Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami z elementami seksuologii – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami z elementami seksuologii – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Usługa kierowana jest do jest do kadry specjalistów, kierowników, pracowników opieki, do pracowników opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, jak również do osób wchodzących na rynek pracy, poszukujących pracy lub uczących się. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach i instytucjach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji09-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez wdrażanie praktyk i technologii oszczędzających zasoby oraz poprawiających efektywność energetyczną, szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami psychicznymi w obszarze ich życia seksualnego i szeroko rozumianej seksualności, w firmach i instytucjach z potencjałem tworzenia zielonych miejsc pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Omawia podstawowe pojęcia związane z seksualnością dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi, w tym regulacje prawne oraz aspekty etyczne. | Kryteria weryfikacji Omawia kluczowe dokumenty prawne (np. Konwencja ONZ), definiuje pojęcia : autonomia, seksualność, integracja społeczna, wskazuje zagrożenia wynikające z dyskryminacji lub naruszenia granic. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opisuje strukturę oraz założenia ramy GreenComp i wyjaśnia, w jaki sposób zielone kompetencje wspierają działania w obszarze seksualności i inkluzji. | Kryteria weryfikacji Opisuje 4 obszary kompetencji GreenComp, wyjaśnia czym są kompetencje na rzecz zrównoważonego rozwoju, omawia jak powiązać elementy GreenComp z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG 10, 13). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje zasady etyczne, komunikacyjne i edukacyjne w pracy z osobami z niepełnosprawnością w kontekście ich seksualności. | Kryteria weryfikacji Projektuje plan rozmowy edukacyjnej z osobą o szczególnych potrzebach, rozpoznaje sytuacje przekraczania granic etycznych i potrafi zareagować, stosuje elementy komunikacji wspomagającej (AAC). | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Projektuje środowisko wspierające rozwój seksualny osoby z niepełnosprawnością, uwzględniając aspekty społeczne, instytucjonalne i fizyczne. | Kryteria weryfikacji Analizuje przypadek i proponuje zmiany w środowisku życia uczestnika, wskazuje bariery w otoczeniu i omawia możliwe rozwiązania, projektuje działania wspierające włączanie społeczne. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Przedstawia indywidualny plan wsparcia seksualno-wychowawczego z uwzględnieniem aspektów etycznych, prawnych, środowiskowych i zielonych kompetencji. | Kryteria weryfikacji Opracowuje scenariusz działań z analizą zagrożeń i szans, przy czym uwzględnia indywidualne potrzeby i zasoby uczestnika. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia jak współpracować z rodziną, zespołem terapeutycznym i otoczeniem społecznym osoby, zachowując postawę otwartości, empatii i wspólnotowości. | Kryteria weryfikacji Omawia propozycję planu współpracy z rodziną i zespołem, opisuje proces rozwiązywania konfliktu lub napięć w grupie wspierającej. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Współpracuje z rodziną i zespołem wspierającym, budując relacje oparte na empatii, solidarności i wspólnocie. | Kryteria weryfikacji Omawia jak opracować plan współpracy, reaguje na konflikty w zespole, wykazuje empatię w komunikacji. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Promuje działania proekologiczne oraz ekoświadomość i GreenComp wśród pacjentów i ich rodzin | Kryteria weryfikacji Wskazuje kluczowe zachowania proekologiczne promujące ekoświadomość oraz GreenComp | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program szkolenia:
Dzień 1:
Zielone kompetencje GreenComp - Czym są zielone kompetencje i zrównoważony rozwój?
- Wyjaśnienie pojęcia zielonych kompetencji na podstawie GreenComp (GreenComp 1.1, 1.2)
- Omówienie 4 obszarów GreenComp: wiedza, postawy, umiejętności, działania (GreenComp 1.1)
- Powiązanie zielonych kompetencji z Celami Zrównoważonego Rozwoju: SDG 10 i SDG 13 (GreenComp 3.1, 3.3)
- Dyskusja: „Dlaczego nie można mówić o zielonej transformacji bez włączenia społecznego?” (GreenComp 3.2, 4.3)
- Myślenie systemowe jako kompetencja kluczowa (GreenComp 2.1)
Seksualność osób z niepełnosprawnością – podstawy i kontekst
- Wprowadzenie do tematu seksualności osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi (GreenComp 2.2, 3.1)
- Podstawy rozwoju seksualnego, stereotypy i mity (GreenComp 2.1, 1.2)
- Kontekst społeczny i kulturowy (GreenComp 3.1)
- Regulacje prawne i prawa człowieka – Konwencja ONZ (GreenComp 3.2, 4.2)
- Empatia i szacunek dla różnorodności – rozwijanie postawy otwartości wobec osób wykluczonych społecznie
- Zrozumienie systemowe – uwzględnianie wpływu otoczenia (społecznego, kulturowego, środowiskowego) na dobrostan osób
Etyka i odpowiedzialność w pracy z osobami niepełnosprawnymi
- Standardy opieki dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjentów.
- Analiza różnic indywidualnych i potrzeby dostosowania wsparcia do stopnia niepełnosprawności.
- Metody budowania poczucia bezpieczeństwa i zaufania u podopiecznych.
- Standardy etyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnościami (GreenComp 4.2)
- Granice zawodowe i osobiste (GreenComp 4.1, 4.2)
- Zachowanie autonomii osoby przy zapewnieniu bezpieczeństwa (GreenComp 3.2, 4.2)
- Odpowiedzialność za decyzje w kontekście zrównoważonego wsparcia (GreenComp 2.1, 4.1)
- Myślenie krytyczne – rozpoznawanie i analiza dylematów etycznych
Komunikacja inkluzywna i relacje wspierające
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) (GreenComp 2.3)
- Znaczenie języka niedyskryminującego (GreenComp 2.2, 3.2)
- Budowanie relacji opartych na zaufaniu i bezpieczeństwie (GreenComp 2.2, 2.3)
- Wspieranie kompetencji emocjonalnych uczestników (GreenComp 1.2, 2.2)
- Zarządzanie relacjami i współpraca – komunikacja wspierająca zrównoważone relacje
- Empatia – rozpoznawanie emocji i potrzeb innych w celu tworzenia bezpiecznej przestrzeni
Środowisko życia i jego wpływ na seksualność
- Analiza wpływu otoczenia (dom, instytucje, społeczność) na rozwój seksualności (GreenComp 3.1, 3.3)
- Przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy (GreenComp 3.2, 4.3)
- Tworzenie bezpiecznego, zrównoważonego środowiska wspierającego rozwój (GreenComp 3.3, 4.3)
- Zasady równości i dostępności usług (GreenComp 3.2, 3.3)
- Zrównoważone życie – kreowanie otoczenia promującego dobrostan i integrację
- Współodpowiedzialność za przestrzeń społeczną – projektowanie środowiska sprzyjającego równości
Dzień 2:
Edukacja seksualna – metody, narzędzia, adaptacja
- Ergonomia pracy z osobami wymagającymi wsparcia – minimalizowanie wysiłku i wykorzystanie ekologicznych narzędzi.
- Wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego osób w opiece.
- Planowanie edukacji seksualnej dostosowanej do poziomu uczestników (GreenComp 1.2, 4.1)
- Praktyczne metody pracy edukacyjnej (GreenComp 4.4, 1.2)
- Praca z materiałami wizualnymi i modelami edukacyjnymi (GreenComp 1.1, 4.4)
- Promowanie świadomych i bezpiecznych decyzji (GreenComp 4.1, 4.2)
- Podejmowanie decyzji z myślą o przyszłości – kształcenie świadomości wpływu decyzji seksualnych na zdrowie i relacje
- Zrównoważona edukacja – dostosowanie narzędzi edukacyjnych do możliwości i potrzeb
Współpraca z rodziną i zespołem wspierającym
- Rola rodziny i zespołu opiekuńczego w rozwoju seksualnym osoby (GreenComp 3.2, 4.3)
- Edukowanie otoczenia – jak rozmawiać z bliskimi i współpracownikami (GreenComp 2.3, 4.3)
- Rozwijanie wspólnego języka i celu działania (GreenComp 4.3, 3.2)
- Rozwiązywanie konfliktów w grupie wsparcia (GreenComp 2.1, 2.3)
- Współpraca i budowanie wspólnoty – działania na rzecz wspólnego dobra i trwałych rozwiązań
- Zarządzanie konfliktami – rozwiązywanie sporów z poszanowaniem różnorodnych perspektyw
Zielone kompetencje w sektorze opieki
- Zarządzanie zasobami – oszczędność wody, energii i materiałów jednorazowych w opiece.
- Edukacja na temat emisji CO₂ i praktyk zmniejszających ślad ekologiczny w pracy opiekuńczej.
- Wdrażanie zielonych technologii w codziennych zadaniach.
- Edukacja podopiecznych i ich rodzin na temat zrównoważonego rozwoju.
- Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w domach opieki.
- Rozwój umiejętności prowadzenia dialogu ekologicznego w pracy z różnymi grupami społecznymi.
Analiza przypadków i planowanie interwencji
- Analiza realnych przypadków (GreenComp 2.1, 3.1)
- Tworzenie planu działania i interwencji seksualno-wychowawczej (GreenComp 4.1, 4.4)
- Uwzględnianie aspektów środowiskowych i społecznych (GreenComp 3.1, 3.2)
- Praca w zespołach – rozwijanie strategii (GreenComp 4.3, 4.4)
- Myślenie strategiczne – planowanie działań z uwzględnieniem wpływu na jednostkę i otoczenie
- Praca zespołowa i innowacyjność społeczna – generowanie pomysłów w zespole
Egzamin końcowy
Warunki organizacyjne:
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje.
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie Systemowe" w zawodzie: Opiekun osób niepełnosprawnych z elementami seksuologii
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2. Akceptowanie złożonego charakteru zrównoważonego rozwoju.
Zakres kompetencji 2. Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie metody dobrego startu w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramami GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie eksploracyjne i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
potwierdzający:
1. Nabycie kwalifikacji zawodowej: Opiekun osób niepełnosprawnych z elementami seksuologii
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w placówkach opieki, przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
- Uczestnicy zdobywają umiejętności związane z inteligentnymi systemami monitorowania zużycia energii i instalacją odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z technologiami priorytetowymi RIS. Ponadto kurs umożliwia im wdrażanie polityk proekologicznych w placówkach, co wspiera transformację regionu w kierunku zrównoważonego rozwoju.
- Program szkolenia wspiera cele RIS, rozwijając kompetencje techniczne i organizacyjne niezbędne do wdrażania technologii zgodnych z priorytetami zrównoważonego rozwoju regionu, jak również zachęca uczestników do tworzenia kultury proekologicznej w miejscu pracy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Zielone kompetencje GreenComp - Czym są zielone kompetencje i zrównoważony rozwój? | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Seksualność osób z niepełnosprawnością – podstawy i kontekst | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Etyka i odpowiedzialność w pracy z seksualnością | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Komunikacja inkluzywna i relacje wspierające | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Środowisko życia i jego wpływ na seksualność | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 10-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Edukacja seksualna – metody, narzędzia, adaptacja | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Współpraca z rodziną i zespołem wspierającym | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Zielone kompetencje w sektorze opieki | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Analiza przypadków i planowanie interwencji | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 przerwa | Prowadzący Mateusz Subkowski | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Egzamin końcowy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:40 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 263,16 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 263,16 PLN
- Koszt osobogodziny brutto328,95 PLN
- Koszt osobogodziny netto328,95 PLN
- W tym koszt walidacji brutto307,50 PLN
- W tym koszt walidacji netto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto307,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Subkowski
etykę, oraz profilaktykę społeczną. Jego wszechstronne wykształcenie i doświadczenie pozwalają mu podejmować wyzwania związane z analizą i rozwiązywaniem złożonych problemów ludzkich zachowań, relacji międzyludzkich oraz zdrowia psychoseksualnego, jest również doktorantem nauk prawnych.Pracuje na trzech uczelniach wyższych przygotowując do pracy zawodowej zarówno przyszłe pokolenie psychologów, jak również psychosekusologów:Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Wydział Studiów Społecznych w Gdańsku, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu. Mateusz Subkowski jest wykładowcą akademickim, szkoleniowcem w firmie Immunis Profilaktyka Uzależnień i Przemocy,gdzie prowadzi specjalistyczne szkolenia w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy.Jego działalność w roli mediatora,potwierdzona międzynarodowym certyfikatem VCC, obejmuje wpis na listę biegłych mediatorów sądowych.Jako mediator rodzinny,szkolny oraz rówieśniczy, Mateusz Subkowski wykazuje głębokie zrozumienie mechanizmów konfliktów oraz procesów ich rozwiązywania, co czyni go autorytetem w dziedzinie mediacji.Autor „Prawa i Seksualności". Trener posiada doświadczenie oraz kwalifikacje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia szczegółowych danych dotyczących oferowanej usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych. W czasie szkolenia zostanie zweryfikowana lista obecności. Frekwencja wymagana na poziomie co najmniej 80%. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji. Zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®. Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy: Librantowa 142, 33-300 Librantowa. W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb. Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, itp. Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT)