BEZA I MAKARONIKI - ZERO WASTE - Zielone kompetencje w nowoczesnym cukiernictwie
BEZA I MAKARONIKI - ZERO WASTE - Zielone kompetencje w nowoczesnym cukiernictwie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest dla wszystkich osób zainteresowanych zdobyciem wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu przygotowania wyrobów cukierniczych tj. bezy i makaroników przy jednoczesnym zapobieganiu marnowania żywności i ilości odpadów poprodukcyjnych. Kurs przeznaczony jest dla osób działających w branżach gastronomicznych, cukierniczych i cateringu czy dietetyce. Szkolenie jest odpowiednie dla osób szukających możliwości zdobycia umiejętności i pogłębienia wiedzy z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, jak również zarządzania zasobami w kuchni, redukcji odpadów i wdrażania ekologicznych praktyk.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji08-07-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi23
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego tworzenia nowoczesnych deserów w tym bezy i makaroników, przy jednoczesnym wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju i zielonej gospodarki w cukiernictwie. Uczestnicy zdobywają umiejętności minimalizacji strat surowcowych, pełnego wykorzystania składników oraz ograniczenia ilości odpadów spożywczych poprzez stosowanie technik zero waste. Usługa ma na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju i efektywniejsze zarządzanie zasobami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Tworzy bezę i makaroniki z zastosowaniem zasad zero waste, wykorzystując surowce w sposób minimalizujący odpady. | Kryteria weryfikacji Analizuje straty surowców przed i po szkoleniu, a także sposoby na ich minimalizację. Wykorzystuje resztki produkcyjne w nowych wyrobach cukierniczych lub alternatywnych zastosowaniach zgodnych z zasadami zero waste. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Tworzy nowe wyroby cukiernicze -bezę i makaroniki, przy maksymalnym możliwym ograniczeniu marnowania żywności i ilości powstałych odpadów spożywczych uwzględniając zasady zielonej gospodarki i tworzenia "zielonych miejsc pracy." | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Dobiera surowce i składniki zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, uwzględniając ich sezonowość, lokalność i ślad węglowy. | Kryteria weryfikacji Wskazuje konkretne produkty w oparciu o sezonowość, lokalność i ślad węglowy, które są odpowiednie do wypieków, stosuje przy tym strategię minimalizacji negatywnych skutków produkcji żywności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Stosuje ekologiczne techniki przechowywania i obróbki żywności, takie jak fermentacja, suszenie oraz energooszczędne mrożenie szokowe. | Kryteria weryfikacji Obsługuje zamrażarki szokowe, tzw. szokówki, które pozwalają na szybkie zamrażanie tym samym powodują oszczędność energii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Obsługuje suszarkę do żywności, która przedłuża trwałość produktów spożywczych, np. warzyw, owoców czy ziół. Stosuje suszone składniki jako przyprawy, dodatki do dań lub przekąski, co zapobiega marnowaniu żywności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Charakteryzuje strategie efektywnego zarządzania surowcami w cukiernictwie, stosując zasadę FIFO (First In, First Out)i planując zakupy w sposób redukujący marnowanie żywności. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje zasady FIFO (First In,First Out). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Omawia plan zakupów w celu minimalizacji strat surowcowych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Omawia plan organizacji magazynu, kontroli zapasów oraz optymalizacji zużycia składników w produkcji bezy i makaroników. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje ślad węglowy używanych surowców i metod produkcji. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Charakteryzuje wpływ cukiernictwa na środowisko, wskazując działania ograniczające emisję CO₂ i zmniejszające ilość plastiku w produkcji. | Kryteria weryfikacji Omawia redukcję plastiku w opakowaniach i narzędziach cukierniczych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Omawia alternatywne, ekologiczne, rozwiązania (np. biodegradowalne opakowania, surowce o niższym śladzie węglowym). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Komponuje monoporcje w sposób zrównoważony, łącząc smaki, tekstury i aromaty oraz stosując techniki dekoracyjne zgodne z ideą zero waste. | Kryteria weryfikacji Łączy smaki i tekstury wg poznanych metod, dobiera w odpowiedni sposób aromaty, wykonuje dekoracje na bezach z naciskiem na wykorzystanie 100% surowca. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Wykorzystuje odpady spożywcze w procesie cukierniczym, tworząc musy, żele, dekoracje i bazy deserowe z resztek surowców. | Kryteria weryfikacji Tworzy listę surowców, które zwykle są marnowane, oraz sposoby ich ponownego wykorzystania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje resztki jako bazę do deserów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Stosuje minimum dwie metody przetwarzania resztek w nowe elementy deserów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Stosuje energooszczędne technologie w cukiernictwie. | Kryteria weryfikacji Obsługuje energooszczędne urządzenia takie jak: zmywarka z trybem oszczędzania wody i energiiwyposażone w funkcje eco(oszczędność wody i energii w procesie mycia naczyń, co jest istotne w kontekście zielonych kompetencji);wyciskarka wolnoobrotowa do różnych części owoców w tym tych mniej atrakcyjnych wizualnie (np. obitych),blender wysokoobrotowy -umożliwiający wykorzystywanie całych owoców, w tym skórek, nasion, a nawet łodyg, tworząc z nich musy, żele; płyty grzewcze - indukcyjne, które szybko się nagrzewają i zużywają mniej energii niż tradycyjne kuchenki gazowe czy elektryczne, ograniczając zużycie energii podczas gotowania, co wpisuje się w zasady zrównoważonego rozwoju, piece konwekcyjne ( umożliwiające oszczędność energii poprzez szczelnie zamknięte systemy i zoptymalizowany, oszczędzający czas proces pieczenia). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Opracowuje ekologiczne strategie produkcji cukierniczej, optymalizując zużycie energii, wody i surowców oraz minimalizując odpady. | Kryteria weryfikacji Sporządza plan ekologicznej produkcji bez i makaroników z uwzględnieniem wyliczeń oszczędności energii i wody. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Obsługuje urządzenia gastronomiczne zgodnie z zasadami zielonej gospodarki, dbając o ich efektywność energetyczną i ograniczenie emisji szkodliwych substancji. | Kryteria weryfikacji Stosuje zasady energooszczędnej eksploatacji sprzętu (np. właściwe ustawienia temperatury, dobór trybów pracy, ograniczenie czasu bezczynności). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Ogranicza emisję szkodliwych substancji poprzez odpowiedni dobór i konserwację sprzętu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wdraża praktyki zrównoważonego cukiernictwa w miejscu pracy, przekazując wiedzę współpracownikom i promując inicjatywy na rzecz ograniczania odpadów. | Kryteria weryfikacji Prezentuje krótką instrukcję dla grupy szkoleniowej na temat jednej z praktyk zrównoważonego cukiernictwa. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Współpracuje z dostawcami i wybiera ekologiczne produkty, ograniczając zużycie plastiku i wspierając gospodarkę cyrkularną. | Kryteria weryfikacji Wybiera odpowiednie produkty i opakowania pod kątem ich wpływu na środowisko (np. biodegradowalność, możliwość recyklingu, pochodzenie surowców), | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Stosuje metody wyboru dostawców oparte na kryteriach ekologicznych, takich jak lokalność, minimalizacja opakowań plastikowych i redukcja emisji CO₂. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Organizuje procesy produkcji cukierniczej zgodnie z zasadami ekologii, stosując recykling, kompostowanie oraz segregację odpadów. | Kryteria weryfikacji Wykorzystuje odpady biodegradowalne(np. skórki owoców, fusy po kawie) do kompostowania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Stosuje sposoby wdrażania kompostowania w cukierni lub jego alternatywne rozwiązania (np.współpraca z lokalnymi gospodarstwami). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Stosuje strategię ograniczania marnowania surowców i ponownego wykorzystania resztek w produkcji deserów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Stosuje metody ograniczające ilość odpadów (np. wykorzystanie nadwyżek produktów do nowych wyrobów cukierniczych). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Realizuje zakupy zgodnie z zasadami zrównoważonej logistyki, minimalizując straty surowcowe oraz kontrolując stan zatowarowania. | Kryteria weryfikacji Stosuje działania zapobiegające psuciu się produktów oraz nadmiernym odpadom surowców. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady zrównoważonego rozwoju przy podejmowaniu decyzji zakupowych, wybierając dostawców i produkty o mniejszym wpływie na środowisko. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Stosuje strategie redukcji śladu węglowego poprzez optymalne planowanie dostaw, minimalizowani liczby transportów oraz preferowanie lokalnych dostawców. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Stosuje zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej. | Kryteria weryfikacji Pracuje w zespole. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Buduje pozytywne relacje zawodowe. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Rozwiązuje konflikty. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Radzi sobie w trudnych sytuacjach, w środowisku cukierniczym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie skierowane jest dla wszystkich osób zainteresowanych zdobyciem wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu przygotowania wyrobów cukierniczych tj. bezy i makaroników przy jednoczesnym zapobieganiu marnowania żywności i ilości odpadów poprodukcyjnych. Kurs przeznaczony jest dla osób działających w branżach gastronomicznych, cukierniczych i cateringu czy dietetyce. Szkolenie jest odpowiednie dla osób szukających możliwości zdobycia umiejętności i pogłębienia wiedzy z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, jak również zarządzania zasobami w kuchni, redukcji odpadów i wdrażania ekologicznych praktyk.
Program szkolenia:
Przywitanie, poznanie uczestników.
Część teoretyczna:
1) Omówienie harmonogramu pracy, teoretyczny blok - nowoczesne zagadnienia cukiernicze - beza i makaroniki
2) Omówienie szkolenia w kontekście zasad zrównoważonej gospodarki odpadami - przygotowanie stanowiska pracy.
3) Przygotowanie maszyn i urządzeń, omówienie ich funkcjonalności niezbędnych do produkcji deserów w tym zastosowanie
maszyn i urządzeń, które pomagają nie tylko w efektywnej obróbce składników, ale także w ograniczaniu odpadów i
oszczędzaniu energii, co przekłada się na zasady zielonej gospodarki.
4) Omówienie zastosowania surowców, dodatków do żywności i materiałów pomocniczych stosowanych przy produkcji
deserów przy uwzględnieniu zasad zero waste, w celu eliminacji szkodliwości odpadów oraz zmniejszenia ich objętości.
5) Omówienie zasad pracy z zachowaniem dbałości o środowisko naturalne takich jak: recykling, kompostowanie czy
ograniczanie zużycia plastiku i jednorazowych opakowań. Składanie zamówień z uwzględnieniem faktycznego
zapotrzebowania, ciągłości sprzedaży oraz maksymalnego wykorzystania potencjału asortymentu z zasadą
zrównoważonych zakupów i logistyki oraz redukcji plastiku.
6) Omówienie zasad kontroli stanu zatowarowania, jakości i ilości oraz zasad segregacji odpadów- jako kluczowych metod
wdrażania ekologicznych praktyk.
7) Opracowanie metod dobierania aromatów, zachowania tekstur oraz różne połączenia smakowe
8) Omówienie technik dekoracji oraz zachowania kontrastu kolorystycznego
Część praktyczna:
1) Praca z recepturami, omówienie surowców i etapów wykonania potraw stosując zasady zero –waste począwszy od wyboru produktu poprzez jego obróbkę po wykorzystanie odpadu.
2) Przygotowanie deserów - bezy i makaroników – z naciskiem na wykorzystanie 100% surowca, stosując zasady zrównoważonej gospodarki.
A) Przygotowanie baz do wypieku: Tort biała czekolada/ malina
B) Przygotowanie baz do wypieku: Mini Pavlova/ pistacja/ cytryna
C) Przygotowanie baz do wypieku: Rolada bezowa/ jeżyna
D) Przygotowanie baz do wypieku: Pavlova mango/ marakuja
E) Przygotowanie baz do wypieku: Dacquoise/ figa/ orzech
F) Przygotowanie baz do wypieku: Tarta makaronikowa z karmelem, Tarta włoska/ limonka
G) Przygotowanie bezy włoskiej
H) Barwienie, szprycowanie, wypiekanie makaroników
I) Sporządzanie ganaszy - 3 rodzaje
J) Nadziewanie i składanie makaroników
3) Wykończenie wypieków (różne techniki) - praktyka
Podsumowanie szkolenia, wręczenie certyfikatów, zakończenie szkolenia.
Walidacja usługi.
Szkolenie odbywa się w trybie godzin dydaktycznych.
Walidacja i przerwy ujęte w harmonogramie, wliczają się w czas trwania szkolenia i stanowią koszt kwalifikowalny usługi.
Program szkolenia zawiera Obszar technologii: 3.3 Technologie Gospodarowania odpadami, zgodnie z Programem Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030.
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego tworzenia nowoczesnych deserów w tym bezy i makaroników, przy jednoczesnym wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju i zielonej gospodarki w cukiernictwie. Uczestnicy zdobywają umiejętności minimalizacji strat surowcowych, pełnego wykorzystania składników oraz ograniczenia ilości odpadów spożywczych poprzez stosowanie technik zero waste. Usługa ma na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju i efektywniejsze zarządzanie zasobami.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto217,39 PLN
- Koszt osobogodziny netto217,39 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Maciej Rosiński
podstaw. Jest perfekcjonistą – dla niego dania zawsze muszą tak samo smakować i wyglądać
Zdobywca dwóch czapek w żółtym przewodniku Gaullt&Millau Polska 2017. Trener Narodowej
Reprezentacji Polski Juniorów na Olimpiadę Kulinarną Erfurt 2016 z którą zdobył brąz i srebro.
Nominowany przez Gault&Millau Polska w kategorii Szef Jutra 2017
Juror konkursów takich jak Trendy Chocolate Chef w Bydgoszczy czy Chefs Culinar Cup w
Poznaniu. Uczestnik wielu staży i szkoleń u najlepszych szefów kuchni. Jego dania inspirowane są
kuchnią z całego świata.
Trener w Międzynarodowej Szkole Sztuki Kulinarnej - Ashanti w Łodzi o 2018 roku - zakres -
nowoczesne cukiernictwo (monoporcje, torty nowoczesne, makaroniki), ok 30 szkoleń rocznie (ok
10 osób - każde szkolenie)
Trener w Akademii Sweet Decor od 2019 roku (monoporcje, torty nowoczesne, makaroniki) ok 20
szkoleń rocznie ( ok 10 osób - każde szkolenie)
Wykształcenie - wyższe pedagogiczne;
Posiada doświadczenie zdobyte nie wcześniej niż 5 lat w zakresie zrównoważonych technologii i zielonych kompetencji w branży cukierniczej w tym oszczędnego zarządzania surowcami, energooszczędnych metod produkcji oraz efektywnej organizacji pracy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Skrypt z przepisami i recepturami oraz metodyką wykonania
Informacje dodatkowe
- Walidacja i przerwy ujęte w harmonogramie, wliczają się w czas trwania szkolenia i stanowią koszt kwalifikowalny usługi
- Koszty noclegu, wyżywienia i dojazdu nie zostały ujęte w cenie usługi
- Szkolenie odbywa się w trybie godzin dydaktycznych
- Zawarto umowę z WUP Kraków w ramach projektu Małopolski Pociąg do Kariery
- Zawarto umowę z WUP Toruń w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- W przypadku osób, które uzyskały dofinansowanie w wielkości ≥70% obowiązuje zwolnienie podatku VAT
- Podstawa zwolnienia: Art. 43.1.29.a) c) ustawy o VAT w związku z §.3.1.14 ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA
- FINANSÓW z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, Art. 113 Ust. 1 Ustawa o podatku od towarów i usług.
- Program szkolenia zawiera Obszar technologii: 3.3 Technologie Gospodarowania odpadami, zgodnie z Programem Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi