Rachunkowość instrumentów finansowych wg MSSF dla instytucji niefinansowych
Rachunkowość instrumentów finansowych wg MSSF dla instytucji niefinansowych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs kierujemy do: osób zaangażowanych w przygotowywanie sprawozdań finansowych, głównych księgowych, controllerów finansowych i dyrektorów finansowych odpowiedzialnych za nadzorowanie i analizowanie sprawozdań finansowych.
Szkolenie nie wymaga wcześniejszej wiedzy dotyczącej rachunkowości instrumentów finansowych. Wymagana jest podstawowa znajomość zasad rachunkowości finansowej.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji19-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi17
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie "Rachunkowość instrumentów finansowych wg MSSF dla instytucji niefinansowych" przygotowuje uczestników do efektywnego zarządzania instrumentami finansowymi oraz stosowania odpowiednich standardów rachunkowości poprzez szczegółowe zapoznanie ich z klasyfikacją, wyceną i ujawnianiem informacji o aktywach i zobowiązaniach finansowych zgodnie z MSSF 9.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik posługuje się wiedzą w zakresie zasad ujęcia, pomiaru i prezentacji instrumentów finansowych w sprawozdaniach finansowych | Kryteria weryfikacji • identyfikuje ewolucje standardów MSR 32, MSR 39, MSSF 7 oraz MSSF 9• definiuje aktywa i zobowiązania finansowe oraz instrumenty kapitałowe • omawia wyceny według zamortyzowanego kosztu z wykorzystaniem metody efektywnej stopy procentowej • charakteryzuje zagadnienia związane z pomiarem wartości godziwej instrumentów finansowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje w swojej pracy zasady i rozwiązania w zakresie sprawozdań finansowych | Kryteria weryfikacji • wykorzystuje zasady tworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów finansowych zgodnie z modelem ogólnym i uproszczonym• wdraża podejście księgowe do ujmowania odpisów w sprawozdaniu finansowym • ustala co może być pozycją zabezpieczaną, a co instrumentem zabezpieczającym | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program:
Instrumenty finansowe – klasyfikacja i wycena
- Charakterystyka i ewolucja standardów MSR 32, MSR 39, MSSF 7 oraz MSSF 9
- Zakres stosowania standardów
- Definicje aktywów i zobowiązań finansowych oraz instrumentów kapitałowych
- Klasyfikacja instrumentów finansowych zgodna z MSSF 9: aktywa finansowe wyceniane w wartości godziwej przez wynik finansowy, przez pozostałe dochody całkowite oraz w zamortyzowanym koszcie. Klasyfikacja zobowiązań finansowych
- Omówienie wyceny według zamortyzowanego kosztu z wykorzystaniem metody efektywnej stopy procentowej
- Omówienie zagadnień związanych z pomiarem wartości godziwej instrumentów finansowych
- Wprowadzenie do rachunkowości instrumentów pochodnych: prezentacja zasad funkcjonowania transakcji forward, futures, opcji i swap’ów. Wycena instrumentów pochodnych i ujmowanie jej skutków w sprawozdaniu
- Wbudowane instrumenty pochodne i możliwości desygnowania aktywów i zobowiązań finansowych do prezentacji w wartości godziwej przez rachunek wyników przy początkowym ujęciu („fair value option”)
Odpisy z tytułu ryzyka kredytowego
- Zakres stosowania wymogu liczenia odpisów z tytułu ryzyka kredytowego zgodnie z MSSF 9
- Definicja „straty oczekiwanej” w okresie 12 miesięcy i w całym okresie życia ekspozycji
- Zasady tworzenia odpisów aktualizujących wartość aktywów finansowych zgodnie z modelem ogólnym i uproszczonym. Jak liczyć odpisy z tytułu ryzyka kredytowego dla należności handlowych i pozostałych typów ekspozycji
- Podejście księgowe do ujmowania odpisów w sprawozdaniu finansowym
Wyłączanie aktywów i zobowiązań finansowych z bilansu oraz ujmowanie modyfikacji warunków kontraktowych
- Przegląd zasad wyłączania aktywów i zobowiązań finansowych z bilansu („derecognition”) i zastosowanie tych zasad dla przykładowych transakcji faktoringu i sprzedaży należności
- Wymagane przez MSSF 9 podejście do ujmowania skutków modyfikacji warunków kontraktowych aktywów i zobowiązań finansowych. Modyfikacje istotne i nieistotne
- Aktywa z rozpoznaną utratą wartości na moment początkowego ujęcia („POCI”) i podstawowe zasady ich ujmowania
Rachunkowość zabezpieczeń
- Omówienie przykładów „niedopasowania księgowego” powstającego przy zastosowaniu instrumentów pochodnych do zarządzania ryzykiem finansowym w przedsiębiorstwie i zastosowanie rachunkowości zabezpieczeń jako sposobu jego eliminacji
- Czym jest zabezpieczenie wartości godziwej, a czym zabezpieczenie przepływów pieniężnych
- Omówienie podejścia księgowego do ujmowania zabezpieczenia wartości godziwej, zabezpieczenia przepływów pieniężnych i zabezpieczenia inwestycji netto
- Możliwości stosowania rachunkowości zabezpieczeń zgodnie z MSSF 9: co może być pozycją zabezpieczaną, a co instrumentem zabezpieczającym
- Warunki formalne stosowania rachunkowości zabezpieczeń zgodnie z MSSF 9: dokumentacja i badanie efektywności
Ujawnienia dotyczące instrumentów finansowych
- Przegląd najważniejszych wymogów MSSF 7 w zakresie ujawnień dotyczących instrumentów finansowych oraz ryzyka finansowego
- Przykłady dobrych praktyk ujawniania informacji w zakresie ryzyka kredytowego, rynkowego i płynności oraz rachunkowości zabezpieczeń
Czas trwania szkolenia:
Szkolenie trwa 17 godzin dydaktycznych (tj. 45 minut). Podana ilość godzin szkolenia nie zawiera czasu przerw.
Walidacja:
W trakcie szkolenia przeprowadzana będzie walidacja w formie wywiadu swobodnego oraz obserwacji w warunkach symulowanych.
Osoba walidująca, waliduje usługę w formie zdalnej, po jej zakończeniu, w oparciu o checklistę od trenera prowadzącego usługę, a następnie potwierdza osiągnięcie efektów kształcenia swoim podpisem na zaświadczeniu o zakończeniu udziału w usłudze rozwojowej.
W harmonogramie szkolenia, został wskazany przybliżony czas przeprowadzenia walidacji usługi rozwojowej.
Informacje techniczne:
W trakcie szkolenia online korzystamy z platformy Zoom. Każdy uczestnik otrzymuje przed szkoleniem link do platformy internetowej (na wskazany adres mailowy), na której znajdować się będzie transmisja online. Uczestnictwo w streamingu nie wymaga żadnych, specjalnych oprogramowań: wystarczy, że komputer jest podłączony do Internetu (należy korzystać z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari). Uczestnicy oglądają i słuchają na żywo tego, co dzieje się w sali szkoleniowej oraz śledzą treści wyświetlane na komputerze prowadzącego. Dodatkowo, wszyscy mogą zadawać pytania za pośrednictwem chatu online. W przypadku mniejszych szkoleń uczestnicy mogą przez mikrofon komunikować się z trenerem i innymi uczestnikami kursu. Link do szkolenia online generowany jest przed szkoleniem i ważny jest przez cały czas trwania szkolenia (uczestnik może połączyć się w dowolnym momencie).
Podczas szkoleń online wykorzystujemy następujące funkcjonalności:
1) Praca w grupach (breakout rooms)
- trener może podzielić uczestników automatycznie lub manualnie
- trener ustala czas trwania pracy w grupach
- pojawia się krótki komunikat na ekranie uczestnika, który informuje, że gospodarz zaprasza do podpokoju
- prowadzący może wysłać wiadomość do wszystkich pokoi jednocześnie, np. z opisem zadania do wykonania.
2) Narzędzia dostępne podczas sesji w breakout rooms:
- tablica, możliwość pisania mają wszyscy uczestnicy, efekt pracy można zapisać i pokazać w pokoju szkoleniowym, wszystkim uczestnikom szkolenia
- pokazywanie ekranu, każdy uczestnik może udostępnić swój ekran
- czat
- użytkownik pracujący w pokoju, może w dowolnym momencie zaprosić prowadzącego do pokoju grupowego.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Instrumenty finansowe – klasyfikacja i wycena - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Przerwa | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Odpisy z tytułu ryzyka kredytowego - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Przerwa | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Wyłączanie aktywów i zobowiązań finansowych z bilansu oraz ujmowanie modyfikacji warunków kontraktowych cz. 1 - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Przerwa | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Wyłączanie aktywów i zobowiązań finansowych z bilansu oraz ujmowanie modyfikacji warunków kontraktowych cz. 2 - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Rachunkowość zabezpieczeń cz. 1 - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Przerwa | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Rachunkowość zabezpieczeń cz. 2 - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Przerwa | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Ujawnienia dotyczące instrumentów finansowych cz. 1 - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Przerwa | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Ujawnienia dotyczące instrumentów finansowych cz. 2 - ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Maciej Kocon | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 185,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 590,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto187,39 PLN
- Koszt osobogodziny netto152,35 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Maciej Kocon
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy z uczestników otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie skryptu.
Informacje dodatkowe
Szkolenie wchodzi w skład pakietu "MSSF - Warsztaty".
Harmonogram godzinowy szkolenia każdorazowo dostosowywany jest do grupy szkoleniowej.
Godziny realizacji poszczególnych modułów szkolenia mogą ulec zmianie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
Do realizacji szkoleń online korzystamy z platformy Zoom. Każdy uczestnik otrzymuje przed szkoleniem link do platformy internetowej (na wskazany adres mailowy), na której znajdować się będzie transmisja online. Uczestnictwo w streamingu nie wymaga żadnych, specjalnych oprogramowań: wystarczy, że komputer jest podłączony do Internetu (należy korzystać z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari). Uczestnicy oglądają i słuchają na żywo tego, co dzieje się w sali szkoleniowej oraz śledzą treści wyświetlane na komputerze prowadzącego. Dodatkowo, wszyscy mogą zadawać pytania za pośrednictwem chatu online. W przypadku mniejszych szkoleń uczestnicy mogą przez mikrofon komunikować się z trenerem i innymi uczestnikami kursu. Link do szkolenia online generowany jest przed szkoleniem i ważny jest przez cały czas trwania szkolenia (uczestnik może połączyć się w dowolnym momencie).
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: Dwurdzeniowy procesor Intel Core i5 2,5 GHz i wyższy.
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: pobieranie: 10 Mb/s, wysyłanie: 5 Mb/s.
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Nie trzeba pobierać oprogramowania. Aby wziąć udział w szkoleniu online potrzebny jest komputer, laptop, telefon lub tablet ze stabilnym internetem i bez blokad firmowych.
Podczas szkoleń online wykorzystujemy następujące funkcjonalności:
1) Praca w grupach (breakout rooms)
- trener może podzielić uczestników automatycznie lub manualnie
- trener ustala czas trwania pracy w grupach
- pojawia się krótki komunikat na ekranie uczestnika, który informuje, że gospodarz zaprasza do podpokoju
- prowadzący może wysłać wiadomość do wszystkich pokoi jednocześnie, np. z opisem zadania do wykonania.
2) Narzędzia dostępne podczas sesji w breakout rooms:
- tablica, możliwość pisania mają wszyscy uczestnicy, efekt pracy można zapisać i pokazać w pokoju szkoleniowym, wszystkim uczestnikom szkolenia
- pokazywanie ekranu, każdy uczestnik może udostępnić swój ekran
- czat
- użytkownik pracujący w pokoju, może w dowolnym momencie zaprosić prowadzącego do pokoju grupowego.
Usługa jest nagrywana na potrzeby ewentualnej kontroli. |
W związku z tym, prosimy o włączenie kamery na czas udziału w szkoleniu. Dziękujemy. |