Demencja i Alzheimer bez tajemnic - Skuteczne techniki i narzędzia w codziennej opiece.
Demencja i Alzheimer bez tajemnic - Skuteczne techniki i narzędzia w codziennej opiece.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób zawodowo i rodzinnie zaangażowanych w opiekę nad osobami starszymi z zaburzeniami poznawczymi. W szczególności do:
- Opiekunów formalnych i nieformalnych – czyli zarówno pracowników placówek opiekuńczych, jak i członków rodzin zajmujących się osobami z demencją i chorobą Alzheimer’a.
- Terapeutów zajęciowych – odpowiedzialnych za aktywizację osób starszych poprzez różne formy terapii.
- Pielęgniarek i lekarzy – którzy mają kontakt z pacjentami z otępieniem w ramach opieki medycznej.
- Psychologów i neuropsychologów – wspierających osoby z demencją z chorobą Alzheimer’a oraz ich rodziny w radzeniu sobie z wyzwaniami poznawczymi i emocjonalnymi.
- Fizjoterapeutów – którzy dostosowują aktywność ruchową do możliwości osób starszych z ograniczeniami poznawczymi.
- Pracowników socjalnych – koordynujących wsparcie społeczne i środowiskowe dla seniorów.
- Kadry zarządzającej placówkami opiekuńczymi – w celu podniesienia standardów opieki nad seniorami
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji25-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do empatycznej i skutecznej opieki nad seniorami z demencją i chorobą Alzheimer’a poprzez rozwijanie umiejętności rozumienia ich zachowań, stosowania wspierającej komunikacji, wzmacniania godności i sprawczości oraz wykorzystywania technik metody Montessori dostosowanych do osób z deficytami poznawczymi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje typowe objawy i etapy demencji | Kryteria weryfikacji Wymienia symptomy demencji i różnicuje je z zespołem otępiennym i Alzheimerem | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki skutecznej i godnej komunikacji | Kryteria weryfikacji Demonstruje znajomość komunikatów wspierających i niedyrektywnych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje podstawowe założenia metody Montessori Senior | Kryteria weryfikacji Opisuje wartości metody oraz jej zastosowanie w kontekście poznawczym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje i wykorzystuje zachowane umiejętności seniora | Kryteria weryfikacji Wypełnia formularz analizy umiejętności i planuje aktywności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opracowuje indywidualny plan aktywizacji seniora | Kryteria weryfikacji Dobiera aktywności do możliwości i preferencji seniora | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Planuje działania społeczne i rolę seniora w społeczności | Kryteria weryfikacji Proponuje aktywności wspólnotowe wzmacniające poczucie sprawczości | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. ZDOBĄDŹ SOLIDNE PODSTAWY W PRACY Z OSOBAMI Z DEMENCJĄ
- Czym jest demencja i Alzheimer – typy otępień, etapy choroby, objawy
- Wpływ stereotypów na zachowanie opiekunów i relację z seniorem
- Jak rozpoznać, zrozumieć i nazwać zachowania osób z otępieniem
- Znaczenie emocji, pamięci i procesów poznawczych w codziennym funkcjonowaniu
Efekt: Uczestnik rozumie podstawowe mechanizmy demencji i potrafi dostrzec wpływ własnych przekonań na jakość opieki.
II. KOMUNIKUJ SIĘ ŚWIADOMIE I Z SZACUNKIEM – TECHNIKI WSPARCIA
- Komunikaty wspierające i niedyrektywne – jak mówić, by wzmacniać godność
- Analiza przypadków – jakie działania są skuteczne, a jakie pogłębiają frustrację i wycofanie
- Ćwiczenia praktyczne – jak rozmawiać w sytuacjach napięcia i lęku
Efekt: Uczestnik stosuje techniki skutecznej i godnej komunikacji, wspierające poczucie tożsamości seniora.
III. WYKORZYSTAJ METODĘ MONTESSORI W PRACY Z SENIORAMI
- wartości metody Montessori i ich zastosowanie w opiece nad osobą z demencją i chorobą Alzheimer’a
- Dostosowanie materiałów i zadań do możliwości poznawczych seniora
- Przykłady aktywności – budowanie rutyny, wspieranie pamięci proceduralnej
Efekt: Uczestnik potrafi zaplanować i wdrożyć aktywizację opartą o zasady Montessori Senior.
IV. STWÓRZ ŚRODOWISKO, KTÓRE WSPIERA ORIENTACJĘ I SAMODZIELNOŚĆ
- Rola otoczenia w zmniejszaniu dezorientacji i stresu poznawczego
- Protezy poznawcze – oznaczenia, kolory, struktura przestrzeni
- Projektowanie przestrzeni z myślą o samodzielności i bezpieczeństwie
Efekt: Uczestnik projektuje przestrzeń wspierającą orientację, godność i niezależność osoby z otępieniem.
V. PLANUJ DZIAŁANIA DOSTOSOWANE DO POTRZEB I POTENCJAŁU
- Jak analizować zachowane umiejętności i tworzyć plan dnia
- Dobór aktywności – intelektualnych, społecznych i ruchowych
- Tworzenie formularza planu dnia i indywidualnego programu aktywizacji
Efekt: Uczestnik potrafi opracować plan działań terapeutyczno-opiekuńczych dopasowany do osoby z demencją i chorobą Alzheimer’a.
VI. RADŹ SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI I WSPIERAJ TOŻSAMOŚĆ
- Przyczyny frustracji, agresji i wycofania – jak je rozpoznać i zneutralizować
- Strategie ograniczania konfliktów i stresu w codziennej opiece
- Wzmacnianie poczucia sensu i godności – rola wspomnień, biografii, rytuałów
Efekt: Uczestnik zna techniki reagowania na trudne zachowania i wspiera poczucie tożsamości seniora.
VII. WZMOCNIJ RELACJE SPOŁECZNE I ROLĘ SENIORA W ŚRODOWISKU
- Zajęcia grupowe – książka życia, kółko czytelnicze, wspomnienia
- Rola seniora we wspólnocie – jak dać mu realne zadania i znaczenie
- Planowanie aktywności wzmacniających więzi i sprawczość
Efekt: Uczestnik umie zaprojektować działania integrujące seniora z otoczeniem i wzmacniające jego rolę społeczną.
VIII. ZWERYFIKUJ SWOJĄ WIEDZĘ I ZDOBĄDŹ POTWIERDZENIE KOMPETENCJI
- Podsumowanie szkolenia, refleksja i wymiana doświadczeń
- Test walidacyjny – 20 pytań jednokrotnego wyboru online
Efekt: Uczestnik potwierdza zdobycie wiedzy i umiejętności zgodnie z efektami uczenia się określonymi w programie.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Czym jest demencja i choroba Alzheimer’a.? Wprowadzenie, typy otępień, etapy choroby | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Stereotypy i ich wpływ na emocje i zachowania opiekunów | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Skuteczna komunikacja – komunikaty wspierające | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Komunikacja niedyrektywna – ćwiczenia i analiza przypadków | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Wprowadzenie do metody Montessori – wartości i założenia, adaptacja do osób z demencją i chorobą Alzheimer’a. | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Montessori w praktyce – przykłady i zastosowanie | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Otoczenie wspierające – protezy poznawcze, struktura przestrzeni | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Projektowanie przestrzeni i oznaczeń – praca w grupach | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Podsumowanie dnia i refleksja grupowa | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Planowanie aktywności seniora – zasady dopasowania ćwiczeń | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Formularz planu dnia – ćwiczenia praktyczne | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Trudne zachowania – jak je rozumieć i jak na nie reagować. Techniki ograniczające frustrację i agresję. | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Techniki ograniczania frustracji – studium przypadku | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Godność i autonomia – jak wspierać poczucie sensu i tożsamości u seniora z demencją i chorobą Alzheimer’a. | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Zajęcia grupowe – kółko czytelnicze, książka życia, ćwiczenia wzmacniające wspomnienia i relacje społeczne. | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Role społeczne – planowanie zaangażowania seniora w życie wspólnotowe (ośrodek/dom). | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Ćwiczenie końcowe / podsumowanie | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Test walidacyjny – 20 pytań jednokrotnego wyboru. | Prowadzący Aleksandra Ciemała-Moudaoui | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 200,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 200,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto200,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto200,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Ciemała-Moudaoui
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje komplet materiałów szkoleniowych:
- Skrypt szkoleniowy (PDF) – zawiera podsumowanie najważniejszych treści z wykładów i warsztatów, przydatny jako narzędzie do dalszej pracy i utrwalenia wiedzy,
- Szablon planu aktywności dnia codziennego – umożliwia indywidualne planowanie czynności dopasowanych do możliwości i potrzeb seniora,
- Formularz wykazu zachowanych umiejętności seniora – wspiera analizę potencjału i planowanie działań aktywizujących,
- Szablon „Książki życia” – ćwiczenie wspierające poczucie tożsamości oraz pamięć autobiograficzną osoby z demencją,
- Prezentacja szkoleniowa (PDF) – uzupełnienie i uporządkowanie przekazywanych treści,
- Certyfikat ukończenia szkolenia – potwierdzający zdobycie wiedzy i kompetencji zgodnie z efektami uczenia się.
Warunki uczestnictwa
Zgłoszenie na usługę na platformie BUR.
Organizatorzy zapewniają zimne i gorące napoje oraz przekąski podczas szkolenia.
Koszty noclegu, dojazdu i wyżywienia nie są pokrywane przez organizatora – uczestnicy organizują je we własnym zakresie.
Informacje dodatkowe
Rezerwacji miejsca szkoleniowego można dokonać za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych (BUR).
W przypadku uczestnictwa w szkoleniu w ramach dofinansowania z programów unijnych, obowiązuje cena netto równa cenie brutto – zgodnie z zasadami kwalifikowalności kosztów (VAT nie jest naliczany).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi