Szkolenie - Fizjoterapia stomatologiczna
Szkolenie - Fizjoterapia stomatologiczna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Fizjoterapeuci, technicy fizjoterapii, studenci fizjoterapii, studenci medycyny, lekarze, stomatolodzy, masażyści, terapeuci manualni, osoby wykorzystujące w swojej pracy tajniki anatomii człowieka, w tym w szczególności głowy i szyi. Osoby zainteresowane zwiększeniem wiedzy i umiejętności z zakresu fizjoterapii stawów skroniowo-żuchwowych.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników22
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotuje do samodzielnej pracy z pacjentami z zaburzeniami stawu skroniowo-żuchwowego oraz w procesie przygotowania do leczenia ortodontycznego i chirurgii szczękowo-twarzowej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się nomenklaturą stomatologiczną w komunikacji interdyscyplinarnej | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje terminy takie jak deprogramacja, DFA, łuk twarzowy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Dobiera strategię terapeutyczną dla pacjentów z TMD | Kryteria weryfikacji Przedstawia plan leczenia uwzględniającego deprogramację, szynoterapię i współpracę zespołową | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia funkcjonalność stawu skroniowo-żuchwowego i narządu żucia | Kryteria weryfikacji Wykonuje badania TMJ, różnicowanie trzasków, analiza ruchomości żuchwy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Interpretuje obrazy radiologiczne TMJ (MRI, CBCT) | Kryteria weryfikacji Wskazuje przemieszczenia krążka, ocenia stan stawu na podstawie obrazu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Identyfikuje posturalne wzorce kompensacyjne | Kryteria weryfikacji Opisuje zależności między postawą ciała a funkcją narządu żucia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wykorzystuje techniki mięśniowo-powięziowe w terapii narządu żucia | Kryteria weryfikacji Dobiera i stosuje odpowiednie techniki manualne w pracy z pacjentem | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Ocenia gotowość pacjenta do leczenia ortodontycznego | Kryteria weryfikacji Przedstawia przeszkody funkcjonalne i propozycję przygotowania fizjoterapeutycznego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Różnicowanie postępowania fizjoterapeutycznego u dzieci i dorosłych | Kryteria weryfikacji Omawia różnice w podejściu terapeutycznym w zależności od wieku pacjenta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Współpracuje z zespołem ortodontycznym i chirurgicznym | Kryteria weryfikacji Bierze udział w symulacji konsultacji zespołowej, stosowanie wspólnego języka | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Planuje terapię przed- i pooperacyjną u pacjentów ortognatycznych | Kryteria weryfikacji Opracowuje protokół postępowania w okresie okołooperacyjnym | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uwzględnia zasady zrównoważonego rozwoju w praktyce fizjoterapeutycznej i zespołowym leczeniu TMD oraz wad czaszkowo-twarzowych | Kryteria weryfikacji Wskazuje rozwiązania ograniczające zużycie zasobów i materiałów w procesie diagnostycznym oraz terapeutycznym (np. cyfrowa dokumentacja, wielokrotne wykorzystanie narzędzi diagnostycznych) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Stosuje podejście holistyczne uwzględniające wpływ środowiska, stylu życia i nawyków oddechowych na rozwój wad czaszki i zaburzeń funkcjonalnych | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Wymagania wstępne: brak. Grupa docelowa zgodna z opisem.
Program szkolenia:
Dzień 1 – Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego (TMD) i współpraca interdyscyplinarna
Część teoretyczna:
- Wprowadzenie do nomenklatury stomatologicznej – w poszukiwaniu wspólnego języka
- Deprogramacja, łuk twarzowy, DFA – definicje i zastosowanie
- Kwalifikacja pacjentów do fizjoterapii – wskazania i czas trwania leczenia
- Wstępna ocena radiologiczna stawu skroniowo-żuchwowego (TMJ)
- Protokół współpracy ze stomatologiem – rola deprogramacji
- Diagnostyka i klasyfikacja TMD – aktualne doniesienia naukowe
- Leczenie zespołowe TMD – stomatolog, fizjoterapeuta, logopeda, laryngolog
- Szynoterapia – rodzaje szyn, mechanizm działania, wskazania i przeciwwskazania
- Protokół postępowania z pacjentem w szynoterapii
- Ocena TMJ i przemieszczeń krążka w obrazach MRI i CBCT
- Analiza posturalna – wzorce kompensacyjne jako wstęp do szynoterapii i ortodoncji
- Kalka stomatologiczna jako narzędzie w ocenie postawy ciała
- Ekwilibracja szyny – prezentacja podczas kontroli stomatologicznych
Część praktyczna:
- Badanie stawów skroniowo-żuchwowych i ruchomości żuchwy
- Wstępna kwalifikacja do zespołowego leczenia TMD
- Różnicowanie trzasków stawowych
- Badanie zgryzu, języka i skłonności do bezdechu
Dzień 2 – Fizjoterapia w ortodoncji i chirurgii szczękowo-twarzowej
Część teoretyczna:
- Fizjoterapia jako przygotowanie do leczenia ortodontycznego
- Bariery funkcjonalne w leczeniu ortodontycznym – perspektywa fizjoterapeuty
- Rola fizjoterapii w leczeniu ortodontycznym dzieci i młodzieży
- Różnice w przygotowaniu do ortodoncji u dzieci i dorosłych
- Genetyka vs środowisko – czynniki wpływające na rozwój wad szkieletowych czaszki
- Oddychanie, przełykanie i inne siły wpływające na rozwój czaszki
- Wprowadzenie do chirurgii szczękowo-twarzowej – spojrzenie fizjoterapeuty
- Postępowanie fizjoterapeutyczne u pacjentów ortognatycznych:
- Okres przedoperacyjny – funkcjonalne przygotowanie do zabiegu
- Okres pooperacyjny – protokoły od pierwszych dni po zabiegu do pełnej sprawności
- Uwzględnienie zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce fizjoterapeutycznej i zespołowym leczeniu TMD oraz wad czaszkowo-twarzowych.
Część praktyczna:
- Techniki mięśniowo-powięziowe w pracy z układem ruchowym narządu żucia
- Badanie fizjoterapeutyczne pacjenta przygotowującego się do ortodoncji
- Ocena przepony i narządów jamy brzusznej – system przepon w ciele człowieka
- Techniki pracy z kośćmi czaszki – wsparcie leczenia ortodontycznego i prawidłowego wzrostu czaszki u dzieci
- Podstawowe badanie języka i drożności dróg oddechowych
- „Fizjoterapeutyczny słowniczek ortodontyczny” – usprawnienie komunikacji w zespole
Wymagania wstępne: brak
Metody edukacyjne: wykład z prezentacją, pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne. Praktyka odbywa się w parach - Uczestnicy nawzajem badają się i wykonują ćwiczenia zaplanowane w toku trwania szkolenia.
Szkolenie jest realizowane w godzinach dydaktycznych, gdzie 1h = 45 min. Przerwy nie wliczają się w czas trwania szkolenia. Szkolenie jest podzielone na część teoretyczną, która jest zaplanowana na 10h oraz część praktyczną zaplanowaną na 11h.
Walidacja trwa 1 godz. dydaktyczną. Walidacja wlicza się w czas trwania szkolenia. Walidacja jest prowadzona w oparciu o test teoretyczny pisemny, analizę dowodów i deklaracji oraz obserwację w warunkach symulowanych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 Nomenklatura stomatologiczna, deprogramacja, łuk twarzowy, DFA – podstawy współpracy interdyscyplinarnej | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 Diagnostyka TMJ, klasyfikacja TMD, ocena radiologiczna, protokoły zespołowego leczenia | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 Przerwa | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 Szynoterapia, ocena MRI/CBCT, analiza posturalna, ekwilibracja szyny – teoria i praktyka | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 Fizjoterapia w ortodoncji – przygotowanie pacjenta, bariery funkcjonalne, różnice wiekowe | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 Czynniki wpływające na rozwój czaszki, oddychanie, przełykanie, chirurgia szczękowo-twarzowa | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 Przerwa | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 Postępowanie fizjoterapeutyczne u pacjentów ortognatycznych – okres przed- i pooperacyjny | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 Techniki mięśniowo-powięziowe, badanie fizjoterapeutyczne, ocena przepony i czaszki, słowniczek ortodontyczny | Prowadzący Julia Rutkowska | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 280,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 280,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 240,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 240,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Julia Rutkowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają skrypt szkoleniowy z notatnikiem oraz długopis.
Warunki uczestnictwa
W przypadku szkoleń dofinansowanych warunkiem uczestnictwa w szkoleniach jest założenie przez Uczestnika konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz spełnienie warunków, które są przedstawione przez danego Operatora, do którego składane są dokumenty o dofinansowanie do usługi rozwojowej.
Informacje dodatkowe
Dostawca usługi zapewnia pełne wyposażenie sali w stoły fizjoterapeutyczne, jednorazowe prześcieradła i materiały higieniczne, w tym również rękawiczki oraz inne niezbędne do realizacji szkolenia.
W przypadku zgłoszenia się na usługę osoby z niepełnosprawnościami - usługa zostanie dostosowana do jej potrzeb.
Usługa szkoleniowa jest zwolniona z VAT stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe