Business Intelligence – analiza danych
Business Intelligence – analiza danych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Administracja IT i systemy komputerowe
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Program studiów podyplomowych "Business Intelligence – analiza danych" skierowany jest do osób pracujących w obszarach wymagających analizy danych, takich jak marketing, finanse, operacje czy zarządzanie jakością. Dedykowany jest również osobom aspirującym do roli analityków danych w różnych sektorach przemysłu, które pragną zdobyć kompetencje z zakresu analizy i interpretacji danych, wspierające podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji12-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi180
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem programu jest przygotowanie uczestników do efektywnego wykorzystywania zaawansowanych technik analizy danych w różnych obszarach biznesowych, takich jak marketing, finanse, operacje czy zarządzanie jakością. Absolwenci zdobędą umiejętności analizowania dużych zbiorów danych, przeprowadzania zaawansowanych analiz statystycznych, tworzenia wizualizacji i dashboardów wspierających podejmowanie decyzji oraz stosowania technik machine learning w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje kluczowe pojęcia i koncepcje Business Intelligence oraz analizy danych. | Kryteria weryfikacji 1. Wymienia i opisuje główne narzędzia analizy danych (MS Excel, Tableau, Power BI, R, SQL, Python, ML).2. Precyzuje definicje pojęć związanych z modelowaniem danych, automatyzacją procesów i wizualizacją. 3. Uzasadnia znaczenie poszczególnych narzędzi w kontekście rozwiązywania problemów biznesowych. 4. Porównuje koncepcje analizy danych z zastosowaniami w praktyce biznesowej. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Rozróżnia metody i techniki przetwarzania oraz analizy danych. | Kryteria weryfikacji 1. Wskazuje różnice między zaawansowanymi funkcjami Excela (wyszukiwanie, funkcje logiczne, matematyczne) a narzędziami wizualizacyjnymi w Tableau i Power BI.2. Określa zasady importu, przygotowania i przekształcania danych w MS Excel i Power Query. 3. Rozpoznaje typy danych oraz struktury wykorzystywane w językach R i Python. 4. Identyfikuje różnice w podejściu do analizy danych w relacyjnych bazach danych (SQL) versus środowiskach analitycznych. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Analizuje zasady tworzenia modeli danych i hierarchii w narzędziach Business Intelligence. | Kryteria weryfikacji 1. Wyjaśnia proces budowy modeli danych w Power BI z uwzględnieniem relacji i hierarchii.2. Prezentuje znaczenie miar i kolumn obliczeniowych (DAX) w kontekście analizy danych. 3. Oceni wpływ struktury modelu danych na efektywność raportowania i analizy. 4. Uzasadnia dobór konkretnej struktury modelu danych dla określonych scenariuszy biznesowych. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Uzasadnia wybór metod wizualizacji danych i technik analitycznych w zależności od potrzeb biznesowych. | Kryteria weryfikacji 1. Porównuje zalety i ograniczenia narzędzi wizualizacyjnych (Excel, Tableau, Power BI, R, Python).2. Argumentuje wybór konkretnej metody wizualizacji w oparciu o charakterystykę analizowanych danych. 3. Wskazuje kryteria oceny efektywności zastosowanych metod wizualizacji. 4. Uzasadnia decyzje dotyczące wdrażania rozwiązań analitycznych na podstawie teoretycznej wiedzy. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Projektuje i wdraża interaktywne dashboardy oraz raporty w środowiskach BI. | Kryteria weryfikacji 1. Tworzy interaktywne wizualizacje i wykresy w Tableau oraz Power BI.2. Integruje dane z różnych źródeł, tworząc spójne modele analityczne. 3. Implementuje funkcjonalności umożliwiające publikację i udostępnianie raportów online. 4. Weryfikuje poprawność działania interaktywnych dashboardów na podstawie testów funkcjonalnych. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Przygotowuje i przekształca dane, optymalizując modele analityczne. | Kryteria weryfikacji 1. Importuje dane do MS Excel, Power BI, R oraz Python.2. Stosuje zaawansowane funkcje i procedury przygotowania oraz przekształcania danych (np. w Power Query). 3. Optymalizuje modele danych pod kątem wydajności analizy, eliminując redundancje. 4. Waliduje jakość i spójność przekształconych danych poprzez zastosowanie testów i kontroli poprawności. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Implementuje algorytmy analizy danych oraz techniki uczenia maszynowego. | Kryteria weryfikacji 1. Wdraża klasyczne algorytmy uczenia maszynowego oraz sieci neuronowe w praktycznych projektach.2. Programuje modele analityczne w językach R i Python, stosując odpowiednie biblioteki (NumPy, pandas, Matplotlib). 3. Testuje i ocenia skuteczność wdrożonych algorytmów przy użyciu wybranych metryk. 4. Modyfikuje i doskonali algorytmy w oparciu o wyniki testów i analizę błędów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Buduje zaawansowane zapytania SQL oraz zarządza relacyjnymi bazami danych. | Kryteria weryfikacji 1. Tworzy i optymalizuje zapytania SQL realizujące operacje na danych (selekcje, grupowania, łączenia).2. Stosuje zaawansowane techniki grupowania oraz zapytania wieloźródłowe w praktycznych scenariuszach. 3. Projektuje procedury oraz funkcje do zarządzania danymi w relacyjnych bazach danych. 4. Weryfikuje efektywność i poprawność zapytań SQL na podstawie wyników testowych oraz raportów. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH:
Podstawy analizy danych z wykorzystaniem MS Excel (30 godz.)
- Przygotowanie danych i importowanie.
- Zastosowanie zaawansowanych funkcji Excela (wyszukiwanie, logiczne, matematyczne).
- Analiza danych z wykorzystaniem tabel przestawnych i raportów.
- Wizualizacja danych i zaawansowane formatowanie warunkowe.
- Wprowadzenie do automatyzacji procesów z wykorzystaniem makr.
Tableau - wizualizacja i raportowanie (20 godz.)
- Wprowadzenie do Tableau i podstawy pracy z danymi.
- Tworzenie wizualizacji i wykresów w Tableau.
- Analiza danych i obliczenia w Tableau.
- Budowa interaktywnych dashboardów i opowieści.
- Publikacja i udostępnianie wizualizacji.
Zaawansowana analiza danych z Power BI (40 godz.)
- Wprowadzenie do Power BI i podstawy Business Intelligence.
- Łączenie i przekształcanie danych z różnych źródeł w Power Query.
- Zarządzanie relacjami i tworzenie hierarchii w modelu danych.
- Tworzenie miar i kolumn obliczeniowych z użyciem DAX.
- Analiza danych z wykorzystaniem funkcji time intelligence i kalkulacji warunkowych.
- Budowa wizualizacji, raportów i interaktywnych dashboardów.
- Publikacja raportów w Power BI Online.
- Optymalizacja modeli danych dla efektywnej analizy.
Wprowadzenie do języka R (20 godz.)
- Wprowadzenie do R i R Studio.
- Typy i struktury danych w R.
- Podstawy programowania w R.
- Wizualizacja danych z użyciem R.
- Podstawy statystyki w R.
- Modelowanie danych w R.
- Budowanie pakietów i kontrola wersji.
- Praca z dużymi zbiorami danych.
SQL i relacyjne bazy danych (30 godz.)
- Podstawy relacyjnych baz danych.
- Tworzenie zapytań SQL.
- Zaawansowane zapytania SQL.
- Operacje na danych.
- Zaawansowane techniki grupowania.
- Zapytania wieloźródłowe.
- Tworzenie procedur i zarządzanie danymi.
- Import i eksport danych.
Podstawy analizy danych z wykorzystaniem Python (20 godz.)
- Wprowadzenie do analizy danych i środowiska PyCharm
- Podstawy NumPy
- Podstawy pandas
- Przygotowanie danych
- Analiza eksploracyjna
- Wizualizacja danych w Matplotlib
Podstawy uczenia maszynowego (ML) (20 godz.) - 3 pkt ECTS
- Wprowadzenie do ML
- Przygotowanie danych
- Wybrane zagadnienia ML
- Klasyczne algorytmy ML
- Sztuczne sieci neuronowe
_____
INFORMACJE DODATKOWE:
- Czas trwania studiów (liczbę semestrów): 2 semestry
- Liczbę możliwych do zdobycia punktów ECTS: 30 pkt. ECTS
- Liczbę godzin: 180 godzin (lekcyjnych)
- Harmonogram uwzględnia przerwy.
- Informację o sposobie walidacji: Projekt zaliczeniowy w PowerBI oraz obecność na 7 z 9 zjazdów.
- Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
- Szczegółowy harmonogram zajęć może ulec modyfikacjom w zakresie realizowanych przedmiotów oraz osób realizujących zajęcia. Zmianie nie ulegają: terminy zjazdów oraz łączna liczba godzin dydaktycznych w ramach studiów podyplomowych.
- Harmonogram zjazdów zostanie opublikowany na stronie internetowej uczelni i w Bazie Usług Rozwojowych (BUR) co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.
- Godziny zajęć w harmonogramie podawane są jako godziny zegarowe. Liczba godzin w programie podawana jest w godzinach dydaktycznych. Przelicznik: 180 godzin dydaktycznych = 135 godzin zegarowych.
ORGANIZACJA ZJAZDÓW:
Zjazdy odbywają się średnio jeden lub dwa razy w miesiącu:
- sobota w godzinach 8:00–18:00,
- niedziela w godzinach 8:00–18:00.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 550,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 550,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto36,39 PLN
- Koszt osobogodziny netto36,39 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Grabowski
Od 2006 roku związany z Altkom Akademia S.A., gdzie realizuje szkolenia dla różnych branż, w tym bankowości, energetyki, IT i logistyki. Dzięki zaangażowaniu i skuteczności uzyskał miano jednego z najwyżej ocenianych trenerów.
Absolwent informatyki, z bogatym doświadczeniem w realizacji projektów w MS Access i Power BI Desktop. Specjalizuje się w tematyce analizy danych i wizualizacji, wspierając firmy w efektywnym wykorzystaniu narzędzi IT.
Katarzyna Mrawczyńska
Od ponad 5 lat prowadzi szkolenia z zakresu programowania w języku Python, technologii webowych (Flask, Django, Node.js), a także pracy z bazami danych przy użyciu SQL, PL/SQL i T-SQL.
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Matematyki i Informatyki, specjalizacja w modelowaniu, sztucznej inteligencji i sterowaniu) oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (Informatyka i Ekonometria).
Łukasz Cypryjak
Prowadził szkolenia dla szerokiego spektrum branż – od bankowości i farmacji, przez logistykę i motoryzację, po przemysł chemiczny i meblowy – współpracując z wiodącymi firmami, m.in. Allegro, Bosch, IBM, Ikea, Lidl, KGHM, PGE, Royal Canin, czy Unilever.
Poza szkoleniami realizował projekty w usłudze Power BI dla wielu firm z różnych branż.
Absolwent Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie, specjalizujący się w zastosowaniach informatyki w biznesie. Dzięki wszechstronnemu doświadczeniu i praktycznemu podejściu pomaga firmom rozwijać kompetencje w obszarze analizy danych i wykorzystania technologii w codziennej pracy.
Paweł Niemyt
Specjalista z ponad 16-letnim doświadczeniem, który przeszkolił ponad 7 tysięcy osób podczas 1200 dni szkoleniowych. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Fizyka z Informatyką, z uprawnieniami pedagogicznymi.
Prowadzi szkolenia z zakresu tworzenia aplikacji webowych (HTML, CSS, PHP, MySQL, SQL), automatyzacji pracy z użyciem VBA, analizy danych oraz narzędzi Microsoft (Excel, Word, PowerPoint, Project). Wspiera organizacje w obszarze zarządzania projektami i Business Intelligence, oferując praktyczne rozwiązania technologiczne.
Posiada liczne certyfikaty, w tym AgilePM® Foundation, PRINCE2® Foundation, MCT, MOS i inne, potwierdzające jego zaawansowane kompetencje. Łączy wiedzę techniczną z umiejętnościami dydaktycznymi, rozwijanymi w trakcie szkoleń „Train the Trainer”.
Stanisław Kaźmierczak
Absolwent Politechniki Warszawskiej (Informatyka) oraz Szkoły Głównej Handlowej (Zarządzanie). Posiada praktyczne doświadczenie w konfiguracji i utrzymaniu systemów IT, automatyzacji procesów oraz pracy z bazami danych. Współpracował z globalnymi firmami, realizując projekty z zakresu monitoringu IT i optymalizacji procesów.
Jest posiadaczem licznych certyfikatów, w tym ITIL Foundation, PRINCE2 Foundation i Lean Six Sigma Yellow Belt, a także ukończył zaawansowane szkolenia z deep learning, cloud computing i analizy danych.
Konrad Przysiężniak
Prowadził szkolenia dla różnych branż, takich jak bankowość, energetyka, handel, logistyka, motoryzacja i telekomunikacja. Współpracował z liderami rynku, m.in. ABB, Allegro, Bosch, IBM, KGHM, Lidl, Lotos, mBank, PGE, PKP, Tchibo czy Unilever.
Wykształcenie w obszarze informatyki stosowanej zdobył w Wyższej Szkole Ekonomii i Informatyki w Krakowie, specjalizując się w programowaniu i analizie danych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas każdego zjazdu uczestnicy programu otrzymują zestaw materiałów dydaktycznych udostępnionych na platformie Microsoft Teams. Treści te są przygotowywane przez wykładowców i dostosowywane do tematyki prowadzonych zajęć.
Platforma Microsoft Teams stanowi główne narzędzie komunikacji Uczelni WSB Merito. Jej celem jest uproszczenie formalności oraz usprawnienie przepływu informacji między studentami a uczelnią. Dzięki niej uczestnicy studiów mają całodobowy dostęp – z dowolnego miejsca na świecie – do:
- harmonogramu zajęć,
- materiałów dydaktycznych,
- informacji o zmianach w planie zajęć, ogłoszeń i bieżących aktualności.
Warunki uczestnictwa
Rekrutacja na studia podyplomowe na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu odbywa się poprzez wypełnienie formularza online dostępnego na stronie: https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1, a następnie dostarczenie kompletu dokumentów do Biura Rekrutacji w Szczecinie.
Kryteria kwalifikacyjne do udziału w programie:
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia,
- spełnienie warunków określonych w procedurze rekrutacyjnej.
Informacje dodatkowe
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz opłaty końcowej.
- Usługa kształcenia świadczona przez Uniwersytet WSB Merito jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570). Zwolnienie obejmuje usługi edukacyjne realizowane przez uczelnie wyższe na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Realizacja projektów
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu realizuje projekty szkoleniowe w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy tj.:
- Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu – Kierunek Rozwój,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Małopolski Pociąg do Kariery,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie – Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe,
- Projekt „Zawodowa reaktywacja” – realizowany w Łodzi.
Partnerem kierunku jest Altkom Akademia S.A., lider branży szkoleniowej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Uczestnik programu zdobywa nową wiedzę oraz praktyczne umiejętności dzięki zajęciom prowadzonym na platformie Microsoft Teams. Komunikuje się z wykładowcami i pozostałymi uczestnikami studiów w czasie rzeczywistym (w trybie synchronicznym), co umożliwia aktywne uczestnictwo i bieżącą interakcję.
Wymagania techniczne:
Aby uczestniczyć w zajęciach online, potrzebne są:
- minimalne wymagania sprzętowe: 2 GB RAM, procesor i5, niezbędne oprogramowanie: system operacyjny: windows min. 7, iOS, linux.
- komputer wyposażony w głośniki i mikrofon (wbudowane lub zewnętrzne),
- stabilne połączenie z Internetem, minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego: 30 Mbit/s
- słuchawki (zalecane, choć opcjonalne),
- kamera internetowa (opcjonalna, lecz przydatna podczas aktywnych form zajęć).