczna i termowizja w działaniach SAR (SEARCH AND RESCUE) z wykorzystaniem uprawnień STS-01
Nowoczesna metrologia optyczna i termowizja w działaniach SAR (SEARCH AND RESCUE) z wykorzystaniem uprawnień STS-01
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Inżynieria i metrologia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób, które w swoich działaniach zawodowych oraz operacyjnych będą wykorzystywać bezzałogowe statki powietrzne (BSP). W szczególności skierowane jest do osób, które będą wykorzystywać drony w walce z pożarami, w akcjach ratowniczych oraz w działaniach poszukiwawczych osób zaginionych.
- Minimalna liczba uczestników14
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji24-07-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi26
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia "Nowoczesna metrologia optyczna i termowizja w działaniach SAR (SEARCH AND RESCUE) z wykorzystaniem uprawnień STS-01" jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prowadzenia działań operacyjnych z wykorzystaniem BSP – zarówno w kontekście walki z pożarami, jak i akcji ratowniczych oraz poszukiwawczych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik posługuje się wiedzą teoretyczną dotyczącą zasad wykonywania operacji lotniczych BSP zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz scenariuszem STS-01 | Kryteria weryfikacji wskazuje obowiązujące przepisy prawa lotniczego dotyczące operacji BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje wymagania formalne dla pilota BSP w kategorii STS-01 | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji definiuje procedury związane z bezpieczeństwem operacyjnym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji definiuje etapy przygotowania do misji BSP. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik organizuje i wykonuje loty BSP w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) | Kryteria weryfikacji wykonuje samodzielnie procedury sprawdzenia stanu technicznego BSP przed lotem | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji poprawnie planuje trasę lotu i dobiera odpowiednie ustawienia BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji reaguje na sytuacje awaryjne zgodnie z procedurami bezpieczeństwa | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji przeprowadza manewry startu, lądowania i kontrolowanego lotu w różnych warunkach | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik obsługuje kamerę termowizyjną zintegrowaną z BSP oraz analizuje dane termograficzne w kontekście działań SAR | Kryteria weryfikacji dobiera kamerę termowizyjną do rodzaju działań operacyjnych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji wykonuje zdjęcia i nagrania termograficzne w trakcie misji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji identyfikuje i interpretuje dane termiczne (np. źródła ciepła, lokalizacja osób/zwierząt) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje mobilne centrum dowodzenia (MCD) do zarządzania misją SAR z użyciem BSP. | Kryteria weryfikacji planuje zadania dla zespołów terenowych i dronów z poziomu MCD | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji przetwarza i analizuje dane z misji w czasie rzeczywistym | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji komunikuje się skutecznie z członkami zespołu ratowniczego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji koordynuje działania operacyjne zgodnie z zasadami zarządzania kryzysowego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjępodmiot zatwierdzony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie "Kompetencje Przyszłości - Metrologia optyczna z wykorzystaniem kamer termowizyjnych w obszarze SAR (SEARCH AND RESCUE) z pozyskaniem uprawnień STS-01" skierowane jest do osób, które w swoich działaniach zawodowych oraz operacyjnych będą wykorzystywać bezzałogowe statki powietrzne (BSP). Celem głównym szkolenia jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prowadzenia działań operacyjnych z wykorzystaniem BSP – zarówno w kontekście walki z pożarami, jak i akcji ratowniczych oraz poszukiwawczych. Zdobycie kompetencji w obszarze obsługi nowoczesnych dronów oraz analiza danych, które generują, wpisuje się w szeroki zakres tzw. kompetencji przyszłości.
Szkolenie obejmuje zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktykę – w tym przygotowanie do egzaminu ULC w zakresie scenariusza STS-01 i kategorii A2.
Uczestnicy poznają zasady realizacji lotów zgodnie z obowiązującym prawem lotniczym, nauczą się wykorzystywać kamery termowizyjne zintegrowane z BSP, analizować dane z misji lotniczych i wykorzystywać mobilne centrum dowodzenia. Ważnym aspektem szkolenia są kompetencje analityczne, które obejmują interpretację danych z kamer termowizyjnych, ocenę ryzyka związanego z warunkami atmosferycznymi i terenowymi, a także podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym – szczególnie istotne w sytuacjach ratunkowych.
Szkolenie realizowane jest w części teoretycznej w formie wykładów: 16 godzin dydaktycznych, w tym 1 godzina przeznaczona na walidację i egzamin oraz w części praktycznej: 10 godzin dydaktycznych.
Kluczowe elementy składowe szkolenia to:
Moduł 1 - teoria do uzyskania uprawnień STS-01
- Przepisy lotnicze
- Ograniczenia możliwości człowieka jako operatora BSP
- Procedury operacyjne dla BSP
- Techniczne i operacyjne środki ograniczania ryzyka w powietrzu
- Wiedza ogólna o systemach BSP
- Wykrywanie i ocena obiektów
- Podstawy meteorologii
- Osiągi BSP w locie
- Środki ograniczające ryzyko na ziemi
Moduł 2 - praktyka do uzyskania uprawnień STS-01
- Przygotowanie drona do lotu
- Ocena obiektów i planowanie operacji
- Sprawdzenie stanu technicznego BSP
- Obsługa aplikacji do zgłaszania lotów
- Reakcje na sytuacje awaryjne
- Starty i lądowania
- Kontrolowane manewry na różnych wysokościach i odległościach
- Loty w sytuacjach nietypowych i niebezpiecznych
Moduł 3 - metrologia optyczna i termowizja - kompetencje przyszłości
- Planowanie działań ratowniczo-gaśniczych z wykorzystaniem BSP wyposażonych w kamery termowizyjne
- Efektywna komunikacja podczas akcji ratowniczych z wykorzystaniem BSP
- Rodzaje dronów i kamer stosowanych w działaniach pożarniczych
- Wykorzystanie kamer termowizyjnych do detekcji zagrożeń oraz lokalizacji osób i źródeł ognia
- Analiza danych termowizyjnych z drona
- Poszukiwanie i ratownictwo (SAR) – lokalizacja ludzi i zwierząt z użyciem BSP
- Zarządzanie akcją ratowniczą z wykorzystaniem Mobilnego Centrum Dowodzenia (MCD)
- Planowanie akcji poszukiwawczych i ratunkowych z uwzględnieniem podziału zadań i koordynacji zespołów terenowych
- Przygotowanie do lotów ratowniczo-gaśniczych
- Wykonywanie lotów z kamerą termowizyjną
- Zbieranie danych w scenariuszach SAR i analizowanie ich w czasie rzeczywistym
- Wykorzystanie mobilnego stanowiska dowodzenia (MCD) w praktyce – planowanie misji, zarządzanie zespołami, przetwarzanie danych
W czasie szkolenia przewidziane są różnorodne metody prezentowania treści, co pozwoli efektywnie przyswoić teorię, jak i umożliwi zastosować w części praktycznej zdobyte umiejętności (wykład, casestudy, wymiana doświadczeń). Część praktyczna realizowana jest w zespole roboczym uczestnik/uczestnicy - instruktor (skład zespołu uzależniony jest od liczebności grupy).
Harmonogram zajęć części praktycznej może ulec zmianie ze względu na wystąpienie okoliczności uniemożliwiających wykonywanie lotów tj.: niekorzystne warunki pogodowe, ograniczenie dostępność przestrzeni powietrznej lub inne losowe sytuacje.
Egzamin z wiedzy teoretycznej realizowany będzie przez podmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego zgodnie z Wytycznymi Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Liczba godzin szkolenia przedstawiona jest w wymiarze godzin dydaktycznych nie uwzględniając przerw.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 992,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 992,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto192,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto192,00 PLN
- W tym koszt walidacji brutto200,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto200,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Maciej Sobczak
Wojciech Długozima
w zakresie wykorzystywania BSP w działaniach Search and Rescue (SAR). Łącznie przeszkolił ponad 1800 osób, w tym również z zakresu usług specjalistycznych, takich jak wykorzystanie kamer termowizyjnych. Posiada uprawnienia instruktorskie INS oraz licencje STS-01 i STS-02 nadane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ma również doświadczenie jako serwisant dronów – zajmuje się ich budową, naprawą i modernizacją.
Jerzy Iłendo
w zakresie VLOS, BVLOS i INS, prowadząc zarówno kursy podstawowe, jak i specjalistyczne oraz egzaminując kursantów. Współpracował z instytucjami i służbami państwowymi (Policja, Urząd Dozoru Technicznego) zdobywając doświadczenie w sytuacjach i działaniach wymagających wysokiego poziomu koordynacji i precyzji. Przeszkolił ponad 460 osób w ramach różnych kategorii operacyjnych. Posiada kwalifikacje instruktora UAV, certyfikat bezpieczeństwa lotnictwa oraz wykształcenie w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i negocjacji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymują komplet materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Aby móc przystąpić do szkolenia, uczestnik powinien:
- Założyć konto w Bazie Usług Rozwojowych: https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/uzytkownik/uzytkownik/rejestracja
- Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz bezpłatnie zdać test A1/A3: https://drony.gov.pl
- Przesłać do organizatora szkolenia szkolenia w formacie PDF: potwierdzenie rejestracji operatora oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
- W przypadku uzyskania dofinansowania do szkolenia zapisać się na usługę z przyznanym ID wsparcia.
Informacje dodatkowe
Organizator zapewnia sprzęt i środowisko techniczne niezbędne do realizacji usługi.
Po zakończeniu szkolenia uczestnik otrzyma:
- zaświadczenie ukończenia szkolenia wraz z opisem osiągniętych efektów uczenia się
- potwierdzenie zdania egzaminu teoretycznego wymaganego do uzyskania certyfikatu wiedzy pilota BSP w kategorii szczególnej – STS-01
- potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego oraz oceny umiejętności praktycznych dla STS-01.