Praca z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami lękowymi i depresją
Praca z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami lękowymi i depresją
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do wychowawców, pedagogów, psychologów i opiekunów pracujących w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Uczestnicy pracują z dziećmi i młodzieżą przejawiającą symptomy depresji i zaburzeń lękowych i potrzebują wsparcia w prowadzeniu skutecznych, empatycznych interwencji.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji26-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do rozpoznawania objawów depresji i lęku u dzieci oraz stosowania skutecznych technik wsparcia emocjonalnego i terapeutycznego. Uczestnicy będą potrafili dostosować interwencje do potrzeb dziecka oraz budować środowisko sprzyjające jego powrotowi do dobrostanu psychicznego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WiedzaWskazuje objawy depresji i lęku u dzieci oraz różnicuje je od zwykłych stanów emocjonalnych. Omawia przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń lękowych i depresyjnych. Przedstawia zasady i techniki pracy oparte na podejściach CBT, ACT, SFBT i mindfulness. Wyjaśnia konsekwencje nieleczonych zaburzeń emocjonalnych u dzieci. Opisuje rolę i granice osoby wspierającej dziecko w kryzysie. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, czym różni się lęk społeczny od fobii.Opowiada o kluczowych objawach depresji u dziecka. Wskazuje podstawowe założenia CBT i ACT w pracy z dziećmi. Opisuje, jakie skutki może mieć brak interwencji. Wyjaśnia, gdzie kończy się rola wychowawcy, a zaczyna terapeuty. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UmiejętnościRozpoznaje objawy zaburzeń lękowych i depresyjnych w codziennych sytuacjach. Dobiera techniki wspierające w zależności od rodzaju trudności dziecka. Tworzy i wdraża plan wsparcia emocjonalnego we współpracy z zespołem. Komunikuje się z dzieckiem w sposób wspierający i niedyrektywny. Prowadzi rozmowę z rodzicem w sposób empatyczny i motywujący do współpracy. | Kryteria weryfikacji Relacjonuje, jak dostosował technikę wsparcia do konkretnego dziecka.Opisuje sytuację, w której współpracował z rodzicem i specjalistą. Przedstawia plan wsparcia opracowany wspólnie z zespołem. Omawia reakcję dziecka na zastosowane narzędzia. Pokazuje sposób rozmowy wspierającej dziecko z objawami lęku. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczneWykazuje gotowość do pracy z dziećmi w kryzysie emocjonalnym. Utrzymuje granice i dba o swoje zasoby emocjonalne. Współpracuje z zespołem interdyscyplinarnym w celu wspólnego działania. Szanuje emocje dziecka i odpowiada na nie w sposób konstruktywny. Przeciwdziała stygmatyzacji dzieci z trudnościami psychicznymi. | Kryteria weryfikacji Opowiada, jak reaguje na emocje dziecka w kryzysie.Wskazuje przykłady współpracy z innymi osobami wspierającymi. Reflektuje nad swoją odpornością psychiczną i emocjonalną. Opowiada o działaniach, które podejmuje, aby nie oceniać dzieci. Przedstawia swoje granice i sposoby zadbania o równowagę w pracy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Test z wiedzy - początkowy
DZIEŃ 1 – Zrozumienie problemu i podstawy wsparcia terapeutycznego
ROZDZIAŁ 1: Wprowadzenie do zaburzeń emocjonalnych u dzieci
Cel: Zbudowanie solidnych podstaw teoretycznych i zrozumienie specyfiki depresji oraz lęku u dzieci.
Elementy:
- Czym są zaburzenia lękowe i depresyjne – definicje, klasyfikacje (ICD-11, DSM-5).
- Epidemiologia – częstotliwość, czynniki ryzyka, grupy wiekowe.
- Różnice rozwojowe – jak depresja i lęk objawiają się u dzieci, a jak u młodzieży.
- Wpływ zaburzeń emocjonalnych na codzienne funkcjonowanie dziecka.
ROZDZIAŁ 2: Przyczyny i objawy zaburzeń lękowych i depresyjnych
Cel: Rozpoznawanie objawów, identyfikacja przyczyn i zrozumienie mechanizmów powstawania zaburzeń.
Elementy:
- Psychologiczne, biologiczne i środowiskowe przyczyny zaburzeń.
- Czynniki ryzyka: trauma, przemoc, napięcia rodzinne, zaniedbanie.
- Symptomy depresji i lęku – emocjonalne, poznawcze, somatyczne, behawioralne.
- Narzędzia i metody obserwacji – co powinno zaniepokoić pracownika placówki.
ROZDZIAŁ 3: Skutki nieleczonych zaburzeń i znaczenie wczesnej interwencji
Cel: Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku wsparcia i znaczenia szybkiej reakcji.
Elementy:
- Długofalowe konsekwencje emocjonalne, edukacyjne, społeczne.
- Ryzyko wyuczonej bezradności, autoagresji, uzależnień.
- Znaczenie budowania relacji i środowiska wspierającego.
- Kiedy i gdzie kierować dziecko – rola wychowawcy a rola specjalisty.
ROZDZIAŁ 4: Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) w pracy z dzieckiem
Cel: Praktyczne zapoznanie się z metodami CBT dostosowanymi do wieku dziecka.
Elementy:
- Triada poznawcza – myśli, emocje, zachowania.
- Praca z błędami poznawczymi – rozpoznawanie i zmiana myślenia.
- Techniki: restrukturyzacja poznawcza, ekspozycja, dzienniki myśli.
- Praktyczne ćwiczenia i przykłady kart pracy.
DZIEŃ 2 – Techniki wsparcia, współpraca i praktyka przypadków
ROZDZIAŁ 5: ACT, SFBT i mindfulness – podejścia wspierające dziecko
Cel: Poznanie innych skutecznych metod pracy z dziećmi – elastycznych i ukierunkowanych na zasoby.
Elementy:
- ACT – defuzja poznawcza, wartości, techniki dystansowania od myśli.
- SFBT – pytania skalujące, pytania o wyjątki, podejście „tu i teraz”.
- Mindfulness – medytacja, uważność, ćwiczenia sensoryczne.
- Dobór technik do potrzeb dziecka – przykłady praktyczne.
ROZDZIAŁ 6: Współpraca z rodziną i interdyscyplinarny plan wsparcia
Cel: Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i umiejętności pracy zespołowej.
Elementy:
- Jak rozmawiać z rodzicami – wspierająca, nienarzucająca komunikacja.
- Włączanie dziecka w planowanie własnego procesu wsparcia.
- Tworzenie indywidualnych planów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Rola nauczyciela, psychologa, terapeuty – budowanie spójnego podejścia.
ROZDZIAŁ 7: Granice, etyka i przeciwdziałanie wypaleniu
Cel: Ochrona własnych zasobów psychicznych i zachowanie granic zawodowych.
Elementy:
- Granice w relacji z dzieckiem – kiedy pomoc przestaje być pomocą.
- Etyczne dylematy – jak nie przejmować odpowiedzialności za wszystko.
- Autorefleksja i sygnały wypalenia zawodowego.
- Strategie wspierające odporność psychiczną personelu.
ROZDZIAŁ 8: Studia przypadków i ćwiczenia praktyczne
Cel: Integracja wiedzy i umiejętności, praca na przykładach z codziennej praktyki.
Elementy:
- Analiza przypadków dzieci z lękiem społecznym i depresją reaktywną.
- Symulacje rozmów z dziećmi i rodzicami – ćwiczenia w parach.
- Tworzenie mini-planów wsparcia – wspólna ewaluacja.
- Podsumowanie szkolenia, indywidualne refleksje i cele rozwojowe.
Test z wiedzy - końcowy
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Rozpoczęcie szkolenia test z wiedzy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Rozdział 1 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:15 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Przerwa | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Rozdział2 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Przerwa | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Rozdział 3 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Przerwa | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Rozdział 4 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 01-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:10 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Rozdział 5 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Przerwa | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Rozdział 6 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Przerwa | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Rozdział 7 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Przerwa | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Rozdział 8 | Prowadzący Mateusz Witek | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:10 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 01:35 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Zakończenie szkolenia test z wiedzy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 02-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 080,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 080,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto130,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto130,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Witek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe zgodne z opisem zagadnień omawianych podczas szkolenia.
Informacje dodatkowe
W ramach szkolenia zostanie przeprowadzony test z wiedzy teoretycznej na początku i końcu każdego segmentu szkolenia.
W razie potrzeb uczestników zaplanowane w harmonogramie przerwy mogą ulec przesunięciu w czasie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie prowadzone będzie na platformie Google Meet.
Instrukcja korzystania ze szkolenia znajduje się w linku: https://apmprojekt.com.pl/SzkoleniaOnline.pdf
Na szkolenie można zalogować się poprzez aplikację Google Meet na telefonie, komputerze lub tablecie oraz przez link wklejony do przeglądarki.
Link do szkolenia: