Opieka i komunikacja z osobami z niepełnosprawnością – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Opieka i komunikacja z osobami z niepełnosprawnością – zielone kompetencje GreenComp – szkolenie z egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Usługa kierowana jest do jest do kadry specjalistów, kierowników, pracowników biurowych, techników, do pracowników opieki nad osobami z niepełnosprawnościami, jak również do osób wchodzących na rynek pracy, poszukujących pracy lub uczących się. Grupa docelowa to osoby planujące lub realizujące pracę w firmach i instytucjach z potencjałem do tworzenia zielonych miejsc pracy głównie w woj. śląskim. Szkolenie dedykowane jest osobom odpowiedzialnym lub planującym wzięcie odpowiedzialności za rozwój zrównoważonych rozwiązań w swoich organizacjach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji08-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez wdrażanie praktyk i technologii oszczędzających zasoby oraz poprawiających efektywność energetyczną, szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego stosowania zasad empatycznej, inkluzywnej i odpowiedzialnej komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami w firmach i instytucjach z potencjałem tworzenia zielonych miejsc pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Omawia podstawowe zasady tworzenia dostępnych materiałów komunikacyjnych w kontekście edukacyjnym, zawodowym i ekologicznym. | Kryteria weryfikacji Omawia zasady dostępności materiałów komunikacyjnych (np. prosty język, kontrast, użycie symboli graficznych, zastosowanie form alternatywnych – np. PECS, piktogramy, nagrania dźwiękowe), wyjaśnia znaczenie dostosowania formy przekazu do odbiorców z różnymi potrzebami komunikacyjnymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Projektuje dostępne komunikaty, instrukcje i materiały edukacyjne zgodne z zasadami inkluzywności i zrównoważonego rozwoju. | Kryteria weryfikacji Projektuje materiały, które zawierają elementy dostępności (np. prosty język, piktogramy, kontrast kolorystyczny, alternatywne formy przekazu: PJM, PECS, AAC) i są dostosowane do konkretnej grupy odbiorców (np. dzieci z trudnościami w komunikacji, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, osoby głuchonieme). | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Identyfikuje i usuwa bariery komunikacyjne w różnych środowiskach (edukacja, praca, wydarzenia proekologiczne). | Kryteria weryfikacji Identyfikuje konkretne bariery komunikacyjne w danym środowisku (np.:brak alternatywnych form komunikacji (brak PECS, PJM, AAC),brak materiałów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością (brak tłumacza, piktogramów, prostego języka)). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Stosuje język inkluzywny, dostosowany do różnych grup odbiorców – w tym w kontekście ekologii i SDGs. | Kryteria weryfikacji Stosuje elementy języka wykluczającego i stereotypizującego oraz potrafi zaproponować ich zamianę na formy neutralne i włączające, projektuje krótkie teksty, komunikaty lub treści edukacyjne przy użyciu języka inkluzywnego, dostosowane do konkretnej grupy odbiorców. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia postawę lidera zmian społeczno-ekologicznych, włączając perspektywę dostępności i komunikacji. | Kryteria weryfikacji Definiuje postawę lidera zrównoważonego rozwoju w kontekście społecznym i ekologicznym, wskazując, że: lider działa na rzecz dobra wspólnego i sprawiedliwej transformacji, lider dba o włączenie grup narażonych na wykluczenie, w tym osób z trudnościami w komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Omawia jak eliminować bariery w komunikacji. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia różne rodzaje barier w komunikacji np.: bariery fizyczne, językowe. Omawia skuteczne sposoby eliminowania tych barier np. poprzez zastosowanie alternatywnych form komunikacji (AAC, PECS, PJM, symbole). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Omawia narzędzia wspomagające komunikację: AAC, PECS, PJM, Makaton | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, czym są poszczególne narzędzia komunikacji wspomagającej i alternatywnej, wskazuje podstawowe cechy każdego narzędzia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje potrzeby różnych segmentów podopiecznych oraz dostosowuje oferty z uwzględnieniem innowacyjnych technologii. | Kryteria weryfikacji Wskazuje przykłady innowacyjnych technologii, które mogą być wykorzystane do personalizacji oferty opieki w placówkach opieki zdrowotnej. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Omawia na czym polega „zielona opieka” i zna przykłady jej zastosowania w praktyce opiekuńczej. | Kryteria weryfikacji Omawia konkretne przykłady zastosowania zielonej opieki w różnych kontekstach: w pracy z osobami starszymi, z niepełnosprawnościami, dziećmi, osobami z zaburzeniami psychicznymi, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program szkolenia:
Dzień 1:
Zielone kompetencje GreenComp - Czym są zielone kompetencje i zrównoważony rozwój?
- Wyjaśnienie pojęcia zielonych kompetencji na podstawie GreenComp (Kompetencje dla zrównoważonego rozwoju)
- Omówienie 4 obszarów GreenComp
- Powiązanie zielonych kompetencji z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG 10 – zmniejszenie nierówności, SDG 13 – działania na rzecz klimatu)
- Dyskusja: „Dlaczego nie można mówić o zielonej transformacji bez włączenia społecznego?”
Podstawy komunikacji włączającej
- Czym jest komunikacja dostępna i równościowa?
- Osoby z trudnościami w mowie i języku – jakie mają potrzeby?
- Bariery w komunikacji – fizyczne, językowe, cyfrowe
Język wrażliwy społecznie i środowiskowo
- Jak mówić, żeby nie wykluczać – także w kontekście klimatu i zrównoważonego stylu życia
- Unikanie stereotypów i etykietowania
- Ćwiczenia z języka inkluzywnego
Wprowadzenie do metod wspomagających komunikację
- Czym są AAC, PECS, PJM, gesty Makaton
- Przegląd sytuacji, w których metody te są niezbędne
Dzień 2:
Podstawy języka migowego (PJM) - część I
- Alfabet palcowy, podstawowe zwroty codzienne
- Jak się przywitać, zapytać, potwierdzić – ćwiczenia w parach
- Kultura Głuchych i rola PJM jako języka
Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC)
- Różne formy AAC: obrazki, piktogramy, komunikatory
- Kiedy stosujemy AAC i jak się do niej dostosować
- Omówienie Makaton, PCS, tablic i aplikacji
PECS – system obrazkowy krok po kroku
- Etapy wdrażania PECS
- Jak stworzyć planszę komunikacyjną
Dzień 3:
Wdrażanie PECS i tablic komunikacyjnych w działaniach edukacyjnych i proekologicznych
- Krok po kroku – jak przygotować tablicę komunikacyjną dla osoby z trudnościami w mowie
- Praca na realnym przykładzie: „Eko-warsztaty dla dzieci niemówiących – jak zapewnić pełen udział?”
- Warsztat: projektowanie zestawu obrazków PECS na potrzeby wydarzenia ekologicznego (np. segregacja śmieci, dbanie o wodę)
Komunikacja alternatywna (AAC) w miejscu pracy i instytucjach
- Sytuacje zawodowe z osobami niemówiącymi: obsługa klienta, rozmowa kwalifikacyjna, praca zespołowa
- Praktyka: jak dostosować komunikację w miejscu pracy (instrukcje, zasady BHP, przekazy ustne)
- Tworzenie mikroinstrukcji/etykiet/znaków dostępnych dla osób korzystających z AAC
- Komunikacja wspomagająca w opiece nad osobami z niepełnosprawnością lub osobami starszymi
- Czym jest „zielona opieka”? (ang. green care) – łączenie wsparcia zdrowia psychicznego, fizycznego i kontaktu z naturą
Język migowy (PJM) w relacjach zawodowych i społecznych – część II
- Kontynuacja nauki PJM:
- Czasowniki, zwroty pomocne w codziennej pracy
- Komunikaty ekologiczne: „oszczędzaj energię”, „zakręć wodę”, „segreguj odpady”
Dzień 4:
Projektowanie narzędzi i komunikatów dostępnych dla wszystkich
- Warsztat: zaprojektuj konkretne rozwiązanie, np.
- zielony plakat informacyjny w formacie AAC
- komunikaty do zastosowania w eko-przedszkolu/szkole, urzędzie, NGO
- scenariusz wydarzenia proklimatycznego z uwzględnieniem PJM i PECS
- Grupy pracują nad wdrożeniem jednego z wcześniej omawianych narzędzi
- Opiekunowie nieformalni – wsparcie i edukacja
Ćwiczenia praktyczne i konsultacje z trenerem
Egzamin końcowy
Warunki organizacyjne:
- przerwy wliczone w czas trwania usługi,
- szkolenie organizowane w formie wykładowej, w tym przewidziane są m.in. prace indywidualne, prace w grupach, warsztaty, wykłady interaktywne, studia przypadków, symulacje.
Szkolenie prowadzi do nabycia Zielonej Kompetencji GreenComp w obszarze 2.1 "Myślenie Systemowe" w zawodzie: Opiekun osób starszych i niepełnosprawnych
Nabyta kompetencja mieści się w obszarze 2. Akceptowanie złożonego charakteru zrównoważonego rozwoju.
Zakres kompetencji 2. Myślenie systemowe w ramach GreenComp obejmuje podejście do problemu związanego ze zrównoważonym rozwojem ze wszystkich stron uwzględnienie czasu, przestrzeni i kontekstu w celu zrozumienia, jak elementy oddziałują na siebie w ramach systemów i pomiędzy nimi.
Kompetencja ta jest kluczowa dla podejmowania decyzji, które wspierają zrównoważony rozwój.
Uczestnicy zdobędą kwalifikacje w zakresie metody dobrego startu w kontekście zielonych kompetencji zgodnych z ramami GreenComp. Program obejmuje m.in. zrozumienie złożoności systemów zrównoważonego rozwoju, myślenie eksploracyjne i krytyczne oraz działania na rzecz ochrony środowiska.
Po zakończeniu kursu zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®
potwierdzający:
1. Nabycie kwalifikacji zawodowej:Trener odporności psychicznej
2. Nabycie zielonej kompetencji: 2.1 Myślenie systemowe w ramach Europejskiej Ramy Kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju GreenComp.
Fundacja MY PERSONALITY SKILLS® jest częścią EIT Climate-KIC Unii Europejskiej.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, koncentrując się na rozwoju zielonych kompetencji i dostosowywaniu umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Zakres szkolenia jest również powiązany z priorytetami zawartymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, ze szczególnym uwzględnieniem zielonej i cyfrowej gospodarki. Szkolenie wspiera rozwój kompetencji zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji województwa śląskiego, poprzez promowanie technologii oszczędzających energię i zasoby. Wprowadzone rozwiązania i wiedza zdobyta przez uczestników umożliwiają efektywniejsze zarządzanie zasobami, redukcję emisji CO₂ oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, co przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju regionu. Uczestnicy poznają podczas szkolenia systemy monitorowania zużycia energii i instalacje odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z priorytetowymi technologiami wspierającymi zrównoważony rozwój w regionie, zgodnie z RIS.
Zielone umiejętności zdobyte podczas szkolenia, takie jak zarządzanie zasobami energetycznymi i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań w placówkach opieki, przyczyniają się do realizacji celów Europejskiej Ramy Kompetencji GreenComp, co wspiera transformację w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki. Kompetencje te umożliwiają uczestnikom nie tylko stosowanie ekologicznych praktyk, ale także promowanie ich wśród współpracowników i społeczności lokalnej.
Szkolenie wspiera wdrażanie priorytetowych technologii i strategii z zakresu zrównoważonego rozwoju wskazanych w Regionalnej Strategii Innowacji województwa śląskiego, poprzez nauczanie praktycznych umiejętności obsługi technologii oszczędzających zasoby, promowanie zielonych polityk oraz rozwijanie kompetencji związanych z efektywnym zarządzaniem zasobami i odpadami.
- Uczestnicy zdobywają umiejętności związane z inteligentnymi systemami monitorowania zużycia energii i instalacją odnawialnych źródeł energii, co jest zgodne z technologiami priorytetowymi RIS. Ponadto kurs umożliwia im wdrażanie polityk proekologicznych w placówkach, co wspiera transformację regionu w kierunku zrównoważonego rozwoju.
- Program szkolenia wspiera cele RIS, rozwijając kompetencje techniczne i organizacyjne niezbędne do wdrażania technologii zgodnych z priorytetami zrównoważonego rozwoju regionu, jak również zachęca uczestników do tworzenia kultury proekologicznej w miejscu pracy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Zielone kompetencje GreenComp - Czym są zielone kompetencje i zrównoważony rozwój? | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 09-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Podstawy komunikacji włączającej | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 09-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 przerwa | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 09-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Język wrażliwy społecznie i środowiskowo | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 09-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Wprowadzenie do metod wspomagających komunikację | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 09-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Podstawy języka migowego (PJM) - część I | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 11-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 przerwa | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 11-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 11-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 PECS – system obrazkowy krok po kroku | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 11-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Wdrażanie PECS i tablic komunikacyjnych w działaniach edukacyjnych i proekologicznych | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 16-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Komunikacja alternatywna (AAC) w miejscu pracy i instytucjach | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 16-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 przerwa | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 16-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Język migowy (PJM) w relacjach zawodowych i społecznych – część II | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 16-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Projektowanie narzędzi i komunikatów dostępnych dla wszystkich | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Ćwiczenia praktyczne i konsultacje z trenerem | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 przerwa | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Ćwiczenia praktyczne i konsultacje z trenerem | Prowadzący Aleksandra Krauze | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Egzamin | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 263,16 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 263,16 PLN
- Koszt osobogodziny brutto328,95 PLN
- Koszt osobogodziny netto328,95 PLN
- W tym koszt walidacji brutto307,50 PLN
- W tym koszt walidacji netto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto307,50 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto307,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Krauze
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w postaci skryptu po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie obejmuje 16 godzin zegarowych. W czasie szkolenia zostanie zweryfikowana lista obecności. Frekwencja wymagana na poziomie co najmniej 80%. Cena usługi zawiera koszt walidacji i certyfikacji. Zostanie przeprowadzony zewnętrzny egzamin w standardzie MY PERSONALITY SKILLS®. Informujemy o możliwości wizyty monitoringowej usługi. Regulamin dostawy usług dostępny jest w siedzibie firmy: Librantowa 142, 33-300 Librantowa. W przypadku uczestnictwa w usłudze osób z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do ich potrzeb. Każdy etap realizacji projektu będzie prowadzony z poszanowaniem zasady równości dla wszystkich Uczestniczek i Uczestników projektu, w sposób niedyskryminujący ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, poglądy polityczne, majątek, urodzenie, itp. Usługa zwolniona z VAT-u (art.113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT)