Studia podyplomowe Specjalista do spraw opieki senioralnej
Studia podyplomowe Specjalista do spraw opieki senioralnej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe skierowane są do absolwentów studiów wyższych I lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.
Studia przeznaczone są dla osób zatrudnionych w systemie realizacji usług społecznych, tj.
- pracowników ośrodków pomocy społecznej;
- pracowników środowiskowych domów samopomocy;
- personelu ośrodków rehabilitacyjnych i terapeutycznych;
- pracownicy sektora prywatnego świadczących usługi społeczne i pomocowe;
- absolwentów uczelni wyższych zainteresowanych pracą na rzecz wsparcia i aktywizacji seniorów.
- Minimalna liczba uczestników20
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi90
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprowadzenie studiów podyplomowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest doskonalenie umiejętności opieki nad seniorami, skupiają się one na zdobyciu specjalistycznej wiedzy z zakresu geriatrii, gerontologii, fizjologii starzenia się, a także socjologicznych i pedagogicznych aspektów starzenia się i starości. Studia pozwolą na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce. Szczególne znaczenie ma obszar aktywizacji społeczno-kulturowej osób starszych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Zna i rozumie zagadnienia etyczne i bioetyczne dotyczące wieku senioralnego; P6S_WK | Kryteria weryfikacji - identyfikuje etykę i teologię moralną jako nauki normatywne;- wskazuje podstawy antropologii chrześcijańskiej; - interpretuje dylematy moralne w obrębie etyki i bioetyki w okresie senioralnym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma wiedzę z zakresu psychologii starzenia się i psychotraumatologii; P6S_WG | Kryteria weryfikacji - identyfikuje psychologiczne aspekty starości dotyczące zmian osobowości, funkcji poznawczych, zdolności adaptacyjnych i relacji społecznych;- wymienia psychologiczne potrzeby osób starszych; - interpretuje psychologiczne potrzeby osób starszych w sytuacjach kryzysowych; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma wiedzę w zakresie geriatrii i gerontologii; P6S_WG | Kryteria weryfikacji - interpretuje pojęcia w zakresie geriatrii i gerontologii;- wskazuje aspekty biologiczne starości; - identyfikuje, w ujęciu holistycznym, opiekę nad osobami starszymi; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma wiedzę dotyczącą społecznych uwarunkowań funkcjonowania seniorów; P6S_WG | Kryteria weryfikacji - wskazuje aspekty społeczne starości;- identyfikuje obszary życia społecznego aktywności seniorów; - wymienia działania na rzecz obecności seniorów w życiu społecznym; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma wiedzę dotyczącą pedagogicznych aspektów funkcjonowania seniorów; P6S_WG | Kryteria weryfikacji - wskazuje aspekty pedagogiczne starości;- wskazuje metody wsparcia pedagogicznego seniorów; - identyfikuje potencjał pedagogiczny osób starszych; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ma wiedzę z zakresu aktywizacji i wsparcia osób starszych; P6S_WG | Kryteria weryfikacji - identyfikuje potrzeby osób starszych;- identyfikuje obszary wykluczenia społecznego osób starszych; - wskazuje działania na rzecz poprawy jakości życia osób w podeszłym wieku; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii; P6S_UK | Kryteria weryfikacji - identyfikuje prawidłowo zasady komunikacji z podmiotami wspierającymi osoby starsze;- wykorzystuje sposoby i narzędzia komunikowania się w zakresie działań na rzecz seniorów; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole; P6S_UO | Kryteria weryfikacji - współpracuje w zespołach świadczących wsparcie seniorów;- identyfikuje indywidualnie problem i proponuje sposób jego rozwiązania; | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; P6S_UU | Kryteria weryfikacji - rozpoznaje obszary wymagające udoskonalenia i poszerzenia wiedzy; wykorzystuje potencjał w celu poszerzenia zdobytej wiedzy; | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; P6S_KK | Kryteria weryfikacji rozpoznaje zjawiska występujące w opiece senioralnej i je wyjaśnia; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wykazuje gotowość myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; P6S_KO | Kryteria weryfikacji - inicjuje działania wspierające organizację usług opieki nad seniorami;- organizuje działalność środowiskową na rzecz seniorów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych; P6S_KR | Kryteria weryfikacji - rozpoznaje i realizuje etos opiekuna osoby starszej; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 2
Liczba godzin: 90 godzin
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w wersji hybrydowej i będą prowadzone w soboty (godz. 8:00-18:00) – 1 zjazd w miesiącu przez okres 9 miesięcy.
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 33,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 33,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Aleksandra Kłos-Skrzypczak
ks. dr Tomasz Gwoździewicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Warunki uczestnictwa
Kandydaci:
Studia podyplomowe skierowane są do absolwentów studiów wyższych I lub II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.
Studia przeznaczone są dla osób zatrudnionych w systemie realizacji usług społecznych, tj.
- pracowników ośrodków pomocy społecznej;
- pracowników środowiskowych domów samopomocy;
- personelu ośrodków rehabilitacyjnych i terapeutycznych;
- pracownicy sektora prywatnego świadczących usługi społeczne i pomocowe;
- absolwentów uczelni wyższych zainteresowanych pracą na rzecz wsparcia i aktywizacji seniorów.
Informacje dodatkowe
SYLWETKA ABSOLWENTA
Kompetencje absolwenta studiów:
- posiada wiedzę z zakresu geriatrii i gerontologii;
- posiada wiedze z zakresu fizjologii starzenia się, chorób wieku starczego i opieki zdrowotnej nad osobami w wieku senioralnym;
- posiada wiedzę z zakresu psychologii starzenia się, psychotraumatologii;
- posiada wiedzę z zakresu aktywizacji i wsparcia osób starszych;
- posiada wiedzę z zakresu organizacji systemu usług społecznych realizowanych przez instytucje publiczne: środowiskowe, dzienne i stacjonarne oraz instytucje niepubliczne;
- posiada wiedzę i kompetencje w zakresie koordynacji usług na rzecz osób starszych;
- posiada umiejętności w zakresie prowadzenia wielu form terapeutyczno-aktywizujących.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Sale dydaktyczne dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć. Zajęcia będą również prowadzone przez aplikację usługi MS Teams.
Adres
Adres
Ludmiła Lach-Bartlik
e-mail: ludmila.lach-bartlik@us.edu.pl
tel. 32 356 90 56