Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego.
Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Zamówienia publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych – w szczególności dla pracowników Zamawiających odpowiedzialnych za przygotowanie postepowanie ws. wyboru wykonawcy i nadzór nad realizacją zawartej umowy.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji20-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Podczas 2 dni kursu omówiona zostanie reguła współdziałania stron umowy jako nowa zasada w PZP – jak rozumieć ją w praktyce i co oznacza? Poznasz konkretne przykłady, analizy zapisów umownych, klauzule abuzywne, dzięki czemu dowiesz się czego w umowie o zamówienia publiczne nie wolno zamieszczać.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia znaczenie zasady współdziałania stron umowy w świetle Prawa zamówień publicznych i interpretuje jej praktyczne konsekwencje. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje źródło prawne zasady współdziałania. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić, jakie konsekwencje prawne niesie naruszenie zasady współdziałania. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Wymienia i opisuje obowiązkowe elementy umowy o zamówienie publiczne, zgodnie z aktualnymi przepisami. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wylicza wszystkie obowiązkowe elementy umowy wskazane w PZP. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi przyporządkować każdy element do odpowiedniej funkcji (np. zabezpieczenie, przedmiot, wynagrodzenie). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Formułuje zasady wynagradzania wykonawcy z uwzględnieniem rodzaju usług i możliwych wariantów rozliczenia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia formy wynagrodzenia: ryczałtowe, kosztorysowe, mieszane. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dopasowuje sposób wynagrodzenia do charakteru zamówienia. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Projektuje zapisy dotyczące kar umownych, w tym określa ich limit, zakres oraz zasady stosowania zgodnie z przepisami i orzecznictwem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik określa maksymalny limit kar zgodnie z PZP. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik odróżnia funkcje kar umownych od odszkodowania. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Stosuje mechanizmy zabezpieczające płatności dla podwykonawców oraz uwzględnia obowiązki zamawiającego w zakresie waloryzacji wynagrodzenia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje obowiązkowe elementy umowy chroniące podwykonawcę. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje sytuacje, w których zamawiający ma obowiązek przewidzieć klauzule waloryzacyjne. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Rozpoznaje, ocenia i unika klauzul abuzywnych w umowach o zamówienia publiczne, posługując się przykładami orzecznictwa i wytycznych Prezesa UZP. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje, które zapisy mogą zostać uznane za abuzywne. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje przykładową klauzulę i uzasadnia jej abuzywność lub brak. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Formułuje klauzule waloryzacyjne z uwzględnieniem rodzaju zmian (prawnych, kosztowych, inflacyjnych), wskazuje mierniki zmian cen i ocenia poprawność zapisów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje sytuacje, w których waloryzacja jest obowiązkowa. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia podstawy prawne różnych typów waloryzacji (art. 439 PZP, zmiana przepisów, siła wyższa). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie projektuje przykładową klauzulę waloryzacyjną, wskazując miernik (np. wskaźnik GUS). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Rozróżnia dopuszczalne i niedopuszczalne zmiany umowy oraz projektuje podstawy prawne do ich wprowadzenia (w tym aneksy, przesłanki nieprzewidziane, zmiany podmiotowe). | Kryteria weryfikacji Uczestnik klasyfikuje zmiany jako istotne i nieistotne zgodnie z PZP. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje podstawy prawne dopuszczalnych zmian umowy. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Identyfikuje przesłanki siły wyższej w umowach o ZP i potrafi zaproponować prawidłowe zapisy umowne odnoszące się do takich zdarzeń. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podaje definicję siły wyższej i wskazuje przykłady (np. pandemia, wojna). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje skutki wystąpienia siły wyższej dla realizacji umowy. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik redaguje zapis umowny uwzględniający postępowanie w razie wystąpienia siły wyższej. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Reguła współdziałania stron umowy jako nowa zasada w PZP – jak rozumieć ją w praktyce i co oznacza?
- Elementy obowiązkowe umowy o zamówienie publiczne
- Jak określać w umowie termin realizacji zamówienia?
- Jakie elementy zasad wynagradzania należy umieścić w kontrakcie?
- Limit kar umownych – na jakim poziomie go określić? Jak wyglądać powinien prawidłowy zapis w umowie?
- Mechanizm chroniący płatności podwykonawców i obowiązek przewidzenia przepisów waloryzacyjnych
- Co ważnego jeszcze powinno znaleźć się w umowie o ZP? Czy Pzp reguluje tę tematykę wyczerpująco?
- Klauzule abuzywne – czego w umowie o zamówienia publiczne nie wolno zamieszczać?
- Odpowiedzialność za nieterminowość – zasady umowne, orzecznictwo.
- Jak długi powinien być katalog kar umowny i za co nie wolno się karać?
- Czy wykonawca może odpowiadać za naruszenia na które nie ma wpływu? Jak prawidłowo dzielić ryzyka kontraktowe?
- Dopuszczalna i niedopuszczalna swoboda w określanie zakresu przedmiotu umowy w toku jej realizacji.
- Przykłady zapisów abuzywnych, dyskusja, ocena abuzywności przepisów umów.
- Czy klauzule abuzywne wynikają wyłącznie z PZP? Jaka jest swoboda stron w kształtowaniu treści umowy o ZP? Różnice miedzy zapisami niedozwolonymi, a niesprawiedliwymi.
- Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy
- Kiedy waloryzacja jest obowiązkowa? Jakich umów dotyczy?
- Waloryzacja z uwagi na zmiany prawa w zakresie danin publicznych, minimalnego wynagrodzenia za pracę, PPK.
- Waloryzacja z uwag na wzrost kosztów realizacji zamówienia (art. 439 Pzp).
- Techniki, metody waloryzacji.
- Jakie mierniki zmian cen przyjąć?
- Czy waloryzacja wymaga aneksu umowy?
- Najczęstsze błędy w klauzulach waloryzacyjnych.
- Case study – ocena poprawności zapisów w przykładowych klauzulach waloryzacyjnych zamówień w różnych branż.
- Waloryzacja umowna – na co zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu zapisów umowy.
- Waloryzacja sądowa – rebus sic stantibus: kiedy jest możliwa, jakie przesłanki należy spełnić, co to jest rażąca strata, czy warto iść do sądu – stanowisko Prokuratorii Generalnej RP.
- Czy wysoka inflacja powinna wymuszać waloryzację?
- Czy można zmusić zamawiającego do waloryzacji wynagrodzenia?
- Potencjalne skutki odmowy aneksu waloryzacyjnego. Kiedy można zerwać kontrakt publiczny? Jakie skutki może to mieć dla obu stron?
- Siła wyższa w umowie o zamówienie publiczne
- Czym jest siła wyższa?
- Jak prawidłowo zagospodarować w umowie kwestie siły wyższej? Których zapisów dotyczy ta tematyka?
- Czy strony odpowiadają za skutki siły wyższej?
- Czy w 2022 r. pandemia COVID-19 to siła wyższa? Czy siłą wyższą jest obecnie także wojna na Ukrainie? Czy te zdarzenia mogą np. wymuszać waloryzacje umów?
- Zmiany umów o zamówienie publiczne
- Istotność/nieistotność zmiany
- Zasady projektowania podstaw prawnych aneksów umów
- Rozszerzenie zakresu zamówienia aneksem
- Zmiany wynikające z okoliczności niemożliwych do przewidzenia
- Zmiany bagatelne
- Zmiany podmiotowe
- Kary umowne w umowach o zamówienia publiczne
- Charakter i funkcja kary umownej
- Kara a odszkodowanie
- Zasady kumulacji kar umownych
- Czym jest kara rażąco wygórowana? 5. Jak skutecznie miarkować kary umowne i o ile w praktyce?
- Wpływ nienależytego wykonania umowy o zamówienie publiczne na status wykonawcy w kolejnych postepowaniach, raport z realizacji zamówienia.
- Pytania i dyskusja
- Szkolenie będzie realizowane w wymiarze 12-godzinnym, gdzie 1 godzina odpowiada godzinie dydaktycznej (45min.)
- Przerwy są wliczone w całkowity czas trwania usługi.
- Metody aktywizujące: pytania zadawane na czacie, studia przypadków, obserwacja.
- Warunki organizacyjne: Zajęcia będą odbywały się w jednej grupie bez podziału na podgrupy, firma szkoleniowa zapewnia materiały szkoleniowe niezbędne do realizacji usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Kompleksowa umowa - czyli jak skonstruować zapisy, żeby zapewnić bezpieczną i efektywną realizację zamówienia publicznego | Prowadzący Damian Michalak | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 351,77 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 099,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto112,65 PLN
- Koszt osobogodziny netto91,58 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Damian Michalak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Szkolenie on-line na żywo
- EduBox, czyli paczkę materiałów wysłaną pocztą
- 60 dni dostępu do nagrania szkolenia
- Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS
- Materiały z ustawą Pzp w formie książki
- Roczny dostęp do EduStrefy
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- Spotkania z ekspertami po godzinach
- Nagrania z webinarów ApexNet
- Każdy z Uczestników otrzyma po szkoleniu kod promocyjny -50% na dowolnie wybrane szkolenie wideo do wykorzystania w ciągu 14 dni
- Paczkę wzorów dokumentów
- Wzór SWZ w wariancie bez negocjacji i z negocjacjami
- Aneks do SWZ wg trybu podstawowego
- Kwalifikowanie wykonawców
- Analiza potrzeb i wymagań
- Regulamin do 130 000 zł
- Postępowanie wg trybu podstawowego
- Przykładowe klauzule do umów
- Lista obowiązkowych terminów dla zamawiających
- i więcej!
Warunki uczestnictwa
ZGŁOSZENIE NA USŁUGĘ
Rezerwacji miejsca szkoleniowego można dokonać za pośrednictwem BUR.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbywa się na żywo w formie online na platformie ClickMeeting. Wymagania techniczne dla tej platformy:
- Do platformy ClickMeeting potrzebna jest najaktualniejsza wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome,
- Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium) lub Opera.
- Możliwy jest również dostęp mobilny za pomocą przeglądarki Chrome lub Safari na telefonie lub
- dedykowanej aplikacji mobilnej Clickmeeting (do pobrania ze sklepu Google Play lub App Store).
- Minimalne wymagania techniczne to urządzenie z dostępem do internetu o przepustowości łącza 1,5 Mbps
- dla transmisji dźwięku i obrazu, posiadające:
• procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
• 2 GB pamięci RAM (zlecane 4GB lub więcej);
• system operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS;
• standardowe oprogramowanie obsługujące pliki pdf, doc, xls.
Otrzymują Państwo od nas link do pokoju szkoleniowego.
Podczas szkolenia mają Państwo możliwość kontaktu z Moderatorem i Trenerem szkolenia za pomocą czatu.