Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia
Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, logopedzi, terapeuci, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy świetlic, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, terapeuci zajęciowi, i inni specjaliści pracujący z dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym a także studenci i rodzice.
- Minimalna liczba uczestników9
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji18-07-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Podniesienie kwalifikacji zawodowych Uczestników poprzez nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie samodzielnego prowadzenia diagnozy sprawności motorycznej dziecka, planowania i prowadzenia terapii ręki i zaburzeń motoryki małej oraz wykonywania masażu stymulacyjno-sensorycznego rąk.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą anatomii ręki | Kryteria weryfikacji Wymienia i charakteryzuje elementy anatomiczne ręki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Konstruuje i kontroluje diagnozę i program terapii ręki u dzieci | Kryteria weryfikacji Omawia i dobiera oraz wykonuje ćwiczenia ręki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Konstruuje i dopasowuje pomoce niezbędne do terapii ręki | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni program terapii ręki do deficytów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Konstruuje diagnozę | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie pomoce do terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 – MODUŁ I: Diagnoza sprawności motorycznej dziecka
8:00 – 8:45
Wprowadzenie i anatomia ręki
- Rola terapii ręki w rozwoju dziecka.
- Zarys anatomii i fizjologii ręki.
8:45 – 9:30
Rozwój psychomotoryczny dziecka
- Etapy rozwoju i znaczenie motoryki małej.
- Kształtowanie chwytania, manipulacji, koordynacji oko–ręka.
9:30 – 10:15
Aktywności manualne a przygotowanie do pisania
- Fazy rozwoju: rysowanie, kolorowanie, modelowanie.
- Wpływ na umiejętność pisania.
10:15 – 11:00
Zaburzenia SI a praksja ręki
- Integracja sensoryczna i jej wpływ na motorykę.
- Typowe objawy i skutki.
11:00 – 11:45
Ocena sprawności motorycznej dziecka – część 1
- Somatognozja, orientacja przestrzenna, stabilizacja centralna.
11:45 – 12:30
Ocena sprawności motorycznej dziecka – część 2
- Zakresy ruchu w stawach.
- Funkcje wzrokowo-motoryczne.
- Wnioski z diagnozy.
12:30 – 13:15
Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego
- Prawidłowy chwyt, nieprawidłowości, korekta chwytu.
13:15 – 14:00
Planowanie terapii ręki – cele i struktura
- Jak konstruować plany terapii?
- Cele ogólne i szczegółowe.
- Rola terapeuty i pomocy nauczyciela.
14:00 – 14:45
Schemat jednostki terapeutycznej i formy terapii
- Etapy: rozgrzewka, aktywizacja, ćwiczenia główne, relaksacja.
- Czas trwania, częstotliwość, formy (indywidualna, grupowa).
14:45 – 15:30
Zapewnienie prawidłowej postawy i środowiska pracy
- Krzesło, stół, zeszyt – organizacja stanowiska.
- Ćwiczenia wspierające mięśnie grzbietu i brzucha.
15:30 – 16:00
- Podsumowanie dnia – refleksja, pytania, przygotowanie do praktyki
Dzień 2 – MODUŁ II: Planowanie i prowadzenie terapii ręki
8:00 – 8:45
- Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego – analiza funkcjonalna.
- Prawidłowy i nieprawidłowy chwyt – jak obserwować i wspierać.
8:45 – 9:30
- Planowanie terapii: cele główne i szczegółowe.
- Rola terapeuty i pomocnika nauczyciela w procesie wsparcia.
9:30 – 10:15
- Schemat jednostki terapeutycznej – struktura zajęć.
- Przebieg procesu terapeutycznego – od rozgrzewki po relaksację.
10:15 – 11:00
- Zasady, czas trwania i formy terapii – dostosowanie do dziecka.
- Wybór ćwiczeń w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
11:00 – 11:45
- Zapewnianie prawidłowej postawy podczas pisania.
- Organizacja środowiska pracy: krzesło, stół, zeszyt.
11:45 – 12:30
- Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu.
- Korygowanie ułożenia miednicy – praktyczne techniki.
12:30 – 13:15
- Torowanie aktywności ręki:
- Ćwiczenia rozruchowe
- Ćwiczenia manualne
- Ćwiczenia manipulacyjne
13:15 – 14:00
- Techniki wspomagające naukę pisania.
- Praca z dzieckiem leworęcznym i wybór ręki dominującej.
14:00 – 14:45
- Terapia czynności samoobsługowych – jak wspierać dziecko w codzienności.
14:45 – 15:30
- Grafika pisma, objawy dysgrafii.
- Terapia ręki w kontekście trudności grafomotorycznych.
15:30 – 16:00
- Współpraca z rodzicami – jak komunikować cele i postępy terapii.
- Znaczenie relacji z opiekunami w skutecznej terapii.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Diagnoza sprawności motorycznej dziecka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 19-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Planowanie i prowadzenie terapii ręki | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-07-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 500,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 500,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto93,75 PLN
- Koszt osobogodziny netto93,75 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają kompletny zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które zostały starannie przygotowane z myślą o maksymalnym wsparciu procesu nauki – zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. W skład pakietu wchodzą szczegółowe skrypty szkoleniowe, zawierające najważniejsze treści merytoryczne z zakresu omawianej tematyki, a także liczne wskazówki i przykłady możliwe do zastosowania w codziennej pracy zawodowej. Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzyma również imienny certyfikat, potwierdzający zdobycie nowych kwalifikacji i kompetencji. Dokument ten może stanowić cenne uzupełnienie CV oraz istotny atut w ubieganiu się o zatrudnienie lub awans. Dzięki otrzymanym materiałom uczestnicy zyskają trwały dostęp do wiedzy i narzędzi, które pozwolą im skutecznie wykorzystywać zdobyte umiejętności także po zakończeniu kursu.
Warunki uczestnictwa
wykształcenie minimum średnie
ukończone 18 lat
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądz laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
- Dostęp do intenetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s